Ajotietokone OG900:seen
Ajotietokone OG900:seen
sfnet.harrastus.autot.tee-itse alueella on meneillään keskustelu ajotietokoneen asentamisesta/rakentamisesta vanhempaan autoon. Keskusteluun viitaten rupesin miettimään, että mitenkä fillarin mittarin saisi viritettyä saappiin. Fillarin mittarilla ei tietenkään saisi kulutuslukemia, mutta kaikkea nopeuteen ja matkaan liittyvää kuitenkin. Yksi vaihtoehto olisi laittaa mittarin anturi ja magneetti johonkin sopivaan paikkaan. Tyylikkäämpi vaihtoehto olisi kuitenkin ottaa nopeussignaali suoraan auton nopeusmittarilta. Fillarin mittari saattaisi hyvinkin ymmärtää näitäkin pulsseja.
Onko kellään tietoa minkälaisella taajuudella auton mittari pulsseja antaa? Jos pulsseja tulee liian tiheään, hommaa ei kannata edes yrittää koska fillarin mittarin säätövara on rajallinen. Autona 900i -92.
Onko kellään tietoa minkälaisella taajuudella auton mittari pulsseja antaa? Jos pulsseja tulee liian tiheään, hommaa ei kannata edes yrittää koska fillarin mittarin säätövara on rajallinen. Autona 900i -92.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24617
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
polkupyörän mittarin saat asennettua suht helposti autoosi siinä on 2 vaihtoehtoa!!! vaihto ehto1. poraat takajarrulevyyn reiän ja siihen polkupyörän magneettiantura kiinni ja vastakappale pyärän ripustuksiin että kohtavat....vaihtoehto2 muovipölykapseliin se vastakappale ja muuten sama kuin edellä....
Jaa-a.. olisi näköjään pitänyt jättää mainitsematta kysymyksen taka-ajatus. Polkupyörän mittarin järkevyys autossa jääköön ihan minun oman harkinnan varaan. Toivonkin nyt vain jonkinlaista tietoa siitä pulssimäärästä, tai pitää sitten ruveta itse kokeilemaan.
Olen kuitenkin aivan varma, että joku tuollaisen virityksen on tehnyt, koska vanhemman auton mittaristo nyt vaan yksinkertaisesti on aika alkeellinen 20-30e maksavaan fillarin mittariin verrattuna. Itselle löytyy ainakin heti käyttöä parille digitaaliselle trippimittarille, joiden tarkkuus on luokkaa 10m.
Olen kuitenkin aivan varma, että joku tuollaisen virityksen on tehnyt, koska vanhemman auton mittaristo nyt vaan yksinkertaisesti on aika alkeellinen 20-30e maksavaan fillarin mittariin verrattuna. Itselle löytyy ainakin heti käyttöä parille digitaaliselle trippimittarille, joiden tarkkuus on luokkaa 10m.
Kyllähän ne mittarit saa renkaan kehän mukaan säädettyä. Muita kalibrointeja ei taida olla. Pyörässä ainakin mittari toimii hyvin jos vain vastakappale ja anturi on oikealla etäisyydellä toisistaan. Kiinnitys kannattaa varmasti tehdä tukevasti, ettei mikään jääkokkare vie anturia mennessään... samoin johdon kiinnitys. Sitä joutuukin varmasti jatkamaan, se kun ei ole kovin pitkä.
Eikä sitten kannata ostaa sitä kaikkein halvinta mittaria. Muuten on sama vaikka mutu-tuntumalla heittäisit arvoja ja ostaisit uuden mittarin parin kuukauden välein.
Muuten kyllä hyvä ajatus. Täytyy itsekin ruveta kehittelemään. Saisi ainakin keskinopeuden, toisen trippimittarin, ajoajan. Mittarista riipuen tietysti.
Eikä sitten kannata ostaa sitä kaikkein halvinta mittaria. Muuten on sama vaikka mutu-tuntumalla heittäisit arvoja ja ostaisit uuden mittarin parin kuukauden välein.
Muuten kyllä hyvä ajatus. Täytyy itsekin ruveta kehittelemään. Saisi ainakin keskinopeuden, toisen trippimittarin, ajoajan. Mittarista riipuen tietysti.
Tyhmä kysymys, mutta riittääkö polkupyörän mittarin nopeusalue todellakin autokäyttöön?
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Jos nyt unohdetaan halpahallimittarit niin nopeusalue on 199:stä ylöspäin. Sigmat taitaa näyttää 999 asti, joten varmasti riittää. Mittareitahan käytetään kuuleman mukaan myös moottoripyörissä ja ties missä nimenomaan niiden tarkkuuden takia. En näe mitään syytä miksi ne ei toimisi autossakin. Mittarit on myös kalibroitavissa moneen lähtöön.
Olen asiaa jo pidempään miettinyt, mutta mielestäni ainoa järkevä vaihtoehto on ottaa nopeustieto suoraan auton omalta mittarilta. Joku akseliviritys on ihan liian epävarma. Käsittääkseni auton mittarilta saa ulos jonkinlaista nopeudesta riippuvaa pulssia, jota voisi käyttää hyväksi. Tuohon pitäisi kuitenkin rakentaa joku palikka väliin, joka muokkaa pulssin sopivaksi. Pitääkin tutkia asiaa tarkemmin kun kellään ei tunnu olevan kokemusta vastaavasta. Tai miksipä ei rakentaisi koko mittaria itse... sitten kun saisi kulutuslukemat tongittua ruiskulta niin olisi jo tosi monipuolinen nippelitietofriikeille.
Olen asiaa jo pidempään miettinyt, mutta mielestäni ainoa järkevä vaihtoehto on ottaa nopeustieto suoraan auton omalta mittarilta. Joku akseliviritys on ihan liian epävarma. Käsittääkseni auton mittarilta saa ulos jonkinlaista nopeudesta riippuvaa pulssia, jota voisi käyttää hyväksi. Tuohon pitäisi kuitenkin rakentaa joku palikka väliin, joka muokkaa pulssin sopivaksi. Pitääkin tutkia asiaa tarkemmin kun kellään ei tunnu olevan kokemusta vastaavasta. Tai miksipä ei rakentaisi koko mittaria itse... sitten kun saisi kulutuslukemat tongittua ruiskulta niin olisi jo tosi monipuolinen nippelitietofriikeille.
ajotietokone
Entä käykö 9000:n ajotietokone 900:n?[/b]
Re: ajotietokone
gothic kirjoitti:Entä käykö 9000:n ajotietokone 900:n?[/b]
Ei käy EDU:n toiminta perustuu pitkälti ruiskuboxilta saatavaan tietoon, eikä vastaavaa tietoa saa ulos og900:sta.
Ehdottomasti halvin ja yksinkertaisin ratkaisu on hankkia uuden tyyppinen GPS-navikaattori hinnat alkaen 300 euroa ja toimii heittämällä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Minulta saa 55 eurolla vm 1995 EDU:n ( automaatti ) ja EDU:n saksan kielisen korjaamokäsikirjan, jos aikoo moiseen hommaan ryhtyä.
Ainakin lämpömittarin anturi kannattaa irrottaa. Lisäksi EDU ottaa nopeustiedon nopeusmittarilta, bensamäärän tiedon tankin potikasta ja suuttimien aukioloajan ruiskuboxilta. Automaatin EDU lisäksi ottaa tiedon vaihdevivun asennosta mikrokytkimellä. Lisäksi mitataan jäähdytysnesteen määrä paisuntasäiliössä olevalla anturilla.
Vanhemmat EDUt mittaa myös ölymäärän öljypohjassa olevalla anturilla.
Kyllä on todella Saabien sähköihin ja elektroniikkaan perehtynyt työnsankari, joka em. toiminnat edes osittain saa og900:een istutettua
Ainakin lämpömittarin anturi kannattaa irrottaa. Lisäksi EDU ottaa nopeustiedon nopeusmittarilta, bensamäärän tiedon tankin potikasta ja suuttimien aukioloajan ruiskuboxilta. Automaatin EDU lisäksi ottaa tiedon vaihdevivun asennosta mikrokytkimellä. Lisäksi mitataan jäähdytysnesteen määrä paisuntasäiliössä olevalla anturilla.
Vanhemmat EDUt mittaa myös ölymäärän öljypohjassa olevalla anturilla.
Kyllä on todella Saabien sähköihin ja elektroniikkaan perehtynyt työnsankari, joka em. toiminnat edes osittain saa og900:een istutettua

9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB