Motivan lämmitysvertailu

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

ng900aero kirjoitti:Meillä on kanssa tavallaan osittain maalämpö eli talo on rakennettu rinteeseen, varastossa ja tallissa pysyy hyvin peruslämpö päällä ilman lämmitystä, mikäli tallin ovi ei falskaisi niin paljoa kuin nyt niin voisin kuvitella lämpötilan olevan kovillak9n pakkasilla about +13-15 astetta, nyt laskee ehkäpä 10 asteeseen (ja varastossa johonkin +17).
Laita siihen tallin oveen vielä pressu. Pressu yläreunasta kattoon kiinni ja alareunaan pyöreä puu, leveys ja korkeus oven mukaan. Kesäksi tai ovea käytettäessä pressu kääritään rullalle kattoon. Pressuvirityksellä saa tuollaisen tallin pysymään reilusti toisella kymmenellä asteella talven... ainakin meillä pysyy.

EDIT: Pressu siis siten että sen ja oven väliin jää n. 100-150mm (karmin vahvuus) tiivistä tilaa, muuten siitä ei ole mitään iloa.
Viimeksi muokannut Jussi, Ma Elo 07, 2006 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jussi kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Meillä on kanssa tavallaan osittain maalämpö eli talo on rakennettu rinteeseen, varastossa ja tallissa pysyy hyvin peruslämpö päällä ilman lämmitystä, mikäli tallin ovi ei falskaisi niin paljoa kuin nyt niin voisin kuvitella lämpötilan olevan kovillak9n pakkasilla about +13-15 astetta, nyt laskee ehkäpä 10 asteeseen (ja varastossa johonkin +17).
Laita siihen tallin oveen vielä pressu. Pressu yläreunasta kattoon kiinni ja alareunaan pyöreä puu, leveys ja korkeus oven mukaan. Kesäksi tai ovea käytettäessä pressu kääritään rullalle. Pressuvirityksellä saa tuollaisen tallin pysymään reilusti toisella kymmenellä asteella talven... ainakin meillä pysyy.
:D Nokun ovi on julkisivun puolella, on siis sellainen Novoferm -merkkinen lamellimallinen nosto-ovi jossa on PU:ta vain jotain 35mm, eli eihän sellainen mitään lämpöä eristä. Mieluummin tekisi itse siihen karmin ja kaksi kunnon eristettyä saranamallista ovea, nuo nykyovet ovat ihan susia.
Niin ja tallia olisi tarkoitus käyttää joka päivä aamuin illoin, tuskin vaimo suostuisi moiseen pressunkäärintähommaan töihin lähtiessään ;)

Meikän auto saa maata hangen alla, kunhan laittaa sen talvella käymään 30min ennen lähtöä niin on kivasti sulanut :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Sisäpuolelle se pressu :)

... ja mulla on itsetehty ja ei ole paras mahdollinen. Puusta kun tekee niin runkorakenteen täytyy isoissa ovissa olla niin järeä että syntyy melkoisia kylmäsiltoja. Omassani on 50mm villaa oven sisällä runkorakenteen välissä ja sisimmäisenä 25mm polyuretaani (vai oliko se 30mm) ja sen päällä panelointi. Saattaa olla että jos hitsailisi teräskehikon oven rungoksi niin saisi sopivan jäykän pienemmillä kylmäsilloilla.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Motivan lämmitysvertailu

Viesti Kirjoittaja karg »

Offtopicin offtopic.. ambientia.fi.. onneks en oo enää siellä töissä. :evil:
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

valtteri kirjoitti:Itsekkin suunnitellut pumpun asennuttamista.
Asennutin IVT:n lämpöpumpun n. vuosi sitten. Se riittää ainakin hyvin 115-neliöiseen yläkertaan sekä lämmitys- että jäähdytyskäytössä. Lämmityskaudella öljyä (71c/L!!) säästyi, kun patteritermarit olivat ainakin viime talven lähes kokonaan kiinni eikä esim. keittiön laattalattian sähkölämmitystä tarvittu kertaakaan. Pumppu käyttää hetkittäin kompuran pyörittämiseen n. 1kW ja lepotilassa n. 60W. Tällä 1kW:n teholla saadaan 4-5kW lämmitystehoa.

Ja voi sitä iloa, minkä laitteesta irti saa tällaisina kesinä. Ulkona 29C, sisällä 22C ja nihkeydestä ei tietoakaan.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti:Älä laita kääntöoviparia. Syyn huomaat talvella :wink:
Lamellinosto-oviakin on monentasoisia ja useimmista ilmoitetaan K-arvo pelkästä lamelista.
Meneehän ne kääntöovetkin jos laittaa riittävän korkean kynnyksen (josta tietty ajaa vauhdilla yli) ja vähän potkii lumia pois edestä. Tekisi mieli värkätä kääntöovet tuon nosto-oven ulkopuolelle, nosto-ovi kun on Lecaharkon paksuuden (olikohan 400mm) verran sisäpuolella, sitten ainakin eristäisi hyvin.
Nosto-ovessa pitäisi olla eristettä vähintään 50mm, ja lamellien eristys tehty jotenkin muuten kuin kuminriekaleilla, ja pintamateriaali jotain muuta kuin peltiä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti:Tietääkseni yhdelläkään valmistajalla ei ole lamellien pintamateriaalina peltiä, vaan alumiinia.
Asennetun oven K-arvossa on mukana lamellien välit ja sivujohteet.
Joo siis alumiinipeltiä, yhtä huono asia silti ja nosto-ovi on susi keksintö ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti:Jep. Pesuhallin ovena erittäin huono, mutta autotallin ovena huomattavasti parempi :wink:
Pistetään sitten liukkari oveksi :lol:
Pitää koettaa säädellä ovi kunnolla ennen tpakkasia, ongelmana noissa lamelliovissa on juurikin lamellien välinen tiivistys, ja se ettei nuo lamellit ja muut osat näytä pysyvän kunnolla säädöissään (liekö huonolaatuinen ovi).
Tuollainen alumiiinippintainen lamelliovi myöskin kondensoi aika tehokkaasti, eli kylmäsiltoja pääsee muodostumaan. Jossei säädöillä tule kuntoon niin täytyy harkita tosiaan toisen ovikerroksen asentamista, sillähän saisi noiden ovien väliin "tuulikaaapin" :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti:Vaihda oven merkkiä.
Ja oven mallia, tuollainen nosto-ovi ei ole yhtään sen käytännöllisempi kuin taittuvat ovet (joissa pumput), ja vie paljon tilaa katosta jne.
Talven aikana voisi rakentaa normaalit ovet karmeineen kunnollisilla eristeillä.

Mutta asiasta toiseen, mistä kannttaa kysellä tarjouksia ilmalämpöpumpuista, noita tuntuvat myyvän etupäässä pienet asennusliikkeet ja rautakaupat. Tarkoitus olisi hankkia sellainen multi-invertterimalli jossa yksi ulkoyksikkö ja kaksi sisäyksikköä, ja hoitaa asennus itse.
Markkinoilla taitaa olla montakin asiallisen oloista valmistajaa kuten Sanyo, Hitatchi, Mitsubishi, Panasonic jne, mistäs noista tietää minkä valitsee, kukin valmistaja tuntuu painottavan hieman eri asioita, mutta kaikki tuntuvat väittävän että laitteet toimisivat -15 asteeseen saakka, mikä tuntuu äkkiä ajatellen täysin uskomattomalta, luulisi että olisivat umpijäässä jo tuolloin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

ng900aero kirjoitti:...mutta kaikki tuntuvat väittävän että laitteet toimisivat -15 asteeseen saakka, mikä tuntuu äkkiä ajatellen täysin uskomattomalta, luulisi että olisivat umpijäässä jo tuolloin?
Tuossa toiminnassa on kyse siitä että -15 asti ne pystyvät laboratorio-olosuhteissa ottamaan lämpöenergiaa ulkoilmasta. Käytäntö on eri asia ja jokatapauksessa laitteen ulkoilmasta ottaman lämpöenergian määrä tuolla -15 pinnassa on häviävän pieni. -10 on kuulemma sellainen käytännön raja... ja eipä täällä etelässä niin kovin paljon ole päiviä jolloin olisi pitkään alle -10.

Noista itse mitään oikein tiedä, mutta näin väittää appiukko joka on vanha kylmäkoneinsinööri.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jussi kirjoitti:
Tuossa toiminnassa on kyse siitä että -15 asti ne pystyvät laboratorio-olosuhteissa ottamaan lämpöenergiaa ulkoilmasta. Käytäntö on eri asia ja jokatapauksessa laitteen ulkoilmasta ottaman lämpöenergian määrä tuolla -15 pinnassa on häviävän pieni. -10 on kuulemma sellainen käytännön raja... ja eipä täällä etelässä niin kovin paljon ole päiviä jolloin olisi pitkään alle -10.

Noista itse mitään oikein tiedä, mutta näin väittää appiukko joka on vanha kylmäkoneinsinööri.
Tuo -10 vaikuttaisi uskottavammalta, ja eihän noita pakkaspäiviä tosiaankaan paljoa ole, ja sellaisena kautena voi sammuttaa koneen kokonaan.
pähkäilen että kannattaisiko hankkia tuollainen malli jossa on kaksi sisäyksikköä vaiko tyystin kaksi eri järjestelmää. Jäisi tietty yksi kompressori pois, ja melu olisi huomattavasti pienempi yhdellä ulkoyksiköllä. Hinnoissa ei ole juurikaan eroa, otti kumman vaihtoehdon tahansa.

Onkos käytännön kokemuksia noista pumpuista, paljonko ulkoyksikkö kondensoi vettä lämmittäessään, ja jos ja kun kondenssivesiletku on jäässä pakkasilla niin varmaankin tekee alleen jääpuikkoja jotka sitten tiputtelevat vettä koneen alle jne?
Suunnittelen vaan ulkoyksikön asennuspaikkaa ja -korkeutta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Jussi kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:...mutta kaikki tuntuvat väittävän että laitteet toimisivat -15 asteeseen saakka, mikä tuntuu äkkiä ajatellen täysin uskomattomalta, luulisi että olisivat umpijäässä jo tuolloin?
Tuossa toiminnassa on kyse siitä että -15 asti ne pystyvät laboratorio-olosuhteissa ottamaan lämpöenergiaa ulkoilmasta. Käytäntö on eri asia ja jokatapauksessa laitteen ulkoilmasta ottaman lämpöenergian määrä tuolla -15 pinnassa on häviävän pieni. -10 on kuulemma sellainen käytännön raja... ja eipä täällä etelässä niin kovin paljon ole päiviä jolloin olisi pitkään alle -10.

Noista itse mitään oikein tiedä, mutta näin väittää appiukko joka on vanha kylmäkoneinsinööri.
Kyllä ainakin meidän ilmalämpöpumpusta (IVT) tulee lämmintä ilmaa -26 asteen pakkasella. Eri asia on se, että mitä on laitteen hyötysuhde tässä tilanteessa, luultavasti 1 tai jopa huonompi. Siitähän nämä rajat tulevat, että kun mainostetaan pumpun säästävän sähköä, se ei enää sitä juuri tee jos on -15 tai kylmempää.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

ng900aero kirjoitti:Onkos käytännön kokemuksia noista pumpuista, paljonko ulkoyksikkö kondensoi vettä lämmittäessään, ja jos ja kun kondenssivesiletku on jäässä pakkasilla niin varmaankin tekee alleen jääpuikkoja jotka sitten tiputtelevat vettä koneen alle jne?
Suunnittelen vaan ulkoyksikön asennuspaikkaa ja -korkeutta.
Siihen voit varautua, että lämmityskäytössä ulkoyksikkö tiputtelee vettä alleen. Jäähdytyskäytössähän sisäyksikkö tuottaa vettä ja se on johdettu yleensä letkulla jonnekin ulos tai viemäriin. Ulkoyksikön pohjassa on yleensä sähkövastus, jotta jäätä ei muodostuisi ja reikä, josta vesi pääsee ulos. Letkua ei varmaan kannatakaan laittaakaan, kun se voi jäätyä. Jääpuikkoja en ainakaan viime talvena nähnyt laitteen pohjassa kertaakaan. Lauhdutinkenno kyllä oli jossain vaiheessa jäässä, mutta se ei ainakaan haitannut pumpun toimintaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

karg kirjoitti: Ulkoyksikön pohjassa on yleensä sähkövastus, jotta jäätä ei muodostuisi ja reikä, josta vesi pääsee ulos. Letkua ei varmaan kannatakaan laittaakaan, kun se voi jäätyä. Jääpuikkoja en ainakaan viime talvena nähnyt laitteen pohjassa kertaakaan.
Eli koneen alle voisi laittaa esim. jonkin altaan tms, ettei norottelisi vettä pitkin seinää, voihan sen kipon sitten tyhjätä. Tai sitten laittaisi kondenssivesiputken ja siihen lämpöjohdon joka pitäisi sen sulana.

Ulkoyksikkö tulisi noin 170cm:n korkeuteen, eli tippuva vesi sitten juoksee noroina pitkin vaaleaksi rapattua seinää ja sotkee sen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

ng900aero kirjoitti:Ulkoyksikkö tulisi noin 170cm:n korkeuteen, eli tippuva vesi sitten juoksee noroina pitkin vaaleaksi rapattua seinää ja sotkee sen.
Ei kai sitä sieltä norona juokse...

Helpointa, halvinta ja siisteintä on varmaan laittaa vuotoreiän alle pieni tippapelti ohjaamaan tipat kauemmaksi seinästä ja antaa rauhassa tiputella.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin