900i 16v:n öljypumpun tiiviste

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jessup
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Helmi 26, 2004 22:47

900i 16v:n öljypumpun tiiviste

Viesti Kirjoittaja jessup »

Tuli hommattua saabi kun edellinen auto pöllittiin ja romutettiin ja nyt tarvitsisin hieman tietoa. Ilmeisesti moottori vuotaa öljyä tuosta tiivisteestä. Minkälainen operaatio lienee vaihtaa, kun näyttää olevan aika hassussa paikassa tuo pumppu? Käytin auton juuri huollossa kun pamahti pakkilukko + ratashärdellit eikä tekisi mieli heti uudestaan viedä huoltoon. En tiedä saabeista mitään, joten kaikki info on tervetullutta, mutta työkalut sentään pysyvät kädessä.

-jese
jussi 900
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 20:03

Viesti Kirjoittaja jussi 900 »

Lahdessa merkkihuollossa Laakkosella kesti öljypumpun tiivisteen ja hihnapyörän stefan vaihto 3 tuntia ja maksoi vajaa 1200 mk.

Ongelmana on hihnapyörän pultin irrotus/kiinnitys tilan ahtauden takia.
Kuusiokantainen hylsy mihin pitkävartinen lattaraudasta tehty avain kävisi.
Lisäksi tarvitaan lukitsin, joka kiinnitetään lokiin ja lukitsee vauhtipyörän hammaskehän.

Nyrkkipaja olisi ottanut moottorin pois kyseisen työn takia.
jessup
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Helmi 26, 2004 22:47

Viesti Kirjoittaja jessup »

kuulostaa todella kivalta. Onkohan saabin varaosanumerolla avainta tuohon hommaan? En heti ymmärrä miksi vauhtipyörän hammaskehä pitäisi lukita öljypumpun vaihdon ajaksi, meneeko siellä joku hajalle jos "jako" muuttuu?

Potuttaa kun auto suoltaa viikossa öljyt pihalle.
p33l0x
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 19:09
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p33l0x »

jussi varmaan tarkoittaa että hammaskehä pitää lukita, jotta moottori ei pyöri kun sitä hihnapyörän mutteria avataan. Saabista en tiedä, mutta ainakin jetasta mutterin sai auki kun laitto 4 vaihteen päälle ja kaveri polkemaan jarrua, ite sitten antamaan pirusti vääntöä avaimella.
saab 90 -85
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Öljypumpun tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Itse suoritin touhun aikanaan 8-venttiiliseen ruiskumoottoriin (900i -85), jossa oli kyllä kieltämättä melko hyvin tilaa ohjaustehostimen puuttuessa. Täälläkin ollut neuvo käyttää starttimoottoria ko. työssä toimi kohdallani eritt. hyvin, itse asiassa kaikkein helpoin osuus oli siinä. Ottaa vain varmuudeksi puolan johdon irti eikä käytä starttia kuin vain nykäyksen verran (sen tuntee), niin mikään osa ei lähde lentoon. Itse asiassa luulen, että en saanut sitä hihnapyörän mutteria enää yhtä kireälle vaikka auto olikin vaihteella ja avustaja jarrulla ja sitä väännettiin jatkovarrella ja kiukulla.

Tämä siis 8-venttiiliseen karvalakkiversioon, täysinvarustettu T16 saattaa omata tila-ongelmia.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Olkaa tosiaan varovaisia tossa startilla pyörittämisessä! Ettei lähde vahingossa käyntiin kun on kiintolenkkiavain kiinni. Ja ettei mene sormet liian ahtaaseen paikkaan :cry:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... apy%F6r%E4

katos tästä, meikä tonne rustailikin vaihe vaiheelta työohjeen. Vaihdoin näet hihnapyörän ja samalla sinne meni uusi tiivistekin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Hyvä, tämmöisiä seikkaperäisiä ohjeita lisää. Näistä pitäs kerätä foorumille jokin oma osionsa (jota vaikka moderaattorit ylläpitäis ettei tulis sinne turhaa tekstiä)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Saabismionsairautta sivuille keräävät näitä TeeSeItse-ohjeita.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin