pyöräkulmat madalletun alustan kanssa
pyöräkulmat madalletun alustan kanssa
Moi,
Asentelin saabiin konin sport kitin, eli säädettävät iskarit joka nurkkaan + lesjöforsin 30-35 mm madaltavat jouset. Samalla tuli laiteltua uretaanipuslat takatukivarsiin. Nythän tarvis tietysti viedä auto 4-pyöräsuuntaukseen ja kysymys kuuluukin, että voiko / kannattaako kulmat säätää vakioalustan arvoilla vai jollain muilla, esim. aeron arvoilla?
Sen verran olen kaivellut tietoa foorumilta, että etupään auraus kannattenee laittaa melkolailla minimiin ja takapään campereita ei taida saada ohjearvoihin ilman säädettäviä puslia. Niin ja auton tiedothan selviää tuosta sigusta..
Asentelin saabiin konin sport kitin, eli säädettävät iskarit joka nurkkaan + lesjöforsin 30-35 mm madaltavat jouset. Samalla tuli laiteltua uretaanipuslat takatukivarsiin. Nythän tarvis tietysti viedä auto 4-pyöräsuuntaukseen ja kysymys kuuluukin, että voiko / kannattaako kulmat säätää vakioalustan arvoilla vai jollain muilla, esim. aeron arvoilla?
Sen verran olen kaivellut tietoa foorumilta, että etupään auraus kannattenee laittaa melkolailla minimiin ja takapään campereita ei taida saada ohjearvoihin ilman säädettäviä puslia. Niin ja auton tiedothan selviää tuosta sigusta..
9-5 2.3t SE A 1999
Re: pyöräkulmat madalletun alustan kanssa
Itsellä on takapäässä säädettävät uretaanipuslat, joilla sain tuota takapään camberia korjattua. Itsellä on sellaiset säädöt mitkä ammattimies katsoi hyviksiMikko M. kirjoitti:Moi,
Asentelin saabiin konin sport kitin, eli säädettävät iskarit joka nurkkaan + lesjöforsin 30-35 mm madaltavat jouset. Samalla tuli laiteltua uretaanipuslat takatukivarsiin. Nythän tarvis tietysti viedä auto 4-pyöräsuuntaukseen ja kysymys kuuluukin, että voiko / kannattaako kulmat säätää vakioalustan arvoilla vai jollain muilla, esim. aeron arvoilla?
Sen verran olen kaivellut tietoa foorumilta, että etupään auraus kannattenee laittaa melkolailla minimiin ja takapään campereita ei taida saada ohjearvoihin ilman säädettäviä puslia. Niin ja auton tiedothan selviää tuosta sigusta..

WIS:tä löytyy kaikille korkeuksille asetus arvot.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
No niinhän sieltä WISsistä näytti löytyvän arvot. Käytin auton Euromasterilla suuntauksessa ja heidän konekin näytti ~samoja arvoja, kun syötti korkeuden vanteen reunasta lokarin reunaan.
Seuraava probleemakin jo tuli esille: jousi alkoi napsua pyöriä käännettäessa alakupissaan. Jousi yrittää jäädä paikalleen, ja napsahtaa sitten koloonsa takaisin kun kääntää lisää. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja mahtaiskohan tulla kuntoon itsestään kun jouset "asettuu" hiukan auton painon alla? Tuli mieleen, että voishan sinne väliin koittaa jotain laittaa, esim. pätkän kumiletkua jousen päälle. On vaan vähän hankalaa, kun tolpat on kiinni autossa ja puristimet ei tahdo mahtua paikalleen
Seuraava probleemakin jo tuli esille: jousi alkoi napsua pyöriä käännettäessa alakupissaan. Jousi yrittää jäädä paikalleen, ja napsahtaa sitten koloonsa takaisin kun kääntää lisää. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja mahtaiskohan tulla kuntoon itsestään kun jouset "asettuu" hiukan auton painon alla? Tuli mieleen, että voishan sinne väliin koittaa jotain laittaa, esim. pätkän kumiletkua jousen päälle. On vaan vähän hankalaa, kun tolpat on kiinni autossa ja puristimet ei tahdo mahtua paikalleen

9-5 2.3t SE A 1999
Juu, kuulalaakerithan siellä on. Ja laitoin vielä uudet, vaikka vanhatkin oli suurinpiirtein ehjät. Jousta saa liikuteltua alapäästä pari senttiä edes takasin (kiertosuunnassa), kun rengas on irti ja tolppa ilmassa eli auton paino ei ole päällä..
Kun tolppa oli irti autosta, niin laakeri tuntui jäykähköltä, mutta kääntyi käsin kuitenkin. Oliskohan noi laakerit uutuudenkankeat tai sitten ne on vialliset jo valmiiksi.
Täytynee koittaa vielä laittaa pätkät kumiletkua sinne väliin, vai onko muita ehdotuksia?
Kun tolppa oli irti autosta, niin laakeri tuntui jäykähköltä, mutta kääntyi käsin kuitenkin. Oliskohan noi laakerit uutuudenkankeat tai sitten ne on vialliset jo valmiiksi.
Täytynee koittaa vielä laittaa pätkät kumiletkua sinne väliin, vai onko muita ehdotuksia?
9-5 2.3t SE A 1999
Moi, ostitko laakerit Motonetista, "Birth Orginal" (Italialaista pizzerialaatua) h. 10,90 kpl? Vastaavat alkoivat samalla tavalla jumittaa jousia myös 9-3:ssa. Taitavat olla susia. Ei muutakuin vaihtoon. Vaihtoehtona Motonetissa on Ina laakerit, jotka ovat saksalaisia, ja ovat toimineet ainakin aikaisemmin.Mikko M. kirjoitti:Juu, kuulalaakerithan siellä on. Ja laitoin vielä uudet, vaikka vanhatkin oli suurinpiirtein ehjät. Jousta saa liikuteltua alapäästä pari senttiä edes takasin (kiertosuunnassa), kun rengas on irti ja tolppa ilmassa eli auton paino ei ole päällä..
Kun tolppa oli irti autosta, niin laakeri tuntui jäykähköltä, mutta kääntyi käsin kuitenkin. Oliskohan noi laakerit uutuudenkankeat tai sitten ne on vialliset jo valmiiksi.
Täytynee koittaa vielä laittaa pätkät kumiletkua sinne väliin, vai onko muita ehdotuksia?
Vaihdettiin eilen illalla 9-3:seen INAN lakerit (Motonet antoi takuuna) ei enää pauku jouset, nyt toimii niinkuin pitääkin.Mikko M. kirjoitti:Yep, Motonetistähän ne ja juurikin Birth Originalit.
Ihan susilaatua. Tänään purin tolpan, kun ei muu auttanut ja tuntuu takertelevan nyt jopa irtonaisena kädessä.. huomenna metsästämään parempia jostain. Kivasti aiheutti lisätyötä ja v-käyrän nousua pari kympin osaa
Laakerin ongelman voi testata siten, että pyörittää hiljaa sitä käsissä, niin sen ei saa yhtään takerella, mikäli takertelee, ei kannata laittaa, ei saa muutakuin ongelmia. Testattiin myös vanha ehjä laakeri (SKF), niin huomattiin myös se, kun sen laittaa uudelleen paikoilleen, niin siinä oli jo sen verran epäsymmetristä kulumaa, että otti vähän jossain kiinni kohdassa. Ehkä olisi iskarin vaihdon yhteydessä hyvä vaihtaa aina uudet hyvät laakerit. ( Saabin alkuperäiset SKF:t olivat varalla, olivat tosi liukkaat h. ovh 47e/kpl)