
Turbon ikä
Turbon ikä
Mikä on mielestänne turpon maksimi ikä.Katselin Ruotsista cse 2.0t mallista 9000 saaboa,160000km ajettu.Mitä luulette paljonko ois vielä kilsoja jäljellä ennen turpon menoa.Kokemusta on 900t v93 kesti vain vajaa 200000km sitten pukkas paksut savut. 

Saab 9-5 Aero (-00), ei enää haaveena...
Puhaltimen saa rikki 1km-1000tkm välillä käytöstä ja huolloista riippuen joten puhaltimen kesto iän arvoinnin pelkän km lukeman tiedolla vaatii meedion taitoja.
EDIT: muutettu max määrää kun tuntui kommentit tarttuvan tuohon epänolennaiseen osaan.
V-M
EDIT: muutettu max määrää kun tuntui kommentit tarttuvan tuohon epänolennaiseen osaan.

V-M
Viimeksi muokannut V-M, Su Maalis 26, 2006 14:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Omassakin pommissa Mitsun ahdin, eikä ainakaan merkintöjä vaihdosta tai remontista. Mittarissa tällä hetkellä 472 tkm.puu kirjoitti:Omalla Mitsun turbolla (-89 tonnarissa) on kohta 300 000 ajettu. Ei ole vielä vikaa ollut.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Vieläkö lisäyksenä edelliseen muistaa tärkeimän.ettei monoa kylmällä koneella!!!DIggItaLLr kirjoitti:Hyvät öljyt koneessa ja muistaa turbon jälkikäytön, vaikka olisi madellutkin parkkipaikkaan. Ja tottakai hyvä ilmansuodatin.
Jäähdytys nesteen laatu on myöskin tärkee, mitsussa kon vesijäähy.
Ei se turbo hajalle mee jos sitä ei riko
Vaan ajelee rauhallisesti kylmällä koneella,kunnes kone on lämmin sitten kestää melkein mitä vain!!!

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Tuo on tärkeä vinkki, oli sitten vesijäähy tai pelkkä öljyjäähy turbossa. 3000rpm sopii ylittää vasta kun lämpöviisari on normaalialueella.ecopower kirjoitti:Vieläkö lisäyksenä edelliseen muistaa tärkeimän.ettei monoa kylmällä koneella!!!
Vaan ajelee rauhallisesti kylmällä koneella,kunnes kone on lämmin sitten kestää melkein mitä vain!!! :wink:
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
kestää tai ei
Kuten tuossa jo todettu niin väärällä käytöllä saa kyllä turbon rikki hyvinkin nopeasti. Toisaalta valmistusvikojakin toki voi olla.
Omassani -89 mallissa ahdin on pyörinyt nyt 373 tkm ja kaverin vuotta vanhemmassa pirssissä 498 tkm. Molemmissa alkuperäiset ahtimet ja tehot tallella.
Omassani -89 mallissa ahdin on pyörinyt nyt 373 tkm ja kaverin vuotta vanhemmassa pirssissä 498 tkm. Molemmissa alkuperäiset ahtimet ja tehot tallella.
Olennainen kysymys oli "paljonko on kilsoja jäljellä" osto turbolla josta ei tiedä muuta kuin ajetut kilometrit. Eikä se kuinka pitkää kelläkin on puhallin kestänyt. Puhaltimen kesto ikä riippuu niin paljon eri tekijöistä joita ei edes huoltokirjan perusteella todeta. Eli ainooksi jää joko silmämääräinen tarkastus ja välysten toteaminen ja/tai laittaa paikalleen ja kokeilla. Siinähän tuo selviää.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Ei vaan kysymys koski 166.000km ajettua koko AUTOA. Ja se kuinka kauan puhallin on kullakin kestänyt lienee aika sama asia..? Eli kysymykseen "paljonko kilsoja jäljellä turbolla" voidaan vaan todeta että täysin mahdotonta sanoa. Sehän menee uusittavaksi sitten kun menee, JOS menee. Eikä se ole edes kovin kallis remontti kys. auton arvoon suhteutettuna..V-M kirjoitti:Olennainen kysymys oli "paljonko on kilsoja jäljellä" osto turbolla josta ei tiedä muuta kuin ajetut kilometrit. Eikä se kuinka pitkää kelläkin on puhallin kestänyt. Puhaltimen kesto ikä riippuu niin paljon eri tekijöistä joita ei edes huoltokirjan perusteella todeta. Eli ainooksi jää joko silmämääräinen tarkastus ja välysten toteaminen ja/tai laittaa paikalleen ja kokeilla. Siinähän tuo selviää.
V-M