Pakki sorvaa
Pakki sorvaa
Vaiva on tuossa '95 vaparisatkussa sellainen, että jos peruutusvaihdetta ei kytke erittäin päättäväisesti ja mielellään vielä pidä kepistä koko ajan kiinni, niin vaihde pomppaa pois ja alkaa kauhea hammaspyörämeteli. Vivuston säätö ei tunnu auttavan. Onko diagnoosina "loota irti, auki ja katso mikä on kulunut", vai olisiko täsmällisempää vinkkiä?
Nah, ei toimi noin hienosti. Itse asiassa pitää runtata keppiä raivolla pakille päin ettei pääse pompsahtamaan liikkeelle lähdössä. Sitten kun on jo vauhti päällä, ei enää ole ongelmaa. Kyllä se mielestäni pitäisi saada korjattua kun ostokandidaatit karsastavat 

Viimeksi muokannut Hessu, La Joulu 06, 2003 12:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ennenku lähet avaamaan niin koklaas öljyjen vaihtoa, samalla vaikka uudemmat MTF 0063 öljyt. Hyvin on mun -95 lootassa toiminut kohta 10tkm. Täytyy huuhdella vanhat hyvin pois jos vaihtaa tohon synteettiseen.
SP:n sivuilta : Saab Växellådsolja 900/9-3 M94- , 9-5 M98-, 9000 M94-
Saab Växellådsolja
Utvecklingen går framåt ! Det gäller ju även oljor.
Saab har tagit fram ny olja för manuella växellådor.
Denna olja har egenskaper som förbättrar växlingskvalitén.
Oljorna kan med fördel användas även i tidigare bilar med bra resultat.
SP:n sivuilta : Saab Växellådsolja 900/9-3 M94- , 9-5 M98-, 9000 M94-
Saab Växellådsolja
Utvecklingen går framåt ! Det gäller ju även oljor.
Saab har tagit fram ny olja för manuella växellådor.
Denna olja har egenskaper som förbättrar växlingskvalitén.
Oljorna kan med fördel användas även i tidigare bilar med bra resultat.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
On.Hessu kirjoitti:Onkos laatikossa poistoproppua?
Ettei sun ongelmana olisi vaan seuraavanlainen vika, joka löytyi NG900:n WIS:istä?
Vaihdevivun peruutusasennon säätö
Turvallisuuteen vaikuttava kampanja 10296
Varastossa olevat autot pitää hoitaa ennen luovutusta. Luovutettujen autojen omistajille pitää henkilökohtaisella ilmoituksella kertoa viasta ja pyytää pikimmiten ottamaan yhteys lähimpään Saab-korjaamoon auton saamiseksi kuntoon.
Kyseeseen tulevat autot
Saab 900 M94 ja M95 käsivalintaisella vaihteistolla alustanumeroväleillä:
R2000001-R2047576
S2000001-S2006999
R7010001-R7010050
S7000001-S7011962
Taustaa
Tietyissä autoissa on osoittatunut olevan vaikea säätää vaihdevivun peruutusasentoa. Tämä on aiheuttanut sen, että kun vaihdevipu on siirretty peruutusasentoon, peruutusvaihde ei ole ollut kytkeytyneenä. Tämä MI (muutosohje) esittää yksinkertaistetun, mutta kuitenkin oikean, menetelmän vaihdevivun säätämiseksi. Menetelmä on jaettu kahteen osaan, toinen osa muodostuu valmistelevista toimenpiteistä (kohdat 1-4) ja toinen osa (kohdat 5-13) on varsinainen säätö. Se korvaa korjaamokäsikirjassa "4:1 Käsivalintainen vaihteisto" selostetun menetelmän. Ole ystävällinen ja siirrä muuttunut säätömenetelmä tähän kirjaan.
Tarvikkeet
40 87 862 Aluslevy (4 kpl)
Toimenpiteet
Ennen toimenpiteiden tekemistä tarkasta kampanjakilven ruutu C4. Jos siinä ei ole merkintää, jatka seuraavan mukaisesti:
1. Irrota vaihdevivusto vaihteistosta ja vaihteensiirtotangosta.
2. Poista lukkorenkaat kohdista A.
3. Poista kaksi aluslevyä (A) (2 mm) vivustosta ja asenna neljä uutta (B) (1 mm) kuvan mukaisesti.
4. Asenna vivusto vaihteistoon.
Kohtien 5-13 tekemiseen tarvitaan kaksi henkilöä.
Tämä menetelmä korvaa korjaamokäsikirjassa 4:1 "Käsivalintainen vaihteisto" selostetun. Merkitse muuttunut säätömenetelmä tähän kirjaan.
Merkitse muuttunut säätömenetelmä tähän kirjaan.
5. Kytke peruutusvaihde ja poista virta-avain.
6. Avaa kiristin, joka kiinnittää vaihteensiirtotangon vaihteiston vivustoon.
7. Nosta vaihdevivun suojus ylös.
8. Aseta 3 mm:n rakomitta vaihdevivun putken ja peruutussalvan olakkeen väliin.
9. Paina vaihdevipua kevyesti eteenpäin rajoitinta ja rakomittaa vasten. Pidä vaihdevipua tässä asennossa kohtien 10 ja 11 suorittamisen ajan.
10. Paina koko vaihdevivustoa vaihteistoa vasten siten, että peruutusvaihde on varmasti päällä. Vapauta vivusto.
11. Kiristä vaihteensiirtotankoa vivustoon kiinnittävä kiristin.
Kiristysmomentti 21 Nm (15.5 lbf ft)
12. Päästä vaihdevipu ja poista rakomitta.
13. Tarkasta, että 5. vaihde voidaan kytkeä helposti ja että virta- avain voidaan kääntää asentoon LOCK ja poistaa virtalukosta vaihdevivun ollessa peruutusasennossa.
Meneekö 5. vaihde helposti päälle ja voidaanko virta-avain poistaa asennossa LOCK vaihdevivun ollessa peruutusasennossa?
Kyllä - Säätö on oikea.
Ei - Toista koko toimenpide, mutta 0,5 mm paksummalla rakomitalla.
Kampanjakilven merkitseminen
Toimenpiteen tekemisen jälkeen merkitään kampanjakilven ruutu C4. Jos toimenpiteen on tehnyt maahantuoja, merkitään ruutuun numero "7", ja jos sen on tehnyt piirimyyjä, numero "8".
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic kirjoitti:On.Hessu kirjoitti:Onkos laatikossa poistoproppua?
Ettei sun ongelmana olisi vaan seuraavanlainen vika, joka löytyi NG900:n WIS:istä?
Vaihdevivun peruutusasennon säätö
Turvallisuuteen vaikuttava kampanja 10296
Varastossa olevat autot pitää hoitaa ennen luovutusta. Luovutettujen autojen omistajille pitää henkilökohtaisella ilmoituksella kertoa viasta ja pyytää pikimmiten ottamaan yhteys lähimpään Saab-korjaamoon auton saamiseksi kuntoon.
Kyseeseen tulevat autot
Saab 900 M94 ja M95 käsivalintaisella vaihteistolla alustanumeroväleillä:
R2000001-R2047576
S2000001-S2006999
R7010001-R7010050
S7000001-S7011962
Taustaa
Tietyissä autoissa on osoittatunut olevan vaikea säätää vaihdevivun peruutusasentoa. Tämä on aiheuttanut sen, että kun vaihdevipu on siirretty peruutusasentoon, peruutusvaihde ei ole ollut kytkeytyneenä. Tämä MI (muutosohje) esittää yksinkertaistetun, mutta kuitenkin oikean, menetelmän vaihdevivun säätämiseksi. Menetelmä on jaettu kahteen osaan, toinen osa muodostuu valmistelevista toimenpiteistä (kohdat 1-4) ja toinen osa (kohdat 5-13) on varsinainen säätö. Se korvaa korjaamokäsikirjassa "4:1 Käsivalintainen vaihteisto" selostetun menetelmän. Ole ystävällinen ja siirrä muuttunut säätömenetelmä tähän kirjaan.
Tarvikkeet
40 87 862 Aluslevy (4 kpl)
Toimenpiteet
Ennen toimenpiteiden tekemistä tarkasta kampanjakilven ruutu C4. Jos siinä ei ole merkintää, jatka seuraavan mukaisesti:
1. Irrota vaihdevivusto vaihteistosta ja vaihteensiirtotangosta.
2. Poista lukkorenkaat kohdista A.
3. Poista kaksi aluslevyä (A) (2 mm) vivustosta ja asenna neljä uutta (B) (1 mm) kuvan mukaisesti.
4. Asenna vivusto vaihteistoon.
Kohtien 5-13 tekemiseen tarvitaan kaksi henkilöä.
Tämä menetelmä korvaa korjaamokäsikirjassa 4:1 "Käsivalintainen vaihteisto" selostetun. Merkitse muuttunut säätömenetelmä tähän kirjaan.
Merkitse muuttunut säätömenetelmä tähän kirjaan.
5. Kytke peruutusvaihde ja poista virta-avain.
6. Avaa kiristin, joka kiinnittää vaihteensiirtotangon vaihteiston vivustoon.
7. Nosta vaihdevivun suojus ylös.
8. Aseta 3 mm:n rakomitta vaihdevivun putken ja peruutussalvan olakkeen väliin.
9. Paina vaihdevipua kevyesti eteenpäin rajoitinta ja rakomittaa vasten. Pidä vaihdevipua tässä asennossa kohtien 10 ja 11 suorittamisen ajan.
10. Paina koko vaihdevivustoa vaihteistoa vasten siten, että peruutusvaihde on varmasti päällä. Vapauta vivusto.
11. Kiristä vaihteensiirtotankoa vivustoon kiinnittävä kiristin.
Kiristysmomentti 21 Nm (15.5 lbf ft)
12. Päästä vaihdevipu ja poista rakomitta.
13. Tarkasta, että 5. vaihde voidaan kytkeä helposti ja että virta- avain voidaan kääntää asentoon LOCK ja poistaa virtalukosta vaihdevivun ollessa peruutusasennossa.
Meneekö 5. vaihde helposti päälle ja voidaanko virta-avain poistaa asennossa LOCK vaihdevivun ollessa peruutusasennossa?
Kyllä - Säätö on oikea.
Ei - Toista koko toimenpide, mutta 0,5 mm paksummalla rakomitalla.
Kampanjakilven merkitseminen
Toimenpiteen tekemisen jälkeen merkitään kampanjakilven ruutu C4. Jos toimenpiteen on tehnyt maahantuoja, merkitään ruutuun numero "7", ja jos sen on tehnyt piirimyyjä, numero "8".