Nahkaverhoilun hoitoa?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Samaa mieltä olen... Tilasin tuota zainoa ekaa kertaa tänä keväänä, en ole saanut samanlaista kiiltoa millään muulla vahalla.. kuitenkin olen aika monta autoa hinkannut ja teetti tuo muutaman vahauskeikan työpaikallakin(ilman palkkaa :roll: ettei kukaan soita verottajalle) kun näkivät kun minun auto kiiltää 8) Ja tuosta kestävyydestä en osaa sanoa kun ei ole vielä talvi ollut, mutta ei talvea kestä muukaan vahaa ainakaan mitä aikaisempina vuosina olen käyttänyt.... Meni aiheen ohi mut kuitenkin
Mitäs ostit :twisted: SAMILLE TARK... :wink:
Viimeksi muokannut patu, Ma Heinä 03, 2006 19:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mimmi kirjoitti:Mopoilijan perimätietoa en ole koskaan kuullutkaan, vaikka mopoilla on tullut ajeltua noin 200.000km. Ainakin minun nahkapukuni on kestänyt Nahkiksen käytön.
Varmaan kestää ja on kiva katsella, mutta nahkapuvullasi on ennenpitkää kumipuvun ominaisuudet (tosin nahkapukua nyt ei rasvata kuin pari kertaa kaudessa, joten se voi ottaa aikaa) :)

Suoli24:ssa kirjoitettiin ytimekkäästi:
Yamaha@suomi24 kirjoitti:SEN VERRAN VOIN SANOA ETTEI KUKAAN...EDES....TYHMEMPI HOMO HOITAISI JA PILAISI NAHKA-ASUSTETTA MEHILÄISVAHALLA!EI PELKKÄ MEHILÄISVAHA OLE NAHAN HOITOAINE.MENE NAHKA-ASUSTE KAUPPAAN,ISOMPAAN TAVARATALOON,MOOTTORIPYÖRÄLIIKKEESEEN JA OSTA SIELTÄ NAHKA-ASUJEN HOITOON TARKOITETTUA RASVAA.
Mehiläisvahaa käytetään esimerkiksi nahan kyllästämiseen vedenpitäväksi, joissain kohteissa sille epäilemättä on käyttöä, mutta nahka-asusteet harvemmin ovat sellaisia. Esim maihinnousukengät saa nahkissilla erittäin hyvin vedenpitäviksi, mutta samalla ne muuttuvat hengittävyydeltään kumisaappaiksi.

Ainesosien pitoisuuksista en tiedä. Minulle myyjä messuilla kertoi Nahkissin olevan lähes puhdasta mehiläisvahaa. Omat kokemukset sen parhaasta käyttötarkoituksesta, eli mehiläisvahalla käsitellyn puun ehostamisesta, puoltavat tuota myyjän väitettä.

Minkkiöljypohjaista rasvaa saa ainakin esimerkiksi entisistä Valtion Pukutehtaan myymälöistä (mikähän niiden nimi sitten nykyään onkaan) ja se suojaa hyvin ilman että nahan ominaisuudet menisivät pilalle.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Frostgrey kirjoitti:Ei se ainakaan omasta mielestä aivan huuhaata ole.
No se kohta ei ole huuhaata, että pinnoittipa mitä tahansa, niin pinta on saatava tasaiseksi. tuossa vahasarjassa huvittaa vain tuo jenkkityyppinen meininki, että ostapa tästä vaha ja noudata käyttöohjeita, niin tulee kiiltävää. Koko yksinkertaisuus verhotaan sitten tuohon huuhaa meininkiin, että juuri tämä vaha on se mitä tarvitset (noita valmistajia on jenkeissä useampia ja tietenkin jokainen on toistaan parempi. Yhteinen nimittäjä kaikille on, että asiakas laitetaan tekemään se vahapinnan kiillon kannalta merkittävin työ, eli tasoittaminen. Jos näyttää paskalta, niin asiakas on toiminut väärin, eli jättänyt vahan tasoittamatta).

Pinnoituksissa kiiltävyyden määrää pääasiallisesti säädetään vahapinnan sileydellä. Lukion käyneet muistavat tämän asian tarkemmin, mutta noin pähkinänkuoressa halutaan pinnoitteen absorbtio mahdollisimman pieneksi ja siihen ei paljon mitään vippaskeinoja ole. Toisaalta taas halutaan suodinominaisuuksia (UV ja lämpösäteily), joten hyvä pinnoitusaine on kompromissi.

Mitä muuten vahoihin tulee, niin siellä kehitys on melko pitkällä. Itseasiassa tämän kaltaiset firmat valmitavat monet"tuning" -vahat, joita noi merkit myyvät sitten omilla merkeillään:

http://www.specialchem4coatings.com/tc/ ... =emulsions

http://www.waxindia.com/

http://www.specialchem4coatings.com/tc/ ... d=friction

Noiden "tuningvahoja" markkinoivien nyrkkipajojen hommaksi jää sitten markkinoida mielikuvia ja yrittää saada ihmiset ostamaan juuri heidän vahaansa, koska vain tämä vaha on kiiltävää:) Yleensä euroopassa ihmiset on perinteisesti käynyt kouluja, joten täälläpäin on hankalampi ollut rahastaa ihmisiä, sikäli kun ihmiset tajuavat hankkia akkuporaansa kiilloituslaikan ja vähän hoksaavat, että mistä on kyse.

Vahalla pinnoitusaiheesta löytyy sitten oikein pidemmällekin menevää juttua, mutta eipä varmaan ole moisilla jutuilla kasvupohjaa täällä. Itse kun tuota Zainoa hankin tuli juuri samanlainen kusetuksen tunne, kuin voisi kuvitella ostavansa TV-shopista jotain laihdutusainetta, jonka ohjeissa lukee, että on lenkkeiltävä joka päivä vähintään 10km:) No, mutta jatkakaapa viisaammat. Ei tämmöiseen viitsi paljoa aikaa käyttää:)
Citroen C5, OG900t16
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Mitäs ostit edelleen :twisted: Vai vihaatko amerikan tuotteita muuten vaan.... Mutta onha saabikin GMää vai vihaatko saabiaskin ku o jenkkiomistukses.. :wink: ja ei muuten tuu kiillotuslaikalla samaa jälkeä kuin zainolla... vuosia käyttänyt lampaanvillaa ja epäkeskokonetta
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

patu kirjoitti:Mitäs ostit edelleen :twisted: Vai vihaatko amerikan tuotteita muuten vaan.... Mutta onha saabikin GMää :wink:
Hivenen outoja noi sun kommentit, mutta vastataanpa nyt kuitenkin:

-Ostin sen vuoksi, että täällä sitä hehkutettiin. Toisaalta viimeaikoina on opittu, että kaikkea mitä täällä hehkutetaan ei kannata ihan vakavissaan ottaa. Oma järjenkäyttö on sallittua.

-Amerikan tuotteita en vihaa. Päinvastoin.

-GM saabit on loistavia autoja, kuten monet muutkin saabit.

Toisaalta haluan säilyttää omassa autossa maalipinnan mahdollisimman hyvässä kunnossa. Tämän vuoksi olen valmis vähän jättämään vahan paksummaksi ettei aurinko korvenna ainakaan niin nopeasti mitä se tekisi ilman vahaa tai olemattomalla suodatuksella olevalla vahalla. Punainen maali korventuu nopeiten mattapintaiseksi (siihenkin on muuten aivan selkeä syy, jos tuli se lukio käytyä)

Väillä on tietenkin mukava hioda vaha täysin kiiltäväksi ja se onnistuu todella hyvin porakonella ja kiilloituslaikalla.

Nahkapenkki hommasta Jussi tapansa mukaan esitti asian aika hyvin pähkinänkuoressa. Lopuksi:

-Vaikka mitään teknisiä faktoja ei noiden hömppävahojen taakse saa, en näe mitään pahaa siinä, että löydetään markkinoita mielikuvia luomalla. Toi Zaino on ihan hyvä tuote sen jälleenmyyjälle ja siitä saa ihan hyvä lisätienestin kohtuukatteilla. Homma pitää rakentaa just mielikuvien päälle ja tehdä asiakkaalle selväksi, että juuri tätä sinä tarvitset. Mitään teknisiä faktoja ei kannata asian yhteydessä esitellä tai ryhtyä siitä foorumeilla tappelemaan.
Citroen C5, OG900t16
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Punainen on paska maalisävy tiedän.... mutta en tiedä tuosta zainosta kun kokeilu asteella vielä minulla ja miten päästää valon vahakerroksen läpi... vertaan nyt vaikka korrekkiin tai auto glymiin :roll:
kyllähän se kerros aika ohut on kieltämättä :idea: vertaa mitä olen ennen laittanut muilla vahoilla siinä sentään näkee että paksulti tulee vaha päälle, mutta niinkuin sanoin kokeilu asteella on minulla tuo "kaikkea pitää kokeilla" Ei se väärinkään oo... Eikä eka kerta homppeliksi tee ja toinen ei satu niin paljon 8)
... noo ois sit pitänyt mennä lukioon eikä koneasentajaksi metsäteollisuuteen että oppis ostamaan oikean vahan eikä mitään diidaa duudaa vahoi
et mitä mä teen ku en osaa laskea pyörivän kappaleen pinta-alaa... :twisted:


Tässä kävi kuin eräässä GTIn foorumilla no pojat o poikia eikä tunnuta muuttuvan yhtään vaikka ikää tulee lisää :lol:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Hyppää mimmi järveen ja kokeile.. onko jo kumipuvun pitävyys.. :lol: :lol: :lol:

Täytyy kanssa kokeilla joskus tuota nahkista kun tuo softcaren tuote loppuu..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

patu kirjoitti: ... noo ois sit pitänyt mennä lukioon eikä koneasentajaksi metsäteollisuuteen että oppis ostamaan oikean vahan eikä mitään diidaa duudaa vahoi
et mitä mä teen ku en osaa laskea pyörivän kappaleen pinta-alaa... :twisted:
Eipä tässä varmaan siitä ole kyse. Etköhän koneasentajanakin joudu miettimään yhtä sun toista, että hommat ylipäätään onnistuu. Vapaa aikana tietenkin voi tuhlata rahojaan milloin mihinkin huuhaa hommaan ja mikäs sen hauskempaa. Ei koulutausta ketään sen viisaammaksi tai tyhmemmäksi tee. Välillä vaan on hyvä hieman kyseenalaistaa, eikä mennä sopulilauman mukana varsinkin tämmöisissä jutuissa, joissa rahaa saa pistää aivan turhaan hommaan.

http://www.asiapacificcoatingsjournal.c ... gramme.pdf

http://www.cori-coatings.be/Progr-KL06-Site.pdf

Noista yläpuolen jutuista löytää nykysuunnan, missä autovahahommissa ollaan menossa ja ketkä on niitä tuon alan pioneereja. Autovahatuotteita valmistavat brandit ostavat litkunsa muutamalta isolta kiinalaiselta. Noista samoista lähteistä löytyy sitten vähän vähemmän kansaomaisia julkaisuja joissa tarkemmin vatuloidaan vahaamisen merkitystä, mutta noin yleisesti oikeiden pinnoitusaineiden valmistajilla on lämpösäteilyn resistiivisyys oikeasti mielessä, kun kehittelevät juttujaan.

Huumorivahoilla on taas ihan muut tarkoitukset ja ne on kulutustarvikkeita, niille jotka tykkäävät moisiin satsata. Meni kyllä offtopikiksi, mutta toistaalta kun omalla Zaino satsillani heitin vesilintua voi tämän havainnon kyllä muillekin julki tuoda. Eli kaupasta vahaa ja kiilloituslaikalla hiomaan.
Citroen C5, OG900t16
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Niinpä...... mutta kokeilin sitä kun muutkin kehuivat Zainoa, en tiedä sitä vielä onko hyvää mutta kiilto oli kyllä hyvä vaikka muillakaan ei oo kovin huonoa tullut... tuo auton meikkaajan homma kiinnostaa, mutta vain harrastuksena siksi päätin kokeilla muitakin vaihtoehtoja ja nyt tuo zaino oli edessä...
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Mimmi kirjoitti:Pitää kokeilla ptääkö kumipuku vettä hyppäämällä jokeen. Samalla voisi kalastella niitä Saabeja ylös joesta. :lol:
Tuu ensiksi hakee mun pyörä tuosta hiidensalmen sillalta mikä on täs mun lähel... ja muista niinkuin laulussa sanotaan "hiljaa virtaa vantaa"
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

No onko nuo autoglymit sitten hyviä? Laitoin taas 2 kerrosta sitä punaista perusvahaa, sen päälle kultaisen. Viime kesänäkin kun sen tein niin vahapinta oli ihan hyvä vielä maaliskuussa.
Nahkapenkkeihinkin olen tuhrinut autoglymin leather carea pestyäni ne ensin nahkasaippualla ja sillä tulee kyllä kivan näköinen ja pehmeä nahka.
Ja ainakin ne p**keleen kalliita!
9000CS 2,3
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

patu kirjoitti:
Mä kokeilin eilen tuota konstia.. tais olla liian kovat myrkyt :evil:
oli kyllä aika pieni kohta ja en uskaltanut enempää kokeilla, vetääkö hän koko penkin alueelta vai siitä kohtaa mistä on halkeillut tai muuten vaan kulahtaneesta kohtaa :?:
Vetää kevyesti painaen rättiä pysäyttämättä koko penkin ristiinrastiin siksakkiin, rätti ei sit saa olla valuvan märkä muttei ihan nihkeän kuivahkokaan. En ota vastuuta kokeiluista, mut kerroin vain mitä olen nähnyt.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Muistakaatteen sitten jos käytätte nahkasaippuaa, niin se kuivattaa nahkaa melko paljon. Syynä tietenkin se, että pestessä ei malta käyttää rittävän vähäistä määrää ja olla vaahdottamatta saippuaa.
Joten, pesun ja kuivahtamisen jälkeen kannattaa laittaa ensin nahkaÖLJYÄ "niin paljon kuin imee"- periaatteella. Sitten kun öljy on imeytynyt, siihen päälle maun mukainen vaha. Näin neuvoivat ratsastuspuolen tyttäret, hoitavat kuulemma mm. satuloita tuolla viisiin.

Ite kokeilin tänä keväänä enimmäistä kertaa saippuaa, ja kyllähän penkit kuivahti. Kolme erillistä käsittelyä öljyllä piti tehdä, että alkoi "pitämään" pinnan hyvänä. Vertailukohtana toimi takapenkin apparin puoli, johon laitoin pesun jälkeen pelkkää vahaa, ja ei meinannut asettua millään. Kuivui ja kuivui.
Sitten kun senkin öljysi tarpeeksi monesti, niin viimeisin vaha on pysynyt hyvin.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
PsychoPred
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 23:11

Viesti Kirjoittaja PsychoPred »

Se on hyvä, että tässä keskustelussa on pysytty täysin aiheessa :o

Kävin eilen hakemassa Motonestistä sitä Hagman's leather carea, niin ihan hyvältä vaikutti, mutta enpä tiedä miltä sen täytyy näyttää, jos aineena on joku erit. kallis? Helppoa oli vaan levittää sitä ja odottaa ja taas levittää kerran. Aine siis puhdistaa ja hoitaa nahkaa, erillistä puhdistusainetta ei tarvita.

Kaikki rypyt nahassa vaan näytti syvemmiltä, johtunee varmaan siitä, että niistä lähti kaikki epäpuhtaudet.

Motonetistä puheenollen, sieltä löytyy aika paljon Saab-varaosia, jotka maksaa länkkärissä jopa 5-10 kertaa enemmän, joten esim. jarrupalat menisin ostaan motonetistä, eikä merkkiliikkeessä :) Harmi, ettei vaan löydy niitä kuuluisia DIkasetteja :(
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Vaan M*netistä löytyy esim: tonnarin Elring merkkinen kansipahvi 20€ halvemmalla, kuin esim: PCS:ltä (postikuluineen).
Toki tossa hinnassa mukana ei ole kehä3:n ruuhkassa jonottamisia. :(
Vastaa Viestiin