Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mertmi kirjoitti:Tuo mainitsemasi vaahtopesu taitaa olla ihan supermarketti kamaa?
Ei oo tullu ihan lähiaikoina ostettua mutta ruokaostosten yhteydessä toi tuli ostettua, tosin itse suosin s-markettia. :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mertmi kirjoitti: Tuo mainitsemasi vaahtopesu taitaa olla ihan supermarketti kamaa?
Vaahtopesua saa yleensä joka marketista, jossa myydään autotuotteita ja auton pesuaineita. Painepullo, josta vaahto saadaan. Hangataan vaahto sienellä pestävään kohtaan ja odotetaan että kuivuu. Imuroidaan pois.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eilen puuhastelin taas 99:n kanssa. Pesin sen ekan kerran. Kylläpä toi maalipinta on karkee kun santapaperi. 8O Se pitäisi myllyttää, jotta lika ei tarttuisi maaliin. Lakkaushan tuohon kuuluisi tehdä, jos mieli hyvän saada. Tai myöhemmässä vaiheessa uudestaan maalaus ja lakkaus. Saas nyt nähdä. Pääasia kuitenkin, että ajokki on liikenteessä.

Lisäsin tippakannullisen öljyä hammastankoon ja vaihdoin lähes sakoksi kuluneet eturenkaat parempiin. Etu- ja takamatkustajien niskatyynyt ovat tossa työhuoneen lattialla uusien huppujen kera. Pitää vielä hommata ohutta narua hupun kiristysnyöriksi etupenkkeihin, jonka jälkeen saan nuo upeat tyynyt autoon. En vielä laita kuvia, vaan otan sitten nykyhetken otokset koko autosta kerralla. Jalkatilan panelit on lopultakin paikallaan, kun löysin ruuvit niihin. Nyt APC-boksi ja paineanturi on piilossa kojelaudan sisällä, eikä roiku enää nippusiteilla, niinkuin Myrkky paljasti tuossa omassa rojektikertomuksessaan. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

laitahan kunnon kuvakooste 99:n tilasta.. kuvat ulkoa, sisältä, moottoritilasta ym. olisi mukava katsella.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ihmettelin monesti lievää nakutusta 3000rpm:llä 0 barilla. Tämä ilmeni esim. 100km/h vauhdissa loivassa vastamäessä. Nakuledi vilkkui kelien lämmetessä aina vaan herkempään. Eilen Myrkyn kanssa tutkittiin ajoituslampun kanssa sytkäenakon käytöstä alipainekello irroitettuna. 2000rpm 18astetta, 3000rpm 25astetta. Katsoin 900:n korjaamokirjan teknisestä osasta, että annakon pitäisi taulukosta luettuna lisäytyä tuolla kierrosluvun muutoksella 1,5-2astetta! Mulla siis oli ensinnäkin perusennakko jo myöhäisellä ja ennakko kasvoi aivan liikaa siitä huolimatta (oikea perusarvo 20@2000rpm). Ehjällä jakajalla olisi siis pitänyt saada perusennakolla 20 nostettuna 3000rpm:ään noin 22astetta. Jakajan keskipakoennakko siis antoi liikaa ennakkoa.

Vaihdettiin jakaja, mutta kello ei käynyt (vaikea saada paikalleen). No, laitettiin Myrkyn varastoista toinen kello ja testaamaan. Nyt ennakko kasvoi 2000rpm->3000rpm nostolla 20asteesta 23asteeseen. Hieman löysä siis tuokin jakaja, mutta paljon timakampi, kuin tuo entinen.

Lähdin sitten ajamaan. Parit ekat kiihdytykset meni ihan hienosti, sitten yhdessä risteyksessä tapahtui jotakin. Heti, kun ahdot nousivat, alkoi kamala nakutus. Nakuledi oli punaisena jos vähänkin meni ahdoille. Kellon vipu ilmeisesti irtosi. No, sitä vielä korjaamaan. Joku oli hionut siitä Myrkyltä lainaamastani kellosta sitä vartta siten, että se pääsi lipsahtamaan jakajan sisällä olevasta tapista. No, siinä sitten menikin kivasti aikaa, kun tappelin sen oman kelloni paikalleen. Se näet oli viilailematon, mutta hemmetin vaikea saada menemään paikalleen.

Taisi kello olla vähän auki 24, kun sain sen nippuun Myrkyn avustuksella ja nyt taas homma pelaa. Entisellä jakajalla muuten sytytysennakko seilasi paljon enemmän ja tuo nykyinen jakaja paransi tyhjäkäyntiä tasaisemmaksi.

Johtopäätöksenä voisi sanoa, että vanhat jakajat kannattaisi testata valon kanssa. Ensin perusennakko kohdalleen ja sitten nostetaan kierrokset esim. tuo 3000rpm ja katsotaan mihin ennakko nousee. Jos jouset jakajasta on menneet ihan löysiksi, käy niinkuin tuossa minun jakajassa, ja se antaa maksimiennakon jo 3000rpm:llä, vaikka se pitäisi saavuttaa vasta 5000rpm:llä! :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Näinpä.. tässä kuvassa Mikko kiitellee mielessään tätä virranjakajaa.. arviolta noin miljoona hyttystä ympärillä OFF:in hyttyssavusta huolimatta ja kello jotain noin suurinpiirtein paljon.. :)

Kuva


Pari kertaa pisti hymyilyttämään sivusta katsellen.. ei ollenkaan vahingonilosta, vaan siitä että vaikka miehestä näki että ny jurppii, niin sitä ei ilmaistu mitenkään..(ei tosin tuossa tilanteessa Mikon nähden uskaltanu hymyillä, ois varmaan tullu jakajasta otsalohkoon) :D
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Myrkky kirjoitti: Pari kertaa pisti hymyilyttämään sivusta katsellen.. ei ollenkaan vahingonilosta, vaan siitä että vaikka miehestä näki että ny jurppii, niin sitä ei ilmaistu mitenkään..(ei tosin tuossa tilanteessa Mikon nähden uskaltanu hymyillä, ois varmaan tullu jakajasta otsalohkoon) :D
Jep jep. Vaihtoehtoja oli tasan yksi: kello menee paikalleen. Aamulla oli seitsemäksi ajo töihin 59km päähän kotoa, joten auton piti olla lähtökunnossa aamulla klo 06:15. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja hatami »

onko sulla oikean tyyppinen jakaja siinä autossasi,jos on vaparin jakaja niin jouset on erilaiset niissä kuin turboissa.käy katsomassa jakajasta boschin numero niin saat tietää mihin autoon se kuuluu.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Molemmat jakajat olivat bosch-koodiltaan turbolle. Ensi paikallaan ollut oli 86-89 vuosimalleille ja nyt paikallaan oleva on ennen -85 käytetty malli.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Höhöö, tankkasin eilen 98E:tä tankkiin. Hitsiläinen, siitähän tuli lisätehoa koneeseen verrattuna 95E -liemeen. Moottori näyttäis käyvän kylmempänä 98E:llä. Taidan ajella nää kuumat kelit ainaskin 98:lla. Ahtopaineet pysyi bauttiarallaa 0,1bar korkeemmalla keskikierrosalueella ja piikkinä 95e:llä havaittu 0,8baarissa käynti oli paljon pidempi 98:lla.

IC:n aihio on muutes hommattu. 8)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

onko cooleri-aihiossa päätyjä kiinni... mietin vaan kun olis tiedossa myös aihio muttei taida olla päätyjä, että miten ne päädyt sais rakenneltua...
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tuohon gls:än spoikan taakse muuten saattais istua aikas näppärästi sellainen aihio mitä Mikko sulle tuli.. näyttäs vaan vähän siltä. Mulla saattaa jäädä vielä toinenkin niitä ylimääräiseksi, jos tuo 5D satku on tarpeeksi laho kokeakseen kohtalonsa, selvinnee lähiviikkoina.

Edit: gls: muovipäätyinen on se Mikon aihio, joskin taisin ehdottaa hänelle alupäätyjen tekemistä muistaakseni.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

gls kirjoitti:onko cooleri-aihiossa päätyjä kiinni... mietin vaan kun olis tiedossa myös aihio muttei taida olla päätyjä, että miten ne päädyt sais rakenneltua...
Alumiinista tehdään päädyt. Hitsausvehkeet ja hitsari kun on tiedossa. Ahtoputket tulee rosterista.

Silikoniletkuja ollaan hommaamassa metritavarana, joten tässä jossain vaiheessa kun saadaan letkut, niin myydään ylimääräiset luultavasti klubipalstalla.

Käynnistysongelmat alkaa olla aika pahoja etenkin helteessä seisoskelun jälkeen. Kone käynnistyy parilla sylinterillä ja pytty kerrallaan tulee peliin, kun pitää kierroslukua 3000rpm:ssä. Vaikuttaa siltä, että polttoaine pääsee höyrystymään putkiin syytä tai toisesta. Syitä voisi olla neljä eri mahdollisuutta. Vuotoa suuttimissa, tai bensalinjan takaiskuventtiili rikki, tai painevaraaja rikki. Neljäs vaihtoehto on tietysti sopivalla sekoitussuhteilla kolme edellämainittua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mertmi kirjoitti:
Käynnistysongelmat alkaa olla aika pahoja etenkin helteessä seisoskelun jälkeen. Kone käynnistyy parilla sylinterillä ja pytty kerrallaan tulee peliin, kun pitää kierroslukua 3000rpm:ssä. Vaikuttaa siltä, että polttoaine pääsee höyrystymään putkiin syytä tai toisesta. Syitä voisi olla neljä eri mahdollisuutta. Vuotoa suuttimissa, tai bensalinjan takaiskuventtiili rikki, tai painevaraaja rikki. Neljäs vaihtoehto on tietysti sopivalla sekoitussuhteilla kolme edellämainittua.
Viides vaihtoehto, joka mulla oli satkussa, on roska järjestelmäpainesäätimessä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Myrkky kirjoitti: Viides vaihtoehto, joka mulla oli satkussa, on roska järjestelmäpainesäätimessä.
painesäätimen irroitus+asennus siis ei olisi katumista. Roska osaa hävitä varmaan pelkästään silläkin tempulla, vai mitä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin