Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Turbo16 kirjoitti:Kaverin Harmaa 200SX matalasti viritetty veti 15.80km/h.. Eikä siinä taida olla enempää 200hp.
OT: No on kyllä matalasti viritetty kun on vakionakin about tuon verran. Onhan tuo loppunopeus aika hidas, ajoiko matalan kaksi minuuttia ?

Pitäisikö jakaa tätä ketjua jossain välissä eri otsikoiden alle? Varttimaili-läpät jne...
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

moonlight-tuning kirjoitti: Mitä Alastarolla on vloppuna ??
http://www.fhra.fi/fin/index.php?page_id=199
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Onko jollain muuten kokemusta nuista slikseilla ? Meinaan OG900, sliksit, varttimaili yhtälöstä ?? Että mahtaako paikat laueta kuinka hätäseen ??
Meinasin että voisin joskus kokeilla.. Mutta mun nähdäkseni ongelma on että ei saa kummeja lämmitetyksi (lukoton perä) ja sitten kun pitäis lähteä niin ei lämmitetty puoli suttaa. Ja jos ajaa n.1bar paineilla niin ei mulla tota tehoa ole niin hirveesti että alkaako kärsiin voiman puutteesta ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

moonlight-tuning kirjoitti:Onko jollain muuten kokemusta nuista slikseilla ? Meinaan OG900, sliksit, varttimaili yhtälöstä ?? Että mahtaako paikat laueta kuinka hätäseen ??
Meinasin että voisin joskus kokeilla.. Mutta mun nähdäkseni ongelma on että ei saa kummeja lämmitetyksi (lukoton perä) ja sitten kun pitäis lähteä niin ei lämmitetty puoli suttaa. Ja jos ajaa n.1bar paineilla niin ei mulla tota tehoa ole niin hirveesti että alkaako kärsiin voiman puutteesta ?
eikös se voima tule slikseillä paremmin käyttöön siihen mihin kiihdytyksessä tarvitaan eli pitoon?
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tasapaino akseli kirjoitti:
moonlight-tuning kirjoitti:Onko jollain muuten kokemusta nuista slikseilla ? Meinaan OG900, sliksit, varttimaili yhtälöstä ?? Että mahtaako paikat laueta kuinka hätäseen ??
Meinasin että voisin joskus kokeilla.. Mutta mun nähdäkseni ongelma on että ei saa kummeja lämmitetyksi (lukoton perä) ja sitten kun pitäis lähteä niin ei lämmitetty puoli suttaa. Ja jos ajaa n.1bar paineilla niin ei mulla tota tehoa ole niin hirveesti että alkaako kärsiin voiman puutteesta ?
eikös se voima tule slikseillä paremmin käyttöön siihen mihin kiihdytyksessä tarvitaan eli pitoon?
Joo mutta...
Jos ei lähde suttaamaan tasaisesti molemmilla niin vain toinen sliksi lämpeää. Sitten se pitää kuin tauti niin kylmän renkaan kanssa tulee ongelmia jos se ei pidäkään ja sutii kuin tauti. Ongelma saattaa vaan kasvaa exponentiaalisesti.

Tai jos molemmat saa pitämään niin mikä osa laukeaa voimansiirrosta ja kuinka nopeasti?
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Niin ja eikös sulla kytkin myös suttaa aika helposti? Meinaan suttaa vielä helpommin kun renkaat pitää.
VW transporter 2.5tdi vm.99
protossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:56
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja protossi »

Kokeilin varttimailia Kauhajoella, ei liimatulla radalla, ilman lukkoa ja sliksejä.

Tulos oli säälittävä 16.38 s. Ahtoja oli 0.8 ilman APC:tä.
Mieli tekisi kokeilla lisää paineita, lukkoa ja sliksejä, mutta en usko tuohon vaihdelaatikkoon.

Vaikka sen saisikin kestämään, taitaapi takavetoinen olla kuitenkin enemmän kotonaan tässä lajissa.

Onko kukaan miettinyt kardaanitunnelia satkuun? Taitaa leimaäijä parkaista.
#1688
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

f-19 kirjoitti:
Tai jos molemmat saa pitämään niin mikä osa laukeaa voimansiirrosta ja kuinka nopeasti?
Itsellä sikäli huonoja kokemuksia satkun voimansiirrosta, että jos pitoa saa ja voimaa on edes sinnepäinkään mukavasti, niin takuulla hajoaa jotain.

Tähän mennessä räjäytettyä vuosien saatossa(yli 10v aikana):

1.reilut puolenkymmentä laatikkoa, paria en tutkinut mut yhdestä hajosi tasauspyörästö, yhdestä korkkasi kakkosen rattaat, yhdestä halkesi kuori perämurikan kohdilta, yhdestä siirtäjäakseli solmuun ja 2 pykälää päälekkäin(kertoili laatikon tutkinut isäni veli, autokorjaamon omistaja).

2. Sisempi tai ulompi vetonivel räjähtää, itsellä vain yksi ulompi(oli huono jo valmiiksi) hajonnut mut sisemmän maljoja hajonnut kaksi sekä yksi tripodi.

3. Kytkinakseli poikki(nämä on kulutustavaraa, 900EMS:lläkin on saatu poikki)

4. Vetoakseli poikki, ulomman vetonivelen boorituksen juuresta ilmeisesti materiaali tai karkaisuvirheen takia, mutta kuin veitsellä leikaten oli katkennut erittäin nätisti. Hyvään kuntoon muuten pieksi se vetari läpivientitunnelinsa.

5. Karkaa lapasesta. Kokemusta siitäkin. :|
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Tasapaino akseli kirjoitti: eikös se voima tule slikseillä paremmin käyttöön siihen mihin kiihdytyksessä tarvitaan eli pitoon?
Joo, tarkotinkin lähinnä että miten vaikuttaa suoran toisessapäässä ? Että onko jollakulla kokemusta että syökö loppunopeutta tollasessa missä kuitenkin tehot on rajalliset, meinaan kun kuvittelisi että sliksissä on aika paljon suurempi vastus ??
himmee kirjoitti:Niin ja eikös sulla kytkin myös suttaa aika helposti? Meinaan suttaa vielä helpommin kun renkaat pitää.
Kyllähän se aika nopeesti turpaan ottaa, mutta olisi silti kiva kokeilla. Ja lisäksi ei välttämättä lähe luistamaan kun sliksillä vetää vaihteen loppuun asti kun ei sudi, jolloin seuraava vaihde ei rykäse niin paljon. Eli kun sutii niin auto ei kulje niin kovaa kun pitäisi ja vaihdossa nopeusero kasvaa suureksi ja napaa pitoa..
Myrkky kirjoitti: 2. Sisempi tai ulompi vetonivel räjähtää, itsellä vain yksi ulompi(oli huono jo valmiiksi) hajonnut mut sisemmän maljoja hajonnut kaksi sekä yksi tripodi.
Itellä menny kolme sisempää ja yksi ulompi..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Nyt iski hirveet ulkonäköpaineet ja olis ideakin.. Jos laittais kattotelineet ja jotain laudanpätkiä ton härvelin katolle ja punanen lippu laudanpätkän päähän, olisi aika tyly näky varttimaililla tms.. :roll: :?: :?:
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Laita myös talouspaperirulla ja ensiapupakkaus haettuhyllylle. :wink:
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

höpö höpö.thulen anopin kuljetus laatikko katolle ja soliferi perään,ja ei muuta ku vartimailille....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

moonlight-tuning kirjoitti:Nyt iski hirveet ulkonäköpaineet ja olis ideakin.. Jos laittais kattotelineet ja jotain laudanpätkiä ton härvelin katolle ja punanen lippu laudanpätkän päähän, olisi aika tyly näky varttimaililla tms.. :roll: :?: :?:
Ei mitään lautoja, vaan "hikilaudat" eli vanhat kunnon tervatut puusukset rottinkisauvoineen. Niillä se tyyli viimeisteltiin kaverin ladalla kaupungilla rundia ajellessakin.. kun oli ekaksi grillattu lenkkimakkarat pakosarjalla alumiinifoliossa parin rundin aikana, sinapit kaivettiin sitten hanskaloksusta. Siitä olikin sitten hyvä lähteä jatkamaan matkaa jahka ladan sai ensteks veivattua kammella käyntiin.. hmm.. käynnistyskampi saabiin.. siinä se idea tuli! :lol:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Tai sitten Jackass tuunausta, eli teurasjätettä keulaan ja konepellille.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Vastaa Viestiin