APC-modaus??????????
Se joka saa APC+DI järjestelmällisen apc-boksin modattua toimivaksi noilla ohjeilla jotka on tarkoitettu jakaja-malliseen ja og900:iin saa mielellään antaa vinkkejä mitä teki
Ensinnäkin F ja P potikat ovat suurempi-ohmiset kuin normiboksissa ja kun ns. hyppylangan tinaa kiinni alkaa mankku nakuttaa.
Ainoa modaus joka näillä tehdyillä testauksilla onnistuu tekemään on säätää potikoita jolloin ahdot piikkaa n. 1.2baria potikka tapissa ja laskee siitä äkkiä alas joka johtuu siitä että "säätö"-potikalla (oliko nyt sitten f tai p, k-potikkaa ei sitten kosketa ) niin täytyy säätää todellakin oikeaan kohtaan ettei ahdot heittele miten sattuu. Tätä oikeaa kohtaa en ole vieläkään löytänyt. Tällä hetkellä piikkaa n.1.2baria ja ahdot "värisee" vimmatusti eli mankku säätää niin perkeleesti ja sitten parin sekunnin kuluttua laskee salamana n 0.7bariin ja jää siihen. Ja näin tekee ajaa sitten 95 ta 98 oktaanisella niin epäilen että nakutuksesta ei johdu.
Seuraava askel onkin sitten vääntää se nakuledi, eli tähän EI tarvitse vastusta väliin. Ledille syötetään 12v ja miinus-jalka kytketään pinniin 19 joka maadoittuu kun nakuttaa ja siellä on vastukset välissä valmiina joten ledi ei rikkoudu, näin ainakin ruotsin sivuilla kerrottiin, en ole vielä kokeillut.
Tähän boksiin ei välttämättä tarvitse vaihtaa potikoita kun ahtoja näyttäisi saavan noinkin paljon mutta tuo ahtojen laskeminen on vielä ihmetyksen alla. Tosin APC on tehty niin että ahdot laskisi ja tuo hyppylanka-viritys pitäisi pienentää tuota ilmiötä, mutta se ei aina toimi halutulla tavalla. Ruotsin foorumeilta kannattaa lukea juttuja jos ymmärtää kieltä. APC-systeemi on periaatteessa simppeli mutta käytännössä helevetin hankala.
Esim jos laitan normiboksin minun APC+DI autoon niin mankku alkaa nakuttaa, eli tämä viittaa siihen että APC-järjestelmän muut komponentit eivät ole täysin samoja kuin esim og900:ssa.
Nakutusantureitakin on monta erilaista riippuen koneesta. EPC:n mukaan esim mun autoon on saatavilla nakuanturi katilliseen ja ilman kattia. Eroja siis on, kuinka paljon ja mitä vaikuttaa on toinen asia.
EDIT:
Ruotsalaísten testaukset kertovat että apc-järjestelmä toimii usein parhaiten silloin kun peruspaineet ovat puolet maksimipaineista. Kuulemma suunniteltu niin. Ja jos peruspaineet eivät ole kohdallaan eli ainakin se 0.4-0.45 niin hommasta ei tule mitään nimimerkillä kokemusta on. Peruspaineet oli 0.3 ja kun lähdettiin testaamaan niin ei saatu paineita nousemaan juuri 0.8 yläpuolelle säädöt tapissa. Kun säädettiin peruspaineet sinne missä pitääkin olla niin naps alkoi piikkaamaan tuonne 1.2bar. Eli perushommat ensin kuntoon ennenkuin alkaa ihmettelään APC:n sielunelämää.
Ensinnäkin F ja P potikat ovat suurempi-ohmiset kuin normiboksissa ja kun ns. hyppylangan tinaa kiinni alkaa mankku nakuttaa.
Ainoa modaus joka näillä tehdyillä testauksilla onnistuu tekemään on säätää potikoita jolloin ahdot piikkaa n. 1.2baria potikka tapissa ja laskee siitä äkkiä alas joka johtuu siitä että "säätö"-potikalla (oliko nyt sitten f tai p, k-potikkaa ei sitten kosketa ) niin täytyy säätää todellakin oikeaan kohtaan ettei ahdot heittele miten sattuu. Tätä oikeaa kohtaa en ole vieläkään löytänyt. Tällä hetkellä piikkaa n.1.2baria ja ahdot "värisee" vimmatusti eli mankku säätää niin perkeleesti ja sitten parin sekunnin kuluttua laskee salamana n 0.7bariin ja jää siihen. Ja näin tekee ajaa sitten 95 ta 98 oktaanisella niin epäilen että nakutuksesta ei johdu.
Seuraava askel onkin sitten vääntää se nakuledi, eli tähän EI tarvitse vastusta väliin. Ledille syötetään 12v ja miinus-jalka kytketään pinniin 19 joka maadoittuu kun nakuttaa ja siellä on vastukset välissä valmiina joten ledi ei rikkoudu, näin ainakin ruotsin sivuilla kerrottiin, en ole vielä kokeillut.
Tähän boksiin ei välttämättä tarvitse vaihtaa potikoita kun ahtoja näyttäisi saavan noinkin paljon mutta tuo ahtojen laskeminen on vielä ihmetyksen alla. Tosin APC on tehty niin että ahdot laskisi ja tuo hyppylanka-viritys pitäisi pienentää tuota ilmiötä, mutta se ei aina toimi halutulla tavalla. Ruotsin foorumeilta kannattaa lukea juttuja jos ymmärtää kieltä. APC-systeemi on periaatteessa simppeli mutta käytännössä helevetin hankala.
Esim jos laitan normiboksin minun APC+DI autoon niin mankku alkaa nakuttaa, eli tämä viittaa siihen että APC-järjestelmän muut komponentit eivät ole täysin samoja kuin esim og900:ssa.
Nakutusantureitakin on monta erilaista riippuen koneesta. EPC:n mukaan esim mun autoon on saatavilla nakuanturi katilliseen ja ilman kattia. Eroja siis on, kuinka paljon ja mitä vaikuttaa on toinen asia.
EDIT:
Ruotsalaísten testaukset kertovat että apc-järjestelmä toimii usein parhaiten silloin kun peruspaineet ovat puolet maksimipaineista. Kuulemma suunniteltu niin. Ja jos peruspaineet eivät ole kohdallaan eli ainakin se 0.4-0.45 niin hommasta ei tule mitään nimimerkillä kokemusta on. Peruspaineet oli 0.3 ja kun lähdettiin testaamaan niin ei saatu paineita nousemaan juuri 0.8 yläpuolelle säädöt tapissa. Kun säädettiin peruspaineet sinne missä pitääkin olla niin naps alkoi piikkaamaan tuonne 1.2bar. Eli perushommat ensin kuntoon ennenkuin alkaa ihmettelään APC:n sielunelämää.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Ei ole DI+APC.Tero kirjoitti:Eli tähän tonttuun allekirjoitetussa.. Jos meinaan lastua tähän -92:seen ja boksi=modattu.
Ja eikös tämä ole DI + APC
Kaikki 2.3 litraiset turbot vm 1992 asti ovat DI/APC, 1993 Aero on jo varmasti Trionic. Siitä en ole varma, onko vm. 1993 2.3T jo Trionic, ilmeisesti on?
DI/APC tuli turbokoneisiin vm. 1989, sitä edeltävät suorasytkällä olevat on DI+APC. Jos on jakajalla sytkä, niin on pelkkä APC (käytännössä 1985-1987 turbot), jonka ropaaminen onnistuu vastuksilla ja kolvilla 900aero.com:in ohjeiden mukaan. DI/APC:lle ainut minun tiedossa oleva vaihtoehto on lastu. DI/APC:lle ei pysty tavallinen kuolevainen kytkemään myöskään nakutuslediä. DI+APC:n tuunaamisesta tässä threadissa olikin jo juttua.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
http://www.speedparts.seTero kirjoitti:mistäs sit tähän DI/APC:lle saa lastuja ku esim maptun.comissa, staget alko -93 ja ylöspäin. Saako tähän sit edes stageja?
Speedpartsin Suomalainen maahantuoja PCS Jyväskylässä.
http://www.pro-carservice.com/
Myyntipalstalla ostohalujensa huuteluun saattaa myös joku vastata
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Okei, eli kun tällä hetkellä on semmonen DI/APC mikä on modattu (+45), minulla on kaapissa orkkis boksi, niin ilmeisesti siihen pitäisi laittaa se lastu vai käykö se lastu tohon valmiiksi modattuun, ja jos käy, niin miten käy tolle modatulle? Lähteekö/muuttuuko sen antama tehovaikutus?
Saab 9-5 Aero -00
Mistäs nuo oikeat arvot löytäävjbremer kirjoitti:Joo, muuten kyllä mutta vastusarvot ihan eri kuin jakajamallisessa.Jokke A kirjoitti:DI+APC:n (9000 vm. -88, 2 erillistä boksia) APC-osio modataan ymmärtääkseni kuin "normaali" APC. DI/APC-boksia (9000 vm. -89-) viritetään lastun vaihdolla.9000 T16 kirjoitti:HÄH nyt heittää kärrynpyörää .Millä ohjeilla di+apc:lla oleva boksi modataan vai eikö sitä pysty modaamaan
Tais olla paljon suuremmat. Toisin sanoen jos laittaa jakajamallisesta autosta apc boksi di-malliseen, niin ei toimi. Magneettiventtiili vaan naputtaa koko ajan. APC boksia(DI +APC) pystyy kyllä modaamaan, muttei samoilla ohjeilla kuin 900aero.com ohjeilla. Näin ainakin kaverin -88 tonnarissa
*2463*
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Sulla ei ole 99,5% varmuudella "modattua" DI/APC boksia pirssissäsi, vaan siis tod.näk. +45 hv virilastulla oleva boksi. Spedepartsin tuotteista tuo mainitsemasi +45hv vastaa about steg 2:sta, jonka mukana tulee jo putkistomuutoksia. Onko sulla vakioputki ja katti? Entäs ruiskun (LH-Jetronic 2.4.2) lastu, onko se vakio? Jos merkittävästi lisää tehoa halajat tuon +45hv:n lisäksi, niin joudut tilaamaan vähintään steg nelosen...Tero kirjoitti:Okei, eli kun tällä hetkellä on semmonen DI/APC mikä on modattu (+45), minulla on kaapissa orkkis boksi, niin ilmeisesti siihen pitäisi laittaa se lastu vai käykö se lastu tohon valmiiksi modattuun, ja jos käy, niin miten käy tolle modatulle? Lähteekö/muuttuuko sen antama tehovaikutus?
Miksi ihmeessä haluaisit tilata kaapissa olevaan vakioboksiin virilastun, jos sulla on jo autossa +45hv lastu Ei se boksi kaapissa ollessaan edesauta Saabin liikkumista suuntaan eikä toiseen
Alla vielä kuvat DI/APC boksista (kansi auki, boksi löytyy akvaariokotelon kannen alta kuskin puolelta konehuonetta vm. 1992 2.3T:stä). Boksi on musta ja muovinen, aukeaa muutaman torx T10 ruuvin avaamalla, muistaakseni. Lastu näkyy keskellä ylhäällä (siinä lukee DI SQR) irtonaisena ja sen paikka boksissa näkyy oik. yläkulmassa.
Ja tässä taas LH-Jetin boksi kansi avattuna. Tämäkin loota löytyy akvaariokotelon kannen alta DI/APC boksin vierestä. Lastu näkyy oik. alakulmassa. Mulla oli vakiolastuissa koneella tulostettu numerokooditarra. Vakiolastu näkyy boksin vieressä oik. alakulmassa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Enpä kuule tiedä , jos joku on niihin törmännyt jossain niin voinee valoittaa meitä asiassa..9000 T16 kirjoitti: Mistäs nuo oikeat arvot löytää
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Kyllähän tuohonkin saa lastun. Sytkäboksiin löytyy joka kulmilta, mutta ruiskuboksiin ei välttämättä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).