Käyttö kokemuksia BSR’s PPC™ "lastusta"

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Käyttö kokemuksia BSR’s PPC™ "lastusta"

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Moikka

Kyselisin tyhmiä.
Paljonko toi "lastu" muuttaa oikeesti 150 hp 93 ominaisuuksia.
Eli mitä vaikuttaa suoritus arvoihin.

Epäoleennainen kysymys entäs kulutus?
Terv Jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ihan eri autohan siitä tulee. Eroa kuin yöllä ja päivällä. Pappa-autosta sportiksi. Bensaan kulutus laskee pari desiä teoreettisesti :roll: :wink:

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttö kokemuksia BSR’s PPC™ "lastusta"

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Need more speed kirjoitti:Moikka

Kyselisin tyhmiä.
Paljonko toi "lastu" muuttaa oikeesti 150 hp 93 ominaisuuksia.
Eli mitä vaikuttaa suoritus arvoihin.

Epäoleennainen kysymys entäs kulutus?
Terv Jari
Itselläni oli 9-3:sessa kyseinen lastu. Suosittelen! Täällä on paljon puhuttu mikä on paras ja mikä ei. n. 70 000km ajoin lastutettuna ja hyvin toimi. Asennushelpous on kyllä BSR:n lastun paras ominaisuus. On muuten kyseinen auto lastulla myynnissä: http://www.loimaanlaatuauto.fi/vaihtofr.html ja sieltä 9-3 SE. Auto on loistavassa kunossa, öljyt vaihdettu 10 000KM välein ja ajettu matka-ajoa. Eikä liikaa kengitty :twisted: Kulutus pysyi minusta suh. samana. Paitsi että joudut tankkaamaan lastutuksen jälkeen 98 oktaanista.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

Saakohan noita lastuja laitettua silleen, että olisi välillä helppo vaihtaa takaisin alkuperäinen lastu. Esim. talvella voisi 154hp riittää, kun usein ajaa jotain jäistä tietä pitkin. Voisko saada vaihdon kahden lastun välille esim. jonkun napinpainalluksen taakse vai onko pakko fyysisesti vaihtaa?
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Poy kirjoitti:Esim. talvella voisi 154hp riittää, kun usein ajaa jotain jäistä tietä pitkin.
Juupa juu.... itsekin tuota meitin, mutta ei siitä nyt niin sähäkkää saa, että se talviajoa haittaa. Meillä vaimokin ajaa kesät talvet ilman ongelmia.

Järkevin kytkis tuohon tehonalennushommaan on trionicin huijaus siten, että se luulee jarrupolkimen olevan painettuna. Tällöin teho rajoittuu, mutta kuitenkin ahtopaineen sopeutus toimii. Noita on ainakin Ruotsissa toteutettu. Kytkentää en itse ole kokeillut.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Itse vaihdoin sunnuntaina stage 1:stä 185hv originaaliin. Ei ole ainotakaan hevosta liikaa talviajoon. Eipä ollut stagessakaan. Ompahan tasasempi kyyti :roll:

Onhan tuossa kaasupolkimessa vakiovarusteena muitakin asentoja kuin ON ja OFF. Ei se kaasupoljin vahingosas pohjaan mene. Pintakaasulla ajellessa ja muutenkin "normaalissa" ajossa ei stagesta ole liukkailla mitään haittaa. Peto pyrkii esille vasta kun painetaan oikean laidan poljinta kunnolla.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

peinu kirjoitti:Itse vaihdoin sunnuntaina stage 1:stä 185hv originaaliin. Ei ole ainotakaan hevosta liikaa talviajoon. Eipä ollut stagessakaan. Ompahan tasasempi kyyti :roll:

Onhan tuossa kaasupolkimessa vakiovarusteena muitakin asentoja kuin ON ja OFF. Ei se kaasupoljin vahingosas pohjaan mene. Pintakaasulla ajellessa ja muutenkin "normaalissa" ajossa ei stagesta ole liukkailla mitään haittaa. Peto pyrkii esille vasta kun painetaan oikean laidan poljinta kunnolla.
Huima oli ero vakio t:n ja steg1 T:n välillä 8O . Ei ihan heti uskoisi mutta ei sovi samanlailla petaalia painaa. No kyllä se t jäällä sutii...
Nimerkillä muutaman nastan Peinulle velkaa :oops:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Kiitos tiedoista

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Ja tilaus on laitettu jo menemään

Olen kanssanne samaa mieltä kaasussa on kai muitakin asentoja kuin on jA OFF

T Jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Onko BSR viritys auto kohtainen? Voiko ohjelmaa hyödyntää muihin saman mallisiin saabeihin... :?:

Entäs tarvittaanko kannettavaa tietokonetta "viritystä" laitettaessa.?


Tyhmiä kysymyksiä varmasti joidenkin mielestä. :roll:
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Softa ladataan modulilla autoon ja samaa modulia ei voi lainata naapurille. Eli autokohtainen, ei tarvi läppäriä.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Huudellampa välillä vieraaseen pöytään :twisted:

Ajelin joutessani sairaslomalla ollessani Nummelasta Inkoon kautta Hankoon ja takaisin. Tarkkaa tutkimusta en aiheesta viitsinyt tehdä, mutta SIDin mukaan kulutus oli 6,7 l/100km. Koverharin TB asemalla oli 98E tarjouksessa 1.179 ja tankkasin siellä täyteen pallumatkalla.

Jossakin Lohjan paikkeilla katselin taas joutessani SIDin näyttöjä, jolloin ajettuna viimeisestä tankkauksesta n.60 km DTE oli 1137 km :!:

Samoin muilla pitkillä matkoilla olen huomannut, että mitä viritetympi Saab, sitä vähemmällä kulutuksella pääsee. Vakkarilla ajellessa 160 km/h menee reilusti alle 10 l/100 km myös lämpimällä säällä pitkillä matkalla.


Jos siis haluatte nuukailla, niin suosittelen viritystä pienillä paineilla ja isolla föönillä n. 300 kaakkiin.

Tarkennuksena: pirssi oli 9-5 Aero Wagon.


Virittäminen kannattaa aina :!:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kulutuksesta: olen itse huomannut sen, että steg 4:lla auto syö enemmän bensaa kuin steg 3+:lla. Tuo steg 3+ taisi olla meikäläisen autossa se kaikista "bensapihein" softa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Hmm..
Lastuttamisessahan on pääpiirteittäin kyse maksimiahtopaineiden nostamisesta :idea:

Rauhallisessa 80...120 ajossa, jolloin ei ahtoja nosteta ahdon puolelle, niin lastu ei juuri kaiken järjen mukaan voi säästää polttoainetta, ellei seoksia ronkita suuntaan tai toiseen :?:
MAHDOLLISET polttoaine "Säästöt" syntyvät siitä, kun voi ohittaa hieman suuremmalla vaihteella, kun aikaisemmin, kun koneeseen tulee vääntöä lisää, eikä tarvitse huudattaa pikkuvaihteella.

Tietty maantievaudissa ohittaminen 80-> kolmosella on omasta mielestäni mukavinta (ei taloudellisinta!) kun ohitus tapahtuu varsin vikkelään, selkä kiinni penkissä ja kun tuo ng900:sen kolmonen riittää 165 nurkille tarvittaessa.. 8) ja se taitaakin jo just riittää kilpailulisenssien lainailuun virkavallalle suomen tieosuuksilla.. :? Tarkoitan siis turvalliseen ohitukseen, eikä tule jäätyä vierelle keräämään vauhtia... :wink:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hook kirjoitti:Hmm..
Lastuttamisessahan on pääpiirteittäin kyse maksimiahtopaineiden nostamisesta :idea:

Rauhallisessa 80...120 ajossa, jolloin ei ahtoja nosteta ahdon puolelle, niin lastu ei juuri kaiken järjen mukaan voi säästää polttoainetta, ellei seoksia ronkita suuntaan tai toiseen :?:
Lastu nostaa alakierrosten vääntöä, ainakin teoriassa. Koska teho = vääntömomentti x kierrosluku, niin samalla moottorin kierrosluvulla on enemmän tehoa käytössä enemmän vääntävällä koneella. Tässäkin teoriassa on "hitusen" aukkoja, sillä periaatteessahan tuohon kirjoittamaani päästäseen pitäisi moottorin hyötysuhteen parantua lastulla (eli samalla bensamäärällä enemmän tehoa)...sitä se tuskin tekee, etenkään ilman mitään fyysisiä muutoksia moottoriin tai imu- ja pakojärjestelmiin. Sitäpaitsi esim. alle 0,5 l/100km muutosta kulutuksessa on melkoisen hankala kotikonstein todentaa pelkästään lastun aikaansaamaksi...Pitänee tehdä vertailuja ihan mielenkiinnosta vakiolastun ja mysteeri-steg ( :wink: ) lastun välillä, kunhan saan tonnarin liikenteeseen toukokuussa...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Yksi millä pystyy todentamaan, että isommalla vaihteella ajaminen kannattaa bensansäästö mielessä, on katsoo että mikä on kulutus tasaisessa 100km/h vauhdissa 100km kohti 5:lla, 4:lla ja 3:lla. Ulkomuistista arvoni ovat *noin*
9 litraa 3:lla
8 litraa 4:lla
7 litraa 5:lla.

Maalaisjärjellä ajateltuna nopeuden nosto 100->120 olisi myös taloudellisinta tehdä 5 vaihteella. Lastuttamalla saadaan nostettua tuota alavääntöä kymmeniä prosentteja (260nm->300..350nm), joten taloudellisten kierroalueiden käyttö helpottuu ja näinollen ei ehkä niin herkästi vaihda pienempää pykälää.. (jos joku yrittää ajaa taloudellisesti :oops: )

(Tietty moottorin hyötysuhde heikkenee ahtopaineiden kasvun myötä, mutta sitä kompensoi siis tuo matala kierroluku 5:lla, kun ei kierrätetä

Itselläni ainoa toimiva bensansäästäjä on huono pito.. kun joutuu kiihdyttelemään varovaisesti tuonne 100km/h asti, kun sutii täyskaasulla kakkosen päästä päähän muuten.. :roll: 8)
Bensankulutus talvirenkailla putoaa kaupunkiolosuhteissa noin 1-2l/100km :evil:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin