NG900 Täristää 90km/h:sta ylöspäin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

NG900 Täristää 90km/h:sta ylöspäin

Viesti Kirjoittaja VVV »

Hakua käytetty, mutta mielipiteitä kysyisin silti. Pitäisikö ko. auto viedä nelipyöräsuuntaukseen kun tuo tärinä tosiaan alkaa joskus 90:n jälkeen ja jatkuu 110:n paikkeille välillä todella voimakkaana?

Auto on kuljetettu paikallisessa rengasliikkeessä tasapainotuksessa, mutta suuria heittoja ei kuulemma ollut. Eli turha reissu. (Laittoivat vielä yhden pölykapselin huonosti kiinni ja putosihan se tottakai koeajolla. Löysin sentään tienposkesta myöhemmin).

Harmittaa kun en autoa viitsi suotta rikkoa maantienopeuksissa ja toistaiseksi ei ole ollut aikaa kiikuttaa sitä huollossa töiden takia.

Eli: nelipyöräsuuntaus/muuta hoitoa vai suosiolla uudet renkaat alle?
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Itsellä savaa vikaa, että 80-100 vauhdissa hieman täristää.
Mielenkiitoinen ilmiö on se että jos ajaa (pitkää) loivaa kurvia samaa nopeutta, niin täristys välillä hieman vähenee ja välillä voimistuu, koska renkaat pyörivät hieman eri asentoihin toisiinsa nähden.

Ng900 (varsinkin 94-95½ mallit) ovat varsin kranttuja renkaitten epätasapainoisuudelle ja muodoille.
-95½ muuttivat kallistuksenvakaajan alatukivarsiin koiranluilla kiinni, joka hieman vähentää tätä kyseistä täristystä.
Vaihtoivat aikoinaan jopa takuuseen noita tukivarsia/kallistuksen vakaajaa jos ei millään muulla täristystä saanut kuriin...

Vaihtoehtoja tulee mieleen
- uudet renkaat
- uusi tasapainotus toisessa liikkeessä :roll:
- tukivarsi/kallistuksenvakaajapäivitys (saabilta/pcs:ltä saa tälläistä valmista päivityskittiä, jossa tukivarret+aputukivarret+kallistuksenvakaaja)
- kärsiä
- kokeilla vaihtaa (jos mahdollista) etu/takarenkaat päittäin.
- ajaa lujempaa :wink:
- ajaa hiljempaa :?

Ovatko vanhteet suoria ja mikä vuosimalli kyseessä?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Pakko kertoa oma tarina vastaavasta oireesta. Ostin toukokuussa autoon uudet aluvanteet ja niihin uudet nakit. Rengasliikkeestä kotiin ajellessa Lahdentiellä tuossa satasen korvilla alkoi aivan Jumalaton vatkaus 8O . No, takas rengasliikkeeseen, jossa kumeja pyöriteltiin ja tasapainotettiin. No kotomatkalla ongelma jatkui. Tärinää ja hiljasessa vauhdissa kitinää ja jolkotusta. Kolmannen kerran rengasliikkeeseen. Yksi kumi vaihdettiin olemattoman pystyheiton vuoksi ja muut katsottiin koneella uudestaan. Ei vaikutusta. Alkoi olla vitsit vähissä. Vanhoilla kumeilla ja peltivanteilla ongelmaa ei ilmennyt kun kokeilin. Kiireellä käytin kulmien tarkastuksessa, mutta kyseinen paja ei osannut Saabin kulmia säätää. Yhden Joensuunreissun ajaksi piti vaihtaa vahat kumit alle.

Käytin autoa Värjölällä Tikkurilassa, kun on merkkimiehiä. Tämä katsoi fillarit koneellaan ja sääti kulmat kohdilleen. Ei apua. Edelleen satasen vauhdissa vatkausta. Potkijaisissakin tästä juttelin ainakin "Turbo Sensonic":in kanssa ja tämä kertoi auton olevan tarkka vanteista ja etenkin jos on soviterenkaat vanteissa. Menin saman rengasliikkeen toiseen toimipisteeseen, kerroin ongelmani ja pyysin tarkastamaan soviterenkaat samalla kun katselevat. Renkaat pyöri taas tasapainotuskoneessa, soviterenkaat otettiin irti ja laitettiin takaisin. Mietin siinä että tuskinpa muuttuu mihinkään ja että renkaat on pyörineet enemmän tasapainotuskoneessa, kuin auton alla.

Siinä kun rengasliikkeen kaveri ruuvasi etufillareita paikoilleen, haki hän yhtäkkiä jostain kuusiokoloavaimen, jolla kiristi pyörän navan juuressa olevaa kuusiokoloruuvia. Sanoi että oli vähän ulkona ja on vanne saatanut hiukan kantaa siitä, eikä näin ollen ole istunut kunnolla.

Kotiin ajaessa tärinä, jolkotus ja kitinä jarruttaessa oli hävinnyt. Ja koska renkaat ovat käyneet vähän joka kulmassa, eikä niihin merkittäviä muutoksia tehty jää lopputulemaksi tälläerää se, että tuosta onnettomasta ruuvinkannasta koko homma oli siis kiinni. 8O

Ehdin jo mielessäni kirota kyseisen rengasliikkeen, halvemmat kumit sekä tarvikevanteet, vaikka vika taisi sittenkin olla autossa. Harmittaa vain se raha, jonka käytin ensin tarkistukseen ja sitten säätöihin (tosin onpahan nyt kohdillaan) ja se vaiva, kun vaihtelin renkaita reissua ym. varten. Vähän lisää ja noilla rahoilla olisin vaihdattanut uuden tuulilasin :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Hookille: Vanteet ovat suorat ainakin silmämääräisesti katsottuna. Ja vuosimalli on '95 alkupuolelta.

Ja hiljempaa ei kyllä viitsi ajaa 8) Täytyy kuskata se vielä toisessa rengasliikkeessä ennen mitään radikaalimpia toimenpiteitä kunhan ehdin. Ja ajaessa tosiaan täristää koko auto, joten renkaiden päikseen vaihdolla tuskin saavutetaan toivottua tulosta. Talvikiekoilla kyllä toimi ihan ok. Jos muu ei auta niin täytyy sitten investoida niihin uusiin kesäkiekkoihin... :?

Muksulle: Kiitoksia vinkistä.. Täytyypä tänään töiden jälkeen perehtyä niihin kuusiokoloruuveihin. Ei kyllä itseäkään huvittaisi pyöritellä tätä ongelmaa moneen kertaan rengasliikkeissä.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Moro!

Nyt on minulla alkanut ilmestymään ihan yhtäkkiä samaa vikaa tuon vanhan jarrutuksessavatkaamisen lisäksi.
Renkaita olen tasapainotellut pariin kertaa, myös takarenkaat olen vaihtanut eteen. Erikoista, että noilla uusilla vanteilla ja renkailla ei täristänyt heti vaan alkoi vasta jonkun ajan päästä.

Ensimmäisellä tasapainotuksella renkaissa oli hieman heittoa. Myös pystyheittoa korjattiin pyöräyttämällä rengasta vanteella puolikierrosta (KM-Däckillä tekivät näin.)
Hauska juttu, että tasapainotuksen jälkeen auto täristi _enemmän_ kuin alunperin!

Etupään laakerit tuohon vaihdettiin, että jos se lopettaisi tuon jarrulevyjen kieroutumisen. Vielä ei osaa sanoa, kun ajettu niin vähän oikaistuilla levyillä laakerirempan jälkeen.
Laakerivaihto ei ainakaan poistanut vatkausta.

Voiko navan kierous oireilla noin?
Mittailin heittokellolla, että on siinä heittoa mutta korjaamoissa ei oikein kukaan tahdo uskoa...
Sanovat vaan, että poika, ajat rapakoista ja että se johtuu ruosteesta jarrulevyjen alla, suokaasusta tai avaruussäteilystä...
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

No aika selvästikin "vika" siis kesärenkaissa jos talvinakeilla toimii ok..
Ja silmämääräisesti saa kyllä olla aika röntgenkatse että havaitsee jos ovat suorat tai jos vanteissa on sellainen heitto joka vaikuttaa tohon tärinään, ei meinaan tarvitse olla kovinkaan kiero niin rupee vatkaamaan.
Viimeksi muokannut pade, Ti Kesä 27, 2006 08:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Tärisee täälläkin, 80:ssä alkaa ja 115:ssä loppuu. Tärinätön matka-ajo siis kohtuu mahdotonta nopeutta säätämällä. Kiihdytyksessä ja jarrutuksessa tärinää ei ilmene. >115 auto menee kuin juna.

Pelkääjän paikalla tärinöitä ei huomaa, sen huomaa oikeastaan vaan ratissa, joka vatkaa 1-2 cm puolelta toiselle. Vatkaus alkoi itselläkin kesärenkaiden vaihdon jälkeen. Käytin renkaat tasapainotuksessa, ei auttanut. Ostin uudet renkaat, tasapainoituksineen tietysti, ei auttanut. Talvirenkailla tosiaan ei havaittavaa tärinää ja uusilla kumeilla vähän miedompaa kuin vanhoilla. Luulen, että tärinä voi olla olemassa myös talvirenkailla mutta hukkuu pintakuvion liikkeeseen asvalttia vasten, samoin kuin uusien renkaiden kuvio vaimentaa enemmän kuin vanhojen =< 1,6 mm.

Kesärenkaiden vanteissa on soviterengas, tuntuu olevan yhteistä näille jutuille. Talvirenkaiden vanteissa ei ole.

Puslat, iskarit ja jouset vaihtuu kohta kuitenkin, jospa niistä löytyisi tärinän aiheittaja -jossakin oli muistaakseni maininta, että löysällä oleva iskunvaimennin saattaa aiheuttaa tärinöitä.
9-3 Viggen #1487
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Eihän tämä voisi olla sitä vetarin maljan(ko?) väljyyttä ?
Saab 900 2.0t Cab -97
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Harrimatias kirjoitti:Eihän tämä voisi olla sitä vetarin maljan(ko?) väljyyttä ?
Kerrohan lisää aiheesta. Ja siitä minkähintanen operaatio olisi kyseessä korjatessa tuo.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

VVV kirjoitti:
Harrimatias kirjoitti:Eihän tämä voisi olla sitä vetarin maljan(ko?) väljyyttä ?
Kerrohan lisää aiheesta. Ja siitä minkähintanen operaatio olisi kyseessä korjatessa tuo.
Koklaileppa tuolla hauall vaikka "holkkiremppa" tms.. Siitä on meinaa parin viime kk:n aikana ollut paljonkin juttua. Nopeasti vastattuna, ymmärsin silloisista keskusteluista, että itse ei paljon kannata ruveta kokeilemaan, suosiolla ammatti-ihmisille...

Muut varmaankin taasen osaavat antaa apua tuon aiheen ettimiseen.
Saab 900 2.0t Cab -97
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Sportti »

VVV kirjoitti:
Harrimatias kirjoitti:Eihän tämä voisi olla sitä vetarin maljan(ko?) väljyyttä ?
Kerrohan lisää aiheesta. Ja siitä minkähintanen operaatio olisi kyseessä korjatessa tuo.
Omassa alkoi kunnon vatkaus 60kmh eteenpäin, tasoittui jossain 90kmh. Vaihdoin holkin ei vaikutusta, toki kannatti vaihtaa koska vasen vetari heilui aika lailla ja kuulemma voi aiheuttaa vapinaa.

Pelkääjän puolen maljassa oli hyvin pieni kuluma joka ei alkuun tuntunut aiheuttajalta. Vaan toisin oli. Vaihdoin uuden väliakselin (siis se lootalta tuleva jonka päässä malja on) ja uuden tripodin (joka siis menee maljan sisään). Ongelma poistui täydellisesti. Kustannus 250€ väliakselista ja 62€ tripodista. Helppo homma vaihtaa, eli ei välttämättä kannata vaihdattaa jos pysyy jakari kädessä. Holkki kannattaa teettää jos ei ole oikeita välineitä kotosalla.
93SC TTiD
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Mulla ravisti 80 km/h:sta ylöspäin talvirenkailla, loppui kun vaihdoin kesänakit alle. Myös holkkiremppa tehtiin ja sekin omalta osaltaan rauhoitti hiukan. Jokuhan kertoi jossain aikasemmassa viestissä että tärinä olisi rauhoittunut iskarin vaihdolla.. :?
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Kiitoksia kaikille avusta. Perehdyn tosiaan tuohon ongelmaan tässä lähiaikoina kunhan aikaa löytyy ja raportoin sitten tänne edistymisestä sen myötä.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Viesti Kirjoittaja upi »

Itselläni oli samalainen täristysongelma NG900 turbossa ja vikaa etsittiin
myös renkaista/vanteista, joista löytyikin vikaa ( kovassa vedätyksessä 70-90 km/h rengas kiertyi vanteella 5 cm erikohtaan ja oli sentään Saabin originaali 15" vanteet ja Nokian NRV renkaat, kaikki oli uusia ).

Rengas / vanne ongelmien jälkeen jäi rattiin vielä vipatusta, joka esiintyi
tyypillisesti ylämäkeen ajettaessa nopeuden muuttuessa noin 70->90 km/h ja kun heitti vapaalle vipatus häipyi ratista.

Vika löytyi lopuksi vasemmanpuolen vetarin maljasta, jossa oli tripodien kosketuskohdassa, varsinkin yhdessa ( kolme kosketuspintaa ) syvempi
painauma mutta aika olematon, jotka tuntee sormenpäällä hyvin.
Maljan vaihdon jölkeen vipatus ja ennenkaikkea ajotuntuma muuttui loistavaksi.

Tätä vipatusta oli merkkihuolloissa etsitty ed. om. toimesta 30000 km:sta lähtien ja itse hain vikaa, kun autolla oli jo ajettu 105000 km.
Tässäkääm tapauksessa merkkihuollot eivät ensin uskoneet tätä Saabin tyyppihistoriavikaa, joka on esiintynyt, jo varmaankin 92:sta lähtien, itsellä kokemusta viasta 96, 99, 900 ja NG900.

Auton ajettavuus parani huomattavasti myös, kun vaihdoin Monroen Sensatrac iskarit ja joustintukien yläpään kumituet.
Minusta joustintukien kumitukien kunnolla on ajattavuuteen tosisuuri vaikutus.

Auto muuten oli vakiojousilla ( 1-vuoden vanhat) etupäästä samalla korkeudella, kuin nykyinen OG 9-3 , jossa on Eibachin alustasarja, joka madaltaa 30 mm ja oli parempi ajettava, vaikka nyt on uretaanit ja klampit!
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Pitääpä tähän väliin kysäistä, että voiko tuota Vetarin maljaa todeta huonoksi päällisin puolin vai vaatiiko aukaisun?

Nostion tuossa auton eilen pukeille ja annoin pyörittää renkaita ykkösellä tyhjäkäynnillä. Vanteet eivät vipattaneet, koitin kyllä tarkoin katsoa ja työntömitalla avustaa.
Vasemmalta puolelta kuului tasainen, vaimea *RONKL-RNK-RONKL*
kun rengas pyöri. Oikealta puolelta ei kuulunut mitään.

Ois kyllä aika hienoa saada tuo vipatus pois!
Onko tuo maljan remontointi kallis savotta?
Vastaa Viestiin