Make5 kirjoitti: Juurikin tuossa uutisista kuuntelin kuinka kaavailevat moottorietienopeuksien nostamista 120kmh-> 130kmh. Eipä tuossa juurikaan mitään ihmeellistä, mutta kun kaavailevat samalla yleisen nopeusrajoituksen pudottamista 80kmh -> 70kmh.
Mitäpä mielipiteitä herättää?
Psychocowboy kirjoitti:No sehän on vain toinen tapa ilmoittaa että teiden kohtuulliseen kunnossapitoon ei pystytä. Olipa tie mikä hyvänsä ei sen kunto kovin hääppöinen ole (ehkä moottoriteitä lukuunottamatta).
Nyt ollaan asian ytimessä. Ymmärtääkseni kaikki nykyisin rakkennetut / rakennettavat moottoritiet ovat yksityisten tieyhtiöiden (vaiko yhtymien? no jotain sinnepäin kuitenkin) rakennuttamia, ja valtio on sitoutunut maksamaan näille yhtiöille teiden ylläpidosta tien käytöstä riippuvaa vuokraa X-vuotta. Esimerkkinä "uusi" Lahdentie (siis se, mikä rakennettiin Järvenpäästä eteenpäin vajaa kymmenen vuotta sitten). Tiehän on pääsääntöisesti pirun hyvässä kunnossa. Valtiolla on "helppo" asiakkaan roolissa vaatia ensiluokkaista tienhoitoa palveluntarjoalta (=vastinetta rahoilleen), kun siitä ei tarvitse maksaa kuin joku tietty vuosittainen summa. Vaan annappa olla, kun ruvetaan puhumaan kokonaisvaltaisesti tieverkoston ylläpidosta...Siinä onkin "asiakkaana" aivan helvetisti veroja maksava yksityisaautoilija (ja ammatinharjoittajat samalla lailla) ja palveluntarjoajana valtio. Eipä ketään enään "palveluntarjoajan" (=valtio) leivissä kiinnostakaan jokin syrjäinen tieosuus, joka vaan odottaa omaa Konginkangastaan, ennen kuin asioille tehdään yhtään mitään.
Ainoa ratkaisu tuntuu olevan nopeusrajoitusten laskeminen ja automaattivalvonnan lisääminen. Voi v**unmarjat sentään, olen nähnyt 40km/h rajoitusalueella melkein sivullisen ihmishengen vaatinen rekan ja henkilöauton kolarin. Osallisina oli tiensivuun laillisesti ja kaikkien taiteensääntöjen mukaan
parkkeerattu rekka, ja n. 100km/h sen rekan persiiseen OMALLA autollaan ajanut moninkertaisesti tuomittu narkkari-rattijuoppo ja viaton ohikulkija. Kaippa tuostakin olisi selvitty 30 km/h rajoituksella ja kameravalvonnalla ilman kuolemanvakavaa tilannetta.

Mutta onneksi narkkari-rattijuopon autoa ei oltu edelliskerroilla takavarikoitu.