9-5 Saabin moottorin ulina

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Kun ostin tämän auton (9-5 -99/00 2.3t A), niin myyjän kanssa sovitiin, että hän vie auton Länsiauto Espooseen (07.04.2006) ja pyytää kommentin rahisevasta äänestä koneessa. Tutkimuksen tulos oli, että ketju-ulkonema oli 17,3 mm. Kopiot huoltokirjasta ja päätös, että korjataan. 18.04.2006: Jakopään korjaus/uusinta, kannentiivisteen vaihto, turbon (vaihdettu 31.01.2005) tarkistusmittaus takuuseen. Vesipumpun, hihnapyörien, termostaatin, pakkasnesteen ja akun vaihto myyjän piikkiin. Toivottavasti saa ajella vähän aikaa huolettomasti.

Edit: Myös huohotinjärjestelmä uusittiin takuuseen
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Jakopään korjaus/uusinta
Toivottavasti vaihdettiin myös tasapainotus akseleiden romut :roll:

Kuten varmaan tiedätkin niin kannattaa pitää öljyjen vaihtovälinä max. 10tkm :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Toivottavasti vaihdettiin myös tasapainotus akseleiden romut
Vaikea sanoa, koska lapussa lukee: Työtä 9,6 h, 93184480 jakopään korjaussarja ja sitten lueteltu kaikki nippelit ja nappelit mitä tarvittu.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tietääkseni ne myydään erillisinä paketteina joten luultavasti ei niihin TP-akseleiden romuihin ole koskettu. Mutta enpä kyllä yllättyisi vaikkei niitä olisikaan merkkihuollossa vaihdettu vaikka tuo olisi käynyt samalla vaivalla, kun jakopää oli auki :(

Omasta lähti tuo TP:n ketju tallin seinälle n. 215tkm kohdalla ja en meinaa sitä nyt uusiakaan vaikka on koneremontti työn alla omaan 2.3t:n :wink: . n. 10tkm kokemuksella on aika turha systeemi tuo koko tasapainotus hässäkkä 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Samassa paketissa tulee molemmat joten melko varmasti on kummatkin vaihdettu.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

ng900aero kirjoitti:Samassa paketissa tulee molemmat joten melko varmasti on kummatkin vaihdettu.
Sitten ei mitään hätää :D

Itse tuli vaan tilailtua tuo pelkkä jakopään sarja :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kuva

eli tuon näköinen sarja+uusi ketju ja hintaa oli n. 100€.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

alkuperäinen tietääkseni :roll: Täytyy vielä tarkistaa 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Pro-carservicen kautta oms satsi tuli. SP.n sivuilla tuo sarja on n.1100kruunua. TP sarja on suunnillleen samanverran.

Reparationssatser kamdrivning

900, 4-cyl -94
9000
9-3
9-5
Innehåller;
1 x Kedja
2 x Kamaxeldrev
1 x Vevaxeldrev
1 x Packning för spännare
1 x Glidskena
1 x Glidskena nedre
1 x Övre gummiskena

1,190 kr

Reparationssatser balansaxel
9-3, 9-5 98-03


Innehåller
1 x Kedja
2 x Drev övre
1 x Nedre drev
1 x Drev sida
1 x Övre glidskena
1 x Glidskena sida
1 x Spännare 98-03

1.290kr
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kokeilin kanssa sovitella tonnariin (pitkälohko 2.3) 9-5:n käytettyä (joskin uudenveroista) tasapainosysteemiä, ainakaan alaratas, kiristin, ja muistaakseni yksi (tai molemmat) akselin ratas oli erilainen, ketju saattoi olla samanpituinen. Jakopäästä ei sovi ainakaan alaratas ja ohjuri. Lyhytlohkoiseen taitaa sopia useammat osat.

Tonttuun tilasin Speedpartsin kautta (siis PCS:n kautta) jakopään, hintaa oli enemmän kuin 9-5:n jakopäällä + tasapainopuolella.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kiitoksia neuvoista

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

kaapo kirjoitti:Nyt on öljyt ja suodatin vaihdettu. Ulina hukkui samalla. Ulina tuli ilmeisesti öljynputsarista. Edellisestä öljynvaihdosta oli tullut kilometrejä noin 13 000. Toivottavasti myös pysyy jatkossa poissa. Kiitos.
Tästä vielä senverran että jos ja kun (toivottavasti ei) palaa niin autolla ei kannata ajaa, öljypumppu menee taatusti aika huonoon kuntoon pyöriessään kuivana, ja tuskin laakerit, jakopää tai nokatkaan arvostavat kovin paljoa voitelukatkoa.
Meidän 9-5 jurisi kanssa kylmänä, kun oikre huomattiin niin sillä ei ajettu kuin muutaman kymmenen kilometriä eikä pumppuun ollut onneksi ehtinyt tulemaan jälkiä. No sitten tehtiinkin koneremontti sen liejuhomman takia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Tällä numerolla: 93184480 jakopään korjaussarja, hintaa laskussa 138,66 ja kuitissa ei mitään muuta niin kallista (Elkparts tasapainoketjunkorjaussarja 261,85), että tasapainoketjut olisi vaihdettu. No voisihan olla, että vaihdettu aikaisemmin, mutta epäilen. Eli ei GM sentään ihan... Että silleen.
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Toivotaan, että kaikki vaihdettu. Toisaalta varmaan selviää, kun käy kysymässä liikkessä, mitä kaikkea sarja tosiaan sisältää.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

9-5T kirjoitti:Tarvike tai alkuperäinen?
Nyt tarkistettuani, niin kyllä tuo alkuperäiseltä näyttää, kaikissa osissa ainakin luki SAAB (paitsi ketjussa) :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kiitoksia neuvoista

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

ng900aero kirjoitti: Pakkohan sen pumpun jurinan on riittää syyksi tutkia moottoria tarkemmin? Vai haluavatko että asiakas ottaa venakopan irti ja vasaroi jakoketjua vaihtokuntoon ja näin saamaan se vaadittavaa ääntä :D
Uskoisin että ensisijaisesti haluavat että mahdollisimman monella nuo laukee vasta sitten kun 8v takuu on päättynyt, niinkuin tulee käymäänkin. Jos Länsiauto olisi pörssiyhtiö niin nyt kannattaisi ostaa niiden osakkeita. On nimittäin aivan hillitön miljoonasampo tulossa kun pääsevät tekemään täyskoneremontteja näihin tuntiveloituksella lähivuosina. Siellä nimittäin "tunteja palaa"..
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin