Kampiakselin laakerikansien momentit?
Kampiakselin laakerikansien momentit?
Voiko olla 175Nm minkä haynesin kirja ilmoittaa? Tuntuu aika kovalta..
Voiko samat pultit kiristää kahteen kertaan?
Voiko samat pultit kiristää kahteen kertaan?
Re: Kampiakselin laakerikansien momentit?
Eikös niille ollut annettu Haynesin oppaassa jotkin kulmakiristysarvot (vai olikohan kyseessä 9-5 ja WISin neuvo).MrG kirjoitti:Voiko olla 175Nm minkä haynesin kirja ilmoittaa? Tuntuu aika kovalta..
Voiko samat pultit kiristää kahteen kertaan?
Itse vedin tonnarin koneen haynesin antamiin arvoihin, hyvin tuntui pultit kestävän, momentteja en nyt muista (ja opas on jossain jemmassa).
Mikä moottori on kysymyksessä, minulla on ng900:n WIS josta voisin tarkistaa asian (mikäli sinun autossasi on B204-kone)?
Edit: mitä meinaat kahteen kertaan kiristämisellä, siis eivät ole kertakäyttöiset, eli voi kiristää moneenkin kertaan jos sitä tarkoitit.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Elo 28, 2006 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Muista laittaa laakerikansi takaisin paikoilleen oikein päin, ja mielellään laakeriliuskan keraMrG kirjoitti:kone on 2.0T -96
niin tarkoitin sitä että on pultit niitä venyviä joita ei voi enään toista kertaa kiristää? tai ainakin näin olen ymmärtänyt..
Jouduin irroittamaan yhden laakerikannen kun tasapainoakselin ketju jäi irroitus vaiheessa sykkyrälle, eikä mahtunut tulemaan ulos.

Miltäs muuten laakerit näyttävät, onko pahasti kulumaa, nythän olisi helppo samalla vaihtaa liuskat sinne?

Edit: siis pulteista, voi ne käyttää uudestaan, eivät mene miksikään vaikka kiristäisi useammankin kerran, pistä nippuun vaan mutta tarkista oikea kiristysmomentti!
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Elo 28, 2006 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Outoa koska mun ng:n WIS näytti vm 1998 autolle että runkolaakerikannet 110Nm ja kankien kannet 48nm.93t sport kirjoitti:NG900 -98 WIS kertoo että 20Nm +70-astetta.
Tossa siitä ote:
http://mypage.1g.fi/kampi.jpg
Edit: tuo minun WIS on 2-97.
Jopas on monenlaisia kiristysmomentteja ilmoitettu tuolle koneelle, mahtaisikohan tuo 20Nm +70 astetta vastata suunnilleen 110Nm:iä?
Jos niin on niin missään nimessä ei saisi vetäistä tuota Haynesin 175Nm:iä!!!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ton mukaan kanget tulee samalla tavatta.ng900aero kirjoitti:Outoa koska mun ng:n WIS näytti vm 1998 autolle että runkolaakerikannet 110Nm ja kankien kannet 48nm.93t sport kirjoitti:NG900 -98 WIS kertoo että 20Nm +70-astetta.
Tossa siitä ote:
http://mypage.1g.fi/kampi.jpg
Edit: tuo minun WIS on 2-97.
Jopas on monenlaisia kiristysmomentteja ilmoitettu tuolle koneelle, mahtaisikohan tuo 20Nm +70 astetta vastata suunnilleen 110Nm:iä?
Jos niin on niin missään nimessä ei saisi vetäistä tuota Haynesin 175Nm:iä!!!
No, vetää miten kireelle/löysälle niin aina menee oikein

175Nm on turhan paljon, laita vaan siihen 110Nm kireyteen.MrG kirjoitti:Rupesin kirimään niitä sinne 175Nm, mutta 140Nm kohalla alkoi hirvittää..
Koitin sitten muita pultteja ja ne oli suunnilleen siinä 110Nm kireydellä.
Laakeri luiskoja en nyt rupea vaihtamaan koska ne näyttivät ihan hyviltä eikä niitä saisi vaihdettuakaan ilman kampiakselin irroitusta.
laakeriliuskat saa vaihdettua ilman kampiakselin irrrotusta, löystyvät sen verran kun kaikki runkolaakeripukit on irti että ne saa painettua paikoilleen esim. rakotulkin 1mm:n liuskalla. Mutta ei niitä tosiaan kannata vaihtaa jossei ole mitään vikaa havaittavissa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98