Ja parasps .. onks tää muuten se oikea saabbi
uusi tulokas 900i -89 16v
Kuten qaw tuossa kirjoitti, lämpöanturin vaihto voisi olla hyvä tehdä tässä välissä, ennen kuin viet säädettäväksi. Nyt jos anturissa on vikaa, ja säädöt tehdään nykytilanteen mukaan.
Jos sitten myöhemmin ongelmien edelleen jatkuessa joudut vaihtamaan anturin, on säädöstä maksamasi rahat menneet hukkaan. Tosin anturi maksaa saman verran kuin säätö (10 eur Motonetin tarvikeanturi, joka todennäköisesti on ihan sama kuin Motonetin Bosch-anturi, 20 eur).
Jos sitten myöhemmin ongelmien edelleen jatkuessa joudut vaihtamaan anturin, on säädöstä maksamasi rahat menneet hukkaan. Tosin anturi maksaa saman verran kuin säätö (10 eur Motonetin tarvikeanturi, joka todennäköisesti on ihan sama kuin Motonetin Bosch-anturi, 20 eur).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tarvikeanturi on FAE aidon Boschin sijaan, periaatteessa sama kapistus mutta lämpötilakäyrä on kuitenkin hiukan poikkeava eli arvot heittää aidosta muutaman asteen. Käytännössä LH-jetissä tällä ei liene merkitystä, koska rikastuksia lasketaan ~parinkymmenen asteen kokoisilla hyppäyksillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tai voi olla vielä jonkun muun merkkinen, mitä milloinkin. Kaksi vuotta sitten Vantaan Motonetin tiskillä tarkasteltuna molemmat oli Boschin kamppeita.jcarlson kirjoitti:Tarvikeanturi on FAE aidon Boschin sijaan
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 2692#22692
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
saab 9-5 diesel
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
- Paikkakunta: Nivala
tänään käytin siellä säädollä ja eipä kummentunut ollenkaan
huom se
säätö siinä ilmamassa mittarin vieressä ei vaikuta ollenkaan
eli seosta ei pysty säätämään
onko näin
oisko kellään nyt konstia ps missä se antura sijaitsee
tuo huollon kaveri meinasi että se antura vaikuttaa vain kylmänä käymiseen

EDELLEEN vaivaa vika joka tulee esiin 2000-3000 kierroksen välissä

huom se
säätö siinä ilmamassa mittarin vieressä ei vaikuta ollenkaan
tuo huollon kaveri meinasi että se antura vaikuttaa vain kylmänä käymiseen
EDELLEEN vaivaa vika joka tulee esiin 2000-3000 kierroksen välissä
En tiedä liittyykö mitenkään tähän mutta isäukon 89 i16 mallissa ei vaikuttanut säätöihin juurikaan tuo co säätöruuvi. Laiskaan kiihtyvyyttä tuli jonkin verran ihmeteltyä myös. Ruotsin tuliasina tuli tuotua pari uutta lisäilmaluistia ja päätettiin kokeilla sitäkin. Ja ihme ja kumma rupesi kiihtymään heti paremmin. Joko se johtui lisäilmaluistista tai sitten samaan aikaan vika korjaantui jostain muualta. Ei kyllä uskois että se luisti vaikuttais kiihtyvyyteen lämpinä mitään.
Viimeksi muokannut 900i, Ke Helmi 15, 2006 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Joo, Motonetin valikoimaa en niin hyvin tunne. Täälläpäin tarvikeliikkeissä tarjoavat FAE:ta tuon aidon Boschin sijaan.
Jos anturi on rikki niin vaikuttaahan se jatkuvasti, kun moottorinohjaus saa väärää tietoa lämpötilasta. Ilmeisesti kuitenkaan ei ole kokonaan rikki koska Check Engine ei pala. Usein kuitenkin lämpöanturin vika on senlaatuinen että se pätkii nopeasti jolloin rikastukset menevät päälle mutta vikavalo ei syty. Anturi sijaitsee imusarjan keskellä kannen päässä, on väriltään sininen ja siihen tulee samanlainen liitin kuin ruiskusuuttimiin.
Ilmamassamittarin säätö on noissa muovikuorisissa erittäin hidas, joten voi joutua pyörittämään pitkään ennenkuin mitään muutosta tapahtuu. On toki mahdollista että se on rikkikin. Sinänsä tuo säätöruuvi ei vaikuta ilmamassamittarin toimintaan tai lukemiin mitään, vaan se säätää suoraan ruiskutusaikoja ja moottorinohjaus lukee sitä ihan erikseen (potikka). Sen sijoitus vain sattuu olemaan samassa rungossa kuin ilmamassamittari.
Tuo 2000-3000 kierrosta kuulostaa sinänsä tutulta, että monesti viallinen tai likainen kampiakselin asentoanturi aiheuttaa nykimisiä tällä kierrosalueella. Kun autossasi kerran on EZK sytytys jossa moinen asentoanturi on, niin pitäisin sitä myös mahdollisena vaihtoehtona. Tämän anturin sijainti on vain aika ikävä, öljypumppukotelossa kampiakselin hihnapyörän takana, eli hihnapyörän joutuu irrottamaan jos haluaa putsata/vaihtaa sen.
Jos anturi on rikki niin vaikuttaahan se jatkuvasti, kun moottorinohjaus saa väärää tietoa lämpötilasta. Ilmeisesti kuitenkaan ei ole kokonaan rikki koska Check Engine ei pala. Usein kuitenkin lämpöanturin vika on senlaatuinen että se pätkii nopeasti jolloin rikastukset menevät päälle mutta vikavalo ei syty. Anturi sijaitsee imusarjan keskellä kannen päässä, on väriltään sininen ja siihen tulee samanlainen liitin kuin ruiskusuuttimiin.
Ilmamassamittarin säätö on noissa muovikuorisissa erittäin hidas, joten voi joutua pyörittämään pitkään ennenkuin mitään muutosta tapahtuu. On toki mahdollista että se on rikkikin. Sinänsä tuo säätöruuvi ei vaikuta ilmamassamittarin toimintaan tai lukemiin mitään, vaan se säätää suoraan ruiskutusaikoja ja moottorinohjaus lukee sitä ihan erikseen (potikka). Sen sijoitus vain sattuu olemaan samassa rungossa kuin ilmamassamittari.
Tuo 2000-3000 kierrosta kuulostaa sinänsä tutulta, että monesti viallinen tai likainen kampiakselin asentoanturi aiheuttaa nykimisiä tällä kierrosalueella. Kun autossasi kerran on EZK sytytys jossa moinen asentoanturi on, niin pitäisin sitä myös mahdollisena vaihtoehtona. Tämän anturin sijainti on vain aika ikävä, öljypumppukotelossa kampiakselin hihnapyörän takana, eli hihnapyörän joutuu irrottamaan jos haluaa putsata/vaihtaa sen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
saab 9-5 diesel
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
- Paikkakunta: Nivala
Lämpöanturiviasta johtuen saa lämpimänä liikaa bensaa ja lähtee huonosti käyntiin. Samasta syystä ei oikein tahdo kiihtyä, ennenkuin päästään isommalle kierrosalueelle jossa se bensa ei olekaan enää liikaa.
Näin arvelisin, oireet kun kuulostaa hyvin tutulta oman -89 i16:n lämpöanturivikaan verrattuna...
Mutta eihän mun vinkkejä kannata kuunnella, varsinkaan kun osa on halpa ja sen vaihdossa menee ehkä 5min
Näin arvelisin, oireet kun kuulostaa hyvin tutulta oman -89 i16:n lämpöanturivikaan verrattuna...
Mutta eihän mun vinkkejä kannata kuunnella, varsinkaan kun osa on halpa ja sen vaihdossa menee ehkä 5min
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
-
saab 9-5 diesel
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
- Paikkakunta: Nivala
joo se anturi ois varmaan tänään jo vaihdettu mutta sitä ei ollut hyllyssä varaosa kaupassa tulee sinne huomenna oli päässyt loppumaan sieltä no täytyy odotella että tulee sinne
muuten kokeiltiin myös tänään toista ilmamassa mittaria (käytettyä ja ei se silläkään kummentunut)

PS:jokainen vinkki on kiitoksen arvoinen ja olen siitä kiitollinen
muuten kokeiltiin myös tänään toista ilmamassa mittaria (käytettyä ja ei se silläkään kummentunut)
PS:jokainen vinkki on kiitoksen arvoinen ja olen siitä kiitollinen
-
saab 9-5 diesel
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
- Paikkakunta: Nivala
-
saab 9-5 diesel
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
- Paikkakunta: Nivala
koko sytytys järjestelmä mitattiin eilen kattoi kaikki sytytys käyrät ja vaihatti vielä uudet bosch tulpan johdotkin vaikka olin edellisenä iltana vaihtanut ne jo
ps miten se reakoi jos pyörijä on viallinen
muuten se kansi ja jakaja on vaihdettuna myös jo kertaalleen
pe....e tähän
alkaa mennä jo usko

alkaa mennä jo usko
hassuu ku summamutikassa vaihdattaa johtoja, luulishan sen testerillä nekevän tarviiko vai ei. Taitaa olla testerin käyttäjästä aika paljon kiinni mitä siitäkin saa irti.saab 9-5 diesel kirjoitti:koko sytytys järjestelmä mitattiin eilen kattoi kaikki sytytys käyrät ja vaihatti vielä uudet bosch tulpan johdotkin vaikka olin edellisenä iltana vaihtanut ne jops miten se reakoi jos pyörijä on viallinen
![]()
muuten se kansi ja jakaja on vaihdettuna myös jo kertaalleen
![]()
pe....e tähän
alkaa mennä jo usko![]()
![]()
![]()
![]()
Mulla laukes pyörijä viime kesänä, siihen tyssäs tyhjäkäynniltä äkisti. Mittari näytti ääretöntä vastusta, mitään ei päällepäin nähnyt.
Pari egee haratsussa. olis se kiva hinauttaa kärryy 2 egen takii jossain utsjoki- kevo linjalla survival- lomaa, porukoiden kiittelyn saattelemana.
Pyörijä oli muuten liimalla kii, tiukassa, uutta en sit liimaillu.
Koitahan puhdistella maadotuksia, jos on sen näkösii, jotta ei oo mitään tehty. Meidän 89 oli ihan sekona pari vuotta sitten, kun ei saanu rassu maita, ( ei oo lentokoneainesta).
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00