Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ootko Mikko sovitellu sitä kennoa spoikan taakse ja jos, niin miten sopii? Sopimista voisi auttaa jos kennon ajaisi esim kahden pellin välissä mankelin välistä, kauheastihan sitä kennoa ei voi taivuttaa, mut luulisi jonkun 2-4cm kuitenkin menevän ongelmitta ja se auttaisi jo varmasti paljon mahtumiseen paikalleen.

Meinasin lähipäivinä käydä kilohintaan eräältä lähiseudun romikselta samanlaisen kennon ihan testikappaleeksi, että miten kestää mankeloinnin.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Myrkky kirjoitti:Ootko Mikko sovitellu sitä kennoa spoikan taakse ja jos, niin miten sopii? Sopimista voisi auttaa jos kennon ajaisi esim kahden pellin välissä mankelin välistä, kauheastihan sitä kennoa ei voi taivuttaa, mut luulisi jonkun 2-4cm kuitenkin menevän ongelmitta ja se auttaisi jo varmasti paljon mahtumiseen paikalleen.

Meinasin lähipäivinä käydä kilohintaan eräältä lähiseudun romikselta samanlaisen kennon ihan testikappaleeksi, että miten kestää mankeloinnin.
Ei oo hirveemmin ehtinyt paneutumaan tuohon hommaan. Se spoileri pitäisi olla kopioitavana, mutta ei ole kuulunut mitään, liekkö saaneet kopsut tehtyä?

Muuta, mitä on tullut touhuttua; laitoin keskuslukon toimimaan etuovissa. Takaluukusta se vielä puuttuu.

IC:n putkituksia varten on hankinnassa serkkupojan hommina silikoniletkua. Sitä tullaan ostamaan niin paljon, että sopivia pätkiä jäänee yli ja niitä tullaan kauppaamaan sitten foorumilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Mertmi kirjoitti:IC:n putkituksia varten on hankinnassa serkkupojan hommina silikoniletkua. Sitä tullaan ostamaan niin paljon, että sopivia pätkiä jäänee yli ja niitä tullaan kauppaamaan sitten foorumilla.
mulle saat ainakin kaupata noita! jos vaan saisin joskus sen coolerin hankittua... :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pitää laittaa jotain kuulumisia tänne pitkästä aikaa. 99 on palvellut varsin hienosti tän kesää. Pientä murhetta on tullut tuosta ilmeisesti melko kypsässä kunnossa olevasta vasemmasta vetonivelestä. Tuntuu ravistavan 80km/h:ssa ja kiihdytyksissä melkoisesti. Onneksi ei 100km/h:ssa vielä huomaa. Polttoaineenkulutus on pysytellyt 8,5-9,5litran välillä pääasiassa ajon ollessa maantieajoa ja vähäisessä määrin taajama-ajoa. Kevyessä pintakaasukiihdytyksessä ja vastamäessä edelleenkin vaivaa tuossa 0baarin kohdalla nakutus. Sytytysennakkoa ei kärsi pienentää, kun menee muissa ajotilanteissa ajettavuus ihan pilalle. En ole päässyt vielä perille, mitä tuossa tilanteessa oikein tapahtuu. Menisikö kenties laihalle?

Aiemminhan totesin ensimmäisen virranjakajan olevan ihan sökö keskipakoennakon osalta. Sehän antoi maksimiennakon jo 3000rpm:llä, vaikka maksimin pitäisi tulla vasta yli 4500rpm:n seutuun. Nyt paikallaan oleva jakaja sekin antaa pari astetta liikaa ennakkoa 3000rpm:llä, jossa tuo nakutusilmiö 0baarilla tulee pahiten esille. Nakutus ei ole läheskään niin pahaa 98E:llä ajaessa, mutta ei ongelma häviä 98:llakaan. Priimalla jakajalla saattaisi kukaties saada koneen pelaamaankin. Toisaalta välijäähdyttimen asennus saattaisi möskin olla ihan varteenotettava juttu. Meinasin tosin lykätä sen asennusta ehjä jopa ensikevääseen. Pianhan kelit alkaa viiletä ja tuo nakutusongelmakin on vaivannut pahiten lämpimällä säällä.

Tulin luvanneeksi valokuvia autosta. Alkaa itseäkin harmittaa, kun ei ole kunnon kuvia auton tämänhetken tilasta. Ehkä ne pitäisi pikkuhiljaa ottaa.
:oops:
Niitä silikoniletkuja oli tarkoitus ostaa isompi erä, mutta serkun projekti otti letkua senverta paljon, ettei miun sitten tarvinnutkaan pyrkiä apajille. Ehkä sitten lähempänä tuon ic-projektin toteutusta katson uudestaan sen letkusavotan...

Tärkeimpien juttujen listalle pääsee tässä vaiheessa pienen säästökampanjan aloitus uusien talvirenkaiden ostamiseksi. Lisäksi pitäisi käydä ostamassa jostain kaksipuoleista teippiä noiden 99 gl super tekstien liimaamista varten. :wink: Muutkin merkit on vielä pahvilaatikossa. Vesipumpun laippa vuotaa vettä ja koneessa on sisällä melkein 100% graanavetta. Laipan uudelleentiivistys ja 50/50 jäähdytinnesteiden laitto on tehtävä ennen pakkasten tuloa. Muita vuotoja ei kumma kyllä ole löytynyt. Lämmityslaitteen toinen vesiletku on kyllä varsin rapeassa kunnossa. Se pitää vaihtaa samalla, kun vesipumppu saa hoivaa.

Kuvagalleriassa näkyvät kahdennusvalot (h4) on pultattu syksyn tulon kunniaksi keulalle. Ajovalojen suuntaukseen täytyy vielä uhrata aikaa. Säädin valoja ylöspäin jo raa-alla kädellä, mutta pihamaa jossa tein hommaa ei ollut tasainen ja en saanut säätöä tehtyä "matolaatikolla". Pitää ajaa auto tasaiselle vanhempieni autotalliin ensikerralla, jotta saan valot osoittamaan oikealle tasolle.

kuvia matolaatikosta: kuva1 kuva2 kuva3
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kuvia meidän yhtymän toisesta turbo 99:stä. kuvia
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuunasin 99:n raitisilman saantia. Kone saa nyt viileää ilmaa ajovalon alta. Aiemmin se haukkoi happea putsarikotelossa auton kulkusuuntaan taaksepäin osoittavasta aukosta.

Kuvia GL Superin konehuoneesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt se nakutusongelma loivassa vastamäessä 3000rpm:llä ja 0baarilla on ratkaistu! Seokset oli vaan liian laihalla... Että tämmöstä. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mertmi kirjoitti:Nyt se nakutusongelma loivassa vastamäessä 3000rpm:llä ja 0baarilla on ratkaistu! Seokset oli vaan liian laihalla... Että tämmöstä. 8O
Ja nyt sitten isompaa suppiloa keulalle "RAM AIR" järjestelmän kehittelemiseksi.. ja seoksia vielä vartin rikkaammalle kellotauluasteikolla.. katsastukseen sit hiukkas laihemmalle. Pääasia on kunhan vetoja löytyy, mitäs viiden tonnin välein mykistyvistä tulpista.. :P
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Myrkky kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Nyt se nakutusongelma loivassa vastamäessä 3000rpm:llä ja 0baarilla on ratkaistu! Seokset oli vaan liian laihalla... Että tämmöstä. 8O
Ja nyt sitten isompaa suppiloa keulalle "RAM AIR" järjestelmän kehittelemiseksi.. ja seoksia vielä vartin rikkaammalle kellotauluasteikolla.. katsastukseen sit hiukkas laihemmalle. Pääasia on kunhan vetoja löytyy, mitäs viiden tonnin välein mykistyvistä tulpista.. :P
Pitää kait vaihtaa tulpat uusiin ja säätää vielä rikkaammalle. Nyt säädin sen "katsastus säätöön" vasta ja se kolmella käynnistyminen vaivasi tänäaamunakin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaihdoin 1-pytyn sytytystulpan parempaan. Outo homma. Ykkösen tulppa oli kauttaaltaan tumman ruskea. Muut lähes uuden näköisiä. Ihan hitusen oli sivuelektroidit muuttuneet väriltään ja keskielektrodit oli yhdeltä reunalta tummuneita. Ajoa joku 8tkm takana. Mitähän ykkösessä on vikana? Sehän käynnistyy kolmella suunnilleen joka kerta, kun auto seisoo vähänkään pidempään...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mertmi kirjoitti:...Mitähän ykkösessä on vikana? Sehän käynnistyy kolmella suunnilleen joka kerta, kun auto seisoo vähänkään pidempään...
Suuttimiahan olet vaihdellut, mutta vaihdas määränsäätimen puolelta 1-syl. ja jonkun muun sylinterin suutinputkien paikkaa keskenään, aja muutama sata kilsaa ja tarkista tulpat.

Mulla on joskus nimittäin ollu määränsäätimen puolella ongelmia, aiheuttajana pienet ja vähän isommat ruostehiutaleet yms. roskat.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Myrkky kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:...Mitähän ykkösessä on vikana? Sehän käynnistyy kolmella suunnilleen joka kerta, kun auto seisoo vähänkään pidempään...
Suuttimiahan olet vaihdellut, mutta vaihdas määränsäätimen puolelta 1-syl. ja jonkun muun sylinterin suutinputkien paikkaa keskenään, aja muutama sata kilsaa ja tarkista tulpat.

Mulla on joskus nimittäin ollu määränsäätimen puolella ongelmia, aiheuttajana pienet ja vähän isommat ruostehiutaleet yms. roskat.
Joo, sitä tuossa toisaallakin ehdoteltiin. Se olis yks vaihtoehto. Toinen vaihtoehto on vaihtaa koko määräjakaja toiseen. Miulla kun niitä on kaksi kappaletta varalla... :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Niin ja viallista/likaista suutinta unohtamatta.....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei se vika vieläkään täysin poistunut. Lieventyi kyllä huomattavasti. Seuraava aste on vaihtaa määräjakaja. Oudosti se huono käynnistyminen ei ole muuttunut yhtään. Siis ei yhtään, vaikka suuttimia on 12kpl ja niitä on vaihdeltu vaikka mihin järjestykseen... Nyt on ns. varmoja tapauksia 4kpl, jotka toimi entisessä työpaikassaan täysin oireitta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuossa funtsin hommaa ja tulppien värit taitaakin mennä niin, että ykkönen on ok ja 2-4 laihalla! Rusehtavahan sen tulpan pitäisi olla, kun kaikki on ok. Jos tulppa on ihan vaalea, niin mennään laihalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin