Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Katsastuksesta tuli hylky käsijarrun vuoksi (1,1+1,3kN), joten sitä pitäisi säätää.
Vuosi sitten tarkistutin jarrut Länsiautossa, jolloin totesivat säätömekanismin olevan jumittunut, mutta uskoivat menevän silloisesta
vuosikatsastuksesta läpi.

No, eilen otin takapyörän pois ja yllätys oli suuri: Todellakin, säätömekanismi on "jumittunut", koska säätöruuvin tulppa on kaltattu tonkien kanssa täysin ruvelle ja muoto on enemmänkin pyöreä kuin kuusikulmainen. Sitä on siis mahdoton avata; minun ainakin.

Bilteman luettelossa näytti olevan täysin uusia takajarrusatuloita hintaan 59,90. Se vain, että nämä käyvät infon mukaan 88-98 satkuun :!:

Sen tiedän, että 88-93 satkussa on sama takajarrujärjestelmä kuin tontussa, mutta onkohan tämä joku täysin outo malli jarrusatulasta, joka käy myös 94-98 satkuun?

Onko kellään kokemuksia?

Teemu
Viimeksi muokannut Kyllönen, Ke Maalis 15, 2006 16:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Biltemasta jarrusatulat?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kyllönen kirjoitti:Katsastuksesta tuli hylky käsijarrun vuoksi (1,1+1,3kN), joten sitä pitäisi säätää.
Sallittu erohan on 70% seisontajarrulle (=käppäri) ja 30% käyttöjarrulle, miten tuosta on hylsy tullut, kun mahtuu kumpaankin haarukkaan?

Piilteeman luetteloa selasin minäkin tänään aamupalaa natustaessani ja huomasin myös nuo satulat, kokemuksia ei tosin ole.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Joo ei tuolla pitäisi tulla hylsyä katsastuksessa. Mulla oli käkkäri 1.3 ja 1.8 (ero 28%) ja inssi sanoi, että hyvät arvot ja eihän käkkärin tarve ole, kuin pitää autoa paikoillaan parkissa. Nämä ovat siis suora lainaus katsastusinssin sanoista.

Valitettavasti noista Bilteman satuloista ei ole kokemuksia tai tarkempaa tietoa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jospa tuon säätöruuvin saisi korjattua? En nyt suoralta käsin osaa sanoa minkälainenruuvi on, mutta saisiko esim. rautasahan terällä tai dremelillä pultin päähän uuden uran vaikka ruuvaria varten ja siitä sitten herkistelemällä auki ja ongekma korjattua?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tarkista Ruotsin Bilteman sivuilta, satkun vuosimalliraja on siellä mainittu 88-93 ja lisäksi mainitaan sopivan tonnariinkin.
http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=105868
http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=105869

Säätöruuvin tulpanhan varmaankin saa auki kun hiukan lämmittää tai lyö taltalla kantaan. Tulpan aukisaaminenhan ei takaa että jarrun saisi säädettyä, mutta voisihan sitä yrittää silti. Ilmeisesti jäi epäselväksi onko tulppaa saatu Länsiautossa ollenkaan auki ja kuinka kauan ja minkälaisin konstein sitä on yritetty avata.

Sitten kun tulppa on irti, kannan voi viilata sopivan pieneen kuusiokantakokoon 13 tai 12 mm, ja seuraavilla kerroilla avaaminen on helpompaa.

Automaattisäätöhän kuuluisi toimia ihan itsekseen. Säädön lakattua toimimasta käsijarrut voi saada tasapainoon hetkeksi käymällä säätämässä satulasta.

Mutta olikos tuossa edes nyt mitään (liian suurta) epätasapainoa, oliko nuo 1,1 ja 1,3 käsijarrun lukemat vasemmasta ja oikeasta takapyörästä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Sen saa kyllä korjattua, kun ottaa takasatulan irti ja sitte rautasahanterällä tekee uran siihen pulttiin(taitaa mahtua tekemään). On muistaakseni 14mm kannalla. Toki, kun satula on irti, niin siihen ehkä pääsee puristamaan paremman otteen lukkophdeillä, jolloin saisi vain uuden pultin tilalle.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Jarruvoimien ero on hyväksyttävissä rajoissa toki,
sitten on vielä kuitenkin se, että seisontajarrun kokonaisjarruvoiman on oltava yli 16% auton massasta.

Tuosta ilmeisesti siis kiikastaa.
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Jees, kyse on siis käsijarrun tehottomuudesta. Eli jarrutusvoima on jotain 14% auton kokonaismassasta. (Inssin laskelmien mukaan alle 10%)

Onko se nyt niin, että mikäli säätö ei toimi automaattisesti, on jotain todellakin jumittunut?
Eli kannattaako edes lähteä toistamiseen (eilen ähräsin itseni aivan kipeäksi) yrittämään tuota tulpan avaamista, vai suosiolla mennä heräteostoksille Biltemaan?

Vai pitäisiköhän ottaa yhteyttä johonkin autopeltikorjaamoon? Saisivat varmasti auton ylös ja hitsaisivat mutterin kiinni nupokantaan.

Kuinkas käy tuon käsijarruvaijeritunnelin irrotus jarrusatulan tukiraudasta? Onko joillakin kirteillä kiinni vai lähteekö irti miehekkäästi nykäisemällä?

Muuten, se jarruteho 16% auton kokonaismassasta tulee saavuttaa enintään 600N:n voimalla jarrukahvasta, tai 700N:n voimalla polkimesta.
Eli, ei muuta kuin katsastukseen ja kaksin käsin nykimään kahvaa ylös. Menisiköhän läpi... :wink:

Teemu
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

veikkaan homman johtuvan vaijerin jumittamisesta suojukseensa, senhän näkee palauttaako vaijeri täysin vetonsa.
silloin uusi vaijeri on viisain jutska ( halpoja) , elvytys ei oikein pelitä.
Mutta onhan se tulppa auki saatava, on vaan kovin matalakantainen ja messinkiä ( eli ei voi hitsata).
minä yrittäisin lyödä meisselillä koloa kylkeen ja sitten tylsemmällä meisselillä lisää, se tylsä ei viillä ja iskun voima on parempi, ja ei vuole ainetta pois. Sillä tavalla avasin jarrulevyn senkkiruuvinkin, ne pirut kun korkkaa tosi helposti.

siis tietenkin lyödään niinpäin reunaan, jotta kierre aukeaa.
varaa 7 mm koloavain siihen sisäpuolen säätöruuviin !!

yks kikka on kans lyödä 13 tai 1/2"( siis 12,7 mm) mm hylsy raakasti vaan siihen messinkiin, luulis uppoovan. en sit tiiä onks 6 vai 12 kanttinen parempi, kokeiltava.
vaijeri oli ihan sikana kiinni mulla siinä korvassa, panin pihdeillä poikki ja sit pikkuhiljaa hakkasin sen jämän ulos ( korva voinee katketakin?)
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

stara kirjoitti: Mutta onhan se tulppa auki saatava, on vaan kovin matalakantainen ja messinkiä ( eli ei voi hitsata).
Korjaan::: eihän se mitään messinkiä, rautaahan se ja ihan normaalikantainenkin
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

stara kirjoitti:varaa 7 mm koloavain siihen sisäpuolen säätöruuviin
Säätöruuvi on 4 mm kuusiokolo.
7 mm tarvitaan liukutappien avaamiseen.

Vaijeri osaa kyllä olla tiukasti kiinni siinä satulassa, jos niikseen tulee. Hyvässä tapauksessa vaijeri on joskus vaihdettu ja satulan irrottaminen tulee helposti kyseeseen, mutta huonossa tapauksessa ei. Staralla ja minulla on tästä kokemuksia. Ja minulla vanha vaijeri vieläkin kiinni satulassa.
EDIT: tuossa vielä kuvakin siitä tiukasti paikallaan istuvasta vaijereista:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... atula2.jpg

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 762#255762
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 2046#12046
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 5704#95704
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... uruuvi.gif
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14208
Viimeksi muokannut jus, Ti Maalis 25, 2008 22:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Kyllönen kirjoitti:Jees, kyse on siis käsijarrun tehottomuudesta. Eli jarrutusvoima on jotain 14% auton kokonaismassasta. (Inssin laskelmien mukaan alle 10%)

Muuten, se jarruteho 16% auton kokonaismassasta tulee saavuttaa enintään 600N:n voimalla jarrukahvasta, tai 700N:n voimalla polkimesta.
Eli, ei muuta kuin katsastukseen ja kaksin käsin nykimään kahvaa ylös. Menisiköhän läpi... :wink:
Tuo vaatimus tuntuu riippuvan naurettavan paljon siitä millainen inssi sattuu kohdalle osumaan, melko tarkkaan samantehoisilla käsijarruilla kuitenkin molemmat alle tuon 14 tai 16% (kumpi nyt olikaan) toinen kelpasi, toista sitten rassattiin kahden uusintakierroksen verran..

Edit: kaikkein paras oli kaverin -88 900 joka oli jaksanut jotenkuten vetää pyörät lukkoon peilijäisellä pihalla, inssi vaan tokaissut että hyvä se on :roll:

Kahva ei myöskään saa nousta täysin ylös, oliskohan ollut 3/4 mitä sai olla liike.

Kaveri kertoi miten e34 M5:n käsijarrusta riittävän voiman kiskominen oli muokannut käsijarrukahvasta banaanin ;)
Viimeksi muokannut Haza, Ke Maalis 01, 2006 15:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Tuota kuvan säätösarjaa on sitten turha käydä saabin tiskiltä huutelemassa,
maksaa samanverran kuin tuo bilteman satula :lol:
On siinä kilohintaa kerrakseen.
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

No niin, tulin äskettäin kylvystä. Sahasin siis pultin kantaan loven ja yritin ruuvimeisselin ja pihtien kanssa sitä kääntää, tuloksetta. Meisseli hyppäsi joka kerta ulos kolostaan, joka oli vieläpä varsin syvä. Onhan kyseessä normaali, vastapäivään avautuva ruuvi? :lol:

Ja kerrottaneen: En saanut jarrusatulaa irti tutkiakseni sitä kotona, koska en näköjään omista 7mm:n kuusiokoloavainta! :oops:
Katselen asiaa uudelleen lähipäivinä, jolloin siihen on aikaa.

Teemu

P.S. Jos oikea jarru toimii voimalla 1,3kN, riittänee vasemman puolen korjaaminen (tai vaihtoehtoisesti vaihtaminen Bilteman satulaan). Eli jos uudesta satulasta saisi irti >1,5kN, jarrutusteho 2,8 riittänee ja ero olisi myös hyvinkin sallituissa rajoissa. Kippis!
velmu
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 17:36
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja velmu »

Ei sitten kestä se alkuperäinen pultti hitsata mutteria päähän, katkeaa juuresta.Lyö meisellillä tai tuurnalla "jämän"kylkeen pitäisi aueta,pulttikaupasta uusi 10mm.pultti 1.mm nousulla joutuu katkaisemaan sopivaan mittaan kun ei niin lyhyttä taida olla.Laakkoselt ei saa pelkkää pulttia on ostettava korjaussarja ja makssaa maltaita.
Rangerover 84
9000 CD turpo 88
WW 1303 s 73
Ford coynty 754.
Vastaa Viestiin