eli ajatus syntyi siitä että yhdessä noista mun ysiyseistäni on harvinaisen tarkka ohjaustuntuma. autoa ohjatessa alkaa hykertelemään tyytyväisyydestä, kun tottelee niin pilkuntarkasti.
auton alla on ollut kaksi eri rengassarjaa, joista molemmat aika vanhoja ja kuluneita vaikka laaturenkaita on olleet (paitsi edellisessä rengassarjassa eturenkaissa oli hämäränmerkkiset kumit). molemmilla renkailla ohjaus on ollut erinomaisen hyvä.
iskunvaimentajien kunto on kysymysmerkki, isolla tiellä ajettaessa tuntuu että vaappuu töyssyissä epätasaisesti.
laitetaanko kiitos siis menemään timmissä kunnossa oleville raidetangon päille? en tunne auton huoltohistoriaa, koska äskettäin ostettu. kahdessa muussa ysiysissäni ei ole tullut katsastuksissa mitään nipotusta raidetangon päistä, mutta ei niiden ohjaustuntuma ole herättänyt minussa tämänkaltaista innostusta. tuli vaan mieleen, että kannattaisko vanhaan autoon "ihan muuten vaan" vaihtaa uudet raidetangon päät, ajettavuuden parantamiseksi (ei nyt siis tähän yksilöön, mutta kun pihassa on useampi samanlainen). kalliitahan nuo ei ole, alle 30 eur pari.
raidetangon päiden vaikutus ohjaustuntumaan?
raidetangon päiden vaikutus ohjaustuntumaan?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
En nyt tarkkaan muista satkun ohjausta, mutta eikös raidetangon pään vaihtamisen jälkeen joudu käymään tarkistuttamassa ohjauskulmat? JOs näin on niin ihan harrastuksen vuoksihan niitä ei kannata vaihtaa. Vaihda ennemmin jonkun kaverin autosta missä päät on alkaneet nuljuamaan. 

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
99:ssä pikkaisen kolisee kuskinpuolella ja viime katsastuksessa todettiin kuluneeksi. Turbossa taas tuntui, että koko kuskin nurkka lähtee irti, kun isompaan kuoppaan ajoi ja pikkukuopissakin kolisi mielettömästi. Siellä taas oli alapallo ja raidetangonpää kuluneita. Vaihdatin ne tietenkin (inssi ei tykännyt
) eikä ohjaustuntuma muuttunut lainkaan, äänet vaan katos. Tosin auraus säädettiin vaihdon jälkeen. Itse pitäisin ohjausvaihteen kuntoa merkittävämpänä asiana. Perustan tämän väitteen sille, kun käytettiin aikoinaan 99 luottoasentajalla remontissa niin hän lorotti 10W40 moottoriöljyä ohjausvaihteeseen ja ohjaus muuttui selvästi parempaan.
Loppujen lopuksi noissa molemmissa on täsmällinen ohjaus. 99:ssä tosin "hivenen" raskaampi kuin satkussa

Loppujen lopuksi noissa molemmissa on täsmällinen ohjaus. 99:ssä tosin "hivenen" raskaampi kuin satkussa

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Pyöräkulmat (ja tietysti renkaiden kestävyyden kannalta näistä tärkeimpänä auraus) on ratkaiseva tekijä ajettavuudessa ja ohjauksen tarkkuudessa. Minähän muutin meidän 99:n ohjauksesta camberin miinuksella ihan omatoimisesti ja ero vakioon kulmiin on radikaalisti erilainen. Ongelmana vaan on tuo vuotava hammastanko, joka jäykkenee ja jäykkenee öljyn vähetessä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01