Kateutta?
VW Passat on ollut esim. tammi-kesäkuussa 2006 Suomen 7. eniten rekisteröity auto (2220kpl). Mahtaisiko tämä selittää osaltaan sitä, että Passatteja vaan suhaa aika paljon noita Suomen pääteitä pitkin? Saab 9-3 on samaan aikaan esim. sijalla 40 (704kpl) ja Saab 9-5 sijalla 62 (318kpl).snuggles kirjoitti:Pakko sanoa tuohon VAG-ohittelijahommaan sellainen kommentti, että mitä nyt itse tuota Oulu-Raahe väliä ajan niin TDI-Passatit menevät kyllä erittäin usein ohi. Siis ei kaahaamalla tai vaarallisesti mutta ajavat noin keskimäärin 110 alimmillaan, normaali 115-120.
Se on kyllä totta, että ainakin tossa Hki-Tre -moottoritiellä aika moni ylinopeutta liikkuva auto on TDI. Varmaan siinä on se, että nykydiisselillä on kiva runtata kovempaa kun se ei vie siltikään juuri enempää kakkua. No, ei ole meikäläiseltä pois jos joku haluaa ajaa kovaa.
Onko muuten missään autossa systeemiä, joka samaan tapaan laukaisisi hätärit päälle, kun turvalaitteet laukeavat...?dq kirjoitti:Eikös joissain uusissa autoissa ole semmoisiakin systeemejä jotka vilkuttaa jarruvaloja kovissa jarrutuksissa, sitä kiivaampaan tahtiin mitä kovempi jarrutus? Kelpaakohan lainsäätäjille.
Kolarista riippuen autosta voi mennä sähköt sehän on selvää, mutta yleensä. Maantiellä voi tulla monenlaista tilannetta

Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
-
- "Hölösuu"
Itse luulen, että käytetty nopeus tai tehty kiihdytys harvoin korreloi auton kulutuksen kanssa. Ei kovin usein pääse lähtemään valoista ilman, että joku pensapihi daewoo ei laulattaisi 1.2:sta tai tdi puskisi "voima"sauhua, kiihdytettiin sitten vaikka 40km/h rajoitusalueella. Sitten nettipalstoilla ja sukulaiskahveilla kerrotaan, että kyllä se on järkevä auto, kulutuskin kaupungissa vain 8l sadalla. Jos se kulutus olisi oikeasti suuresti merkityksellinen, luulisi, että jätettäisiin aika pitkälti turhat vedätykset pois. En nyt niinkään puutu pitkän matkan keskinopeuksiin, vaan ennemmin tuollaiseen kanttaamiseen. Tai voihan se olla, että nuo tyypit tuon kepittämisenkin keskellä laskevat säästävänsä "normaalikulutuksiseen" autoon verrattunakarg kirjoitti: Se on kyllä totta, että ainakin tossa Hki-Tre -moottoritiellä aika moni ylinopeutta liikkuva auto on TDI. Varmaan siinä on se, että nykydiisselillä on kiva runtata kovempaa kun se ei vie siltikään juuri enempää kakkua. No, ei ole meikäläiseltä pois jos joku haluaa ajaa kovaa.

Viimeksi eilen tyhjällä Kustaa Vaasan tiellä farmari golf 4motion tdi "aka hopeanuoli

