Moottorikoodeista
Moottorikoodeista
Onko 90:n ja 900:n kaasari version moottorikoodeilla jotain eroa. Eli siis voiko 90:n nokalla laittaa hyvällä omalla tunnolla 900:n kaasarilohkon ilman että menee vaihtoprosentteja. Onkos ruiskussa sama koodi kuin kaasarissa. Niin ja turbohan eroaa ainakin lohkoltaan/moottorikoodiltaan.
#1890
Olikos niin että kaasari oli B201 ja ruisku (8v) B201i
Muutosprosenteista en tiedä. Voi kait vaihtaa onhan noita tehty. Eikä kaasarissa ja ruiskussa taida olla eroa kuin kannessa "noin karkeasti"
Muutosprosenteista en tiedä. Voi kait vaihtaa onhan noita tehty. Eikä kaasarissa ja ruiskussa taida olla eroa kuin kannessa "noin karkeasti"
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Tuossa selvitystä 900 84 - 89 moottorikoodeista:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/uudet/9 ... umerot.gif
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/uudet/9 ... umerot.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ja lohkohan on KAIKISSA sama, myös 9000 cc ja cd johonkin -90 asti... piatsi tietysti tuos startin paikka ero...
Viimeksi muokannut mikkoimp, Ke Syys 06, 2006 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Onko noista runkonumeroista-moottorinumeroista olemassa mitään listaa, eli voiko katsastus-tollo sanoa että ei ole alkuperäinen kone, jos ikä/malli/versio yms. ovat oikein?
Nimim. -83 Tbo satkun omistava, jossa toisen samanikäisen kone laatikoineen.. ja alkup. kone paalissa
Nimim. -83 Tbo satkun omistava, jossa toisen samanikäisen kone laatikoineen.. ja alkup. kone paalissa

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Eihän alkuperäisen moottorin ahtamisesta mene muutosprosentteja (ainakaan koko moottorin osalta) sillä alkuperäisten osien määrä ei vähene. Se rinnastetaan moottorin vaihtoon siinä mielessä että viritys pitää muutoskatsastaa ja osoittaa alustan, jarrujen ym. riittävyys kyseiselle teholle kuten on asia jos koko moottori vaihdetaan tehokkaampaan.Pekka Valtanen kirjoitti:Mutta jos varsinainen ongelma on muutosprosentit, niin turbottaminen rinnastetaan koko moottorin vaihtoon eli 12% ilman laturia ja starttia.
Varsinainen ongelma on siis se, että kun vien nopan jälkiturbotettuna katsastukseen. Niin ettei katsastusmies pääse sanomaan, että muuten hyvä vaan tämä lohko ei käy kun ei ole alkuperäinen. Eli tuo nopan turbotus tulee tehdä alkuperäiseen koneeseen. Vaan kun tällä kokemuksella matalapuristeisemman koneen teko kestää koko talven niin en halua purkaa auton tämän hetkistä tekniikkaa osiksi vaan pitää sen käyttökunnossa. Syyt siihen, säilyy auto parempana ja eihän sitä koskaan tiedä milloin tojota sanoo työsuhteen irti.
Helpointahan olisi siis ostaa jonkin 90:n lohko mutta hyvää etsiessä valikoima saisi olla mahd. suuri.
Helpointahan olisi siis ostaa jonkin 90:n lohko mutta hyvää etsiessä valikoima saisi olla mahd. suuri.
#1890