2v vanhat iskarit jo loppu!! Laatuako??
2v vanhat iskarit jo loppu!! Laatuako??
Tänään tuli käytyä katsastamassa Viggen talviunien jälkeen.
Olen jo aikaisemmin huomannut, että auton etupää täristää joskus normaalista poikkeavasti. Se voi toki johtua tienpinnasta, renkaiden tasapainosta tai ilmanpaineesta tms. Avon kori myös joustaa turhan paljon ja vanhassa 9-3 avossa tuo tietynlainen "tärinä" kuuluu asiaan.
Nyt kuitenkin katsastusmiehet 2 kpl huomasivat, että eturenkaat liikkuivat kokeiltaessa sivusuunnassa. Aluksi epäilivät alapalloniveliä, mutta sitten huomasivat, että etuiskarien putkissa on väljää. Mitä se nyt sitten tarkoittaakin. Toisen iskarin muovisuojus oli irronnut ja katsastaja epäili, että olisiko jotain likaa mennyt sisään. Joka tapauksessa ei niissä pitäisi olla väljää saati sitten heilua kuin käytetyssä Ladassa.
Iskarit vaihdettiin PCS:llä noin 2,5 vuotta sitten ja ovat Bilstein Sprintit.
Mitatut arvot sanovat seuraavaa:
Etu vasen 76
Etu oikea 71
Taka vasen 69
Taka oikea 66
Iskareilla on ajettu vaihtelevaa ajoa (ei revittelyä) noin 30 000 km.
Onko totta, että nykyiskarit kestävät vain näin vähän aikaa. Ei nämä nyt lopussa ole, mutta tuota etuiskareiden löysyyttä ei voi kyllä hyväksyä. En tiedä sitten onko joku valmistusvirhe vai mikä. Takuuta tuskin on jäljellä.
Pitäisikö nyt sitten etuiskarit vaihtaa, että välttäisi nivelien ym. ennenaikaisen kulumisen?
Kommentteja kiitos.
Olen jo aikaisemmin huomannut, että auton etupää täristää joskus normaalista poikkeavasti. Se voi toki johtua tienpinnasta, renkaiden tasapainosta tai ilmanpaineesta tms. Avon kori myös joustaa turhan paljon ja vanhassa 9-3 avossa tuo tietynlainen "tärinä" kuuluu asiaan.
Nyt kuitenkin katsastusmiehet 2 kpl huomasivat, että eturenkaat liikkuivat kokeiltaessa sivusuunnassa. Aluksi epäilivät alapalloniveliä, mutta sitten huomasivat, että etuiskarien putkissa on väljää. Mitä se nyt sitten tarkoittaakin. Toisen iskarin muovisuojus oli irronnut ja katsastaja epäili, että olisiko jotain likaa mennyt sisään. Joka tapauksessa ei niissä pitäisi olla väljää saati sitten heilua kuin käytetyssä Ladassa.
Iskarit vaihdettiin PCS:llä noin 2,5 vuotta sitten ja ovat Bilstein Sprintit.
Mitatut arvot sanovat seuraavaa:
Etu vasen 76
Etu oikea 71
Taka vasen 69
Taka oikea 66
Iskareilla on ajettu vaihtelevaa ajoa (ei revittelyä) noin 30 000 km.
Onko totta, että nykyiskarit kestävät vain näin vähän aikaa. Ei nämä nyt lopussa ole, mutta tuota etuiskareiden löysyyttä ei voi kyllä hyväksyä. En tiedä sitten onko joku valmistusvirhe vai mikä. Takuuta tuskin on jäljellä.
Pitäisikö nyt sitten etuiskarit vaihtaa, että välttäisi nivelien ym. ennenaikaisen kulumisen?
Kommentteja kiitos.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Villi veikkaus. iskaritolpan mutteri on löystynyt (ei ollut riittävän tiukalla tai kierteet mennyt?) ja patruuna pääsee hieman heilumaan sivusuunnassa. Jos itse patruunan varsi heiluisi itse patruunassa, niin luulisi että nestet olisi sieltä nesteet tullut ulos aikoja sitten.
Tuossa kuva mutterista.. Bilstaineissa on vielä tuo hieman erikoisempi mutteri, joka vaatii erikoistyökalun, jos haluaa tiukalle.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26749
Hook
Tuossa kuva mutterista.. Bilstaineissa on vielä tuo hieman erikoisempi mutteri, joka vaatii erikoistyökalun, jos haluaa tiukalle.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26749
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Kiitos vinkistä. Pitää tarkistuttaa tuo. Nesteitä ei tosiaan ole vuotanut.Hook kirjoitti:Villi veikkaus. iskaritolpan mutteri on löystynyt (ei ollut riittävän tiukalla tai kierteet mennyt?) ja patruuna pääsee hieman heilumaan sivusuunnassa. Jos itse patruunan varsi heiluisi itse patruunassa, niin luulisi että nestet olisi sieltä nesteet tullut ulos aikoja sitten.
Tuossa kuva mutterista.. Bilstaineissa on vielä tuo hieman erikoisempi mutteri, joka vaatii erikoistyökalun, jos haluaa tiukalle.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26749
Hook
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Minulla on vastaavat iskarit omassani. Mutteri on todellakin haastavaa saada riittävän tiukalle. Lisäksi sprinteissä on männän varsi niin paksu, että ei sen luulisin aivan helposti lähtevän klappaamaan. Veikkaan siis mutteria.HMK kirjoitti: Kiitos vinkistä. Pitää tarkistuttaa tuo. Nesteitä ei tosiaan ole vuotanut.
Kerro miten kävi, niin tiedän singahtaa tarkistamaan kireyttä itsekin

'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Mulla meni Bilstain Sprint vasemmalta edestä reilussa vuodessa ja taitaa toinekin mennä ennen 2 vuoden takuun päättymistä. Ajot olleet normaalia maantieajoa Suomen suorilla ja sileillä maanteillä 

Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Kovinkin matalaprofiiliset kumit alla? Tuo katsastusasemien iskaritesterit kun eivät ihan autuaita ole, useamman kerran käynyt niin että samalle autolle tullut parempia tuloksia kuin edellisillä kerroilla, paranevat itsestään ajamalla? Sekä myös tuo rengasprofiilin merkitys mittaustuloksiin, mikäli on oikeasti huonot iskarit niin mahdollisimman korkeaprofiilisilla renkailla leimalle - renkaan ilmatila toimii iskarin korvikkeena ja leimasta läpi.
On ne kovin matalat renkaat 225/40. Sekin vaikuttaa varmasti kulumiseen. Meni se sentään katsastuksesta läpi, mutta huolestuttaa se pyörien sivuittainen liike. Mikään ei ole ikuista. Toivottavasti asia korjaantuu mutterin kiristyksellä.dq kirjoitti:Kovinkin matalaprofiiliset kumit alla? Tuo katsastusasemien iskaritesterit kun eivät ihan autuaita ole, useamman kerran käynyt niin että samalle autolle tullut parempia tuloksia kuin edellisillä kerroilla, paranevat itsestään ajamalla? Sekä myös tuo rengasprofiilin merkitys mittaustuloksiin, mikäli on oikeasti huonot iskarit niin mahdollisimman korkeaprofiilisilla renkailla leimalle - renkaan ilmatila toimii iskarin korvikkeena ja leimasta läpi.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14