Pyöränlaakerin "tekohengitys"

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jusau kirjoitti:Tuossahan taitaa tulla mukana koko takanapa, ei pelkää laakeria, siksi kai on noinkin arvokas.
Mie oon ollu näköjään unissani. Siis ajattelin etupyörää... Kyllä takanapaan kandee etsiä b-osaa, kun se maksaa tosiaan toistasataa euroa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

stara kirjoitti:minusta rasvaa ei panna uutena koska laakeri on niin tiivistetty ettei sitä sinne sinne saa, ulkopuoliset kosteussuojausajatukset ovat sitten asia erikseen, mutta ei niitä edellytetä.

Kartiorullalaakerit ovat avoimia ja niissä tuo rasvaa kuppiin linja yms. oli MUST eli välttämätön.
kun avaat kupin, niin näet että ei siellä mitään rasvaa ole.
Kyllä tuolla kupissa oli rasvaa, kun sen avasin mutteria kiristääkseni..xD Vaan ehkäpä se on siellä koristuksena tms. Hyvä tietää, että ei ole välttämätöntä. :)

Hajoaakos Saabista tuo kuppi muuten herkästi? Ducatosta löin sen paskaksi irrottaessa. Reikä tuli kylkeen.. Pistin sen silti takasin, ei kai sillä suurta seksuaalista merkitystä ole..
Jospa siis miehisillä otteillani saan myös Saabin kuppiin koputeltua reiän tai vaikka kyljen irtoamaan siitä kannesta, niin onko tuo hirvittävän vaarallista? Miksi siinä edes on se kuppi, jos sinne väliin ei edes rasvaa tarvitse laittaa? xD

Kupin voisi kyllä teräsharjata ja vetää vannehopeat päälle. Tulisi siisti.. Voikos etupyörään myös laittaa tuommosen kupin koristeeksi?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Alla on ote linkistä, eli oletan, jotta ko. saab on uudempi kuin allasanottu takapyörän laakerityypin muutosvuosi. Paha sanoa, miksi on rasvaa, ehkä joku on vain sitä laittanut?


http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... =ty%F6kalu

Etupyörä: sekä vanha ja uusi malli ( kässäri eteen / taakse) 900-> 93, ( 2- rivinen viistokuulalaakeri, joka vaihtelee eri vuosimalleissa, kts. motonetin lista)..
Uudemmissa ( etupyörä ainakin -79 lähtien) on 2- riviset viistokuulalaakerit , joissa laakerivälys ei ole säädettävissä, paketti vaan vedetään isoon momenttiin 300 Nm , jotta muut kuin laakerivalmistajan sisäiset välykset poistuvat ja erilliset sisäkoolit ovat välyksettömästi kohdillaan.
Takapyörään vastaavanlainen 2- rivinen viistokuulalaakeripaketti tullee ehkä 6.82 kts. motonetin lista.
Vanhemmissa malleissa ennen 6.82 on kartiorullalaakerit, joissa laakerivälys säädetään ensin kiristäen 5 kpm( 49 Nm), sitten löysätään ja kiristetään arvoon 0.2--0.4 kpm, eli erittäin pieni, lähinnä vain välyksettömäksi.
Eli vanhoissa ole tarkkana ja varmistu kumman tyyppinen laakeri , ettet riko sitä.
Kiristämättömässä tilassa viistokuulalaakeripaketit tuntuvat löysiltä, joten välyksiä/ kuntoa ei voi silloin arvioida.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

akyttala kirjoitti:On tosiaankin koko napa kun taakse tulee. Eikös tuohon ole sopivaa laakeria olemassa vai eikö se vanha ole irrotettavissa? Melkoisen typerä ratkaisu.
viitasen ari vaihtoi ystävällisesti mulle purkuautosta tuollaisen takanavan joskus ysiysiin. taitaa tulla kohta jo 2 vuotta täyteen ja 30tkm ja hyvin on äänettömästi toiminut. eikä ollut hinnan kiroissa! :)
Pertsa kirjoitti:Kysäistäämpä tässä samassa ketjussa, että mikä laittaa sitten juuri minun auton nielemään etupyörän laakereita? Taakse ei ole tarvinnut koskeakaan 120tkm:iin. Etuakselilta menee suunnilleen kerran vuoteen jommalta kummalta puolelta ja nippa nappa 10tkm tulee nykyään tällä vuoteen ajettua?
etujarrusatuloiden uusiminen voisi auttaa. laahaako sun jarrut, eli koita joskus ajomatkan jälkeen eturenkaiden vanteiden lämpötilaa kädellä. jarrujen kuumentamat vanteet juoksettaa rasvat laakerista pois, ovat viisaammat kertoneet?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Pertsa
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Marras 28, 2005 09:37

Viesti Kirjoittaja Pertsa »

lucaf kirjoitti: etujarrusatuloiden uusiminen voisi auttaa. laahaako sun jarrut, eli koita joskus ajomatkan jälkeen eturenkaiden vanteiden lämpötilaa kädellä. jarrujen kuumentamat vanteet juoksettaa rasvat laakerista pois, ovat viisaammat kertoneet?
Ei laahaa yhtään ainakaan silloin kun laakeri on vielä napakka. Ja näkyisi varmaan kulutuksessakin. Minun ruisku menee rajoitusten mukaan ajettuna aina karvan verran alle 7 litran maantiellä. :D Lisäksi tuolla ahneemmalla puolella eli oikealla on tehdaskunnostettu satula, about 2-3 vuotta vanha.

Muutaman kerran on käynyt niin, että kun sitten laakeri väljenee liikaa, se kuumentaa vanteen/jarrut jopa ihan savuavaksi asti lyhyessäkin ajossa. Ja rengas ei muutan pyöri kirveelläkään ennen kuin jäähtyy hyvän tovin. Nyt väljää on laakerissa jo reilusti, mutta kuumenemisongelmia ei ole tullut eteen. Eilen vasta kokeilin vannetta pitkähkön cruisailun päätteeksi.

Taidan kuitenkin kokeilla laakerin asennuttamista seuraavan kerran jossain luotettavalla korjaamolla niin saadaan se virheellisen asennuksen mahdollisuus poissuljettua ja aletaan syyttää halpislaakerin heikkoa laatua.

Vielä noin mielenkiinnosta arvio/kokemus, kauanko tuota etupuolen laakeria vaihtaa, jos vielä prässi käytössä?
ju60ni
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 13:57
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ju60ni »

Kaveri osti motonetin halvemman takalaakerin , ja kun avattiin paketti , laakerinvalmistaja oli SKF .
95 2,3 vireessä
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Minulle on opetettu, että siihen päällyskuppiin ei panna rasvaa. Se on vain pölysuoja. Jos on esim. kahdet kartiorullalaakerit, kuten monessa takavetoisen auton etupyöränlaakeroinneissa, laakerien sisä-ja ulkokehät voidellaan kuulalaakerivaseliinilla ja navan sisus täytetään n. puolilleen vaseliinia. Lämmetessään vaseliini laajenee, ja jos napa on ääriään myöten täynnä, pullahtaa ihan varmasti stefan kautta ulos. Siitä kupista ei sinne laakeriin mene sitä eikä tätä määrää rasvaa. Voi tietty aatella, että pikku määrä kupissa toimisi jonkinlaisena pölytiivisteenä, vähän samalla ajatuksella kuin vesipumppuvaseliini tihkuvan vesipumpun akselitiivisteellä.

Suojatut NU-laakerit, kuten Saabin etupyörissä, eivät kaipaa mitään lisävoiteluita asentajalta. Takalaakereiden rakenteesta en ole satavarma, mutta veikkaanpa, että jos eivät ole kiristettävää (= kaksi erillistä kartiorullalaakeria) mallia, ei mitään erillisvoiteluita tarvita.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muutes, kun ostin 900i:n takapyörän laakerin, eli sen koko napapaketin, niin siellä pahvilaatikossa oli uuden mutterin lisäksi rasvaputkilo. Ruuttasin sen siihen kupin alle, kun ei sinne laakerin väliinkään ollut mitään mahdollisuutta sitä laittaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Pertsa kirjoitti:
lucaf kirjoitti:
Vielä noin mielenkiinnosta arvio/kokemus, kauanko tuota etupuolen laakeria vaihtaa, jos vielä prässi käytössä?
jos asiansa osaava ammattilainen ja tarpeelliset työkalut niin 1 tunti riitttää hyvin.
Vanhasta laakerin ulkokoolista hiotaan vähän pois ja sitä käytetään uuden painamiseen sisää.

nysväämällä saa helposti puoli päivää ( 4 timmee) kulumaan kotipihalla ja voipi silti jäädä vaiheeseen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kiitoksia vinkeistä, neuvoista yms. mitä tässä on tullut esille.

Takanapa on nyt vaihdettu, vedetty pulttipyssyllä kovaa kiinni ja kuppiin laitoin rasvaa pikkuruisen, tiivistysominaisuutta ajatellen.
Vaan vielä jäi mietityttämään, olisiko tuo napamutteri pitänyt lyödä jotenkin kiinni? Alfamerin oppaan mukaan se lyödään akselissa olevaan loveen, kuten yleensä on tapana, mutta eipä tuossa Saabissa semmosta lovea ole. Vanhaa ei myöskään oltu lyöty kiinni mitenkään.
Tyydyin siis tekemään etupyörän temput, puristin mutteria pikkuruisen kasaan ja vedin kiinni. Mahtaakohan homma toimia näin?

Vanhasta laakerista oli se jarrukilven puolelle tulevan reunan pölysuoja mädäntynyt pois ja laakerin sisään pääsi siitä kurkkimaan. Ilmeisesti oli siis tämän takia kuivunut, koska väljää ei tosiaankaan ollut, mutta huusi silti armottomasti.

Enpä muistanut, että Saab on noin hiljainen, kun on kunnossa. Mukava taas ajella.
Seuraavaksi pitää puuttua voimakkaassa jarrutuksessa tulevaan etupään tärinään, kunhan jaksaa taas vaivautua sen verran. Nopan jarrusatularemontti lauantai-yönä syö kummasti Saab-harrastuksen kiinnostusta.. :roll:
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

uudemmat napamutterit on silleen jännästi viistetty mikä ajanee saman asian kuin aiemmin loveeminen. Sen takia noi onkin kertakäyttömuttereita.

Pariin tuntiin mielestäni vaihdoin etupyörän laakerin satkuun kun purkasin navan pois ja kävin paikallisella pajalla prässissä irrottaas ja laittaas laakerin paikkaansa. Samallahan tietty kannattaa kaikki saman kulman pallonivelien, vetarin kumin kunto kun auki tuon joutuu ottaan.

Jämähtänyt pallonivel saattaa kertoo ajan tuplaan tai triplaan helposti. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin