Ratin välys, kuinka korjata ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Ratin välys, kuinka korjata ?

Viesti Kirjoittaja Suap »

Hei !
Katsastusmies oli sitä mieltä, että Saab 900 -87 ratissa ei saisi olla akselin suuntaista välystä niin paljoa (yli 2 cm). Sanoi, että pitäisi vain ottaa lattiamatto edestä pois ja hitsata liikkuvat osat kiinni.
Onko kokemusta ? Löytyykö kohta helposti ?

Entäpä kun oikean takarenkaan vieressä oleva poikittaistuen takahela tulisi vaihtaa? Lähteekö helposti irti. Vaatineeko erikoisavaimen, kun polttoainetankki on ihan vieressä ?
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ratin välys, kuinka korjata ?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Suap kirjoitti:Hei !
Katsastusmies oli sitä mieltä, että Saab 900 -87 ratissa ei saisi olla akselin suuntaista välystä niin paljoa (yli 2 cm). Sanoi, että pitäisi vain ottaa lattiamatto edestä pois ja hitsata liikkuvat osat kiinni.
Onko kokemusta ? Löytyykö kohta helposti ?

?
Mielipuolenpideeni asiasta: 8O

Älä hitossa hitsaa sitä ohjauspylvästä, menee kokoonpainumisteoria kolaritilanteessa arveluttavalle tasolle.

Asenna alimman murrosniven yläpuolelle sopivan paksuinen nylon"klunssi".
Siten saat turvallisesti välyksettömän ohjauspylvään, eikä ratti nouse vedettäessä .. myös töötti toimii koko ajan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
JSLAAKKO
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 21:26
Paikkakunta: JOENSUU

välys

Viesti Kirjoittaja JSLAAKKO »

Korjasin kerran väluksellisen ohjaustangon seuraavasti.
ratti irti ja ratin ympäriltä viikset irti, sitten se alapuolinen kojelaudan alusta irti ja ohjausakseli pöydälle alpäässä oli päässyt kumin sisältä pullahtamaan laakeri pois, tämä paikalleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Re: Ratin välys, kuinka korjata ?

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Suap kirjoitti:Entäpä kun oikean takarenkaan vieressä oleva poikittaistuen takahela tulisi vaihtaa? Lähteekö helposti irti. Vaatineeko erikoisavaimen, kun polttoainetankki on ihan vieressä ?
Tarkoitat varmaan pitkittäistukea kun mitään poikittaistukea ei satkussa mielestäni ole muuta kuin panhard-tanko taka-akselin päällä. Paikka on tosiaan ahdas, mutta kyllä sen saa auki tavallisella kiintoavaimella kiinni pitämällä ja pyöräkotelon puolelta vaikka räikällä vääntämällä. Sitten vaan kopauttaa tukivarren siitä hahlosta alas. Etupää tangostahan onkin hyvin esillä.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Toinen hela on metallikuorinen. Sen irroittaminen voi olla tuskaa, ellei poraile kumiosaa pois ja sahaa sisäkehää rautasahalla poikki. Näin sain omastani sen metalliholkin lähtemään irti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
p33l0x
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 19:09
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p33l0x »

Mertmi kirjoitti:Toinen hela on metallikuorinen. Sen irroittaminen voi olla tuskaa, ellei poraile kumiosaa pois ja sahaa sisäkehää rautasahalla poikki. Näin sain omastani sen metalliholkin lähtemään irti.
samaa taktiikkkaa käytin itsekkin. Ennen asennusta (sen metallisen) kannattaa heittää se hela vaikka puoleks tunniks pakkaseen niin menee helpommin paikalleen, ei tarvitse olla kummoinenkaan ruuvipuristin kun ensin kylmentää osan...
saab 90 -85
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Kiitos vaan vastauksista

Viesti Kirjoittaja Suap »

Niin toki pitkittäinenhän tuo tuki on.
Huomenissa pitää auton kanssa touhuta.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Apuva kojelaudan alaosien irrotukseen

Viesti Kirjoittaja Suap »

Irrotin ratin, viikset ym. mutten kyllä ymmärtänyt kuinka saisin ratin pitkittäisvälyksen korjatuksi. Ongelmaksi nyt jäi, etten saa kojelaudan alaosaa (autossani punainen) pois tieltä. Keskikonsolihan tulee poistaa.

Olen kerran ottanut kojelaudan yläosan pois sekä mittariston vaihtaessani tuulettimen moottorin, mutta alaosaa en saa pois. :cry:
Joku varmaan on saanut. :)

Saab-Jäsen 1124 kertoi asentaneensa nylonin alimman murrosnivelen yläpuolelle. Nivel lienee jalkatilan korkeudella.
Itse ajattelin jo laittaa muovi- tai vanerikiekon heti ratin alle, ottaa pois äänimerkin kuparinvärisen kosketinkiekon ja tuoda äänimerkin johdon ratin ylimääräisestä reiästä. Ihan vaan katsastuksen ajaksi.
Tällöin tulee kyllä pikku ongelma, kun vilkku ei palaudu automaattisesti. Liekö pakollinen ?

Itseäni ko. ratin liikkuminen ei haittaa. Ratti liikkuu (pitkittäissuunnassa) vain jos sitää vetään itseä päin.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Alaosa lähtee irti kun otat keskikonsolin pois.
Avaat konehuoneen puolelta 6mm pultit, todennäköisesti kannat ovat mustan sinitarranoloisen mönjän peitossa, sekä tuhkakupin alta pultin auki.
Kyllä se pitkittäisvälys kannattaa korjata, joko yllä kuvatulla tavalla tai pieni hitsikin ajanee saman asian, katsari ei saa liikuteltua mutta kolarissa antaa kumminkin periksi....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jarskip
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2006 15:02

Auttakaa nyt prkl!!!!

Viesti Kirjoittaja Jarskip »

Itsellä -85 900i ilman tehostinta. Kojelaudan alaosa on purettu mutta akselin ympärillä rautakehikko jota ei tunnu saavan irti ilman koko akselin irrottamista. Kuulin että akselissa on jokin muovisokka joka menee helposti poikki. Tilalle passaa kuulemma 3,5 mm poranterä mutta miten pääsen käsiksi kyseessä olevaan reikää??? Apua Apua!!! Ratissa on noin 1 cm väljyys akselin suunnassa joka on todella ärsyttävä ajettaessa!
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Ratin välys hitsattiin

Viesti Kirjoittaja Suap »

ylläolevien ohjeiden mukaisesti.
Pienet hitsit. Ja on toiminut nyt 1,5 vuotta ?
Kiitoksia neuvoista.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Vastaa Viestiin