Öljyä kytkinpolkimen alla matolla
Öljyä kytkinpolkimen alla matolla
Ostettiin tuo Saab 900 i tuossa pari kuukautta sitten ja nyt vasta huomasin, että kuskin jalkamatolla on 20 cm halkaisijaa oleva tumma läikkä (ei häviä, eli jotain rasvaa yms.) ihan suoraan kytkinpolkimen alla. Onko kytkimestä mahdollisesti vuotanut jotain pihalle tai onko kellään mitään ehdotusta (muuta kuin se, että autoon on tultu likaisilla kengillä - se ei näytä siltä kuitenkaan).
Öljyä sinne ei pääse vuotaan mistään mutta kytkin nestettä se voi olla. Poljin sylinteri siis vuotaa ilmeisesti. Toinen vaihto on että lämppärin kenno/hana vuotaa mutta se haisis jo makealle?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
mulla oli kanssa ysiysissä kiva lätäkkö ja kun polkimen takana oleva sylinteri saatiin lopulta irti, voitiin todeta että tiivistekumit olivat aivan puurona.
seuraava oire olisi sitten ollut kai se että lähtee kytkin pohjassa ryömimään/ei irroita kunnolla. en siis kauhesti viivyttelisi korjausta.
motonetistä tiivistesarja alle kympillä. jousta ei ole välttämätöntä uusia
NESTEKYTKIMEN TIIVISTESARJA SAAB 900 79--93
Pääsylinteri on polkimen yhteydessä, työsylinteri on kytkinkopan
yhteydessä
900 PÄÄsylinteriin:
79--93 Tiivistesarja. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6514 7.40
79--93 Jousi edelliseen. . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6690 3.40
seuraava oire olisi sitten ollut kai se että lähtee kytkin pohjassa ryömimään/ei irroita kunnolla. en siis kauhesti viivyttelisi korjausta.
motonetistä tiivistesarja alle kympillä. jousta ei ole välttämätöntä uusia
NESTEKYTKIMEN TIIVISTESARJA SAAB 900 79--93
Pääsylinteri on polkimen yhteydessä, työsylinteri on kytkinkopan
yhteydessä
900 PÄÄsylinteriin:
79--93 Tiivistesarja. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6514 7.40
79--93 Jousi edelliseen. . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6690 3.40
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ei mikään vaikea homma korjata.
Laita poljinsylinterille menevään letkuun (konehuoneen puolella) puristin jottei neste vuoda säiliöstä pois.
Irrota ja käännä polkimien edessä oleva muovinen lämmityslaitteen kanava sivuun keskikonsoliin päin.
Irrota poljinsylinterin haarukka kytkin polkimesta ja muistaakseni koko kytkinpoljin piti irroittaa pois. Näin ainakin sai tilaa lisää.
Sylinterin päästä suojakumi pois jonka alla on lukkorengas. Lukkorenkaan aukaisun jälkeen sisuskalut voi vetää pois sylinteristä.
Uudet tiivisteet männän varteen ja kasaus takaisin. Jousi kannattaa vaihtaa myös sillä on taipumusta katkeilla vanhetessaan. Jos kytkin polkimeen tulevassa haarukassa on reiät menneet soikeaksi kannattaa samalla hitsata haarukkaan lisää tavaraa ja viilata reiät taas pyöreäksi. Tällä tavalla saa kytkinpolkimesta liian välyksen pois helposti.
Sylinteri kannattaa hoonata porakoneella ja pienellä hoonikivellä puhtaaksi.
Penkin irroittamalla sai mukavasti lisätilaa asennukseen.
Näillä konsteilla omasta kytkimestäni tuli taas toimiva ja hyvä.
-MHa
Laita poljinsylinterille menevään letkuun (konehuoneen puolella) puristin jottei neste vuoda säiliöstä pois.
Irrota ja käännä polkimien edessä oleva muovinen lämmityslaitteen kanava sivuun keskikonsoliin päin.
Irrota poljinsylinterin haarukka kytkin polkimesta ja muistaakseni koko kytkinpoljin piti irroittaa pois. Näin ainakin sai tilaa lisää.
Sylinterin päästä suojakumi pois jonka alla on lukkorengas. Lukkorenkaan aukaisun jälkeen sisuskalut voi vetää pois sylinteristä.
Uudet tiivisteet männän varteen ja kasaus takaisin. Jousi kannattaa vaihtaa myös sillä on taipumusta katkeilla vanhetessaan. Jos kytkin polkimeen tulevassa haarukassa on reiät menneet soikeaksi kannattaa samalla hitsata haarukkaan lisää tavaraa ja viilata reiät taas pyöreäksi. Tällä tavalla saa kytkinpolkimesta liian välyksen pois helposti.
Sylinteri kannattaa hoonata porakoneella ja pienellä hoonikivellä puhtaaksi.
Penkin irroittamalla sai mukavasti lisätilaa asennukseen.
Näillä konsteilla omasta kytkimestäni tuli taas toimiva ja hyvä.
-MHa
-MHa
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
Samalla voi hoitaa polkimenkin kuntoon, jos/kun siinäkin on reikä jotain muuta kuin pyöreä. Sovittaa vaikka alkuperäistä tappia vähän isompaa pulttia tuon tapin tilalle, jos tarvis. Sitten hommaa laakeriliikkestä sopivan pienen liukulaakeriholkin (halpoja muistaakseni), poraa sille kytkinpolkimeen sopivan reiän, uudella pultilla kiinni, ja niin on liki täysin välyksetön systeemi valmis.MHa kirjoitti:Ei mikään vaikea homma korjata.
Jos kytkin polkimeen tulevassa haarukassa on reiät menneet soikeaksi kannattaa samalla hitsata haarukkaan lisää tavaraa ja viilata reiät taas pyöreäksi. Tällä tavalla saa kytkinpolkimesta liian välyksen pois helposti.

Taisin itse jättää haarukan ennalleen ja käytin vanhan tapin, mutta polkimen reiän holkitin.