Pakki sorvaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Pakki sorvaa

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Vaiva on tuossa '95 vaparisatkussa sellainen, että jos peruutusvaihdetta ei kytke erittäin päättäväisesti ja mielellään vielä pidä kepistä koko ajan kiinni, niin vaihde pomppaa pois ja alkaa kauhea hammaspyörämeteli. Vivuston säätö ei tunnu auttavan. Onko diagnoosina "loota irti, auki ja katso mikä on kulunut", vai olisiko täsmällisempää vinkkiä?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kikka:
Nosta kytkintä pari senttiä lattiasta, niin holahtaa nätisti. Ei korjaa kyllä vikaa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Nah, ei toimi noin hienosti. Itse asiassa pitää runtata keppiä raivolla pakille päin ettei pääse pompsahtamaan liikkeelle lähdössä. Sitten kun on jo vauhti päällä, ei enää ole ongelmaa. Kyllä se mielestäni pitäisi saada korjattua kun ostokandidaatit karsastavat :roll:
Viimeksi muokannut Hessu, La Joulu 06, 2003 12:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Auttaisikohan tuossa pakki ongelmassa loota öljyn vaihto? Mulla 900 pakki rutisi ja vaihdoin öljyt lakkasi oitis. ja nuo viesti katoaa automaattisesti kun vanhoja myynti ilmoituksia poistuu.
Viimeksi muokannut Reetu, La Joulu 06, 2003 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Ennenku lähet avaamaan niin koklaas öljyjen vaihtoa, samalla vaikka uudemmat MTF 0063 öljyt. Hyvin on mun -95 lootassa toiminut kohta 10tkm. Täytyy huuhdella vanhat hyvin pois jos vaihtaa tohon synteettiseen.

SP:n sivuilta : Saab Växellådsolja 900/9-3 M94- , 9-5 M98-, 9000 M94-

Saab Växellådsolja
Utvecklingen går framåt ! Det gäller ju även oljor.

Saab har tagit fram ny olja för manuella växellådor.
Denna olja har egenskaper som förbättrar växlingskvalitén.

Oljorna kan med fördel användas även i tidigare bilar med bra resultat.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

On kyllä melkoista Motor Uppia tuo öljy jos auttaa tähän vaivaan. Maksaa varmaankin vähintään riittävästi? Sitten kun loota kumminkin pitää avata niin täytyy ottaa se öljy talteen :) Onkos laatikossa poistoproppua?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hessu kirjoitti:Onkos laatikossa poistoproppua?
On.

Ettei sun ongelmana olisi vaan seuraavanlainen vika, joka löytyi NG900:n WIS:istä?

Vaihdevivun peruutusasennon säätö

Turvallisuuteen vaikuttava kampanja 10296

Varastossa olevat autot pitää hoitaa ennen luovutusta. Luovutettujen autojen omistajille pitää henkilökohtaisella ilmoituksella kertoa viasta ja pyytää pikimmiten ottamaan yhteys lähimpään Saab-korjaamoon auton saamiseksi kuntoon.

Kyseeseen tulevat autot

Saab 900 M94 ja M95 käsivalintaisella vaihteistolla alustanumeroväleillä:

R2000001-R2047576
S2000001-S2006999
R7010001-R7010050
S7000001-S7011962

Taustaa

Tietyissä autoissa on osoittatunut olevan vaikea säätää vaihdevivun peruutusasentoa. Tämä on aiheuttanut sen, että kun vaihdevipu on siirretty peruutusasentoon, peruutusvaihde ei ole ollut kytkeytyneenä. Tämä MI (muutosohje) esittää yksinkertaistetun, mutta kuitenkin oikean, menetelmän vaihdevivun säätämiseksi. Menetelmä on jaettu kahteen osaan, toinen osa muodostuu valmistelevista toimenpiteistä (kohdat 1-4) ja toinen osa (kohdat 5-13) on varsinainen säätö. Se korvaa korjaamokäsikirjassa "4:1 Käsivalintainen vaihteisto" selostetun menetelmän. Ole ystävällinen ja siirrä muuttunut säätömenetelmä tähän kirjaan.

Tarvikkeet

40 87 862 Aluslevy (4 kpl)

Toimenpiteet

Ennen toimenpiteiden tekemistä tarkasta kampanjakilven ruutu C4. Jos siinä ei ole merkintää, jatka seuraavan mukaisesti:

1. Irrota vaihdevivusto vaihteistosta ja vaihteensiirtotangosta.

2. Poista lukkorenkaat kohdista A.

3. Poista kaksi aluslevyä (A) (2 mm) vivustosta ja asenna neljä uutta (B) (1 mm) kuvan mukaisesti.

4. Asenna vivusto vaihteistoon.

Kohtien 5-13 tekemiseen tarvitaan kaksi henkilöä.

Tämä menetelmä korvaa korjaamokäsikirjassa 4:1 "Käsivalintainen vaihteisto" selostetun. Merkitse muuttunut säätömenetelmä tähän kirjaan.

Merkitse muuttunut säätömenetelmä tähän kirjaan.

5. Kytke peruutusvaihde ja poista virta-avain.

6. Avaa kiristin, joka kiinnittää vaihteensiirtotangon vaihteiston vivustoon.

7. Nosta vaihdevivun suojus ylös.

8. Aseta 3 mm:n rakomitta vaihdevivun putken ja peruutussalvan olakkeen väliin.

9. Paina vaihdevipua kevyesti eteenpäin rajoitinta ja rakomittaa vasten. Pidä vaihdevipua tässä asennossa kohtien 10 ja 11 suorittamisen ajan.

10. Paina koko vaihdevivustoa vaihteistoa vasten siten, että peruutusvaihde on varmasti päällä. Vapauta vivusto.

11. Kiristä vaihteensiirtotankoa vivustoon kiinnittävä kiristin.

Kiristysmomentti 21 Nm (15.5 lbf ft)

12. Päästä vaihdevipu ja poista rakomitta.

13. Tarkasta, että 5. vaihde voidaan kytkeä helposti ja että virta- avain voidaan kääntää asentoon LOCK ja poistaa virtalukosta vaihdevivun ollessa peruutusasennossa.

Meneekö 5. vaihde helposti päälle ja voidaanko virta-avain poistaa asennossa LOCK vaihdevivun ollessa peruutusasennossa?

Kyllä - Säätö on oikea.

Ei - Toista koko toimenpide, mutta 0,5 mm paksummalla rakomitalla.

Kampanjakilven merkitseminen

Toimenpiteen tekemisen jälkeen merkitään kampanjakilven ruutu C4. Jos toimenpiteen on tehnyt maahantuoja, merkitään ruutuun numero "7", ja jos sen on tehnyt piirimyyjä, numero "8".
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rocco »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Hessu kirjoitti:Onkos laatikossa poistoproppua?
On.

Ettei sun ongelmana olisi vaan seuraavanlainen vika, joka löytyi NG900:n WIS:istä?

Vaihdevivun peruutusasennon säätö

Turvallisuuteen vaikuttava kampanja 10296

Varastossa olevat autot pitää hoitaa ennen luovutusta. Luovutettujen autojen omistajille pitää henkilökohtaisella ilmoituksella kertoa viasta ja pyytää pikimmiten ottamaan yhteys lähimpään Saab-korjaamoon auton saamiseksi kuntoon.

Kyseeseen tulevat autot

Saab 900 M94 ja M95 käsivalintaisella vaihteistolla alustanumeroväleillä:

R2000001-R2047576
S2000001-S2006999
R7010001-R7010050
S7000001-S7011962

Taustaa

Tietyissä autoissa on osoittatunut olevan vaikea säätää vaihdevivun peruutusasentoa. Tämä on aiheuttanut sen, että kun vaihdevipu on siirretty peruutusasentoon, peruutusvaihde ei ole ollut kytkeytyneenä. Tämä MI (muutosohje) esittää yksinkertaistetun, mutta kuitenkin oikean, menetelmän vaihdevivun säätämiseksi. Menetelmä on jaettu kahteen osaan, toinen osa muodostuu valmistelevista toimenpiteistä (kohdat 1-4) ja toinen osa (kohdat 5-13) on varsinainen säätö. Se korvaa korjaamokäsikirjassa "4:1 Käsivalintainen vaihteisto" selostetun menetelmän. Ole ystävällinen ja siirrä muuttunut säätömenetelmä tähän kirjaan.

Tarvikkeet

40 87 862 Aluslevy (4 kpl)

Toimenpiteet

Ennen toimenpiteiden tekemistä tarkasta kampanjakilven ruutu C4. Jos siinä ei ole merkintää, jatka seuraavan mukaisesti:

1. Irrota vaihdevivusto vaihteistosta ja vaihteensiirtotangosta.

2. Poista lukkorenkaat kohdista A.

3. Poista kaksi aluslevyä (A) (2 mm) vivustosta ja asenna neljä uutta (B) (1 mm) kuvan mukaisesti.

4. Asenna vivusto vaihteistoon.

Kohtien 5-13 tekemiseen tarvitaan kaksi henkilöä.

Tämä menetelmä korvaa korjaamokäsikirjassa 4:1 "Käsivalintainen vaihteisto" selostetun. Merkitse muuttunut säätömenetelmä tähän kirjaan.

Merkitse muuttunut säätömenetelmä tähän kirjaan.

5. Kytke peruutusvaihde ja poista virta-avain.

6. Avaa kiristin, joka kiinnittää vaihteensiirtotangon vaihteiston vivustoon.

7. Nosta vaihdevivun suojus ylös.

8. Aseta 3 mm:n rakomitta vaihdevivun putken ja peruutussalvan olakkeen väliin.

9. Paina vaihdevipua kevyesti eteenpäin rajoitinta ja rakomittaa vasten. Pidä vaihdevipua tässä asennossa kohtien 10 ja 11 suorittamisen ajan.

10. Paina koko vaihdevivustoa vaihteistoa vasten siten, että peruutusvaihde on varmasti päällä. Vapauta vivusto.

11. Kiristä vaihteensiirtotankoa vivustoon kiinnittävä kiristin.

Kiristysmomentti 21 Nm (15.5 lbf ft)

12. Päästä vaihdevipu ja poista rakomitta.

13. Tarkasta, että 5. vaihde voidaan kytkeä helposti ja että virta- avain voidaan kääntää asentoon LOCK ja poistaa virtalukosta vaihdevivun ollessa peruutusasennossa.

Meneekö 5. vaihde helposti päälle ja voidaanko virta-avain poistaa asennossa LOCK vaihdevivun ollessa peruutusasennossa?

Kyllä - Säätö on oikea.

Ei - Toista koko toimenpide, mutta 0,5 mm paksummalla rakomitalla.

Kampanjakilven merkitseminen

Toimenpiteen tekemisen jälkeen merkitään kampanjakilven ruutu C4. Jos toimenpiteen on tehnyt maahantuoja, merkitään ruutuun numero "7", ja jos sen on tehnyt piirimyyjä, numero "8".
Vastaa Viestiin