Polttoaineen kulutus
Kyllä tuo Suobbi aika ruokainen on..
Talvella HKI- KOKKOLA + hieman kaupunkiajoa niin tankillisella pääsin n.700 km ja kulutus oli 7.9 l/100km ja SID näytti silloin 8.4l/100km. Tämä oli hyvä luku silloin. Johtuen varmaan talvirenkaat + n. 90km/h. Renkaina 195/65/15"
Sitten tässä keväällä 1 tankillinen pelkkää kehä I ruuhkaa Vantaa - Espoo ja hups...10.24 l/100km ja SID näytti 9.9 l/100km. Renkaina 225/65/16".
Ja vielä Savon reissu HKI - JOENSUU - KUOPIO ja samanlailla pikkuisen kaupunkiajoa sekä nopeutena oli 90, 110 tai 135 km/h. Renkaina samat kuin edellisessäkin.
En mitannut kulutusta paperille silloin mutta SID näytti koko ajan n.9.2- motarilla 9.6 l/100km....
Lopputulos että iso auto ei liiku ilmaiseksi lujaa!!
Talvella HKI- KOKKOLA + hieman kaupunkiajoa niin tankillisella pääsin n.700 km ja kulutus oli 7.9 l/100km ja SID näytti silloin 8.4l/100km. Tämä oli hyvä luku silloin. Johtuen varmaan talvirenkaat + n. 90km/h. Renkaina 195/65/15"
Sitten tässä keväällä 1 tankillinen pelkkää kehä I ruuhkaa Vantaa - Espoo ja hups...10.24 l/100km ja SID näytti 9.9 l/100km. Renkaina 225/65/16".
Ja vielä Savon reissu HKI - JOENSUU - KUOPIO ja samanlailla pikkuisen kaupunkiajoa sekä nopeutena oli 90, 110 tai 135 km/h. Renkaina samat kuin edellisessäkin.
En mitannut kulutusta paperille silloin mutta SID näytti koko ajan n.9.2- motarilla 9.6 l/100km....
Lopputulos että iso auto ei liiku ilmaiseksi lujaa!!
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82
Taitaa olla virhe renkaan koossa. Mittarivirhettäkin tulee 10km/h lisää verrattuna talvikiekkoihin ja kokoeroa halkaisijassa yli 6 cm.MikaI kirjoitti:Sitten tässä keväällä 1 tankillinen pelkkää kehä I ruuhkaa Vantaa - Espoo ja hups...10.24 l/100km ja SID näytti 9.9 l/100km. Renkaina 225/65/16".
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Kyllä talvipallot ja kesäpallon on edellämainitun kokoiset, mittari virhettä tutkan mukaan kesäpalloissa ei ole yhtään....se on hyvä. Talvipalloissa muistaakseni tutkamittauksissa oli n. -4 km/h mittarinnäyttämästä lukemasta.
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82
No "sama" keskinopeus voidaan saavuttaa eritavoilla Oliks varmasti myös samat tuuli- ja liikenneolosuhteet jne.? Ja ehkä renkaiden kyljessä lukee sama koko, mutta kesä- ja talvirenkaiden kehät saattavat silti poiketa toisistaan.JKen kirjoitti:Monta kertaa tullut ajettu sama 330 km pätkä, samalla keskinopeudella ja ulkolämpötilalla, kulutus on talvirenkailla pienempi.
Kyllä oli keskinopeus saavutettu samalla tavalla (esim. heti alkuun n. 100 km, ettei tarvinnut jarruun koskea.)karg kirjoitti:No "sama" keskinopeus voidaan saavuttaa eritavoilla Oliks varmasti myös samat tuuli- ja liikenneolosuhteet jne.? Ja ehkä renkaiden kyljessä lukee sama koko, mutta kesä- ja talvirenkaiden kehät saattavat silti poiketa toisistaan.JKen kirjoitti:Monta kertaa tullut ajettu sama 330 km pätkä, samalla keskinopeudella ja ulkolämpötilalla, kulutus on talvirenkailla pienempi.
Oli varmasti, mitäs nuo jne. vielä ois? Ööö ... siis kyllä ne ihan samankokoiset on, tuli sekin tarkistettua renkaan vaihdon yhteydessä, että samassa tasossa on renkaiden pinnat (oletetaan, että rengas on pyöreä, jolloin kehä on sama)
Kyllä se nyt vaan taitaa olla niin, että kitkarenkaalla on pienempi vierintävastus, tästä oli kerran juttua TM:n kesärengastestissä, jossa on oli vertailurenkaana kitkarengas.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
TM 5/2004:
Nokia Q (käytetty), vierintävastus 0,67(%)
Vertailukohtana muutama vastaavan kokoinen kesärengas:
Nokian HRHi, 0,89
Goodyear Eagle Ventura, 0,98
Pirelli P6, 1,06
Itsellä uudet Marangonit alla (205/55/16) ja muuten kelpo renkaat mutta vierintävastus 1,11. Tuota kun vertaa kitkarenkaaseen, niin ero on +65%!! Ja sen huomaa, eli "ihan vastaavissa olosuhteissa ja nopeudella ajettaessa", ilmastointi pois kytkettynä, kulutus kitkoihin verrattuna +0,5 - 1,0l/100km (nopeuden noustessa ero tuntuu vaan korostuvan).
Nokia Q (käytetty), vierintävastus 0,67(%)
Vertailukohtana muutama vastaavan kokoinen kesärengas:
Nokian HRHi, 0,89
Goodyear Eagle Ventura, 0,98
Pirelli P6, 1,06
Itsellä uudet Marangonit alla (205/55/16) ja muuten kelpo renkaat mutta vierintävastus 1,11. Tuota kun vertaa kitkarenkaaseen, niin ero on +65%!! Ja sen huomaa, eli "ihan vastaavissa olosuhteissa ja nopeudella ajettaessa", ilmastointi pois kytkettynä, kulutus kitkoihin verrattuna +0,5 - 1,0l/100km (nopeuden noustessa ero tuntuu vaan korostuvan).
On!Kyllä se nyt vaan taitaa olla niin, että kitkarenkaalla on pienempi vierintävastus
KAIKKI bensa-autot, jotka >1500kg ja >150hv vievät liian paljon. piste.
Vastaavat dieselit vievät ärsyttävän vähän eivätkä ole niin nuukia sen suhteen, ajaako 100km/h vai 130km/h - toisin kuin bensa-autot.
Tykkään kuitenkin bensa-autosta ja kun kerran on valinnut bensalla liikkuvan TURVALLISEN peltihökötyksen, voipi olla varma että harvoin siellä tankilla positiivisia elämyksiä syntyy. Millään merkillä.
T: 3.0 V6 BENSA!
Seuraava aihe...
Vastaavat dieselit vievät ärsyttävän vähän eivätkä ole niin nuukia sen suhteen, ajaako 100km/h vai 130km/h - toisin kuin bensa-autot.
Tykkään kuitenkin bensa-autosta ja kun kerran on valinnut bensalla liikkuvan TURVALLISEN peltihökötyksen, voipi olla varma että harvoin siellä tankilla positiivisia elämyksiä syntyy. Millään merkillä.
T: 3.0 V6 BENSA!
Seuraava aihe...
Vielä oli ihan pakko ... Tässä kun kesä lähestyy ja löpön hinta nousee niin tavoitteena on rikkoa 100 Eur kertatankkauksella. Tällä hetkellä ennätys on 93,43 EUR.
Sen verran pienet tulot on kuitenkin, että halvin hinta pitää tarkistaa:
http://polttoaine.net/index2.php?kaupunki=241
Muokkaus: En aja urissa.
Muokkaus 2:
Sen verran pienet tulot on kuitenkin, että halvin hinta pitää tarkistaa:
http://polttoaine.net/index2.php?kaupunki=241
Muokkaus: En aja urissa.
Muokkaus 2:
Viimeksi muokannut JKen, Ma Touko 15, 2006 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
TM 5/2004, rengastesti 185/65R15 HJKen kirjoitti:Kyllä se nyt vaan taitaa olla niin, että kitkarenkaalla on pienempi vierintävastus, tästä oli kerran juttua TM:n kesärengastestissä, jossa on oli vertailurenkaana kitkarengas.
Rengas, Vierintävastuskerroin; yleisarvosana
Vanha Nokian Q, urasyvyys 3,8 mm: 0,67; 5,0
Michelin Energy 0,82; 8,5
Nokian NRHi 0,89; 9,2
Continental Premium Contact 0,91; 9,2
Toyo Roadpro R610 0,94; 7,0
Dunlop SP Sport 01 0,96; 8,5
Goodyear Eagle Ventura 0,98 ; 9,0
Champiro 65 0,99; 6,6
Vredestein Hi-Trac 0,99; 8,4
Firestone Firehawk TZ 200 1,05; 8,4
Pirelli P6 1,06; 8,8
Barum Bravuris 1,10; 8,3
Marangoni Vanto 1,11; 8,5
Euromaster VH100 1,24; 7,1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00