Mistä lisää tehoja (90i omaturbo?)
Mistä lisää tehoja (90i omaturbo?)
No niin onnellisesti vaivalla rakennetulle 90i:lle löytyi uusi säilö, joten auto poistui myyntiuhan alta ja jää kotiin. Harrastaminen jatkuu siis tämän kanssa.
Nyt sitten kymmenen pisteen kysymys. Mistä lisää tehoja? Joku kun tuntuu ahdistavan tuon auton kulku puolta.
Aikaisemmin tehtyä.
K-jet, teipattu kartio -> enemmän bensaa
peltipakosarja ja 2 tuuman putki
kansi portattu+10,5:1 puristukset, pakoventtiileitä sorvattu.
(Nokka-akselia en lähde vaihtamaan)
Nyt sitten kymmenen pisteen kysymys. Mistä lisää tehoja? Joku kun tuntuu ahdistavan tuon auton kulku puolta.
Aikaisemmin tehtyä.
K-jet, teipattu kartio -> enemmän bensaa
peltipakosarja ja 2 tuuman putki
kansi portattu+10,5:1 puristukset, pakoventtiileitä sorvattu.
(Nokka-akselia en lähde vaihtamaan)
Viimeksi muokannut J-ani, To Elo 10, 2006 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1890
Jep, turbo taitaa olla halvin ja helpoin tapa ottaa vaparista enemmän heppoja irti. 90:llä taitaa kuitenkin lainsäädäntö laittaa keppejä pyöriin.
Bolt on viritys taitaa olla fiksuin mahdollisuus. Eli turbopakosarja turbolla joka otetaan pois aina katsastukseen. Jotkut katsastajat eivät välttämättä huomaisikaan vaikka ahdin olisikin paikalla katsastuksen aikana.

Bolt on viritys taitaa olla fiksuin mahdollisuus. Eli turbopakosarja turbolla joka otetaan pois aina katsastukseen. Jotkut katsastajat eivät välttämättä huomaisikaan vaikka ahdin olisikin paikalla katsastuksen aikana.

9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Mikä laittaa keppejä rattaisiin?Nopalle ei ole lakikirjassa merkattu mittän eri pykäliä.vjbremer kirjoitti:Jep, turbo taitaa olla halvin ja helpoin tapa ottaa vaparista enemmän heppoja irti. 90:llä taitaa kuitenkin lainsäädäntö laittaa keppejä pyöriin.![]()
Bolt on viritys taitaa olla fiksuin mahdollisuus. Eli turbopakosarja turbolla joka otetaan pois aina katsastukseen. Jotkut katsastajat eivät välttämättä huomaisikaan vaikka ahdin olisikin paikalla katsastuksen aikana.
Limppua voi keventää, vaihtaa tiheempivälitteisen ensiövaihteen, kapeemmat renkaat, madaltaa (vähemmän ilmanvastusta), nokka-akselia voi kääntää aikaisemmalle. Tässäpä näitä muutamia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Imuventtiillien muotoilu, vauhtipyörän kevennys ja nokka-akseli, sanoo tähän myrkky-setä.
Edit: Nokka-akseli myös siksi että originellin profiili on sellainen että se rikkoo paininkupit erittäin korkeilla kierroksilla. Myös riittävän jäykät venttiilijouset/tuplajouset puoltavat paikkaansa kierroslukualueen jatkuessa yläpäästään.
Käytettäessä omaansa aikaistettuna tai parempaa nokkaa saadaan tuntuva etu myös erillisillä läppärungoilla(etenkin k-jetillä), eli imusatsi uusiksi ja läpiksi vaikka vanhat riisutut tuplakaasarit.
Seosmittarihan on tietty myös sitten perusvaruste, että nähdään saako moottori tarpeeksi ruokaa.
Edit: Nokka-akseli myös siksi että originellin profiili on sellainen että se rikkoo paininkupit erittäin korkeilla kierroksilla. Myös riittävän jäykät venttiilijouset/tuplajouset puoltavat paikkaansa kierroslukualueen jatkuessa yläpäästään.
Käytettäessä omaansa aikaistettuna tai parempaa nokkaa saadaan tuntuva etu myös erillisillä läppärungoilla(etenkin k-jetillä), eli imusatsi uusiksi ja läpiksi vaikka vanhat riisutut tuplakaasarit.
Seosmittarihan on tietty myös sitten perusvaruste, että nähdään saako moottori tarpeeksi ruokaa.
Viimeksi muokannut Myrkky, Su Elo 06, 2006 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jos joku kerta ehdottaa turbottamista, niin minä ehdotan NOS:sejaSuppari kirjoitti:16v turbo,isolla ahtimella

http://www.holley.com/index.asp?division=NOS
900C -86
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä