9-3 T5 LPT Trionicin sopeutus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
karote
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 11, 2005 14:34
Paikkakunta: Tampere

9-3 T5 LPT Trionicin sopeutus

Viesti Kirjoittaja karote »

Eli jos ottaa akun irti, niin Trionicin muisti tyhjenee ja ns. default arvot palautuvat. Eikös näin ole? Entäs sitten kun akun laittaa kiinni ja lähtee ajelemaan. Pitääkö tehdä jonkinlainen talla tiskissä kiihdytys ylämäkeen jotta Trionic oppisi säätämään huippuahtoja? Yritin haeskella aiheeseen liittyviä keskusteluja ja jotain löysinkin, mutta mielestäni niissä keskusteluissa puhuttiin vain täysipaineisesta 9-3:sta. Eli meneekö tuo sopeutus samalla tavalla LPT:ssä?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vakaa käsitykseni on, että matalapaine T5 ei paljoa säätele ahtohuippuja, kun on valmiiksi 0.4 bar (..0.5), eli *PERUSPAINE*.

Täyspainehan opettelee muutamalla polkaisulla nostamaan *PERUSPAINEESTA* ahtoja turvallisesti kohti *TÄYSPAINETTA*, eli 0.8 bariin (lastuilla noin 1.4 bar, steg 1...3) sulkemalla magnettiventtiiliä, joka muuten avaisi hukkaporttia yli 0.4 bar jälkeen.

Se mitä tapahtuu, jos alkaa nakuttamaan normaali polkaisulla (..tai oppiessa, jota siis tekee koko ajan, mutta alussa muutaman polkaisun ajan varovaisemmin) JA paineiden ollessa yli peruspaineiden Trionic myöhäistää sytytystä, rikastaa tai viimeisenä oljenkortena puottaa ahtoja lähemmäksi peruspainetta avaamalla magneettiventtiiliä, jolloin jos ahtopaine on yli 0.4 bar, alkaa hukkaportti avautumaan.

Käsitykseni mukaan opettelu alkaa siis vasta peruspainesta ylöspäin ja nakuttaessa voi puottaa ainostaan peruspainelle, joten matalapaineisella ei tämän logiigan mukaan pitäisi olla juuri opeteleltavaa, kun ei mennä yli peruspaineiden.

T5 moottorihan ei pysty puottamaan ahtoja MILLÄÄN KONTROLLOIDUSTI alle 0.5 bar PERUSPAINEEN, jos kaasu on pohjassa, (Läppä mekaanisesti auki) kierrosluku 2500+, (ahdin hereillä), ellei FUEL CUTia lasketa kontrolloiduksi ahtopaineen pudotukseksi, joka tapahtuu siis jossain noin 1... 1.2 bar tietämillä lastuttamattomassa koneessa, jos jostain poikkeuksellisesta syystä ahtopaineet ovat liian korkeat. Näinollen oppimattomassa T5 LP koneessa pitäisi olla maksimipaineet oppimattakin..

Korjatkaa, jos on tarkempi tai erilainen näkemys asiasta. :roll:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
karote
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 11, 2005 14:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja karote »

Hmm... Jos kerta T5 lpt ei turbon paineita säätele, niin onko siellä jotain muita arvoja, jotka ajon myötä "sopeutuvat" Eli jos akku on ollut irti, niin miten sitä kärryä pitäisi sitten polkea, etttä paras suorituskyky ohjelmoituisi trionicin muistiin? Vai onko tällä mitään väliä suorituskyvyn kannalta?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

karote kirjoitti:... Eli jos akku on ollut irti, niin miten sitä kärryä pitäisi sitten polkea, etttä paras suorituskyky ohjelmoituisi trionicin muistiin?
4. vaihteella kiihdytys täysikaasulla 2000-4500 rpm kolme kertaa. Silllä pitäisi hoitua.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

karote kirjoitti:Hmm... Jos kerta T5 lpt ei turbon paineita säätele, niin onko siellä jotain muita arvoja, jotka ajon myötä "sopeutuvat" Eli jos akku on ollut irti, niin miten sitä kärryä pitäisi sitten polkea, etttä paras suorituskyky ohjelmoituisi trionicin muistiin? Vai onko tällä mitään väliä suorituskyvyn kannalta?
Ei tarvitse "polkea" mitenkään. Ajat vaan normaalisti niin kaikki adaptiiviset säädöt hakeutuvat kohdalleen.

Polttoaineen matriisi säätyy ajan myötä kohdalleen lambda-säädön myötä, alkuperäistä karttaahan muuttaa bensanpaineen säätimen, suuttimien jne kuluminen.
Vastaa Viestiin