Hei,
On löytynyt näiltä sivuilta niin hyviä vinkkejä, että pitää kertoa omakin ACC-tarina, josko tästä olisi jollekin apua:
- ensimmäinen havainto oli, että tuulilasille puhaltaa jatkuvasti lämmintä ja jo muutaman kymmenen kilometrin matkalla jalat jäätyvät; seuraava havainto ACC (ACC1) ledit ei vaihdu Heat-, Floor-, Bi-Lev- tai Vent-nappien kohdille ollenkaan eikä napeilla ole mitään vaikutusta
- aiemmasta jarruremontista viisastuneena hakemaan tietoa webistä - Saab-Klubin sivuilta löytyi vinkkejä vastaavista ongelmista, parhaat ohjeet tosin http://townsendimports.com/Web/climate_ ... desall.htm
- no ei kun testaamaan Auto + Vent ja ACC antoi vikakoodiksi 6C, ohjeiden tutkimista ja sitten kojelaudan kansi ja hansikaslokero pois ja ACC irti
- pari johdon pätkää ja kokeilemaan, miten moottori toimii pinneistä 8 ja 9, hyvin toimii, tosin kuvasta http://townsendimports.com/Web/climate_ ... c16c6u.htm poiketen ei nuolen osoittama vaan etualalla oleva moottori (liekö kuvassa virhe?) - pinneistä 6 ja 7 sai ajettua nuolen osoittamaa moottoria
- seuraavaksi potentiometrin vastusarvoja tarkistamaan - muuttui noin 950 ohmista noin 2300 ohmiin (ohjeesa 900 - 1100 ohmia ?), kun myös toisen moottorin potentiometri antoi samoja ohmiarvoja ajattelin potikoiden olevan kunnossa
- johtopäätös: vika on ACC:ssa - lähikaupoista ei löytynyt toimivaa käytettyä, joten päätin korvata automaattiohjauksen manuaalisella
- 2-piirinen kolmiasentoinen palauttava kytkin (Kärkkäiseltä 3,9 euroa), pätkät johtoa, 2 rosvoliitintä ja muutama abikoliitin ja kytkin kojetauluun ja yllätysyllätys ACC:n tuulilasi-, Heat-, Floor-, Bi-Lev ja Vent-ledit syttyvät sen mukaan mihin suuntaan kytkimellä moottoria ajaa
Josko näin pärjäisi taas jonkin aikaa ...
9000 ACC1-probleemi ja sen ratkaisu
9000 ACC1-probleemi ja sen ratkaisu
Viimeksi muokannut tijuto, Su Helmi 26, 2006 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 2.0 Turbo -89
Re: 9000 ACC-probleemi ja sen ratkaisu
tijuto kirjoitti:kuvasta http://townsendimports.com/Web/climate_ ... c16c6u.htm poiketen ei nuolen osoittama vaan etualalla oleva moottori (liekö kuvassa virhe?) - pinneistä 6 ja 7 sai ajettua nuolen osoittamaa moottoria
Nuoli kuvassa osoittaa lämpötilansäätömoottoriin, eli väärän moottoriin. Kuvassa on virhe.
Et tainnut mitata vastusarvoja ihan annettujen ohjeiden mukaisesti, mittaist vain potikan toisen puoliskon arvot kun moottori liikkuu päästä päähän? Olennaista on, että moottorin ollessa keskikohdassa (akselin viiste yhdensuuntainen moottorin kyljen kanssa) vastusarvot potikan kummallakin puolella on samat, eli potikkakin on keskellä.- seuraavaksi potentiometrin vastusarvoja tarkistamaan - muuttui noin 950 ohmista noin 2300 ohmiin (ohjeesa 900 - 1100 ohmia ?), kun myös toisen moottorin potentiometri antoi samoja ohmiarvoja ajattelin potikoiden olevan kunnossa
Täällä on ohjeet asentopotentiometrin asemoinnin tarkastamiseen ja korjaamiseen:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 266#148266
ACC ei ohjaa moottoria, jonka asentopotentiometrin vastusarvot eivät täsmää.- johtopäätös: vika on ACC:ssa
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kiitokset kommenteista.
Mittasin potikat
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... 6c6u.htm:n mukaan - onko siinäkin virhe? Vastus näytti muuttuvan kutakuinkin lineaarisesti laidasta toiseen ajettaessa.
Oletan potetiometrin antavan järkeviä arvoja, koskapa ACC:n ledit näyttävät vastaavan moottorin asentoon ja todelliseen toimintaan. Toinen moottori - lämpötilan säätö - toimii automaatin ohjaamana, sen potikka antoi mittauksissa samoja lukemia kuin tämän toimimattoman.
Jos ACC1 on ehjä, niin aina parempi - en vain näillä ohjeilla osaa päätellä pitemmälle .... ja jalat pitää saada pidettyä sulina.
Mittasin potikat
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... 6c6u.htm:n mukaan - onko siinäkin virhe? Vastus näytti muuttuvan kutakuinkin lineaarisesti laidasta toiseen ajettaessa.
Oletan potetiometrin antavan järkeviä arvoja, koskapa ACC:n ledit näyttävät vastaavan moottorin asentoon ja todelliseen toimintaan. Toinen moottori - lämpötilan säätö - toimii automaatin ohjaamana, sen potikka antoi mittauksissa samoja lukemia kuin tämän toimimattoman.
Jos ACC1 on ehjä, niin aina parempi - en vain näillä ohjeilla osaa päätellä pitemmälle .... ja jalat pitää saada pidettyä sulina.
9000 2.0 Turbo -89
ACC sinulla on todennäköisesti ehjä. Läppämoottorin käämi on osittäin kärähtänyt ( yleistä ACC1:ssä ), jonka vuoksi ACC menee virtarajoitukselle ohjatessaan moottoria. Erillisellä kytkimellä ohjatessa ei ole virtarajoitusta, mutta piakkoin kärähtää ko. moottori lopullisesti.
Sisäkierron läpässä on sama moottori, ainoastaan potikkapää on erilainen. Sisäkierron läppämottorin taas löytää joka tonnarista eli romuttamolta hakemaan uusi moottori.
Sisäkierron läpässä on sama moottori, ainoastaan potikkapää on erilainen. Sisäkierron läppämottorin taas löytää joka tonnarista eli romuttamolta hakemaan uusi moottori.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Samaa aihetta...
Useasti säädetty läppämoottori saabnetin ohjeiden mukaan ja aina toimii floor + muut.
Testin kun suorittaa niin näyttää 0 virhettä mutta testin jälkeen toimii vain def ja vent.
Moottorin vastus 0,042Kohm. Podikka 4.22, mutta keskelle asetettuna eripuolilta noin 2,19 ???
Säätöjen seottua moottori työnttää voimalla päin deffiä ja kerran jäi
pommittamaankin sitä. Kun tapin ajaa moottorin suuntaisesti ja purkaa uudelleen arvot ovat kohdallaan.
Pitääkö podikan vastusarvojen pysäyttää moottori ennen laitoja vai saako mennä päin? Tarkasti olen tehnyt säädöt mutta onko säädöt oltava mikrometrien arvoisia...
Jos moottorissa olisi vika niin miksi säädöt oikuttelisi
Useasti säädetty läppämoottori saabnetin ohjeiden mukaan ja aina toimii floor + muut.
Testin kun suorittaa niin näyttää 0 virhettä mutta testin jälkeen toimii vain def ja vent.
Moottorin vastus 0,042Kohm. Podikka 4.22, mutta keskelle asetettuna eripuolilta noin 2,19 ???
Säätöjen seottua moottori työnttää voimalla päin deffiä ja kerran jäi
pommittamaankin sitä. Kun tapin ajaa moottorin suuntaisesti ja purkaa uudelleen arvot ovat kohdallaan.
Pitääkö podikan vastusarvojen pysäyttää moottori ennen laitoja vai saako mennä päin? Tarkasti olen tehnyt säädöt mutta onko säädöt oltava mikrometrien arvoisia...
Jos moottorissa olisi vika niin miksi säädöt oikuttelisi