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- Matalapaineturbo
Voit olla ihan varma siitä, että tuossakaan tapauksessa tuon VW:n kuljettajalle oli ihan sama, minkä merkkinen auto siellä takapeilissä näkyi.Viimeksi eilen tyhjällä Kustaa Vaasan tiellä farmari golf 4motion tdi "aka hopeanuoli Razz" lähti kovin sauhuten jokaisesta valosta huonekalulastiin pakatun tonnarin seuratessa tilannetta takavasemmalla. Kumma juttu, että tuolla vauhti hiipui, jäi rinnalle, vauhti kiihtyi, usean kerran. Mutta eiväthän nuo voisi olla vähempää kiinnostuneita vanhasta Saapista... kaippa kuuluu sitten normaaliin käytökseen Very Happy
Joillekin tie on kilparata. Minulle se ei sitä ole, eikä keskivertokuljettajille. Onko se sitä sinulle? Sanottakoon nyt sitten, että keskimäärin ketään ei kiinnosta kuinka jokin vanha Saab kiihtyy.
Kannattaisi hankkia käyttöön jokin saksalaisvalmisteinen dieselauto ja ajella sellaisella esim. 100km ennen kuin ottaa kovia kantoja. Ei se savu tunnu aina liittyvän siihen, että autoa poljettaisiin ihan hulluna. Itse olen nähnyt pari vuotta vanhan diesel-MB:n ja hieman vanhemman Passat TDI:n pakoptkesta tulevan pienen mustan savun, vaikka sillä lähdettiin aivan rauhallisesti matkaan. Saastemmittauksissa se nähdään, mitkä autot luontoa tuhoavat. Jotenkin en usko, että 2000-luvun dieselautot ovat sieltä pahimmasta päästä. Kaikki voivat tehdä omia johtopäätöksiä asiasta.
Mitä kulutukseen tulee, niin aika kovasti saa yrittää, että normaalin TDI-Golfin saa kuluttamaan paljon. Itselläni kulutus on vaihdellut 4,7-5,5 l/100km. Silloin, kun en vielä osannut ajaa dieselillä, sain kerran kulumaan melkein 6l/100km. Vauhdin nouseminen ei tunnu merkittävästi vaikuttavan kulutukseen, mikä on itselleni ollut iloinen yllätys.
-
- "Hölösuu"
Mistä voin olla ihan varma ensimmäisestä kysymyksestä?Moukarimies kirjoitti:Voit olla ihan varma siitä, että tuossakaan tapauksessa tuon VW:n kuljettajalle oli ihan sama, minkä merkkinen auto siellä takapeilissä näkyi.
Joillekin tie on kilparata. Minulle se ei sitä ole, eikä keskivertokuljettajille. Onko se sitä sinulle? Sanottakoon nyt sitten, että keskimäärin ketään ei kiinnosta kuinka jokin vanha Saab kiihtyy.
Kannattaisi hankkia käyttöön jokin saksalaisvalmisteinen dieselauto ja ajella sellaisella esim. 100km ennen kuin ottaa kovia kantoja. Ei se savu tunnu aina liittyvän siihen, että autoa poljettaisiin ihan hulluna. Itse olen nähnyt pari vuotta vanhan diesel-MB:n ja hieman vanhemman Passat TDI:n pakoptkesta tulevan pienen mustan savun, vaikka sillä lähdettiin aivan rauhallisesti matkaan. Saastemmittauksissa se nähdään, mitkä autot luontoa tuhoavat. Jotenkin en usko, että 2000-luvun dieselautot ovat sieltä pahimmasta päästä. Kaikki voivat tehdä omia johtopäätöksiä asiasta.
Mitä kulutukseen tulee, niin aika kovasti saa yrittää, että normaalin TDI-Golfin saa kuluttamaan paljon. Itselläni kulutus on vaihdellut 4,7-5,5 l/100km. Silloin, kun en vielä osannut ajaa dieselillä, sain kerran kulumaan melkein 6l/100km. Vauhdin nouseminen ei tunnu merkittävästi vaikuttavan kulutukseen, mikä on itselleni ollut iloinen yllätys.
Mistä tässä tapauksessa päättelet, että tie olisi kilparata minulle?
Eilisessä tapauksessa ajoin normaaleilla kiihdytyksillä täysin rajoitusten mukaan, ketään käytökselläni provosoimatta (tuonhan toki pystyi lukemaan rivien välistä myös edellisestä kirjoituksestani).
Erittäin vahvojen empiiristen kokemusten perusteella sanon, että kovin monia (varsinkin vag-kuskeja) kiinnostaa/ahdistaa se, että kuinka se Saab kiihtyykään.
Miksi mun pitäisi hankkia joku saksalaisvalmisteinen dieseli kertoakseni niiden käyttäytymisestä, kun ajan Saabilla? Tuo "sauhuten" -viittaus edellisessä kirjoituksessa oli kuvainnollinen, ns. onomatopoeettinen (tekemisen adjektiivin voi maistaa suussa) eikä liittynyt noiden dieseleiden taipumukseen pölläytellä sauhua sattumanvaraisissa tilanteissa.
Itse en ainakaan ottanut saastuttamista pöydälle, enkä jaksa siihen nytkään puuttua. Arvattavaan tapaan kerrot auliisti dieselin kulutuslukemista, siinähän ei ole mitään pahaa. Oma Saabini kuluttaa rutkasti enemmän bensiiniä, mutta kulkeekin tarvittaessa niin, että se vahvan todistusaineiston perusteella saa monet tdi-kuskit kiihtymään

Ja sanon vielä yleisesti, että mulla ei ole ollut kertaakaan edes mielessä käydä Volkkari-palstalla todistamassa, että kuinka vähän ne ketään kiinnostavat. Sinä sen sijaan olet jo aika moneen kertaan tehnyt vastaavan asian selväksi Saabin merkkifoorumilla. Pistää jo oikeasti vähän kummastuttamaan, että mistä kenkä puristaa

SS-K Jäsen #2283
-
- Matalapaineturbo
1. Siitä, että käyttäytyminen on ensisijaisesti kiinni ihmistyypistä eikä autosta.
2. Olen lukenut kirjoituksiasi siitä, kuinka olet sankarillisesti ohitellut eri merkkisiä autoja.
3. Erittäin vahvojen empiiristen kokemusten perusteella sanon, että ketään (varsinkaan VW/Audin/Skodan:n kuljettajia) ei ole koskaan kiinnostanut/ahdistanut oman Saabini kulku (900, 9000 ja satunnaisesti äidin 9-5)
4. Kannattaa muistaa, että autolla ei ole omaa tahtoa. Ihmiset käyttäytyvät, autoja käytetään. Tämä koskee kommenttia saksalaisvalmisteisten dieselautojen "käyttäytymisestä".
5. Itse otit savun/kulutuksen pöydälle ja näin asialliseksi muistuttaa, että pieni savu ei välttämättä tarkoita rajua saastuttamista ja polttoaineen kulutusta. Itsehän otit kulutuksenkin puheeksi.
6. Kenkäni ei purista, entä sinun?
2. Olen lukenut kirjoituksiasi siitä, kuinka olet sankarillisesti ohitellut eri merkkisiä autoja.
3. Erittäin vahvojen empiiristen kokemusten perusteella sanon, että ketään (varsinkaan VW/Audin/Skodan:n kuljettajia) ei ole koskaan kiinnostanut/ahdistanut oman Saabini kulku (900, 9000 ja satunnaisesti äidin 9-5)
4. Kannattaa muistaa, että autolla ei ole omaa tahtoa. Ihmiset käyttäytyvät, autoja käytetään. Tämä koskee kommenttia saksalaisvalmisteisten dieselautojen "käyttäytymisestä".
5. Itse otit savun/kulutuksen pöydälle ja näin asialliseksi muistuttaa, että pieni savu ei välttämättä tarkoita rajua saastuttamista ja polttoaineen kulutusta. Itsehän otit kulutuksenkin puheeksi.
-
- "Hölösuu"
Wow, pystyisimpä itsekin vastaamaan yhtä ytimekkäästiMoukarimies kirjoitti:1. Siitä, että käyttäytyminen on ensisijaisesti kiinni ihmistyypistä eikä autosta.
3. Erittäin vahvojen empiiristen kokemusten perusteella sanon, että ketään (varsinkaan VW/Audin/Skodan:n kuljettajia) ei ole koskaan kiinnostanut/ahdistanut oman Saabini kulku (900, 9000, äidin 9-5)
4. Kenkäni ei purista. En vain tajua, miksi sinua aina pistää vihaksi nimenomaan VAG:n autot ja niistä hyväkulkuiset ja taloudelliset dieselit.

1. Toki ensisijaisesti näin on, mutta tietyt ihmistyypit tai käyttäytymismallin omaavat ihmiset tuntuvat hakeutuvat tiettyjen merkkien tai moottorilaatujen pariin.
2. Ahaa, vai sankarillisesti. Täällä muistan kertoneeni:
2.1. viime syksynä kiihdytyksen S60 2.5 AWD-Volvon kanssa Turun moottoritiellä rajoituksen vaihduttua 60->120km/h
2.2. parin viikon takaa 80km/h nopeusalueella V50 Volvo hidasti n.60km/h ja lähtiessäni ohi alkoi kiihdyttämään rinnalla
2.3. "vanha tuttuni" 1.8T Passat roikkui syystä tai toisesta perässä lähes tyhjällä tiellä ja isommalle väylälle kiihdytyksen jälkeen jatkoi roikkumista kunnes painoi ohi
2.4. eiliseltä havainnoitia tdi-golfin sangen kummallisesta käyttäytymisestä Kustaa Vaasan tieltä
Kerrotko vielä, että mikä noissa tapauksissa on mun osalta erityisen "sankarillista". Noista tietysti voisi olla kirjoittamatta foorumille, mutta se onkin jo eri asia. Ja muistuta myös, josko olen muitakin tapauksia tänne kirjoitellut, joita ei nyt tullut mieleen.
3. Tämä on sinun näkemys ja kokemus asiasta, se on tietysti sallittua, mutta turha sitä on mulle tulla edes lähes totuutena tarjoamaan ..."varsinkaan..."

4. Mistä päättelet, että ne pistävät mua vihaksi. Ei pätevää autoa tunnu muu pilaavan kuin sangen usein ratissa olevat tyypit. Sinä kyllä tunnut ottavan kovin vakavasti jokaisen vag-konsernin tuotteeseen kohdistuvan viestin, kuten nyt vaikka sen "Meikun" sangen huolettoman tarinan naapurin Audista

SS-K Jäsen #2283
-
- "Hölösuu"
4. kts. edellisen viestini 1.Moukarimies kirjoitti:4. Kannattaa muistaa, että autolla ei ole omaa tahtoa. Ihmiset käyttäytyvät, autoja käytetään. Tämä koskee kommenttia saksalaisvalmisteisten dieselautojen "käyttäytymisestä".
5. Sinä et viestissäsi lainannut sitä kohtaa kirjoituksestani, jossa puhuin kulutuksesta yleisesti. Siinä lainaamatta jääneessä kohdassa kummastelin vain tekemiäni havaintoja, joiden perusteella ihmiset aika tehokkaasti mitätöivät pienikulutuksisen auton hyödyt ainakin kaupungissa.
6. Ei ollenkaan, lähinnä suutani hymyilyttää

SS-K Jäsen #2283
-
- Matalapaineturbo
Onko olemassa eriarvoisia totuuksia? Ei ole tarvetta valehdella. En ole koskaan kohdannut liikenteessä mitään kanssa-autoilijoiden ahdistukseen viittaavaa. Ehkä en huomaa tai rekisteröi sitä ollenkaan. Sen kyllä tiedän, että olen paljon kylmähermoisempi tyyppi liikenteessä verrattuna moniin tuttuihin ja kavereihin. Liikenteen ulkopuolella kaikista pahin ja turhin juttu, mitä olen Saabistani kuullut on ollut se, että "Saab on homopulkka". Se kyllä loukkasi, varsinkin kun sanojalla oli ihan paska vanha Kadetti. Taisi tyyppi kadehtia mustaa ilmastoitua ysitonnista...3. Tämä on sinun näkemys ja kokemus asiasta, se on tietysti sallittua, mutta turha sitä on mulle tulla edes lähes totuutena tarjoamaan ..."varsinkaan..." Laughing
Hauskana yksityiskohtana todettakoon, että eilen istuin kaverin kyydissä Accordissa. Vieressä oli vanhan mallin 93 ja nuori kuski oli heti ottamassa viivoja. Kaverini lähti kaikessa rauhassa valoista ja tämä toinen lähti matkoihinsa huomattavasti lujempaa varmana siitä, että kisa tulisi. Kyllä "viivalla olemisen" aistii, siitä ei ole mitään epäselvyyttä. Onko tämä nyt sitten todiste siitä, että Saabilla ajavia ahdistaa suunnattomasti japanilaisten korkeaviritteisten vapaastihengittävien bensa-autojen suorituskyky? Pitäisikö tällä perusteella nyt tosissaan tehdä tällainen johtopäätös? Oma johtopäätökseni asiasta on, että Saabin kuljettaja sattui olemaan liikenteessä kilpailuhenkisempi kuin keskiverto kuljettajat eikä mitenkään ahdistunut tyyppi.
Minua ottaa päähän se, että täällä pidetään "totuutena" tiettyjä ominaisuuksia tietynlaisilla autoilla ajavista. Ei yksistään sinun kommentit siis. Näiden juttujen perusteella muutun ihmisenä aina, kun hyppään Saabin ratista Volkkariin ja toisinpäin. Tuosta Meikun jutusta vastaavasta tapauksesta sattui olemaan omasta naapurustosta kokemusta, joten ajattelin heittää siihen toisenkin vastaavan ja vieläpä Saabin kuljettaja kyseessä. Olen samaa mieltä siitä, että tuollainen ajaminen ei ole asiallista. Ei sen puoleen mitään sanottavaa.4. Mistä päättelet, että ne pistävät mua vihaksi. Ei pätevää autoa tunnu muu pilaavan kuin sangen usein ratissa olevat tyypit. Sinä kyllä tunnut ottavan kovin vakavasti jokaisen vag-konsernin tuotteeseen kohdistuvan viestin, kuten nyt vaikka sen "Meikun" sangen huolettoman tarinan naapurin Audista
Se "sankarillista" olikin luonnollisesti ironiaa, koska en pidä liikenteessä sähläämistä sankarillisena.Kerrotko vielä, että mikä noissa tapauksissa on mun osalta erityisen "sankarillista".
Tuohon kulutusasiaan puutuin sen tähden, kun kirjoitit5. Sinä et viestissäsi lainannut sitä kohtaa kirjoituksestani, jossa puhuin kulutuksesta yleisesti. Siinä lainaamatta jääneessä kohdassa kummastelin vain tekemiäni havaintoja, joiden perusteella ihmiset aika tehokkaasti mitätöivät pienikulutuksisen auton hyödyt ainakin kaupungissa.
Aikamoinen mestari saa olla, että tuollaisen kulutuksen saa aikaan.Sitten nettipalstoilla ja sukulaiskahveilla kerrotaan, että kyllä se on järkevä auto, kulutuskin kaupungissa vain 8l sadalla."
-
- "Hölösuu"
Itse asiassa absoluuttista totuutta tämänkaltaisissa asioissa on varmasti turha edes lähteä etsimään. Voidaan sanoa, että 1+1=2, mutta tuskin koskaan voidaan totuutena väittää liikenteessä tehtyjen havaintojen perusteella syntyneitä johtopäätöksiä. Puolin tai toisin. Itse en ole (ainakaan omasta mielestäni) omaa sanomaani tässä keskustelussa ”totuutena” koskaan antanutkaan. Sen sijaan korvaani särähti käyttämäsi sanamuoto ”voit olla ihan varma siitä”. Se kuulostaa jo siltä, että joku luulee puhuvansa sitä ainoaa oikeaa näkökantaa. Selvennettäköön vielä, että en väitä, että pari vuotta vanhan Golfin kuljettaja ”kadehtisi” toistakymmentä vuotta vanhaa Saabia. Kateutta (ketjun otsikosta huolimatta) ei näihin kertomiini käyttäytymisiin välttämättä tarvitaMoukarimies kirjoitti: Onko olemassa eriarvoisia totuuksia? Ei ole tarvetta valehdella. En ole koskaan kohdannut liikenteessä mitään kanssa-autoilijoiden ahdistukseen viittaavaa. Ehkä en huomaa tai rekisteröi sitä ollenkaan. Sen kyllä tiedän, että olen paljon kylmähermoisempi tyyppi liikenteessä verrattuna moniin tuttuihin ja kavereihin. Liikenteen ulkopuolella kaikista pahin ja turhin juttu, mitä olen Saabistani kuullut on ollut se, että "Saab on homopulkka". Se kyllä loukkasi, varsinkin kun sanojalla oli ihan paska vanha Kadetti. Taisi tyyppi kadehtia mustaa ilmastoitua ysitonnista...

Tuo on yksittäistapaus. Voidaan toki tehdä johtopäätös, että useat 9-3 Saabit käyttäytyvät hassusti em. tilanteessa, jos havaintoja tehdään useampia ja mieluusti vielä usean eri henkilön taholta. Hassua, että itse vedät keskusteluun kivenkovia adjektiiveja kuten ”ahdistunut”. Itse en ole määritellyt hassusti käyttäytyviä tdi-kuskeja ahdistuneiksi. Pahoitteluni, jos sinä olet tämän mielikuvan saanutMoukarimies kirjoitti: Hauskana yksityiskohtana todettakoon, että eilen istuin kaverin kyydissä Accordissa. Vieressä oli vanhan mallin 93 ja nuori kuski oli heti ottamassa viivoja. Kaverini lähti kaikessa rauhassa valoista ja tämä toinen lähti matkoihinsa huomattavasti lujempaa varmana siitä, että kisa tulisi. Kyllä "viivalla olemisen" aistii, siitä ei ole mitään epäselvyyttä. Onko tämä nyt sitten todiste siitä, että Saabilla ajavia ahdistaa suunnattomasti japanilaisten korkeaviritteisten vapaastihengittävien bensa-autojen suorituskyky? Pitäisikö tällä perusteella nyt tosissaan tehdä tällainen johtopäätös? Oma johtopäätökseni asiasta on, että Saabin kuljettaja sattui olemaan liikenteessä kilpailuhenkisempi kuin keskiverto kuljettajat eikä mitenkään ahdistunut tyyppi.

Minun mielestäni täällä ei muu puhu ”totuutena” näistä asioista yhtään mitään, paitsi sinä itse. Vai olenko jossain vaiheessa käyttänyt sanamuotoa ”voit olla ihan varma siitä”, että kaikki tdi-kuskit ovat ahdistuneita? Jälleen kerran pahoitteluni, mikäli olet näin kuitenkin asian nähnytMoukarimies kirjoitti: Minua ottaa päähän se, että täällä pidetään "totuutena" tiettyjä ominaisuuksia tietynlaisilla autoilla ajavista. Ei yksistään sinun kommentit siis. Näiden juttujen perusteella muutun ihmisenä aina, kun hyppään Saabin ratista Volkkariin ja toisinpäin. Tuosta Meikun jutusta vastaavasta tapauksesta sattui olemaan omasta naapurustosta kokemusta, joten ajattelin heittää siihen toisenkin vastaavan ja vieläpä Saabin kuljettaja kyseessä. Olen samaa mieltä siitä, että tuollainen ajaminen ei ole asiallista. Ei sen puoleen mitään sanottavaa.

Ahaa, nyt ilman hymiöitä kirjoittava ja ”totuuksia” kertova henkilö olikin ironinen. Kirjoitusasusi sävystä ei aina voi olla varma. Jonkun toisen tekemisiä ”sankarillisena” pitäminen osoittaa aikamoista yläpuolelle asettumista, mutta hyvä tietää, että se olikin ironiaa. Itse en mielestäni edes sählää liikenteessä, täsmennä toki sanomaasi tahtoessasi.Moukarimies kirjoitti: Se "sankarillista" olikin luonnollisesti ironiaa, koska en pidä liikenteessä sähläämistä sankarillisena.
Niin, ja toisen kerran sanon, että en voinut tietää puhuvasi siitä tekstini kohdasta, koska et ollut sitä lainannut. Jos lukaiset vielä kerran kirjoittamani, huomaat, että puhuin siellä myös pienistä bensakoneista, joille moinen kaupunkikulutus voi repivällä ajolla olla mahdollista. Kaikki täällä kirjoitettu ei ole tarkoitettu halventamaan tdi-teknologiaa, vaikka se siltä sinusta paikkapaikoin saattaa tuntuakinMoukarimies kirjoitti: Tuohon kulutusasiaan puutuin sen tähden, kun kirjoititAikamoinen mestari saa olla, että tuollaisen kulutuksen saa aikaan.Sitten nettipalstoilla ja sukulaiskahveilla kerrotaan, että kyllä se on järkevä auto, kulutuskin kaupungissa vain 8l sadalla."

Ja edelleenkin, saastuttamisesta en ole puhunut mitään, maininta siitä, että auton pakoputkesta tulee savua, ei ole automaattisesti saastekeskustelua.
EDIT: Minä en kaipaa vastauksia ilmaan heittämiini kysymyksiin, vaan olen valmis puolestani lopettamaan koko jauhamisen?
SS-K Jäsen #2283
-
- "Hölösuu"
Hmm, ei varmaan pitäs mennä enää ottamaan osaa tähän kahdenväliseen väittelyyn mutta kun on vaan pakko
Näin parin bissen jälkeen teksti saattaa olla vähän sekavaa
Oma ajattelutapa on sellanen, että autoja ajaa ihmiset, ja jos ihminen on mulk*u Volvon ratissa, se on sitä myös Daewoon ratissa. Koskee ainakin itseäni
Itse kun ajelen todella usein tota Vaasa-Helsinki-Vaasa reittiä, niin lähes aina samaa nopeutta mun kanssa ajaa ns."paremmilla merkeillä" ajavat.
Itse päästelen mittarin mukaan parikymppiä yli rajotuksen, ja ohituksissa mennään täysillä.
Ehkäpä siitä jotkut ladakuskit sitten vetää herneitä nekkuun
Skodailija oikeen soitti poliisit perään, kun hänen mielestään olin ohittanut "hengenvaarallisesti"....Onhan se asiallista edellyttää turvallista ajamista kaikilta, mutta voi tietenkin myös tajuta ettei kaikki autot kulje samalla tavalla kuin 1.6 Octavia
Myös Stadissa saa huomata, että monilla alkaa vanne kiristää nuppia, kun itse lähtee tavalliseen tapaan suht nopeasti valoista...
Hetken päästä Daewoo painaakin ohi 50kmh ylinopeutta. Eihän sitä nyt sovi minkään Volvomulkun antaa voittaa "kisaa"
Jotkut automerkit tosin herättää myös itsessäni jotain "suurempia tunteita", yksi tällänen merkki on BMW. Omasta mielestäni on niin hauskaa, että moni 316i:n kuski odottaa autonsa kulkevan helvetin paljon, semmosia on mukava jättää motarin rampilla
Olen tosin tullut siihen tulokseen, ettei BMW-kuskit edes kuvittele autonsa kulkevan, vaan vika on suurimmaksi osaksi omassa asenteessa
8l/100km ei edes ole paljon, 11l/100km oli normi kulutus kiisselille, jos ajo keskustassa. Autona C220 CDI A

Oma ajattelutapa on sellanen, että autoja ajaa ihmiset, ja jos ihminen on mulk*u Volvon ratissa, se on sitä myös Daewoon ratissa. Koskee ainakin itseäni

Itse kun ajelen todella usein tota Vaasa-Helsinki-Vaasa reittiä, niin lähes aina samaa nopeutta mun kanssa ajaa ns."paremmilla merkeillä" ajavat.
Itse päästelen mittarin mukaan parikymppiä yli rajotuksen, ja ohituksissa mennään täysillä.
Ehkäpä siitä jotkut ladakuskit sitten vetää herneitä nekkuun

Myös Stadissa saa huomata, että monilla alkaa vanne kiristää nuppia, kun itse lähtee tavalliseen tapaan suht nopeasti valoista...
Hetken päästä Daewoo painaakin ohi 50kmh ylinopeutta. Eihän sitä nyt sovi minkään Volvomulkun antaa voittaa "kisaa"

Jotkut automerkit tosin herättää myös itsessäni jotain "suurempia tunteita", yksi tällänen merkki on BMW. Omasta mielestäni on niin hauskaa, että moni 316i:n kuski odottaa autonsa kulkevan helvetin paljon, semmosia on mukava jättää motarin rampilla

Olen tosin tullut siihen tulokseen, ettei BMW-kuskit edes kuvittele autonsa kulkevan, vaan vika on suurimmaksi osaksi omassa asenteessa

8l/100km ei edes ole paljon, 11l/100km oli normi kulutus kiisselille, jos ajo keskustassa. Autona C220 CDI A

Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
-
- Matalapaineturbo
Haettiin illasta poika kotiin mummulasta. Ajoin kotiopäin, kun tuossa keskustan tuntumassa 40km/h-aluueella Corolla D4D ajaa takana, ohittaa ja jatkaa ihan selvää ylinopeutta liikennevaloihin vihreille valoille, ja kanttaa "urheilullisesti" oikealle
Hommahan taisi lähteä siitä, en ole varma mutta uskoisin näin, että ajoin alle 40km/h. Ei mulla ole mitään tarvetta ajella lujaa mutta monen vastaavan tilanteen kokeneena kaiketi pitäisi.
Ja siis on ihan fakta, että perheen myötä ajan autollani enemmän rajoitusten mukaan, yritän noudattaa liikennesääntöjä ja silti mennään ohi. Tai vastavuoroisesti, kun sattuu olemaan hieman kiirus ja yksin ajaessa pidän silloin keskituntinopeutta korkealla, ja muutenkin on nopeutta liikaa niin sekään ei ole hyvä vaan pitää välkytellä valoja, painaa äänimerkkiä ja on jopa kiilattukin. Joten eipä tässä suomalaisessa autoilukulttuurissa tunnu olevan mitään järkeä, kun teit niin tai näin niin ei kelpaa.
Toinen ääripää on selkeästi liikennettä vaarantaneet tilanteet. Eräskin kerta ajoin isän Saabia, että tallille puunaamaan. Tämä siis sattui Roissa. Ajoin nelosmonttua etelään, kun silmäkulmassa näin auton tulevan pääpostin edestä nelostielle. Nostin jalan kaasultua, kun samalla sijalla nopeusrajoitus laskee 80 ==> 60km/h. Täysi olettamus oli, että autoilija ajaa sääntöjen mukaan ja annan auton huilata moottorijarrulla. Yht'äkkiä se oikealta kolmion takaa tuleva auto on samalla kaistalla ja tilannetta seuranneen sekä väistö- että ohitusliikkeen jälkeen vanhukseksi osoittaunut kaiveli jotain vaihdetta autostaan. Läheltä piti.
Toinen tilanne oli, kun ajoin nelostien ramppiin ja edellä kiihdytti Saab 9-3, yllätys yllätys. Tämä paikka on siinä Arktikumin puolelle, pohjoisen suuntaan jossa nelostie ja kiihdytyskaista on leveällä sillalla. Kiihdyttelin ja jo korkealta rampista katselin sopivaa väliä ja otin missioksi kiihdyttää montussa ajaneen V70 Volvon eteen, vaihtaa vasemmalle kaistalle ja sinkki suorana paahtaa Napsun Shellille kahville. Kiihdyttelin rauhallisesti, seurailin tilannetta. Ohituskaistalla jo ajoin Volvon edelle, tiirailin eteen sitä Saabia ja kärkyin peilistä koskas se Volvo siitä näkyy, että voin turvallisesti liittyä sekaan. Eipä kerinnyt Volvo näkyä, kun Saab veti parkkiin kiihdytyskaisalle ja viime tingassa sain väistettyä sen. Kyse ei ollu varmaan tupakkiaskin mentävästä raosta. Olihan siinä tilannetta kerrakseen saada 99 taipumaan paikoillaan olevan Saabin ja 100 ajavan Volvon välistä. Oikean kaistan kohdalla tein vastaliikkeen väistöön ja Anni rupes kulkemaan suoraan juuri ennen vasemmanpuolen kaidetta. Miehekkäät oli Ekoturbojen volinat, kädet tärisi ihan pirusti ja hetken ajon jälkeen tuleva tieaurojen kääntöpaikalle oli pakko ajaa parkkiin, ja pistää tupakaksi.

Hommahan taisi lähteä siitä, en ole varma mutta uskoisin näin, että ajoin alle 40km/h. Ei mulla ole mitään tarvetta ajella lujaa mutta monen vastaavan tilanteen kokeneena kaiketi pitäisi.
Ja siis on ihan fakta, että perheen myötä ajan autollani enemmän rajoitusten mukaan, yritän noudattaa liikennesääntöjä ja silti mennään ohi. Tai vastavuoroisesti, kun sattuu olemaan hieman kiirus ja yksin ajaessa pidän silloin keskituntinopeutta korkealla, ja muutenkin on nopeutta liikaa niin sekään ei ole hyvä vaan pitää välkytellä valoja, painaa äänimerkkiä ja on jopa kiilattukin. Joten eipä tässä suomalaisessa autoilukulttuurissa tunnu olevan mitään järkeä, kun teit niin tai näin niin ei kelpaa.
Toinen ääripää on selkeästi liikennettä vaarantaneet tilanteet. Eräskin kerta ajoin isän Saabia, että tallille puunaamaan. Tämä siis sattui Roissa. Ajoin nelosmonttua etelään, kun silmäkulmassa näin auton tulevan pääpostin edestä nelostielle. Nostin jalan kaasultua, kun samalla sijalla nopeusrajoitus laskee 80 ==> 60km/h. Täysi olettamus oli, että autoilija ajaa sääntöjen mukaan ja annan auton huilata moottorijarrulla. Yht'äkkiä se oikealta kolmion takaa tuleva auto on samalla kaistalla ja tilannetta seuranneen sekä väistö- että ohitusliikkeen jälkeen vanhukseksi osoittaunut kaiveli jotain vaihdetta autostaan. Läheltä piti.
Toinen tilanne oli, kun ajoin nelostien ramppiin ja edellä kiihdytti Saab 9-3, yllätys yllätys. Tämä paikka on siinä Arktikumin puolelle, pohjoisen suuntaan jossa nelostie ja kiihdytyskaista on leveällä sillalla. Kiihdyttelin ja jo korkealta rampista katselin sopivaa väliä ja otin missioksi kiihdyttää montussa ajaneen V70 Volvon eteen, vaihtaa vasemmalle kaistalle ja sinkki suorana paahtaa Napsun Shellille kahville. Kiihdyttelin rauhallisesti, seurailin tilannetta. Ohituskaistalla jo ajoin Volvon edelle, tiirailin eteen sitä Saabia ja kärkyin peilistä koskas se Volvo siitä näkyy, että voin turvallisesti liittyä sekaan. Eipä kerinnyt Volvo näkyä, kun Saab veti parkkiin kiihdytyskaisalle ja viime tingassa sain väistettyä sen. Kyse ei ollu varmaan tupakkiaskin mentävästä raosta. Olihan siinä tilannetta kerrakseen saada 99 taipumaan paikoillaan olevan Saabin ja 100 ajavan Volvon välistä. Oikean kaistan kohdalla tein vastaliikkeen väistöön ja Anni rupes kulkemaan suoraan juuri ennen vasemmanpuolen kaidetta. Miehekkäät oli Ekoturbojen volinat, kädet tärisi ihan pirusti ja hetken ajon jälkeen tuleva tieaurojen kääntöpaikalle oli pakko ajaa parkkiin, ja pistää tupakaksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Se on kyllä uskomattoman kivaa kun joku hidastelee kiihdytyskaistalla. Todella mukava ylläri... itse siinä seuraa jo motarin tms. liikennettä että mihin väliin kiihdyttää ja sitten sattuukin katsomaan eteenpäin niin edellä ajava seisoo jarrun päällä kun ei osaa/uskalla painaa kaasua ja liittyä liikennevirtaan 

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
Saab-juttuja 70-luvulta