Poliisin tekniikkakeskuksen ajoneuvohuutokauppa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Poliisin tekniikkakeskuksen ajoneuvohuutokauppa

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

http://www.poliisintekniikkakeskus.fi/p ... E100317B17

Listassa näemmä muutama saabikin. Mitenkähän lienee Suomessa, onko poliisivarustellut saabit hieman tiukempia versioita siviilimalleista..?
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Osahan on ihan vakiokalustoa varsinkin siviiliautot, mutta olen kuullut hurjia huhuja et osaa olisi viritettykin.. Näkyi olevan entisen kotipaikan mondeokin myytävänä ei ole kilometreillä pilattu ja seisonut suurimman osan aikaa sisätiloissa..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Heh...tuon LP:n tonnarin rekkari eroaa oman satkun rekkarista vain viimeisen numeron verran :lol:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

Hei tuolla on 2.1 iivari satku, käyttöönottopvm: 9.3.1994!?

Ei varmaan ees paha...
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
JuAn
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 13:17
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja JuAn »

Tuo just kyseinen Lieksan Saabi on varsin se sama joka mut pysäytti siel pari vuotta sitte... 8O
900 GL 3D -83
J.Toivanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 00:52
Paikkakunta: Pyhäselkä/Reijola

Viesti Kirjoittaja J.Toivanen »

JuAn kirjoitti:Tuo just kyseinen Lieksan Saabi on varsin se sama joka mut pysäytti siel pari vuotta sitte... 8O
Tuttu takapenkki, kotikylän sinivuokkojen mobiili.
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Doomrider kirjoitti:Hei tuolla on 2.1 iivari satku, käyttöönottopvm: 9.3.1994!?

Ei varmaan ees paha...

Tuo on sitten odottanut jonkun tovin kilpiä. Näistähän oli joskus puhettakin täälä foorumilla, kun 4d:tä tehtiin viimeinen varvi 92, niin poliisi on ostanut ison läjän varastoon ja sujauttanut kilpien väliin tarpeidensa mukaan. (korjatkaa jos muistan väärin)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Loppuiko 4-ovisen tuotanto ennen 3- ja 5-ovista?

Classic-malliakin jäi varastoon jonkun verran, kesällä 1993 tehtiin käsittääkseni viimeiset umpikatto-900:t, mutta vuoden 1994 alussa rekisteröityjä Classiceja on joskus ollut tarjolla, yhtä valkoista kävin koeajamassakin tuossa muutama vuosi sitten.

Ilmeisesti poliisille oli pitkän saabkauden jälkeen vaikeaa löytää 900:lle veroisensa korvaaja, vaikkei Mondeo huono liene ollutkaan. Nykyäänhän näyttää tuo henkilöautojen osuus poliisiautoista olevan pienempi kuin Saabin kultakaudella, Transporterit ym. kun alkavat olla suorituskyvyltään ja ajo-ominaisuuksiltaan varsin kilpailukykyisiä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Juha96 kirjoitti:Loppuiko 4-ovisen tuotanto ennen 3- ja 5-ovista?

Classic-malliakin jäi varastoon jonkun verran, kesällä 1993 tehtiin käsittääkseni viimeiset umpikatto-900:t, mutta vuoden 1994 alussa rekisteröityjä Classiceja on joskus ollut tarjolla, yhtä valkoista kävin koeajamassakin tuossa muutama vuosi sitten.

Ilmeisesti poliisille oli pitkän saabkauden jälkeen vaikeaa löytää 900:lle veroisensa korvaaja, vaikkei Mondeo huono liene ollutkaan. Nykyäänhän näyttää tuo henkilöautojen osuus poliisiautoista olevan pienempi kuin Saabin kultakaudella, Transporterit ym. kun alkavat olla suorituskyvyltään ja ajo-ominaisuuksiltaan varsin kilpailukykyisiä.
Suomussalmella palvelleen nyt myynnissä olevan mondeon historiasta sen verran tiedän et kyseisen auton vähäiset kilometrit ikäänsä nähden johtuu siitä koska auto ei ollut koskaan mitenkään luotettava..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Juha96 kirjoitti:Loppuiko 4-ovisen tuotanto ennen 3- ja 5-ovista?

Sen perusteella mitä täältä foorumilta olen lukenut ja jos oikein muistan, niin vuonna 92 tehtiin viimeiset konttiperäiset. Vuonna 93 tehtiin vain 3/5d:tä sitä en muista, että ovatko kaikki Classic:keja, mutta Classic:han on aina 3/5- ovinen. Jossain keskustelussa tuon Classicin vakiovarustelua puitiin, sillä jonkun tiedon mukaan kaikissa olisi ollut ABS:it vakiona ja toisen tiedon mukaan vain toiselta tehtaalta tulleissa olisi jonkun verojutun (ylläri :roll: ) takia ollut nuo vakiona.

Sehän tosiaan joitain hämää, kun myydään vanhan koppaista satkua 94-mallisena, mutta on vaan päässyt vanhenemaan varastossa :lol:

Avoista en tiedä.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kyllä '93 mallivuonna tehtiin muitakin kuin Classiceja, esim. tuo mun Ässä, joka rekisteröitiin maaliskuun lopussa '93 eli ei ole edes mallivuoden alkupäätä.

Kaikki mallivuoden 1993 peltikattosaabit tehtiin Trollhättanissa, koska Malmön tehdaskukkanen oli jo suljettu ja Uudessakaupungissa keskityttiin Cabrioletiin. Mallivuodelle 1992 Ukissa tehtiin Cabien ja Calibrojen lisäksi vielä Suomessa myydyt peltikattosaabit, mutta ulkomaille niitä ei viety mv 1991 jälkeen.

Classic oli ainakin Suomen markkinoilla aina 5-ovinen 2,1-koneella. Johonkin muualle on voitu tarjota muunkinlaisia.

Muistaakseni ABS:n kanssa oli sikäli huvittava sekoilu, että mallivuotta 1993 lanseerattaessa (eli syksyllä 1992) Suomen Saab julisti, että nyt kaikissa Saabeissa (siis Suomen markkinoilla) on ABSit vakiona. Ja tämä uutisoitiin pikku-uutisena joissain autolehdissäkin, koska Saab oli eka tai ekoja joka Suomessa tarjosi sen vakiona koko mallistoon.

Ja sitten myöhemmin, kesken mallivuotta 1993, lanseerataankin Classic, josta ABS onkin karsittu pois... Ja toisin kuin muut Saabit, Classic oli varastomalli eli valinnaisvarusteita ei päässyt samaan tapaan ruksimaan kuin Saabeissa yleensä.

Tuon '94 rekisteröidyn neliovisen poliisisaabin valmistenumero olisi kyllä mielenkiintoista nähdä, koska siitä tietäisi, mitä mallivuotta on ja onko pitkäänkin seisonut jossain verkkohäkissä.... kukas menee huutokauppaan tsekkaamaan? :)

Avoahan tehtiin ja kaupattiin OG:na vielä mallivuodelle '94kin. Mitään umpikattoisia ei. Meniköhän jo offtopiciksi?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Muksu kirjoitti:
Doomrider kirjoitti:Hei tuolla on 2.1 iivari satku, käyttöönottopvm: 9.3.1994!?

Ei varmaan ees paha...

Tuo on sitten odottanut jonkun tovin kilpiä. Näistähän oli joskus puhettakin täälä foorumilla, kun 4d:tä tehtiin viimeinen varvi 92, niin poliisi on ostanut ison läjän varastoon ja sujauttanut kilpien väliin tarpeidensa mukaan. (korjatkaa jos muistan väärin)
Valmistenumeron perusteella (10:s merkki P) molemmat tarjolla olleet satkut olivat mallivuotta 1993 ja Trollhättanissa tehtyjä. Juokseva numero kummassakin hieman suurempi kuin omassani, eli keväällä 1993 valmistettuja. Suhtellisen siistejä kapistuksia, mutta itsellä ei ollut hankintatarvetta / mahdollisuutta.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Juha96 kirjoitti:
Muksu kirjoitti:
Doomrider kirjoitti:Hei tuolla on 2.1 iivari satku, käyttöönottopvm: 9.3.1994!?

Ei varmaan ees paha...

Tuo on sitten odottanut jonkun tovin kilpiä. Näistähän oli joskus puhettakin täälä foorumilla, kun 4d:tä tehtiin viimeinen varvi 92, niin poliisi on ostanut ison läjän varastoon ja sujauttanut kilpien väliin tarpeidensa mukaan. (korjatkaa jos muistan väärin)
Valmistenumeron perusteella (10:s merkki P) molemmat tarjolla olleet satkut olivat mallivuotta 1993 ja Trollhättanissa tehtyjä. Juokseva numero kummassakin hieman suurempi kuin omassani, eli keväällä 1993 valmistettuja. Suhtellisen siistejä kapistuksia, mutta itsellä ei ollut hankintatarvetta / mahdollisuutta.
Oho...että oikein ruotsista.

Itsekin kävin paikalla...tosin vähän myöhässä, kun kaikki jo kulkivat ulospäin. Olin kulmilla työasioissa, mutta lähtö venähti. Siinä aitauksen ulkopuolella juttelin juuri poliisisatkun ostaneen kaverin kanssa. Kilpaa kehuimme OGsatkua kovaksi menopeliksi :D

Näytti sielä olevan "ei myytävien" puolella joku diplomaattitonnarikin, kun oli lipputangon jalka etukulmassa :?
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Muksu kirjoitti: Näytti sielä olevan "ei myytävien" puolella joku diplomaattitonnarikin, kun oli lipputangon jalka etukulmassa :?
Griffin 3,0 V6. Ehkä myytävänä seuraavassa huutokaupassa?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Poliisin tekniikkakeskuksen ajoneuvohuutokauppa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tonppa kirjoitti:http://www.poliisintekniikkakeskus.fi/p ... E100317B17

Listassa näemmä muutama saabikin. Mitenkähän lienee Suomessa, onko poliisivarustellut saabit hieman tiukempia versioita siviilimalleista..?
Poliisi-tv:ssä oli muuan kerta juttua tuolta tekniikkakeskuksesta. Haastateltava sanoi, että autoihin asennetaan alustasarja ja varsinkin liikkuvan poliisin autoihin. Selittää esim. miksi ainakin Roin poliisin syncrot matalia. Muutoin tekniikkapuolta ei kuulemma viritetty.

Olin kesätöissä Thermosystemsillä ja siellä oli yhdellä poliisin entinen '86 OG900i. Autossa oli vielä 2002 kesällä poliisin vuonna '86 asentama Konin iskarisarja ja kierros jotain kireämpä jousia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin