900 lux

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

900 lux

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Eli onko kenelläkään tietoa lux:in valmistusmääristä? taitaa olla nykyään melko harvinainen. Pitäis kerätä motivaatiota fiksaamaan omaani :x Rahaa vaan palais melko Per..leesti!! ...Joten mietiskelen että onko tuo sen arvoinenl. Jos se ois Aero niin sit vois laittaakkin rahaa palamaan :?
Mut tuo nyt on vain 8v turbo ilman cooleria.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Lux on harvinaisempi kuin Aero ja entisöity Lux tulee varmasti olemaan yksi harvinaisimmista ja arvokaskin vielä joskus...

Lainaanpa omaa Saabisti-lehdessä julkaistua Lux-artikkelia:

Mikä on Lux?
Lux oli tehtaan erikoismalli, jonka vakiovarustukseen kuului nahkapenkit, manuaalinen 5-vaihteinen laatikko, ohjaustehostin, sähköinen kattoluukku, sähkölasit, sähköpeilit ja urheilualusta. Ruotsissa valmistetuissa luxeissa oli ilmeisesti myös ilmastointi vakiovarusteena, mutta Suomessa se löytyi vain lisävarustelistalta.

Kuuleman mukaan Lux-malleja olisi valmistettu Suomessa yhteensä n. 200 kpl, Ruotsissa erään Lux omistajan mukaan n. 1000 kpl. Luxia sai myös plyysipenkeillä, mutta yleensä Luxissa oli nahkapenkit ja aina beigen väriset (myös plyysit), jos kyseessä oli 2-värinen versio Luxista. Omasssa autossani on myös ollut alunperin nahkapenkit, mutta ne on vaihdettu tavallisiin kangaspenkkeihin edellisen omistajan toimesta. En tiedä onko Suomessa edes myyty Lux-mallia muulla kuin 2-värisellä korilla. US Turbo -vanteet kuuluivat luultavasti vakiovarusteisiiin, koska Luxin esitteessä sellaiset näkyy.

Tehtaalla oli maalin muuttuessa vaikeuksia saada metallivärimaalaus onnistumaan ilman valumia, koska kyljen pokkaus aiheutti vaikeuksia. Tehtaalle oli halvempi hioa vain alapuoli uudelleen, kuin koko auto ja maalata se vaaleaksi. Näin saatiin aikaan erikoismalli.

Meikäläisen surullisen kuuluisan lux-tarinan voi lukea täältäl
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/T8Lux.htm

Eski
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Tehtaalla oli maalin muuttuessa vaikeuksia saada metallivärimaalaus onnistumaan ilman valumia, koska kyljen pokkaus aiheutti vaikeuksia. Tehtaalle oli halvempi hioa vain alapuoli uudelleen, kuin koko auto ja maalata se vaaleaksi. Näin saatiin aikaan erikoismalli.
Tähän törmää aina silloin tällöin mutta onko tämä fakta?
9-3 SC 1.8t -06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onpa muutes samoilla värityksillä ollut ladaakin markkinoilla. Liekkö ne niitä laatikoladoja kasanneet uudessakaupungissa? :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Onhan ne.

Kuulemma ladojen toleranssit oli aivan kamalat, käytännössä käsin piti sovittaa ovet aina koriin, että sai istumaan.

Saappia varmaan ollut mukavempi kasata. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Jope kirjoitti:Onhan ne.

Kuulemma ladojen toleranssit oli aivan kamalat, käytännössä käsin piti sovittaa ovet aina koriin, että sai istumaan.

Saappia varmaan ollut mukavempi kasata. :-)
Niillä mitään toleransseja ole ollut. Sarjatyönä tehty hyllyllinen osia ja sitten joku Tatjana kokeilemassa osia toisiinsa. Siitä johtuu se, että osa Ladoista kestää maailman tappiin ja osa ei nimeksikään.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuttu ainakin joka ukissa on cab satkuja ollut kasaamassa valitettavasti kertoi että kyllä oli saabeissakin aika sovittaminen joskus...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Leipuri
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ti Elo 05, 2003 12:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

Nostin tällaisen vanhan ketjun, kun alkoi LUX kiinnostaa.

Minulla on 3-ovisen ostoilmoitus keltaisessa pörssissä ja täällä.

Tänään joku soitti Imatralta ja kauppasi joulukuussa katsastettua juhlamallia, jossa turbo ja kaksivärimaalaus.

Kysyin että onko LUX, mutta ei tiennyt. Mutta noilla tiedoilla sen täytyy olla?

Hintaa olis ollut vailla vain 500e. Ruostettakaan ei vissiin hirveästi. Oli katsastukseen hitsaillut.

Aikoi laittaa myyntiin, joten tarkkailkaapa KePö:ä. En kehtaa ruveta tyypin numeroa jakamaan, kun sillä ei ilmeisesti myynti-ilmoa missään vielä.

On liian kaukana mulle (junathan kyllä kulkee...hmmm).
Saab 9000 CD -96
Vastaa Viestiin