VAROITUS: Kumiosat Motonetista ja harakireistä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Passi kirjoitti: Raidetankohan koostuu periaatteessa viidestä osasta, nimet poimin EPC:stä:
- ohjausvaihde
- yhdystanko 2kpl, tämän yhteydessä myös sisempi nivel
- Kumipalje 2kpl
-Yhdystangonpää 2kpl, toiselta nimeltään pallonivel
Atoy antaa tämmösiä:

-ohjausvaihe 865€ Valmistaja (TTV)
-sisempi nivel 34,50€ Valmistaja (Atoy)
-raidetangonpää 29€ Valmistaja (TRW)
-raidetangonpää 17e Valmistaja (Atoy)
-pallonivel 25€ Valmistaja (Atoy)
-pallonivel 42e Valmistaja (TRW)


Muilla hintoja lisää ?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onkos kenelläkään muuten prässiä ja kunnollista ulosvetäjää, pitäisi saada purettua 99:n vetoakseli irti napahässäkästä ja eturenkaan laakeri vaihdettua (tietysti korvausta tarjolla)?
Motonetissä olisi ollut prässi 129e muttei olisi mahtunut ng-satkuun :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24634
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

taas aivan eimitään asiaa tähän. mutta vertailun vuoksi sotken vw osat tähän keskusteluun ,kyllä tulee totaalista paskaa vw:n logoilla brasiliasta.
jarru letkut 8kk paikallaan,kesä ajettu ,halkeamia.. esiim....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

pitäisi oikeammin kait puhua muovista noiden paskojen suhteen, ei kumista.
samaa mieltä kuin yllä.
ainakin "turhaa" vaihtamista syytä välttää, ettei vaihda huonompaan. Isot kumipuslat on tossa saappaassa liki ikuisia. ( kuten tukivarsissa)
samoin kylmällä kelillä vältän keulan nostoa ja kääntelyä, jos nostan yritän muistaa panna ne jousivoiman kumouskaluja ylätukivarren alle, silloin nivelten roikkuma ei oo niin paha.
Oletteko muuten huomanneet, jotta jos ei paa jousenkumouskaluja niin 900 raidetangon kurtut laahaa ikävästi kii, vältettävä silloin turhaa ratin kiertelyä.
Jos on isoja kivenkappaleita kurtun alla hyllyllä, niin voipi kurttu kärsiä, ainakin mulla on snadi hole yhdessä palkeessa just alareunassa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eipä tuon alatukivarren korikiinnikkeiden heloisssa mitään välystä tunnu, eli saavat jäädä entiselleen.
Entäs kuinka voisi päätellä onko eturenkaan laakereissa välystä vai ei, autohan on seisonut sen 8 vuotta ja ainakin takarenkaiden laakerit olivat ihan loppuunkuluneet ja ruosteiset?

Käsijarrukengät pitäisi päästä vaihtamaan mutta niihin ei pääse käsiksi ennen navan irrottamista (ja napa jumiutunut booritukseen), ja kun napa olisi irti niin samallahan tietty vaihtaisi laakeritkin (jotka on jo hankittuna).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla on Scan-techin osia Annissa 4 kappaletta, ne vakaajatankojen helat. Niissä alemmissa, joissa on metalli myös ulkokehällä, näkyi viime kerran ku renkaita vaihdoin jonkin verran pientä halkeamaa. Olivat olleet siihen mennessä nelisen vuotta alla. Alapallot on isä aikoinaan ostanut uudet ja ne on TRW:n.

Turbossa muistelisin olleen samannäköiset ja ovat satavarmasti alkuperäiset. Tosin luottoasentajan mukaan ne alemmat on 99/90/900 alustassa ainoat joita joutuu vaihtamaan ja muut kestävät helposti auton koko eliniän.

Tuohon Turboon tosin kokeilu mielessä ostin viime katsastuksessa viallisiksi todettujen alapallon ja raidetangonpään merkkiä Scan-tech. Sviddu, tulipa lause, ei meinaa ymmärtää itsekään. No anyway, aika näyttää miten kestää. Jatkossa kyllä ostan TRW:n niveliä, kun ottaa huomioon, että Annissa on ollut jo neljä vuotta madallussarja eikä vieläkään ole pallonivelissä välystä joten kaipa niiden on oltava hyvät. Varsinkin, kun yksi jannu kertoi Toyotassa kestävän alapallot vuoden verran alustasarjan kera.

Se mitä noista kumista voin kertoa niin ei siinä kumen kovuudessa taida olla juurikaan merkitystä vaan siinä mitä se kumi on. Huonompi laatu materiaalissa niin esim. pakkasen kesto voi olla ihan olematon ja vallan, jos materiaalissa on kierrätettyä materiaalia seassa tai se on kokonaan kierrätettyä. Kokemuksesta voin kertoa, että sävyero kahdessa samassa osassa kertoo kierrätetystä materiaalista. Tällöin ainoa kriteeri minkä tuote täyttää on, että se näyttää siltä miltä on suunniteltu. Esim. ostin Anniin kaksi alkuperäistä vetarin suojakumea, molemmat eri aikaan. Tuotteita katsoessa ei kumessa näkynyt minkäänlaista sävyeroa. Sama oli tarvikeliikkeestä Turboon ostetuissa Löbro-suojakumeissa.

Ja aina kannattaa muistaa; hyvää ja halpaa ei ole olemassa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:Onkos kenelläkään muuten prässiä ja kunnollista ulosvetäjää, pitäisi saada purettua 99:n vetoakseli irti napahässäkästä ja eturenkaan laakeri vaihdettua (tietysti korvausta tarjolla)?
Motonetissä olisi ollut prässi 129e muttei olisi mahtunut ng-satkuun :)
Mie tein semmosen yhdestä rumasta vanteesta ja isosta pultista serkun kanssa. Siis meinaat tuota -75 ... -82 välillä ollutta etunapaa? Sillä ulosvetäjällä vedetään se napakappale ensin pois. Sitten vetonivel lyömällä pois ja lopuksi laakeri lyömällä pois. Pesään laitoin laakerin prässissä, mutta toisen puolen taidan lekalla asentaa. 99:iin piti toinen puoli vaihtaa viime syksynä ja nyt olisi rikkinäisen vetonivelen takia menossa sekin jäljelle jäänyt puoli. Kunhan nyt se laakeri tulisi motonetistä ensin.

edittiä. Taisin joskus taannoin kirjoittaa jo scantechin kumiosista tänne foorumille. Pallonivelissä kesti kumit ehjänä huimaavan 10tkm ja puolivuotta. Oli varsin tympeetä saada kerran hylsy ja toisella kertaa huomautus samasta pallonivelestä kahtena vuotena peräkkäin... Sen jälkeen kävin ostamassa saabin tiskiltä originaalit (trw) ja porasin niihin rasvanipat samalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Meikällä on käsijarrut rummussa, eli eikös noissa 74-> liene jo ne "klonks" -jarrut joissa käsijarru satulassa?
Ei kenelläkään satu olemaan mitään hajotuskuvia tuosta navasta, itselläni on 99:n varaosakatalogi poltetulla cd:llä mutta se ei suostu toimimaan tässä wanhassa pöytäkoneessani (tai sitten keskusmuistia on liian vähän, 128 megaa, joka tapauksessa jää jumittamaan ja pitää CTR+ALT+DEL -systeemillä sammuuttaa resurssienhallinta kun tuota koetan avata).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

[quote="Mertmi"]

Mie tein semmosen yhdestä rumasta vanteesta ja isosta pultista serkun kanssa. Siis meinaat tuota -75 ... -82 välillä ollutta etunapaa? Sillä ulosvetäjällä vedetään se napakappale ensin pois. Sitten vetonivel lyömällä pois ja lopuksi laakeri lyömällä pois. Pesään laitoin laakerin prässissä, mutta toisen puolen taidan lekalla asentaa.

Tattis hyvistä neuvoista, suurin ongelma oli saada vetoakseli irti navasta, oli totaalisen jumahtanut kiinni laakeriin ja boorituksiin, meni ulosvetäjäkin muutamaan otteeseen paloiksi. Alkoi irtoamaan kun hitsasin ulosvetäjän (kukko) keskiosan kiinni pyöränmuttereihin ja laitoin räikän jatkoksi metrin putkenpätkän :D
Tuo vanteesta + pultista tehtävä ulosvedin olikin kätevä vinkki, täytyypä kokeilla, ja pitää käydä ostamassa leka laakerin asennusta varten koska sain viime remontissa vanhan hajalle :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

ng900aero kirjoitti:Tattis hyvistä neuvoista, suurin ongelma oli saada vetoakseli irti navasta, oli totaalisen jumahtanut kiinni laakeriin ja boorituksiin, meni ulosvetäjäkin muutamaan otteeseen paloiksi. Alkoi irtoamaan kun hitsasin ulosvetäjän (kukko) keskiosan kiinni pyöränmuttereihin ja laitoin räikän jatkoksi metrin putkenpätkän :D
Tuo vanteesta + pultista tehtävä ulosvedin olikin kätevä vinkki, täytyypä kokeilla, ja pitää käydä ostamassa leka laakerin asennusta varten koska sain viime remontissa vanhan hajalle :lol:
Meiti projektiin noi navat vaan hakattiin auki. Vetoakseli oli sen verta hyvä että käytettiin vielä, joten mirgelissä se lekahoidosta turvonnut pää vaan pienemmäks, prässillä laakeri napaan ja prässillä vetari laakeriin.

Aika hyvät väliholkit sun muut vaatii että saa sieltä sisäkoolista sitten vastustettua ku pistää tota vetaria.

T. Pasi
99T-museopeli
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Passi kirjoitti:
Meiti projektiin noi navat vaan hakattiin auki. Vetoakseli oli sen verta hyvä että käytettiin vielä, joten mirgelissä se lekahoidosta turvonnut pää vaan pienemmäks, prässillä laakeri napaan ja prässillä vetari laakeriin.

Aika hyvät väliholkit sun muut vaatii että saa sieltä sisäkoolista sitten vastustettua ku pistää tota vetaria.

T. Pasi
Eli meinaat että laakerien vaihtopuuha olisi prässihommia? Harmi kun ei sellaista satu olemaan, enkä malttaisi ostaakaan 129e prässiä tämän remontin vuoksi.

Jatkan tästä aiheesta enemmän tuolla projekti-osastolla, menee pahasti ohi otsakkeen :oops:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7684
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Turbo16 kirjoitti: -pallonivel 25€ Valmistaja (Atoy)
-pallonivel 42e Valmistaja (TRW)


Muilla hintoja lisää ?
Saabilla orkkis pallonivel n.30e(+-2e) sisältäen pultit, ei paljoa tartte ihmetellä mitkä hakee.
Ennen tuon hokaamista ostelin noita moton saksalaisia mutta autot ei juuri pysyny vuotta pidempään joten paha sanoo mitään, monesti noissakin todella vähän vaseliinia. Itse aina lisäilin kumin välistä.

Pahin halvempi(pakko oli vaihtaa ja autoa ei ollut tarkoitus enää leimata) tarvikepallonivel oli muovisella "kumilla" joka oli läpikuultava ja sisälsi pikkurillinkynnen verran vaseliinia.

Tarvikkeista löbrön vetarikumit on kestäny hyvin, tonnarin scantech momentintuen kumit vuoden päästä halkeamilla, vahvistin sialla ja on toistaiseksi kestäny->tyhjäkäynnillä huomaa mutta ohan autolla 20V ikää.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Passi kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Tattis hyvistä neuvoista, suurin ongelma oli saada vetoakseli irti navasta, oli totaalisen jumahtanut kiinni laakeriin ja boorituksiin, meni ulosvetäjäkin muutamaan otteeseen paloiksi. Alkoi irtoamaan kun hitsasin ulosvetäjän (kukko) keskiosan kiinni pyöränmuttereihin ja laitoin räikän jatkoksi metrin putkenpätkän :D
Tuo vanteesta + pultista tehtävä ulosvedin olikin kätevä vinkki, täytyypä kokeilla, ja pitää käydä ostamassa leka laakerin asennusta varten koska sain viime remontissa vanhan hajalle :lol:
Meiti projektiin noi navat vaan hakattiin auki. Vetoakseli oli sen verta hyvä että käytettiin vielä, joten mirgelissä se lekahoidosta turvonnut pää vaan pienemmäks, prässillä laakeri napaan ja prässillä vetari laakeriin.

Aika hyvät väliholkit sun muut vaatii että saa sieltä sisäkoolista sitten vastustettua ku pistää tota vetaria.

T. Pasi
Tuo ulosvetäjä on tehty senkin takia, että saapi vaihdettua jarrulaikan. Mullahan on uudet laikat hyllyssä, jahka entiset menee niin huonoiksi, että kandee vaihtaa. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eli eiköhän nuo tarvikeniveletkin mahtaisi kestää jos niihin vaivautuisi poraamaan rasvanipat? Ainakin yksi nivel näytti olevan muovisella suojuksella, eli kaiketi huonoin mahdollinen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7684
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ng900aero kirjoitti:Eli eiköhän nuo tarvikeniveletkin mahtaisi kestää jos niihin vaivautuisi poraamaan rasvanipat?
Melko usein tarvikkeista on ensin korkannu kumi jolloin nippa ei paljoa auta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin