Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Löysin taas yhden viallisen komponentin tuolta konehuoneesta. Virranjakajan pyörijä oli kummallisen kärsineen näköinen. Ostin uuden Boschin tilalle. 7,50€. Toivottavasti saisin lopultakin tuon vempeleen pelaamaan kylmänä kunnolla.

Lisäilmaluistiakin tuossa tutkailin, että sais aueta enemmän. Säätötoimenpiteitä yritin tehdä, mutta sisäosa ei suostu kääntymään, vaikka sen mutterin avaakin. Simuloin talveakin tuon pakastimen avulla... Pitänee hommata toinen tilalle.

Muuten on kyllä ollut hupia ajella. Tavoitteena on karauttaa Syyskokoukseen 99:llä. :wink:

ps. kallistuksenvakaajat on muutes hommattu 99:iä varten :o
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kylmäkäynnistysten hankaluus vaivaa vieläkin, mutta pyörijän uusimisen jälkeen vajailla sylintereillä käymisaika lyheni entisestään. Nyt se vajailla köhiminen kestää ehkä maksimissaan noin minuutin. Pahimmillaanhan sillä ehti ajaa kilometrin verran, ennenkuin kaikki pytyt oli pelissä.

Kun tuossa taannoin vaihdoin sen bensapumpun, huomasin oudon ilmiön. Pumpulta lähtevä putki oli ollut jo vähän aikaa irti, kunnes kuului sellainen jonkinlainen donks ääni ja bensaa roiskahti putkesta. Veikkaan, että bensapainevaraaja voi olla yksi syyllinen siihen vajailla käynnistymiseen. Nythän ajokki pelaa kaikinpuolin siivosti, kun startin jälkeen kaikki pytyt on pelissä. Se vetää hienosti, ei nyi, nakuledi syttyy vain maksimivedoissa ja muutenkin helppo ajella.

Kallistuksenvakaajat on nyt nyt hallussani, kun "kuriiriposti" toi ne pajalle tänään. Ihan jo kutkuttaa saada ne paikalleen. Kukaties ehtii ennen syyskokousta laittamaan.

99:n pikkujuttuja isompana murheena ollut tuo toinen ajokki, joka pitää saada leimattua lähimmän puolentoista kuukauden aikana. Yhden lapun huomenissa meinasin hitsata 900i:n etupäähän sinne toiselle puolelle, kun mitä viime syksynä hitsasin. Takaoikealle hitsasin jo aiemmin tälläviikolla reaktiotangon seutua. Risan pakoputken vaihdoin tänäiltana ehjään. Pakoputken luovuttanut 900GLS -84 meni paaliin eilen. Voisi sanoa, ettei paremmin voi juurikaan paaliautosta saada hyvää osaa. tuo 900i sai valehtelematta uuden veroisen syylärin tuosta ja jäipä jemmaan moottorivaihteistopakettikin kaiken hulvatun varalle. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt kun 900i sai taas vuodeksi leiman rekisteriotteeseen, niin voi keskittyä 99:n virittelyyn.

Tänään aattelin sitten tutkia, olisko bensapainesäätimessä (määräjakajassa yhden pultin jatkona) roskaa tms., koska se kolmella käynnistyminen vaivaa vieläkin. No, varaosasta ensin harjoituksen vuoksi avasin sen ja totesin jutun olevan melko simppeli. Menin autolle ja pulttasin sen saman pultin auki. Säätimen neula näytti kuluneemmalta kuin varaosassa. Jaa-a. No sitten aattelin että hurautetaan vähän bensaa kankaalle ja kävin virta-avaimesta pyöräyttämässä, jotta bensaa roiskahtaa avoimesta reiästä. Tuon jälkeen laitoin säätimen takaisin läjään ja yrittämään autoa käyntiin. Eihän se enää lähtenytkään käyntiin! Meinas jo ruveta ketuttamaan, kun irroittelin suuttimet ja bensaa tulee kyllä putkista, mutta suuttimien läpi ei jaksa tulla, vaikka kuinka nostelin sitä säätimen lautasta bensapumpun ollessa hyppylangalla kytkettynä käyntiin. Lopulta jouduin luovuttamaan ja vaihdoin sen harjoituskappaleena toimineen määräjakajan paikalleen.

Kone hyrähti heti käyntiin sillä varaosalla ja säädin seokset korvakuulolta. Koeajolla huomasin, ettei 99 ollut ennen tätä kulkenut 95E:tä käytettäessä noin hienosti. Ihan ihmeissäni olin. Oliko sittenkin se aiempi määräjakaja jotenkin huono tms.? Säädellessäni vielä kerran seokset korvakuulolta huomasin konetilan alaosassa jonkun messinkipalikan. Perhana! Siellähän olikin ihan selvästi joku osa bensapainesäätimestä! Olin siis kuitenkin ryssinyt sen edellisen määräjakajan kanssa. No, eipä tuossa mitään, kun auto pelaakin nyt paremmin, mitä ennen. Eikö olekin ihmeellistä tämä vanhojen raatojen virittely ja B-osien käyttäminen autoissa? :roll:

Mielenkiitoinen havainto oli sen varaosamääräjakajan kanssa. Otin nimittäin ihan varmuuden vuoksi sen alumiiniosan irti siitä muovisesta alaosasta. Siinä välissä on korkkitiiviste. Tiiviste oli jostain syystä mennyt aiemmilla sepittäjillä huonosti ja noin 3cm matkalta tiiviste ei tiivistänytkään. Revin koko liiskautuneen korkin pois ja heitin roskiin. Tilalle tuli näppärästi tiivisteliimaus. Siihen nyt ei pitäisi vaikuttaa edes isot paineet, mitä nyt ilmanputsarin aiheuttama alipaine onkaan...

Koeajoin vielä iltasella autoa ja tarkastin seokset perinteiseen moottoripyöräilijätyyliin. (Näin kuulemma jotkut motoristit tekevät.) Ajoin maantieajoa ja pysäytin parkkipaikalle auton melkein heti maantieajon päätteeksi. Sytytystulppa pois ja katsoin värin. Väri oli kaunis vaalean ruskea. Sanotaan maitokahvin tai maitoon tehdyn kaakaon värinen arviolta. Säätö siis on kutakuinkin kohdillaan. Ei ainakaan laihalla. Laihalla ajettaessahan tulpan eriste jää valkoiseksi (tämä ei ole mutua, tämä on ihan kokeiltu juttu). Seuraava tankkaus pitää tehdä 98e:llä, jotta näkee mitä se vaikuttaa.. Ei pitäisi ainakaan huonommin pelata, kun nyt 95E:llä kerta pelaa näinkin hyvin. Satunnaiset nakuledin välähtelyt 3000rpm:n tuntumassa ovat vieläkin läsnä, mutta on varmaankin pakko jo uskoa näin massiivisten osien vaihtojen jälkeen, että se on ominaisuus, eikä vika. Tuo oire tulee varmaan häviämään, jahka saan sen intercoolerin keulaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuossa eilen illalla rakentelin taka-akselia. Autoon on tulossa vm -86:n taka-akseli, johon vaihdoin -84:n akselista jarrukilvet. Hassua, että suunnilleen yhtä paljon ajetuissa autoista -84:ssä oli taka-akseli aivan kamalan ruosteinen, mutta hyvät jarrukilvet. Asensin samalla jo takavakaajan akseliin ja ehjät pyörän navat tottakai.

En vielä ole varma ehdinkö asentamaan vakaajat ennen Syyskokousreissua. Olisihan se jämäkämpi ajella, jos ne ehtisi laittaa. Nythän hommassa ei olisi enää paljoa jäljellä. Taka-akselin swäppi, jarrujen ilmaus ja etuvakaajan asennus. Ehkäpä se voisi jopa onnistuakin. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eilissäiltana kävin pajalla ja eihän sitä alettu ehjää autoa säätämään näin ennen syyskokousta. Tullaan ilman vakaajia syyskokoukseen. Takapaksia on vakaamassa vino pino myyntiin meneviä varaosia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Syyskokouksessa käytiin serkun kanssa ja hubaa oli menomatkalla perjantai-iltana. Ahdin tosiaan määräsi tahdin monissa mukavissa ohitustilanteissa. Harmillisesti määränpään (Pirkkala) lähestyessä auto vaan alkoi pelkäämään pitkiä mäkiä. Tuo oire oli lauantaiaamuna jo kiusallisen pahana, kun joutui pudottamaan monissakin mäissä vauhdin 110km/h:sta 80:iin, kun ei päästy mäkiä ylös ilman nakutusta. 8O

Yhtään kuvaa ei tullut otettua syyskokouksesta, mutta onpahan tuo meidän ajokki eksynyt muiden ottamiin kuviin. Saatiin muutama pystärin ajovalo myytyä ja taispa muutama tuttukin tulla tavattua. Radalle ei sattuneesta syystä haluttu mennä. Bensiinitankki oli nimittäin melkoisen tyhjä radalle tultaessa. Oltiinhan ajettu Joensuusta asti samalla tankillisella.

Sunnuntaina paluumatkalla kokeiltiin mihin se Vpower bensa pystyy. Samalla harjoitettiin koneen säätöä tasaisin välein pysähtyen. Etsittiin syytä nakutteluun. Käännettiin sytkää 2astetta yli ja 2 astetta alle ohjearvon. Huomattiin, ettei vika ole sytkässä. Sit keksittiin 3mm kuusiokoloavaimelle käyttöä. Nykimisestä ja mäkikammosta vimmastuneina alettiin säätämään seosta aina "5min" kerrallaan lisää. Lopulta säätö oli niin rikkaalla, että nakulediä ei saanut syttymään. Kylläpä tuli vetoja koneeseen! Joensuussa tankattiin Nesteeltä 98E:tä ja kyllähän se selvästi sai taas nakuledin eloon. Vpower siis selvästi vaikutti nakutukseen.

Kaikkineen säätö oli tottakai ihan sekaisin, koska tänäaamuna auto kävi tosi vaivaisesti ja ekat 5km oli tosi tuskaista ajaa. Oli, kuin olisi ajanut kaasariautolla ryyppy liian suurella. Ainoana erona oli se, ettei kabiinista voinut vaikuttaa asiaan millään tapaa...

Työmatkan pitkät ikävät "nakutusmäet" meni lopultakin selkeillä ahtopaineilla ilman ledin vilkuntaa, mutta tyhjäkäynnillä kone ei halunnut käydä herkästi. Bensa ihan haisi seutukunnassa. Kotimatkalla oli pakko säätää seosta laihemmalle, jotta kaupunkiajo sujuisi mielekkäästi.

Vikadiagnoosia kehittelin ohjauspainesäätimen suuntaan ja vaihdoin sitten kolmannen turbomallin ohjauspainesäätimen tuossa iltasella paikalleen. Alkaa vähitellen kypsyttämään tuon vian hakeminen. Ohjauspainemittari on rakennettava, jos haluaa päästä selville tuosta mysteeristä. Ei tässä muukaan näytä auttavan.

Hullut seossäätökokeilut eivät kuitenkaan vieneet syyskokousmatkan polttoainekulutusta metsään. Paluumatkan keskikulutus oli 9,1, kun menomatkalla meni yli 10litraa sadalle. Jotkut teistä lukijoista muistanevat, että tuo vekotin kulki keväämmällä pitkän aikaa 8,5litran kulutuksilla. Ajokierroksilla siis seokset olivat oikealla suunnalla, mutta tyhjäkäynnillä ei... Eiköhän tämä mysteeri ala selviämään vähitellen. Toivotaan ainakin näin. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Osta nyt herranjumala se seosmittari niin tiedät edes että onko vika seoksien vai sytyksen puolella.Säästää hermoja.Usko.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suppari kirjoitti:Osta nyt herranjumala se seosmittari niin tiedät edes että onko vika seoksien vai sytyksen puolella.Säästää hermoja.Usko.
Ootellaan tilipäivää...

Huomenna onkin venavälysten säätö. Saas nähdä, miten pelaa säädettynä. Nythän se raksuttelee melkoisen voimakkaasti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tehtiinpä sitten venttiilien säätö. 7:ssä venttiilissä välys 0,1-0,2 mm liian pieni, yhdessä liian suuri! Venttiilivaurion synty olisi ollut mitä ilmeisin lähiaikoina, koska eräskin venttiili melkein kantoi. Nyt kone käynnistyy kaikilla neljällä ja käy nätisti. Ainoana pikku murheena on venynyt jakoketju ja toisesta jakoketjun laahaimesta hävinnyt pala. Pala on osautunut ilmeisesti öljypohjaan. Pitää hommata uusi kettinki. Ehjät laahaimet löytyi pajalta tuossa tänäiltana. Luultavasti viikonloppuna tehdään jakoketjuremppa.

Ei muutes enää nakuttele kone turhia. Tehoja tuli taas kerran lisää. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Uusi jakokettinki tilattu ja se tulee huomenissa.

Laitoin tänään kuskin oveen noin kymmenen vuotta uudemman lukkomekanismin ja lemppasin originaalin koneiston romurautaan. Oli nimittäin mennyt niin väljäksi, ettei ovi mennyt joka kerta kiinni, vaan paukahti auki. Sai toisinaan montakin kertaa vetästä, ennenkuin sai oven jäämään kiinni. Varsin ikävä ominaisuus. Nivelet oli aivan totaalisen väljät. Se olisi voinut levahtaa oven sisään milloin tahansa. 8O Nyt ovi jumpsahtaa kiinni, kuin uudessa autossa.

Lämmityslaitteen puhallin metelöi oudosti. Ihan kuin olisi sorvannut jotain karkeaa rautaa. Luulin jo moottorissa olevan vikaa ja voitelin laakereita ATF:llä, mutta ei se auttanut paljoakaan. Aiemmin vaihdoin jo puhaltimen moottorin ja roottorin välisen kumimutikan tiukkaan. Sitten kuulostelin tarkemmin, mistä se jurskutus oikeasti tulee. Paikansin äänen vastakkaiseen päähän. Jarrutehostimen luona on hieman ahdasta, mutta sain kuin sainkin puhallinroottorin vasemmanpuoleisen (auton kulkusuunnassa) laakerin purettua paikaltaan pois ja lisäsin sinne nailonisen prikan vaseliinin kera. Puhallin hiljeni kertalaakista (kyllä se vielä puhaltaakin). Ilmeisesti roottori alkaa matkustelemaan akselin suuntaisesti ja piti sen takia mekkalaa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Moottoriremonttia lyhyesti:

Sunnuntaina: Ketjun vaihtoremppaan. Alempi kiinteä jakoketjun laahain oli poikki. Makasi kotelossa. Mutteria ei löytynyt. Ylempi pätkä oli vielä paikallaan, mutteri löysällä. Jakoketju oli syönyt jakokoppaa siten, että olisi pian tullut ulos. Yhden kiinnitysruuvin reikään oli jo yhteys jakopäästä. Vaihdettu ehjä jakokoppa ja ehjät laahaimet. Asennettiin kone+vaihteisto -paketti autoon. Koekäynnistyksessä ei öljynpaineita.

Maanantai: Ostettu Saabin orggis öljynimuputken o-rengas (1,20euroa). Nostettu jälleen konepaketti pois keulalta. Irroitettu kone ja laatikko toisistaan. Öljynimuputki havaittu vääntyneeksi ja o-renkaan tursottavan putken välistä. Muotoiltu Imuputkea ja asennettu uusi o-rengas. Moottori liimattu takaisin laatikkoon. Samalla vaihdettu parempi kytkimen työsylinteri, johon vaihdettu uudet tiivisteet. Moottori nostettu keulalle. Jäähdytin lukkopelti jne vielä asentamatta.

Jatkuu: Torstaina?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aika sisukasta korjaamista :D
Hieman OT mutta sinulla kun on 900 ja tuplis verrokkiautoina niin millainen ero noiden lämmityslaitteissa on, eli onko tupliksen lämmityslaite ja huurteenpoisto radikaalisti huonompi kuin satkussa?
Mietin että kannattaisiko päivittää tuplikseeni tuollainen uudemmanmallinen lämmityslaite vaiko jättää koko auto suosioilla kesäkäyttöön (tai myydä pois). Nythän siinä on se mooseksenaikainen wanha lämmityslaite eli sellainen eristämätön peltipömpeli josta menee ilma ohuita haitariputkia pitkin kabiiniin, eli ei liene järin tehokas :roll:
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Satkussa on parempi huurteenpoisto, lämmitystehosta en osaa sanoa.. Molempia on lämpimiksi kehuttu, enkä itse ole sillä puolella niin eroa huomannut..

Vaan kyllä tupliksessakin tuulilasi aukeaa, ei siinä mitään. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ng900aero kirjoitti:Aika sisukasta korjaamista :D
Hieman OT mutta sinulla kun on 900 ja tuplis verrokkiautoina niin millainen ero noiden lämmityslaitteissa on, eli onko tupliksen lämmityslaite ja huurteenpoisto radikaalisti huonompi kuin satkussa?
Mietin että kannattaisiko päivittää tuplikseeni tuollainen uudemmanmallinen lämmityslaite vaiko jättää koko auto suosioilla kesäkäyttöön (tai myydä pois). Nythän siinä on se mooseksenaikainen wanha lämmityslaite eli sellainen eristämätön peltipömpeli josta menee ilma ohuita haitariputkia pitkin kabiiniin, eli ei liene järin tehokas :roll:
Mertmi on taas aika ahkeraan asunu tallissa. :D

Jatkoa offtopikiin: Eipä ole koskaan ysiysissä palella tarvinnu(jossei tota laikkaversiota lasketa)kuhan kenno on puhdistettu moskasta.
Mielestäni 99:n l.laitteesta tulee jopa kuumempaa mitä satkun. Parempaa satkussa on hiljasempi puhallus ja paremmat suuttimet sivuikkunoille. Kyllä 99:n suuttimet pitää sivuikkunat auki, jos huurteenpoistoon haluaa parannusta niin hattuhyllyyn ritilä kuten viimeisen vuoden nopassa niin ilma vaihtuu tehokkaammin.
Joidenkin mielestä ysiysin l.laite on jopa parempi kun siinä saa portaattomasti säätää puhallusta lattialle/tuulilasiin.
99tips-sivustoilla on ohje miten 99:iin saada yksi puhallusnopeus lisää melko pienellä vaivalla.

Lämmityslaitteen takia en tuollaiseen kumminkin melko massiiviseen projektiin lähtis, tietty satkun kojelauta on paljon tyylikkäämpi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tetammi kirjoitti:
Lämmityslaitteen takia en tuollaiseen kumminkin melko massiiviseen projektiin lähtis, tietty satkun kojelauta on paljon tyylikkäämpi.
Eikun olisin päivittämässä omaani tupliksen uudemmanmallista lämmityslaitetta tuon nykyisen metallipömpelin tilalle, niitä näytti Ruotsissa vaihdellun aika useaan wanhaan tuplikseen.

Oikeastaan ikkunoidenkaan aukeamisella ei ole niin merkitystä kun ei tarvitsisi itse palella, satkussa sentään tarkenee (sellainen +30 astetta on mielestäni sopiva sisälämpötila, etenkin hyisenä aamuna) :)

(Tämä ei kyllä kuuluisi tänne Mertmin ansiokkaan projektin sivustoille :oops:)
Vastaa Viestiin