Tyhjäkäynti hukkui "yllättäen" (k-jet).

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Tyhjäkäynti hukkui "yllättäen" (k-jet).

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Niin, tämä ei ole kysymysthreadi, vaan toteamus...Kyllä nyt hävettää :oops: Eli iltapäivästä vaihdoin termarin turbosatkuun, kun vanha tuppasi jumittamaan (ei antanut lämmintä ja nosti ajoittain lämmöt melkein tappiin ennen kuin aukesi). Olikin näköjään tarviketermari (Carolstat -92 asteinen) ja tiiviste aivan koppurana, heitin kaasarisatkusta 89 asteisen tilalle. Meni muuten vajaa kaks tuntia termarioperaatioon, kun kaksi pulttia neljästä piti porata akkuporalla ja paskoilla terillä kun pultinkannat katkesi...nyt ymmärsin laittaa kuparitöhnät kierteisiin :evil:

Eipä siinä mitiä, ilmasin vielä termarinvaihdon jälkeen systeemin tyylillä sekä tsekkasin öljyt, jonka perästä kävin sisältä hakemassa jätskitötterön ja huusin akalle, että nyt lähdetään päivän suunnitellulle tavaranhakureissulle. Polleasti "onnistuneen" remontin jälkeen satku tulille, svidut, tyhjäkäynti aivan onnetonta, kunnes katosi kokonaan. Ei helvata, mikäs siihe nyt tuli, vasta äsken kehräs kuin mirri hellanpankolla :?: Noh, ruuvasin tyhjäkäyntiruuvin täysin auki, tuloksena n. 5sek OK tyhjäkäyntiä kunnes sammui. Ei stana, bensaa tulee ja kipinää iskee, mikä mättää? Kaasulla kävi OK, mutta tyhjäkäyntiä ei pätkääkään. Yritin ruuvata kaasuläppää isommalle, tuloksena hajonnut säätöruuvin pää. Hermot meni, ja ajattelin, että olisko ilmanputsari niin tukossa...Onneksi löytyi uus suodatin takaloosterista, joten eikun vaihtamaan (on muuten TOUDELLA helppo operaatio k-jet turbo vehkeessä :x ). No ei mennyt kuin kolme varttia ja suodatin oli vaihdettu: yritys hyvä kymmenen, tulos huono nolla. Tyhjäkäynti hukassa. Sitten iski brainstorm :idea: Ei perskele, öljyn mittatikun korkki oli kiinni, mutta huonosti jenkoillaan. Tuolta se sitten huohotti tai jotain sen verran, että ei jaksanut tyhjäkäyntiä käydä. Eli siis n. 1,5h kirosin k-jettiä alimpaan helvettiin ja manasin ihan muuten vaan köyhän autonomistaja autuutta. Loppupeleissä tyhjäkäynnin häviämisen syy: aukinainen öljytikun korkki. Sen jälkeen loppui oluen juonti ja siiryin väkeviin. :roll:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

kun kaksi pulttia neljästä
Eikös termarin kansi ole kahdella pultilla kiinni?
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Tyhjäkäynti hukkui "yllättäen" (k-jet).

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

V.J.S kirjoitti: pultinkannat katkesi...nyt ymmärsin laittaa kuparitöhnät kierteisiin :evil: :roll:
En laittais kuparipitosta kamaa alumiiniosiin. Ei oikeen käy yhteen. Syntyy jonkunsortin sähköpari ja jalompi syövyttää epäjalomman pois. Eli tässä tapauksessa alumiini on katoajan osassa.

Sen verran siitä läpän säädöstä, että sillä pikku ruuvilla ei kuulu nostaa kierroksia, ainoastaan suoritetaan läpän ns. perussäätö.
Mutta hyvä kun löysit "vian" ja pääsit ryyppäämään :wink:
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ronska kirjoitti:
kun kaksi pulttia neljästä
Eikös termarin kansi ole kahdella pultilla kiinni?
Joo, mutta kun avaa kaksi termarin kantta, on pultteja neljä :) Eli seisonnassa olevan kaasaripelin termarin kannen pultti meni pyöreäksi ja k-jet vehkeestä katkesi pultin kanta...

Ja jos nuo nyt muodostaa (kuparitahna & alumiini) jonkinmoisen "sähköparin", niin eipähän ole ainakaan ongelmia avata pultteja ens kerralla kun on kierteet syöpynyt kokonaan pois :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tn
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

Tattis V.J.S

Viesti Kirjoittaja tn »

Olipa kumma yhteensattuma, perjantai-illan ja melkein koko eilisen päivän pakersin saman joutokäyntiongelman kimpussa. Ehdin vaihtaa osan jos toisenkin, mutta ei vaan ruisku pelannut. Luin tämän jutun ja kävin pistämässä huonosti kiinni olleen öljyntäyttökorkin kiinni.

Kiitos paljon, näin se homma pelaa :D
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tattis V.J.S

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tn kirjoitti:Olipa kumma yhteensattuma, perjantai-illan ja melkein koko eilisen päivän pakersin saman joutokäyntiongelman kimpussa. Ehdin vaihtaa osan jos toisenkin, mutta ei vaan ruisku pelannut. Luin tämän jutun ja kävin pistämässä huonosti kiinni olleen öljyntäyttökorkin kiinni.

Kiitos paljon, näin se homma pelaa :D
Hep, juurikin tätä varten threadin tänne laitoin, ettei muut saabistit hukkaisi kallista aikaansa jahtaamalla samaa tyhjäkäynti"vikaa" turhaan... :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Re: Tattis V.J.S

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Sama ongelma täällä!

Tuossa aamulla tarkistin öljymäärän, kun tuo öljynpaineanturin piuha on rikki ja korkkihan jäi perhana huonosti kiinni!
Ehdin jo kiroilla yhden jos toisenkin kerran tuossa työmatkalla, notta mikähän piru tähän taas tuli liikennevaloissa ihmetellessäni.

Foorumi pelasti taas turhalta varaosavaihtoarpajaisilta.
OG900i -88
VW 1300 -70
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Melkein saman shown saa aikaan venakopasta pois pompsahtanut huohotinputki. Huhu kertoo, että eräskin 99 menetti kilpensä tuon takia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jim Goose
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 21:08

Viesti Kirjoittaja Jim Goose »

Pitihän se käydä itsekkin toteamassa tuon mittatikunkorkin vaikutus joutokäyntiin, joka tässä jo kuukauden päivät on ollut hukuksissa käynnistyksen jälkeen, jolloin rundit putosivat 500 korville. Pyöräytin koneen käydessä tikun korkkia auki päin ja kierrokset putosivat entisestään ja jossain asennossa kiinnipäin nousivat reippaasti ja jätin siihen, säädin joutokäynnin ruuvia reippaasti sisäänpäin ja lukkomutu kiinni. Nyt käy tasaista tonnia nätisti. Olis varmaan itselläki alkanu purkutalkoot konehuoneessa.
Mahtaako tuo ilmiö (kampikammiopaineet) liittyä ruiskun toimintaan, vai mistä se johtuu? Tattikset V.J.S moisesta huomiosta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jim Goose kirjoitti:Pitihän se käydä itsekkin toteamassa tuon mittatikunkorkin vaikutus joutokäyntiin, joka tässä jo kuukauden päivät on ollut hukuksissa käynnistyksen jälkeen, jolloin rundit putosivat 500 korville. Pyöräytin koneen käydessä tikun korkkia auki päin ja kierrokset putosivat entisestään ja jossain asennossa kiinnipäin nousivat reippaasti ja jätin siihen, säädin joutokäynnin ruuvia reippaasti sisäänpäin ja lukkomutu kiinni. Nyt käy tasaista tonnia nätisti. Olis varmaan itselläki alkanu purkutalkoot konehuoneessa.
Mahtaako tuo ilmiö (kampikammiopaineet) liittyä ruiskun toimintaan, vai mistä se johtuu? Tattikset V.J.S moisesta huomiosta.
Eihän siinä mistään muusta ole kysymys, kuin siitä, että moottori vetää ilmaan huohotusputkiston ja öljytilan kautta ohi määräjakajan lautasen. Sen seurauksena seokset menee auttamattomasti laihalle, koska kone saa "mittaamatonta" ilmaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ilkkap81
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: La Kesä 24, 2006 23:49
Paikkakunta: Kokkola

sama täällä

Viesti Kirjoittaja ilkkap81 »

on näköjään muutkin saabin omistajat joskus säädelly tyhjäkäyntiä hädissään kuten minä! manasin kans jo koko vehkeen täysin romuks ennen hokasin korkki vian!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: sama täällä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ilkkap81 kirjoitti:on näköjään muutkin saabin omistajat joskus säädelly tyhjäkäyntiä hädissään kuten minä! manasin kans jo koko vehkeen täysin romuks ennen hokasin korkki vian!
Voi juku. Onko tässä porukalla todettu yksi tyyppivika? 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jim Goose
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 21:08

Viesti Kirjoittaja Jim Goose »

Jos toi vika on mahdollinen vain ruiskumallissa, ei kai se kaasariversiossa sitä tee, vai? Ei ainakaan ole missään aikaisemmissa peleissä moista ilmiötä ollut, kaasarikoneita ne on kyllä kaikki olleet.
Vastaa Viestiin