"Virityksiä" ja huomiota

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

esim.
http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... =81&id=261

SP:ltäkin löytyy sopivia viripumppuja. :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

"bolt-on install, Fits all T5 and T7 cars" mutta miten lienee näihin vanhempiin sotakoneisiin..
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

jarska kirjoitti:Asiasta kolmanteen...Mistä kannattaa kysyä tehokkaampaa bensapumppua tuohon kulkineeseen kun nykyinen on käynyt riittämättömäksi?
Mihinkäs asti vakiopumpun tuotto riittää, ja oletko varma ettei sopan loppuminen johdu suuttimista tai softasta?
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Ei johtunut suuttimista tai softasta! Mulla on 465cc/min 3.8bar suuttimet. Vaikka tuosta malpassista ruuvasi kuinka isoksi paineet niin pumppu ei jaksanut pitää paineita yli 3barin. Vakio pumppu nayttäisi riittävän hieman reiluun 300hv riippuen tietysti missä kunnossa se on.
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Pumppu on lopussa, ja nuo paine ongelmat on just jotka oireilee ensin. Eikähän noita tehokaampia pummpuja löydy vähän joka putiikilta. futurez etc... Oulustakin saattaa löytyä samaan hintaan ~160€ noita parempia pumppuja.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

jarska kirjoitti:Asiasta kolmanteen...Mistä kannattaa kysyä tehokkaampaa bensapumppua tuohon kulkineeseen kun nykyinen on käynyt riittämättömäksi?
Itse kävin paikallisessa varaosaliikkeessä kysymässä Boschin 0580254909 numeroista pumppua, sellaista ei saanut heidän kauttaan mutta katsoi kirjasta samantuottoisen merkittömän pumpun..fyysisesti muistuttaa erehdyttävästi Boschia. Tuottoa pitäs olla ~200L/h yli kolmen barin paineilla. Asennus ei ollut ihan bolt-on homma tuon koon takia :). Maksoi karvan alle 100€.

http://img370.imageshack.us/img370/642/ ... 0375ji.jpg
Foxbody turbo
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Onkohan tonniseen olemassa jäykempiä vetolevyjä, kun vakioissa tuntuu olevan kestävyysongelmia?
900C -86
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Pitääpä tarkistaa löytyykö tuota prommin luku laitetta jos noita koittaisi poltella. Muistelen vain että pitäisi olla sellainen malli jossa ei olisi tuota VSS:ää niin sellainen toimisi varmasti ilman ongelmia?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Rupesi tuo Trionic-läppä käymään niin syväluotaavaksi, että jaoin jutut toiseen threadiin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jatketaanpas tässä sitten alkuperäistä aihetta sitten. Eli hommasin tuollasen 9-5:sta peräisin olevan 2.3T 235 lohkon jolla on n.200tkm ajeltu. Ajatus oli tehdä tuolle lohkolle mäntien osalta "upgrade" eli asentaa joko pitkä lohkoisen tai lyhyt lohkoisen (vanhemman) männät ja kanget. Ja samalla tietysti laittaa alakertaa painojen osalta myös kohdillen.
(onpa muuten uskomattoman hyvässä kunnossa sylinterit tuonkin km määrän jälkeen?)

Noiden lohkojen eroista sen verran että ainankin vaihdelaation pää on noissa täsmälleen sama. Kun esim siinä päätylevyssä jossa on stefa kiinni, on sama varaosa numero kuin tuossa tonnarin lyhyt lohkossa.

Jakopään osalla ero ja on mutta vain niin että tonnarin koppa menee suoraan paikalleen kiinnityksiään myöten. Tuo 9-5:n koppa on erilainen ulkoisesti.

Eli tuolla perusteella sanoisin että lyhytlohkoiset 234 ja 235 ovat samat.

Ulkoisten kiinnityksien paikkoja en vielä vertaillut kun se mun vanha lohko meni jo metallinkierrätykseen. Mutta mitään silmiin pistävää erilaisuutta en noista löytänyt.

Tarvetta mulla ei tuolle ole (ainakaan vielä) mutta rakentelen tässä ajan kanssa tuon ja myös sen "ylimääräisen" lyhyt lohkoisen kannen hieno säädän valmiiksi eli kiillottelen venttilit, koneistan kulmat, vaihdan vena kumit, kevyt imukanava muokkaus, pako kanavan kiillotus yms.

Tuon koneen väsään joko omaa tarvetta varten tai jos jollakin tulee palava tarve saada hyvä kone joko uudemman tontun tai 9-5:n nokalle niin siitäpä sitten sellainen löytyy valmiina pakettina. Tai jos innostuu ostaan kone rikkoisen 9-5:n itelle :wink:

Sovittelin tuota TDO4-15G (Volvon) puhallinta tuohon pakosarjaan mutta sen laippa on ihan eri kaliberia kuin tuo saban, melkein menee se pakosarjan laippa tuonne turbon laipan reijän sisään. :lol: Joten joko pakosarjan teko tai adapteri laippa on vaihtoehdot. (luultavasti pakosarjan teko -> mistä pakosarjan laipat? Onkos joku tehnyt mustia laippoja valmiiksi)

V-M

EDIT:Myös tasapaino ketju ja pyörät oli hyvässä kunnossa tuossa 9-5:n lohkossa? Liekkö remontoitu tai sitten tuo on hyvin huollettu kone+
Viimeksi muokannut V-M, Ma Huhti 10, 2006 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Noista automaattitonttujen virityksestä ja väännönrajauksesta erään nimeltämainitsemattoman ruotsalaisen viriputkan kommentti:

"Selvittelin automaatin väännönrajaamisesta. ***** sanoi, että hän voi sellaisen sinulle tehdä, mutta ei suositellut sitä. ***** voi alentaa vääntöarvoa jokun verran, mutta silloin ei aivan tarkkaa vääntöarvoa hän pysty sanomaan. Ainostaa sen, että se on pienempi kuin normaali steg 3 vääntö. Hänen mielestä hupi katoaa, jos ei ole vääntöä koneessa.
Hän myös kertoi, ettei ole kohdannut mitään ongelmia automaattilaatikon kestojen kanssa kyseisillä väännöillä. Hän on nähnyt yhden automaattilaatikon menevän rikki, mutta silloin väännöt olivat siinä 600nm kohdalla. Tietenkin laatikot heikkenevät pitkien ajokilometrien myötä. "

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Itse joudun teetättämään pakosarjan laippoja, tullee 12mm hapokkaasta. Miniminä on 3kpl, joten ainakin yksi joutaa myyntiin. Jos kiinnostaa niin laittele YV:tä.
Foxbody turbo
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Näköjään myös SP:n kautta saa noita laippoja

esim

Kuva

420kr

ja turbon laipat t25 129kr
t3 139kr


materiaali on 10mm ilmeisesti ruostumatonta.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kehtooko kysyä, onkohan tuo ruostumaton/haponkestävä nyt ihan parasta materiaalia noihin hiukan lämpötilaeroja omaviin kohteisiin. :?:

(olemmeko palanneet ajassa takaisin) :?:
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kurko kirjoitti:Kehtooko kysyä, onkohan tuo ruostumaton/haponkestävä nyt ihan parasta materiaalia noihin hiukan lämpötilaeroja omaviin kohteisiin. :?:

(olemmeko palanneet ajassa takaisin) :?:
En kyllä vapaaehtoisesti rosteria laittais, paitsi jos muuta ei ole tarjolla. En ymmärrä muutenkaan tuon rosterin käyttöä pakosarjassa? Loppu putkisto niinkin voisi olla kestoltaan parempi kun kosteus ja suola jne... sitä normi putkea kuluttaa kun loppu putkisto ei lämpene niin kuumaksi. Pakosarja on eri juttu siitä "palaa" kaikki kosteus ja muut epäpuhtaudet nopesti pois ja muutenkin sen lämpötilat on korkeet.

Taitaa olla enemmän tuuninki juttuja kun siitä saa sellaisen bling bling kiiltävän halutessa :wink:

Kyllähän rosterisessa on hieman erilainen ääni kuin rautasessa, rosterinen on sellainen terävämpi ääneltään.

Oikeenlainen rosteri varmaan toimii mutta vaatisi varmaan tig hitsauksen ja uunissa päästön jotta rosteri sarja olis hyvä ja kestävä. Musta ei ole niin vaativa mutta toisaalta hyvää tehdessä edelleen tig ja uuni päästö olis asiallisia myös sille.

Hintaahan rosteri sarjalle tulee vähintää X 2 kertaa mustaan verrattuna. Siis tavalliselle tallaajalle (ei työpaikka etua).

V-M

EDIT: Tässä on tietty sellainen ero-> hapokas ja rosteri. Hapokkaasta sanotaan tulevan parempi. Toisaalta aika harva erottaa vierekkäin olevista latoista kumpi on kumpaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin