Tonnarin jarrut loistokunnossa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Tonnarin jarrut loistokunnossa

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Jahas, rupesi ikävä rohina kuulumaan jarruttaessa tuossa hiljattain kuskin puolelta.. Ajelin silti vielä jonkun aikaa kunnes ääni kävi ihan sietämättömäksi, mitäs sieltä sitten paljastui..
http://www.24.fi/jyykka/levy.jpg

Ajattelinpa palat myös vaihtaa suosiolla eteen, tarkkasilmäinen voi havaita eroja uuden ja Wanhan välillä :)
http://www.24.fi/jyykka/palat.jpg

ehkäpä oli aika..
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tonnarin jarrut loistokunnossa

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

jyrmy kirjoitti:Jahas, rupesi ikävä rohina kuulumaan jarruttaessa tuossa hiljattain kuskin puolelta.. Ajelin silti vielä jonkun aikaa kunnes ääni kävi ihan sietämättömäksi, mitäs sieltä sitten paljastui..
http://www.24.fi/jyykka/levy.jpg

Ajattelinpa palat myös vaihtaa suosiolla eteen, tarkkasilmäinen voi havaita eroja uuden ja Wanhan välillä :)
http://www.24.fi/jyykka/palat.jpg

ehkäpä oli aika..
Hmm ois noilla viel kesän hiljakseen ajellu :lol:

Hyvä kun vaihoit. Katoitko muuten levyt samalla? kuinka uraiset?

Ei maksa uudet levyt paljoa ja jarruista tuli "vähän" erituntuiset...
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Tosiaan linkkasin sen ekan kuvan siitä levystä... :) Eli joo, aivan törkeet urat siis oli ja vaihtoon lähti. Motonettiin luotettiin. Toi kännykuvalaatu ei oo ihan parhaasta päästä mutta ehkä siitä sen verran saa havaintoa.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mä vaihdoin aikoinani Lucaksen paloihin ja laikkaan.
Jarrupalat vaihdan vuoden välein. Laikka on aina vaan kaunis ja sileä ( jo 4 vuotta ajossa) ja paloissa on pintaa vaikka muille jakaa, kun vaihdan uusiin.

Suosittelen, ajan päälle tulee halvaksi tuollainen laatu.

Voitte tulla Torstaina Keimolaan toteamaan vanhojen laikkojen kuntoa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Korkealla on luottamus saapin omaan tunkkiin näemmä... 8O :lol:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Onko kerhossa vielä tilaa...? :lol:

Kuva

Kuva on heinäkuun alusta. Käytin auton kulmien säädössä ja korjaamon kaveri suositteli pikapikaa vaihtamaan etupalat. Olihan ne vaihdon tarpeessa joo. Seuraavaksi pitääki nuo levyt vaihtaa, kun ei näytä uudet palat ihan joka paikasta ottavan ja vähän on uraiset. Palojen vaihdon jälkeen on ruvennut kuulumaan pientä lonksutusta oikeasta etukulmasta, kun hidastaa risteykseen ja kääntyy oikealle...levy varmaan kiero :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Takapalat nakkelin roskikseen, enkä kerennyt ottamaan kuvaa niistä, olivat kuluneet "rungolle", ei ihme jos hieman kahisivat. :D
Ja joo, vaihdoin levyt samalla.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kuvaa ei nyt tähän hätään ole, mut Abarth-Ritmossa kyllä huomasi kun palojen vaihto alkoi olla ajankohtaista, ne nimittäin tippuivat tielle ja arvata voi, oliko ohjaamo täynnä käsiä kun jarruttomalla autolla sompailtiin päin punaisia liikennevaloissa ja väisteltiin kaikkea mahdollista liikkuvaa ja ei liikkuvaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Myrkky kirjoitti:Kuvaa ei nyt tähän hätään ole, mut Abarth-Ritmossa kyllä huomasi kun palojen vaihto alkoi olla ajankohtaista, ne nimittäin tippuivat tielle ja arvata voi, oliko ohjaamo täynnä käsiä kun jarruttomalla autolla sompailtiin päin punaisia liikennevaloissa ja väisteltiin kaikkea mahdollista liikkuvaa ja ei liikkuvaa.
Nyt repesi :mrgreen:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Myrkky kirjoitti:Kuvaa ei nyt tähän hätään ole, mut Abarth-Ritmossa kyllä huomasi kun palojen vaihto alkoi olla ajankohtaista, ne nimittäin tippuivat tielle ja arvata voi, oliko ohjaamo täynnä käsiä kun jarruttomalla autolla sompailtiin päin punaisia liikennevaloissa ja väisteltiin kaikkea mahdollista liikkuvaa ja ei liikkuvaa.
Mulla on vähän saman makuisia kokemuksia noista Hiivateista.
Olin 125 S:llä katsastuksessa ( vuonna risti ja miekka) ja katsastaja jarrutti narisuttamalla jarruja, joten etupalojen kitkapinnat lens kadulle.
Ei tullut leimaa. 8O
Hernesaaresta Herttoniemeen vaan rohkeesti.
Uudet palat takuuna eteen ja menox. Seuraavalla viikolla pamahti edestä jotain ja kampes jarrutuksessa.
Etujarrulaikka oli irrallaan, siis oli irronnut akselistaan. Löin laikan halki ja pois ja kiilasin jarrupalojen väliin puuklossin ja taas menoksi korjaamolle ja molle.

Oli muuten jännä auto myydä. Yks kaveri oulusta halus ostaa sen väkisin.
Tulomatkan aikan kaveri kävi vain Seinäjoella sairaalassa poistamassa umpisuolensa ja jatkoi heti ostosreissuaan. 8)
Niillä on vieläkin muutama tollanen museorekisterissä.
Myydessä piti vaan siirtää eri ruutuun kun tuppas merkkaamaan räntälumiseen maahan reunukset keltasella värillä. Joku väitti ruosteeksi.

olis paljonkin lisäjuttua tosta Hiivattikaudesta, joskus lisään
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

ajn kirjoitti:Korkealla on luottamus saapin omaan tunkkiin näemmä... 8O :lol:
häh! Mitäs vikaa tossa on :lol: :lol:
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Firges9000 kirjoitti:Mä vaihdoin aikoinani Lucaksen paloihin ja laikkaan.
Jarrupalat vaihdan vuoden välein. Laikka on aina vaan kaunis ja sileä ( jo 4 vuotta ajossa) ja paloissa on pintaa vaikka muille jakaa, kun vaihdan uusiin.

Suosittelen, ajan päälle tulee halvaksi tuollainen laatu.

Voitte tulla Torstaina Keimolaan toteamaan vanhojen laikkojen kuntoa.
Paljonkos moiset kustantaa? Itse luotin tosiaan motonet-LAATUUN 8)
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Onko jollain muuten lonkalta heittää vinkkiä, vaihdoin palat ja levyt tosiaan ja jarrutusrohina toki lähti mutta yks ikävä ääni jäi... Eli kun käännän oikeelle niin joku ottaa kiinni kuskin puolella, ikävä hinkkaus kuuluu :? varsinkin jos hiljaa ajelee.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

jyrmy kirjoitti:Onko jollain muuten lonkalta heittää vinkkiä, vaihdoin palat ja levyt tosiaan ja jarrutusrohina toki lähti mutta yks ikävä ääni jäi... Eli kun käännän oikeelle niin joku ottaa kiinni kuskin puolella, ikävä hinkkaus kuuluu :? varsinkin jos hiljaa ajelee.
Laakerissa välystä? Ei välttämättä aiheuta muuta meteliä. Vielä...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jyrmy kirjoitti:kun käännän oikeelle niin joku ottaa kiinni kuskin puolella, ikävä hinkkaus kuuluu
Onko sentyyppinen ääni, että voisi tulla jarrulevyn osumasta jarrukilpeen? Kilven kevyt taivuttaminen levystä kauemmaksi saattaisi auttaa, etsit vaan ensin millä reunalla välys on pienin, ja siitä taivutat isommaksi.

Eikös ajossa olleen auton laakerissa ole aina jonkun verran välystä ja jos kilpi tai kilven sisäpinnalle kertynyt karsta on ihan kiinni uudessa paksussa levyssä, niin hankausääniä voi kuulua.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin