laturin liukurenkaiden vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

laturin liukurenkaiden vaihto

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onko toi laturin liukurenkaiden vaihto mimmoinen homma?

Tuli tuossa vaihdettua jännitteensäädin ja toistaiseksi tuntuu lataavan, vaikutti vaan uraisilta noi vastinpinnat ja kun motossa ei osat kauheesti maksa:
Liukurenkaat jos Bosch 81--. . . . . . . . . . . . . . . . 11-0001 3.90
Hiilipään laakeri jos Bosch "6201". . . . . . . . . . . . . 11-6201 3.90
Hihnapään laakeri jos Bosch-70A/80A "6303". . . . . . . . . 11-6303 5.90

Niin voisi tehä varalaturiin rempan ja vaihtaa paikoilleen kun on aika turhauttavaa jäädä tuon takia matkalle.
Ja rupee muutenkin oleen toimivien latureiden varasto kotona aika niukka kun kymmenen vuotta on pelattua vain varaosa-autoista laturia vaihtamalla niin olisi ehkä aika opetella tuokin.

Tonnaripuolella on keskusteltu liukurenkaista mutta ei sen tarkemmin niiden vaihdosta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ght=laturi

Eli jos joku kyseisen homman tehnyt viitsisi vähän valaista asiaa ja kenties vielä heittää kuvalla niin olisin kiitollinen ja varmaan tulevaisuudessa joku muukin, meinaan tuntuu olevan aika usein kysytty aihe. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

en oo tehny mut muita aatoksii:
vaihdettiin boschin laturiin laakerit, oli niin tiukka toisen laakerin sovite, että sai kyllä lyödä kuin vierasta sikaa, meinaan siihen sisäkehään.
ulosvetäjä oli oltava purussa, muistelisin.
homma kilpistyi heti alkuun niihin ristikantasiin runkopultteihin, pirun tiukassa, ilman iskukonetta olisi vaan nylppääntyny kannat. Oli kait senkit, hyvin puri kii, käytä irrotuskamaa senkkienkin alle ja lyö alkuun senkkejä että vähän irtoovat yms mukavaa.

RENKAISTA:
arvaan , jotta ulosvetäjää tarvii ja mieluusti lämmitystä ja puristinta takaisinpanossa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Liukurenkaan irrottamiseen akselilta ei tarvita ulosvetäjää, eikä kovin paksuilla kynsillä oleva vetäjä mahtuisikaan. Rengas lähtee irti akselita kätevästi kun tukee akselin renkaiden alapuolelta sopivaan alustaan ja lyö meisselillä renkaat halki. Kuparia ei renkaissa loppujen lopuksi ole kovin paksusti ja sisusbakeliitti halkeaa helposti.

Roottorin johtojen juotokset renkailta on hyvä olla tässä vaiheessa jo avattu. Kuparilangat menevät poikki jos tulee kovin rajua käsittelyä ja lisää pituutta on sitten vaikea järjestää. Liukurenkaiden johdot lienee juotettu jollain tavallista pikkuelektroniikkatinaa kuumemmalla.

Hihnapään laakerihan vedetään pois laturin päätykannella (ja isolla ulosvetäjällä), hiilipään laakeriin tarvitaan pieni ulosvetäjä.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/laturi.jpg

Saabin korjaamokäsikirja kertoo liukurenkaiden liukurenkaiden suurimmaksi sallituksi säteisheitoksi 0,03 mm.

Liukurenkaiden halkaisija on uutena 27,8 mm ja minimi 26,8. Kulumis/sorvausvaraa tämä speksi antaa siis 0,5 mm. Vai olisiko niin, että sorvaamattomana ne renkaat olisi isommat kuin 27,8, ja siihen mittaan ne olisi hyvä sorvata kun ne painettu akselille.

Minähän en näistä(kään) mitään oikeasti tiedä, mutta tietävämpien kirjoituksia odotellessa...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Muutamat laturit on tullut kunnostettua ja muutenhan homma on ihan simppeli mutta tosiaan niiden lankojen ja juottamisen kanssa on oltava tarkkana. Toinen lanka kulkee renkaan sisäpintaan tehtyä uurrosta pitkin, eikä tahdo ehjänä säilyä muuten kuin halkaisemalla rengas. Sekaan on joskus vielä uitettu lakkaa. Jos kotosalla on vielä pieni sorvi, on homma ihan iisisti tehtävissä vaikka autotallissa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

nimenomaan

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos ja kun on se sorvi. meinaan pikaterällä pitäisi vissiin ottaaa oikolastu et tulee riittävän sileä pinta.
et silleen
Vastaa Viestiin