Yleisiä kysymyksiä NG 900

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

ng900aero kirjoitti:
Muksu kirjoitti:
Eski kirjoitti:Bensapumpun kohdalla GM900 ja 9-3:ssa on muuten tehty sellainen loistava ratkaisu, että pumppuun ei pääse käsiksi kuin irroittamalla tankin...

Eski
On tiedossa ja siksi pelottaakin...muutenhan sen voisi ennakoivasti vaihtaa vaikka itse. Toista se oli OG:ssa :roll:
Poralla reikä pohjalevyyn ja pistosahalla reikä sen kauluksen yläpuolelle, noin meinaan ainakin itse tehdä jos ng:n pumppu alkaa renklaamaan, on helpompi sitten tulevaisuudessakin huoltaa.
Omassa NG-satkussani oli kyllä ilmeisesti polttoainepumppua varten oikein muovikannella varustettu reikä takaistuimen alla. Muuten hyvä, mutta ei se pumppu ollut siellä päinkään. :P

Lienenkö ollut ruostumisen suhteen ainoa, jolla rupesi takalokarista kylkilistan kohdalta kahden limittäisen pellin sauma ruostumaan. Sitä ei ihan helposti korjatakaan.

Koin tärinät, koin kalliin lootarempan ja tasapainoakselirempan. Möin pois ennen kuin olisi vielä venakumiremppa pitänyt alkaa tekemään.

Positiivisella puolella: tilava, mukava ajaa (silloin kun ei täristänyt) ja mielestäni edelleenkin helkkarin tyylikkään näköinen auto (valokuvia katsellaan syvään huokaisten).
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tsaarela kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
Muksu kirjoitti: On tiedossa ja siksi pelottaakin...muutenhan sen voisi ennakoivasti vaihtaa vaikka itse. Toista se oli OG:ssa :roll:
Poralla reikä pohjalevyyn ja pistosahalla reikä sen kauluksen yläpuolelle, noin meinaan ainakin itse tehdä jos ng:n pumppu alkaa renklaamaan, on helpompi sitten tulevaisuudessakin huoltaa.
Omassa NG-satkussani oli kyllä ilmeisesti polttoainepumppua varten oikein muovikannella varustettu reikä takaistuimen alla. Muuten hyvä, mutta ei se pumppu ollut siellä päinkään. :P

Lienenkö ollut ruostumisen suhteen ainoa, jolla rupesi takalokarista kylkilistan kohdalta kahden limittäisen pellin sauma ruostumaan. Sitä ei ihan helposti korjatakaan.

Koin tärinät, koin kalliin lootarempan ja tasapainoakselirempan. Möin pois ennen kuin olisi vielä venakumiremppa pitänyt alkaa tekemään.

Positiivisella puolella: tilava, mukava ajaa (silloin kun ei täristänyt) ja mielestäni edelleenkin helkkarin tyylikkään näköinen auto (valokuvia katsellaan syvään huokaisten).
Mulla ollut samat jutut (tasapainotusongelmia, laatikkoremppa, tasapainoakselin ketjun poisto). Autoon on tullut syydettyä rahaa aika helvetisti, mutta tällä hetkellä se käy ja kukkuun lähes moitteettomasti , jos aika ajoin täyskaasukiihdytyksessä ilmenevää fuel cuttia ei oteta huomioon, mutta tähänkin oireeseen ja jo "lääkkeet" valmiina :wink:

Muistan, kun sulla oli tuo NG900. Vaikkakin sulla on tuossa avattaressa tuo Sonet, niin kärsiikö kysyä, millä ajelet nykyään (Saab?)?

Itselläni on ollut monta kertaa mielessä 9-5 farkun hankinta, mutta kun olen lukenut ja kuullut noita kauhujuttuja milloin huohotinjärjestelmästä ja milloin turbon leviämisestä, niin kyllä on ihan mielellään ajanut NG900:lla ja ollut tyytyväinen siihen, että ei ole koskenut noihin Trionic 7 -Saabeihin (sori nyt vaan kaikki Trionic 7 -Saabien omistajat).

P.S. Kun on lukenut noita Trionic 7 -Saabien moottori- & turbo-ongelmia, niin jotkut Sport Sedanin iskarien helähtelyt (ei ole onneksi tapahtunut omalle kohdalle) ja kojelaudasta/verhoilusta tulevat hälyäänet vaikuttavat niiden rinnalla ihan pikku jutuilta :roll: Tiedä sitten sitä, kuinka nuo Sport Sedanin ja Combin "kokoalu-koneet" tulevat kestämään jonkun 350000 km.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Voipi olla että kun 200tkm paikkeilla laittaa vertarin holkit, di-kasetin,
alkuperäisen vesipumpun/rullat, bensapumpun ja poistaa tp akselien ketjut, niin saa varmaan melko huoletta ajella taas pitkään. :wink:[/u]
Viimeksi muokannut MrG, Pe Elo 25, 2006 17:32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

MrG kirjoitti:Voipi olla että kun 200tkm paikkeilla laittaa vertarin holkit, di-kasetin,vesipumpun/rullat, bensapumpun ja poistaa tp akselien ketjut, niin saa varmaan melko huoletta ajella taas pitkään. :wink:
Totta. Mulla tosin vaihdettiin sisempien vetarien kupit ym. aiheeseen liittyvä jo 140000 km:ssä. Oli kaiketi turha vaihto, mutta eipähän pitäisi olla edessä ihan vähään aikaan.

P.S. Mittarissa tällä hetkellä 219000 km.
Offtopic: Sport Sedanin mittarissa ~58000 km. 60000 km:n huolto lähestyy. Odotan kauhulla jakopään hihnan vaihtoa 8O
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

MrG kirjoitti:Voipi olla että kun 200tkm paikkeilla laittaa vertarin holkit, di-kasetin,
alkuperäisen vesipumpun/rullat, bensapumpun ja poistaa tp akselien ketjut, niin saa varmaan melko huoletta ajella taas pitkään. :wink:[/u]
Ei tuo nyt pahalta kuulosta :) . Ettis vaikka sellaisen ~150 ajetun, ajelis rauhassa pari vuotta, sen jälkeen ottais auton muutamaksi pitkäksi ja työntäyteiseksi päiväksi talliin ja ajelis taas muutaman vuoden pääasiassa normihuolloilla, tämä on se visio mikä mulla itselläni on alunperinkin ollut :P ...
#1970
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Saatan kuulostaa rikkinäiseltä levyltä MUTTA ah79 on ostamassa vaparia 8O , joten edellisten lisäksi ei esim laatikkorempaa ole todennäköinen. Olen ilonpilaaja "sorry" siitä :oops:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

ah79 kirjoitti:
MrG kirjoitti:Voipi olla että kun 200tkm paikkeilla laittaa vertarin holkit, di-kasetin,
alkuperäisen vesipumpun/rullat, bensapumpun ja poistaa tp akselien ketjut, niin saa varmaan melko huoletta ajella taas pitkään. :wink:[/u]
Ei tuo nyt pahalta kuulosta :) . Ettis vaikka sellaisen ~150 ajetun, ajelis rauhassa pari vuotta, sen jälkeen ottais auton muutamaksi pitkäksi ja työntäyteiseksi päiväksi talliin ja ajelis taas muutaman vuoden pääasiassa normihuolloilla, tämä on se visio mikä mulla itselläni on alunperinkin ollut :P ...
Niin vaparistahan edelleen oli kyse?

Nuo kaikki muut jutut (lukunottamatta noita holkkeja) kuuluvat myös tonnarin ja 9-5:n "perushuoltoon" ja ng:tä koskevat viat ovat samat kuin kolkissa koska aika pitkälle sama auto.

Vesipumppu voi mennä 200tkm:n kohdalla tai 300tkm:n, kuten muissakin Saabeissa, laturien hiilet on aika loppu 200tkm:n kohdalla, hihna rullineen vaihtoon 100tkm:n välein jne.

Mutta jos puhutaan vaparista niin onhan sillä aivan erilainen historia takana, mitä on tämän palstan juttuja lukenut niin tuskin Suomessa on yhtään ng/og9-3 turboa jota ei olisi jossain vaiheesa viritetty, porukkahan muuttaa ne vakioiksi ja vie vaihtoon :D
Vaihteisto, ja muu voimansiirto on paljon vähemmällä kuin turbossa, ja melko varmasti tp-ketjukaan ei aiheuta huolta vaparikoneissa koska jotenkin tuntuu ilmeiseltä että väännöllä on aika suora taipumus kuluttaa tuota ketjua ja rattaista, esim. tonnari 2.0t VS 2.3T, vaparissa saattaa kestää hyvinkin kauan.
Vaihteistosta sen verran ettei tainnut Turbo Sensonicinkaan auto olla kovin vakio kun loota kosahti, ja about sama loota on myös vapareissa (perävälityksissä eroa) niin eiköhän tuo mahtane vaparissa kestää lähemmäs miljoonan tjmsp.
Tietysti kannattaa katsoa ettei vm 1994-1996 ng:ssä hypi pakki pois peruutettaessa, se on tyyppivika, 1996 malleissa sitä ei esiinny (tai ainakin näin minulle on raportoitu muutamasta saab-korjaamosta).

Ja samoin tarkista ettei vm 1994-1995 ng:n ovien alareunat tai kontin alareuna ole ruosteessa, niissä kaiketi oli jotain ongelmaa sinkityksessä tms.
Mutta jos esim. 12 -vuotta vanhan ng ei ole vielä tähän mennessä kupruttanut sinkkejään niin tuskin tekee sitä enää ollenkaan.

Kunhan katsot ettei ole ruostunut romu, kaiken muun kanssa pärjää kyllä mutta ruosteen kanssa ei.
UGH! :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

ng900aero kirjoitti:
Kunhan katsot ettei ole ruostunut romu, kaiken muun kanssa pärjää kyllä mutta ruosteen kanssa ei.
UGH! :lol:
Sakke puhuu asiaa (hmmm...outoa kyllä) mutta näin se on. OT mihin sun orkkis nimim katos mun loman aikana?
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

ng900aero kirjoitti:
Kunhan katsot ettei ole ruostunut romu, kaiken muun kanssa pärjää kyllä mutta ruosteen kanssa ei.
UGH! :lol:

Kaksi asiaa, kun saisi hävitettyä maapallolta RUOSTE ja ITIKAT :!: :!: :!:

Ja elämä olisi paljon helpompaa...
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Paljon hyviä vastauksia tullut, kiitoksia niistä :D . Vaparin hankkiminen ei sinänsä ole mikään itseisarvo, luonnollisesti ahdettu versio olisi paljon hauskempi, mutta vaatimukset hyväkuntoisesta, vähänajetusta yksilöstä ja suunniteltu pienehkö budjetti ovat sellainen yhdistelmä, joka käytännössä rajannee turbot pois valikoimasta :) . Ruosteettomuus on ilman muuta yksi päällimmäisiä kriteereitä (Kuupanromua jaksaa vielä hitsata ja putsatakin, mutta käyttöautojen kanssa moinen leikki ei enää jaksaisi oikein napata).

Mitään akuuttia kiirettä auton vaihdolle ei ole eikä siten tarvetta liian nopeisiin liikkeisiinkään, mutta taidan kyllä pistää nyt aktiivisen seurannan päälle jos vaikka sopiva peli sattuisi jossain välissä kohdalle...
#1970
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

ah79 kirjoitti:
Mitään akuuttia kiirettä auton vaihdolle ei ole eikä siten tarvetta liian nopeisiin liikkeisiinkään, mutta taidan kyllä pistää nyt aktiivisen seurannan päälle jos vaikka sopiva peli sattuisi jossain välissä kohdalle...
15v vapareilla ajaneena voin suositella vaparia. MUTTA älä kokeile turboa välillä. Siitä ei ole enään paluuta. Niin kävi allekirjoittaneelle vaikka vaparia haettiin. Hiljalleen hakemalla varmasti löytyy jonkun gubben/frökenin "sunnuntaiajelusaab", joka on ihan helmi. Ja etkä varmasti kadu :D . Onnea matkaan :D
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

tsaarela kirjoitti: Omassa NG-satkussani oli kyllä ilmeisesti polttoainepumppua varten oikein muovikannella varustettu reikä takaistuimen alla. Muuten hyvä, mutta ei se pumppu ollut siellä päinkään. :P
Onhan se siellä päin, reiästä kun lähtee peltisaksilla leikkamaan sopivasti, saa taitattua pellin niin että pääsee kätevästi irrottamaaan pumppuyksikön.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ongelmia joiden kanssa on tullut vanhempieni NG900 -94 kanssa ihmeteltyä vajaan 300000 km aikana esim.

- pari bensapumpunvaihtoa
- moottorin hihnapyörien vaihtoja
- kannen löystymisestä johtuva öljyvuoto vesitilaan
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Psychocowboy kirjoitti:15v vapareilla ajaneena voin suositella vaparia. MUTTA älä kokeile turboa välillä. Siitä ei ole enään paluuta.
Jos kokeilet turboa niin väittäisin sinun pettyvän, täysin yliarvostettu ja antiikkinnen keksintö, toivottavasti sitä ei enää uudemmisyta Saabeusta löydy!!!!!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
No eikait!!! :lol:
Viimeksi muokannut ng900aero, La Elo 26, 2006 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

ng900aero kirjoitti:
Psychocowboy kirjoitti:15v vapareilla ajaneena voin suositella vaparia. MUTTA älä kokeile turboa välillä. Siitä ei ole enään paluuta.
Jos kokeilet turboa niin väittäisin sinun pettyvän, täysin yliarvostettu ja antiikkinnen keksintö, toivottavasti sitä ei enää uudemmisyta Saabeusta löydy!!!!!!!
:lol: :lol:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin