Virtalukko-ongelmia
Virtalukko-ongelmia
Osaako joku neuvoa pystyykö osaava lukkoseppä tai joku muu purkamaan virtalukon ilman irroittamista kun kävi niin että avain ei käänny lukossa ja pitäsisi saada ainakin vähäksi aikaa pikaisesti toimimaan eli patenttikonstitkin kelpaa
Rauno
Saab 9000 CD tbo -89
Saab 9000 CD tbo -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Kaksi vaihtoehtoa, mikäli vara-avainkaan ei toimi: 1. Kokeile vääntää pihdeillä avainta... saattaa vielä kuulemma voimalla aueta. Mikäli aukeaa irroita lukkopatruuna välittömästi! Uudelleen ei onni kuitenkaan enää satu potkaisemaan. Patruuna sitten suoraan lukkosepälle uudelleen sarjoitettavaksi. Auton saa käyntiin isolla lattapäisellä meisselillä, kääntämällä hahlosta joka löytyy lukkorungosta patruunan alta.
2. Porakone esille. Ei tosin kovin nopea konsti. Mutta saman se joutuu lukkoseppäkin tekemään. Itte tekemällä säästät sepän palkkion.
Poraamisen jälkeen joudut luonnollisesti joudut hommaamaan uuden lukkpatruunan. Uusi Saabilta tulee kuulemman n. viikossa suoraan ruotsista vanhoille avaimille sarjoitettuna. Hinta muistaakseni jotain 150-200€. Romikselta vanha lukkopatruuna avaimella, jotain 30-40€. Patruunan uudelleen sarjoitus/heloitus vanhalle avaimelle n. 40€ lukkofirmassa.
Neuvoja tämän kakkosvaihtoehdon toteuttamiseen löytyy haulla. Itse olin samassa tilanteessa, ja jouduin tuohon jälkimmäiseen vaihtoehtoon turvautumaan. Purkaamolta hommasin patruunan.
Lopuksi viä muistutuksena kaikille: Virtalukkoon ei koskaan CRC:tä tahi muita liuotus/voiteluaineita. Varmin tapa saada lukko heti lopullisesti jumiin.
Edit: Lukkopatruunan irroitusta varten on ohjaintankoa/lukkorunkoa suojaavat muovit irroitettava varovasti. Ratin puolat pystyasentoon niin näet lähimpänä ohjaintankoa olevat muovikynnet. Nuo katkaisee helposti, ja sen jälkeen nuo muovit irvistää ikävästi.
Itse lukkopatruunan pitäisi irrota siinä avimen ykkösasennossa.. eli kun olet saanut avaimella käännettyä lukon siihen ensimmäiseen pykälään. Ei siis vielä virrat päällä. Tämän jälkeen on lukkorungon oikealla puolen alaviistossa olevasta reiästä painettava jollain tapilla lukitussalpa-auki, jotta patruunan voi vetää pois rungosta.
2. Porakone esille. Ei tosin kovin nopea konsti. Mutta saman se joutuu lukkoseppäkin tekemään. Itte tekemällä säästät sepän palkkion.
Poraamisen jälkeen joudut luonnollisesti joudut hommaamaan uuden lukkpatruunan. Uusi Saabilta tulee kuulemman n. viikossa suoraan ruotsista vanhoille avaimille sarjoitettuna. Hinta muistaakseni jotain 150-200€. Romikselta vanha lukkopatruuna avaimella, jotain 30-40€. Patruunan uudelleen sarjoitus/heloitus vanhalle avaimelle n. 40€ lukkofirmassa.
Neuvoja tämän kakkosvaihtoehdon toteuttamiseen löytyy haulla. Itse olin samassa tilanteessa, ja jouduin tuohon jälkimmäiseen vaihtoehtoon turvautumaan. Purkaamolta hommasin patruunan.
Lopuksi viä muistutuksena kaikille: Virtalukkoon ei koskaan CRC:tä tahi muita liuotus/voiteluaineita. Varmin tapa saada lukko heti lopullisesti jumiin.
Edit: Lukkopatruunan irroitusta varten on ohjaintankoa/lukkorunkoa suojaavat muovit irroitettava varovasti. Ratin puolat pystyasentoon niin näet lähimpänä ohjaintankoa olevat muovikynnet. Nuo katkaisee helposti, ja sen jälkeen nuo muovit irvistää ikävästi.
Itse lukkopatruunan pitäisi irrota siinä avimen ykkösasennossa.. eli kun olet saanut avaimella käännettyä lukon siihen ensimmäiseen pykälään. Ei siis vielä virrat päällä. Tämän jälkeen on lukkorungon oikealla puolen alaviistossa olevasta reiästä painettava jollain tapilla lukitussalpa-auki, jotta patruunan voi vetää pois rungosta.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Hakukoneellahan tuosta aika paljon juttua löytyy!!!
Tässä eräs oma kommenttini:
No niin, kävin lukkosepällä ja sain ns. korotetun avaimen. Sitten kiireellä
kotia koettamaan. Muutaman yritys kerran jälkeen avain kääntyi, JES!
Ja soitto takaisin lukkosepälle josko olis aikaa uusia haitat. Saman tien
otti auton miuluusti työn alle. Lupasi tunnissa duunata tuon homman.
Mikä onnellinen hymy tuli naamalle kun menin autoa hakemaan ja lukko
toimi kuin uusi Cool Ja vielä ISOMPI hymy kun kuulin hinnan... 50€ vain!
Tässä siis kaikki, pesän irroitus, uudet haitat ja pesän kiinnitys.
Kaikki saabistit nyt kipin kapin vaihdattamaan kuluneet haitat Karkkilan
Nykylukkoon... Saa mies paljon tyytyväisiä asiakkaita! Ja palvelu oli aivan
loistavaa! Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
Tässä eräs oma kommenttini:
No niin, kävin lukkosepällä ja sain ns. korotetun avaimen. Sitten kiireellä
kotia koettamaan. Muutaman yritys kerran jälkeen avain kääntyi, JES!
Ja soitto takaisin lukkosepälle josko olis aikaa uusia haitat. Saman tien
otti auton miuluusti työn alle. Lupasi tunnissa duunata tuon homman.
Mikä onnellinen hymy tuli naamalle kun menin autoa hakemaan ja lukko
toimi kuin uusi Cool Ja vielä ISOMPI hymy kun kuulin hinnan... 50€ vain!
Tässä siis kaikki, pesän irroitus, uudet haitat ja pesän kiinnitys.
Kaikki saabistit nyt kipin kapin vaihdattamaan kuluneet haitat Karkkilan
Nykylukkoon... Saa mies paljon tyytyväisiä asiakkaita! Ja palvelu oli aivan
loistavaa! Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Ahtopaine kirjoitti:Kaksi vaihtoehtoa, mikäli vara-avainkaan ei toimi: 1. Kokeile vääntää pihdeillä avainta... saattaa vielä kuulemma voimalla aueta. Mikäli aukeaa irroita lukkopatruuna välittömästi! Uudelleen ei onni kuitenkaan enää satu potkaisemaan. Patruuna sitten suoraan lukkosepälle uudelleen sarjoitettavaksi. Auton saa käyntiin isolla lattapäisellä meisselillä, kääntämällä hahlosta joka löytyy lukkorungosta patruunan alta.
2. Porakone esille. Ei tosin kovin nopea konsti. Mutta saman se joutuu lukkoseppäkin tekemään. Itte tekemällä säästät sepän palkkion.
Poraamisen jälkeen joudut luonnollisesti joudut hommaamaan uuden lukkpatruunan. Uusi Saabilta tulee kuulemman n. viikossa suoraan ruotsista vanhoille avaimille sarjoitettuna. Hinta muistaakseni jotain 150-200€. Romikselta vanha lukkopatruuna avaimella, jotain 30-40€. Patruunan uudelleen sarjoitus/heloitus vanhalle avaimelle n. 40€ lukkofirmassa.
Neuvoja tämän kakkosvaihtoehdon toteuttamiseen löytyy haulla. Itse olin samassa tilanteessa, ja jouduin tuohon jälkimmäiseen vaihtoehtoon turvautumaan. Purkaamolta hommasin patruunan.
Lopuksi viä muistutuksena kaikille: Virtalukkoon ei koskaan CRC:tä tahi muita liuotus/voiteluaineita. Varmin tapa saada lukko heti lopullisesti jumiin.
Edit: Lukkopatruunan irroitusta varten on ohjaintankoa/lukkorunkoa suojaavat muovit irroitettava varovasti. Ratin puolat pystyasentoon niin näet lähimpänä ohjaintankoa olevat muovikynnet. Nuo katkaisee helposti, ja sen jälkeen nuo muovit irvistää ikävästi.
Itse lukkopatruunan pitäisi irrota siinä avimen ykkösasennossa.. eli kun olet saanut avaimella käännettyä lukon siihen ensimmäiseen pykälään. Ei siis vielä virrat päällä. Tämän jälkeen on lukkorungon oikealla puolen alaviistossa olevasta reiästä painettava jollain tapilla lukitussalpa-auki, jotta patruunan voi vetää pois rungosta.
MIKS LAITTAA LUKKO PASKAKS?!?!
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Kiva rikkoa välillä tahalleen jotain... räjäytellä palasiks jne... eikös tuo ole aivan universaali ilmiö... Esim. taljajousella tulinuoli bensakanisteriin Dukes of Hazard tyyliin... alkaa tuntumaan huomattavasti pareemmalta.
...ensimmäistä kertaa kuulen tuollaisesta korotetusta avaimesta. Ei tuohon kommenttiin satuttu ikävä kyllä aikoinaan törmäämään kun mulla oli sama juttu ajankohtainen, vaikka massiivisia hakuja täältä foorumilta tehtiin. Edit: Ilmankos kun tuo sun juttu on tullut puoli vuotta meikäläisen keissin jälkeen.
Ei sitten muuta kuin koroa avaimeen ehtottomasti vuan ensimmäiseksi! Jos ei tuo onnaa niin sitten vasta demolition vehkehet esille.
Viikonkonloppuisin tosin voi olla aika hiljaista sen edullisen sepän kanssa, jos auto on saatava liikenteeseen. Tuollaanen pakkorako se ittellänikin aikoinaan oli. Lukkoasiantuntijaa ei myöskään löydy ihan joka notkosta ja notkelmasta korven keskeltä.
...ensimmäistä kertaa kuulen tuollaisesta korotetusta avaimesta. Ei tuohon kommenttiin satuttu ikävä kyllä aikoinaan törmäämään kun mulla oli sama juttu ajankohtainen, vaikka massiivisia hakuja täältä foorumilta tehtiin. Edit: Ilmankos kun tuo sun juttu on tullut puoli vuotta meikäläisen keissin jälkeen.
Ei sitten muuta kuin koroa avaimeen ehtottomasti vuan ensimmäiseksi! Jos ei tuo onnaa niin sitten vasta demolition vehkehet esille.
Viikonkonloppuisin tosin voi olla aika hiljaista sen edullisen sepän kanssa, jos auto on saatava liikenteeseen. Tuollaanen pakkorako se ittellänikin aikoinaan oli. Lukkoasiantuntijaa ei myöskään löydy ihan joka notkosta ja notkelmasta korven keskeltä.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Tässä oli vielä linkki tohon mun juttuun virtalukosta. Tosin alussa taitaa
olla juttua vaan uudesta tonnarista
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... virtalukko
olla juttua vaan uudesta tonnarista
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... virtalukko
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Lisäsin tämän säkeen tuonne 9000 FAQ:iin... näitä lukkojumeja tuntuu tulevan jatkuvasti, joten ehdottoman hyvää shittiä juuri sinne!
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Juu, tuntuu olevan ihan tyyppi vika tonnareissa tuo lukon haittojen kuluminen. Eli siis jos lukko alkaa oireilemaan, niin kannattaa tosiaan
toimia pikapikaa ettei käy niin kuin meille muille; auto jää aamulla pihaan.
toimia pikapikaa ettei käy niin kuin meille muille; auto jää aamulla pihaan.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
-
- "Aero"
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
- Paikkakunta: Mikkeli
Voiko sitä nyt tyyppiviaksi sanoa jos virtalukko luonnollisesti kuluu joka autossa?kovasuo kirjoitti:Juu, tuntuu olevan ihan tyyppi vika tonnareissa tuo lukon haittojen kuluminen. Eli siis jos lukko alkaa oireilemaan, niin kannattaa tosiaan
toimia pikapikaa ettei käy niin kuin meille muille; auto jää aamulla pihaan.
Taas toisinpäin: Isäukon Valmetissa on ollut avain paikoillaan 23 vuotta non-stop ja ei inahdakaan enää tullakseen pois, muuten virtalukko toimii kyllä
Muukkonen
Bmw 523 Touring
Bmw 523 Touring
Kyllä se tyyppivika on jos haitat tuppaa olemaan loppuun kuluneet jo altaSaabistiuki kirjoitti:Voiko sitä nyt tyyppiviaksi sanoa jos virtalukko luonnollisesti kuluu joka autossa?kovasuo kirjoitti:Juu, tuntuu olevan ihan tyyppi vika tonnareissa tuo lukon haittojen kuluminen. Eli siis jos lukko alkaa oireilemaan, niin kannattaa tosiaan
toimia pikapikaa ettei käy niin kuin meille muille; auto jää aamulla pihaan.
Taas toisinpäin: Isäukon Valmetissa on ollut avain paikoillaan 23 vuotta non-stop ja ei inahdakaan enää tullakseen pois, muuten virtalukko toimii kyllä
200 000 km:n lukemilla, normaali käytössä. Oli kuulemma lukkosepälle tuttu asia saabin virtalukot. Se avaimen/lukon rakenne on kuulemma sellainen että tuppaa kuulemma kuluttamaan avainta/haittoja. Muistaakseni joissakin mersuissa oli saman tyyppistä ongelmaa.
Ja kaikki aikaisemmat autot jotka ovat olleet paljon (200 000-400 000km)
ajettuja ei ole ollut virtalukon kanssa tämän tyyppistä ongelmaa lainkaan.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
joo, kyllä ilolla vastaanotan uuden "trendin" missä virtalukkoon jätetään vain perustoiminnot ja esim. startti hoidetaan napilla. Kun ajattelen kuinka monta toimintoa nykyvirtalukossa on (rattilukko, startti, eri tasoiset virran annot jne.) on vain ihme että ne niinkin hyvin toimivat. Ja kalliskin mokoma on.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Liityin myös tähän virtalukko clubiin. Ja ongelmani on nyt sellainen, etten saa lukkopesää pois, vaikka sain avaimen väkisin väännettyä siihen pois otto asentoon. Kun väänsin ni vähän rusahti ja sen jälkeen avain ei yhtään pidä lukossa, joten ei saa vedettyä pesää pois avaimella, kun avain luistaa aina pois. Ja lukitussalpakin on painettu pohjaan. Millähän sen nyt sit vetäis sieltä ulos? Hätä ei kuitenkaan ole täydellinen, sillä autolla pystyy kyllä ajaan, sillä ei väännä avainta LOCK-asentoon, vaan jättää aina OFF-asentoon ja ottaa avaimen pois, ni ei mene lukkopesä jumiin uudestaan.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
No nii, nyt taas on lukko iskussa ja kaksi uutta avainta taskussa. 60 EUR kustansi Turussa Avain tuotteessa. Tulihan sitä pari päivää toimeen ruuvimeisselilläkin, he! Tuon lukon sain pois vedettyä niin, että laitoin palan paperia avaimen ympärille ja sit tungin sen avainkanavaan.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Edelleen kyselen lukkoseppää Oulunseudulta?
Väliin on kuitenkin pakko laittaa kiitokset hyvästä foorumista ja täältä löytyvistä linkeistä mm. http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html
Sain noilla ohjeilla virtalukon irti muutamassa minuutissa
Väliin on kuitenkin pakko laittaa kiitokset hyvästä foorumista ja täältä löytyvistä linkeistä mm. http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html
Sain noilla ohjeilla virtalukon irti muutamassa minuutissa