Ja voiko uusia 99 turbon jousia katkoa surutta noin kierroksen ilman että raapivat pyöränkaariin tms?
Onko kukaan ikinä irrottanut jousia 99/900:sta???
Onko kukaan ikinä irrottanut jousia 99/900:sta???
Millaisella jousipuristimella se tehdään? Mulla on 99:n korjaamokäsikirja jossa on sellainen hiton megalomaaninen puristin käytössä, onko pakko olla juuri tuonkaltainen työkalu (siis en jaksaisi painia 5h/puoli jonkin jousten kanssajollain Bilteman puristimilla).
Ja voiko uusia 99 turbon jousia katkoa surutta noin kierroksen ilman että raapivat pyöränkaariin tms?
Ja voiko uusia 99 turbon jousia katkoa surutta noin kierroksen ilman että raapivat pyöränkaariin tms?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8104
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Tarvittavat työkalut:
-Kaksi kpl Motonetin "heavy duty" jousenpuristinta tms.
-Tunkki ja pukit tms.
-19mm avain pyöränpulteille/muttereille
Tarvittavat toimenpiteet:
-Tunkkaa se nurkka ylös jonka jousta olet vaihtamassa.
-Kysy tunkkaamiseen ohjeet naapurilta, jos et osaa
-Irroita rengas (4kpl pultteja / muttereita, joita pyöritetään vastapäivään, että ne aukeaa)
-Laske nurkka pukkien varaan.
-Tunkkaa tukivartta niin, että jousi menee länään.
-Viritä jousipuristimet paikalleen ja purista jousi niin länään kun se menee tunkkia edelleen apuna käyttäen ja puristimen ruuvia samaan tahtiin kiristäen
-Laske tukivarsi tunkilla hitaasti ja varo syliin tipahtavaa jousta.
Näillä ohjeilla luulisi n. 93% Tuusulalaisistakin osaavan
-Kaksi kpl Motonetin "heavy duty" jousenpuristinta tms.
-Tunkki ja pukit tms.
-19mm avain pyöränpulteille/muttereille
Tarvittavat toimenpiteet:
-Tunkkaa se nurkka ylös jonka jousta olet vaihtamassa.
-Kysy tunkkaamiseen ohjeet naapurilta, jos et osaa
-Irroita rengas (4kpl pultteja / muttereita, joita pyöritetään vastapäivään, että ne aukeaa)
-Laske nurkka pukkien varaan.
-Tunkkaa tukivartta niin, että jousi menee länään.
-Viritä jousipuristimet paikalleen ja purista jousi niin länään kun se menee tunkkia edelleen apuna käyttäen ja puristimen ruuvia samaan tahtiin kiristäen
-Laske tukivarsi tunkilla hitaasti ja varo syliin tipahtavaa jousta.
Näillä ohjeilla luulisi n. 93% Tuusulalaisistakin osaavan
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
- jariha
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 4047
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kysytäänpä tässä samalla yksi mieltäni vaivannutta asiaa. Kun tupliksissa tapaa tämän tästä sitä, että keula on paljon korkeammalla kuin perä, niin johtuuko se löysistä etujousista vai lopussa olevista etuiskareista? Toisinkysyen, auttaako siihen jousen katkaiseminen vai pitääkö ihan käydä ostoksilla?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Tarkoitit varmaan että takapään jouset on kuoleentunu kun keulii.jariha kirjoitti:Kysytäänpä tässä samalla yksi mieltäni vaivannutta asiaa. Kun tupliksissa tapaa tämän tästä sitä, että keula on paljon korkeammalla kuin perä, niin johtuuko se löysistä etujousista vai lopussa olevista etuiskareista? Toisinkysyen, auttaako siihen jousen katkaiseminen vai pitääkö ihan käydä ostoksilla?
Etujousen katkaisu kyllä auttaa ulkonäköön mutta vanhat väsyneet vakiojouset ei oo kauhean herkkuja ajaa, pohjaa melko herkästi.
Turbon jousia mitoittamalla saa kohtuulliset tai sitten vaan ostaa taakse uudet, vaihtotyö on paljon helpompaa kuin taakse vaikka VJS:n selostuksen mukaan vaikuttaakin helpolta.
Tai sitten motoon on tullu tosi asiallisia puristimia.
Itsellä vaikka olenkin laittanu vääntiöosan ylöspäin että sais mahdollisimman ylhäältä kiinni niin en ole saanut yhdellä parilla vakiojousia niin läjään että olisivat pudonneet pois mutta ehkä en vaan osaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
- jariha
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 4047
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Joo, tätäkin mä mietin, että takapääkö se näissä sitten aiheuttaa keulimista. Eli etupäälle ei välttämättä tarvii tehdä mitään, mutta jos vaihtais taakse uudet jouset, niin auto tasapainoittuis. Ajattevuutta en huonona koe, ulkonäöllisesti tuo lähinnä kiusaa. Kiitos tästätetammi kirjoitti:Tarkoitit varmaan että takapään jouset on kuoleentunu kun keulii.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8104
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Hyshys, älä nyt kerro sille, että niiden puristimien kanssa pulaaminen on _todella_ vit...ikävää hommaatetammi kirjoitti: vaikka VJS:n selostuksen mukaan vaikuttaakin helpolta.![]()
Tai sitten motoon on tullu tosi asiallisia puristimia.
Mutta siis yo proseduurilla sain kaasarisaapista silti jouset pois suht. kivuttomastitetammi kirjoitti: Itsellä vaikka olenkin laittanu vääntiöosan ylöspäin että sais mahdollisimman ylhäältä kiinni niin en ole saanut yhdellä parilla vakiojousia niin läjään että olisivat pudonneet pois mutta ehkä en vaan osaa.
Takaisinlaitosta ei sitten puhuttukaan mitään, itse jouduin viimeisen jousen kanssa tylysti rälläköimään puristimen paloiksi, että sain jousen asettumaan paikoilleen ja puristimen pois välistä
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Noita Villen viisasteluja
Pitää siis kiertää lähiseutujen Saab-huoltoja ja koettaa kysellä lainaan niitä oikeanlaisia puristimia, ei jaksa ähertää huonojen puristimien kanssa päivätolkulla.
Eikait noin vanhaa tarvitse enää muutoskatsastaa jos laskee reilumminkin alustaa, sanoo vaan että ompas vakiojouset jo kuoleentuneet?
Pitää siis kiertää lähiseutujen Saab-huoltoja ja koettaa kysellä lainaan niitä oikeanlaisia puristimia, ei jaksa ähertää huonojen puristimien kanssa päivätolkulla.
Eikait noin vanhaa tarvitse enää muutoskatsastaa jos laskee reilumminkin alustaa, sanoo vaan että ompas vakiojouset jo kuoleentuneet?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
madallusjouset (lesjöfors) tulee pois ja menee paikalleen ilman puristinta satkun etupäässä. Iskarin alapää auki, niin lähtee jousi pois. Eilen viimeksi oli auki...
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
-
saabastelija
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Voihan se olla , että ainakin aloittelijoilta jää noilla työkaluilla irroittamatta.ecopower kirjoitti:Etupäässä ei tarvi puristimia välttämättä ollenkaan!!!![]()
Riitää 3kpl lataraudan pätkää johon on taivutettu koukku kumpaakin päähän.näillä jousi irtoaa 5:dessä minuutissa!
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
"koukku sarja" kuuluu ihan saabin omiin korjaamo erikoistyökaluihin!!moksu kirjoitti:Voihan se olla , että ainakin aloittelijoilta jää noilla työkaluilla irroittamatta.ecopower kirjoitti:Etupäässä ei tarvi puristimia välttämättä ollenkaan!!!![]()
Riitää 3kpl lataraudan pätkää johon on taivutettu koukku kumpaakin päähän.näillä jousi irtoaa 5:dessä minuutissa!
ja on todella helppo käyttää!!!
Viimeksi muokannut ecopower, To Loka 12, 2006 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Ei ole vielä tullut ajankohtaiseksi jousien vaihto kun löytyi muutakin korjattavaa mutta tällä tai ensi viikolla pitäisi koettaa sohlata etuvieterit irti.
Voikos turbon vakiojousia katkaista esim. puoli kierrosta (ja hioa tietty pään alkuperäisen näköiseksi viistotuksi) vai pitääkö ottaa täysi kierros kerralla jotta sopivat niihin jousilautasiin (vai onko sillä väliä)?
Voikos turbon vakiojousia katkaista esim. puoli kierrosta (ja hioa tietty pään alkuperäisen näköiseksi viistotuksi) vai pitääkö ottaa täysi kierros kerralla jotta sopivat niihin jousilautasiin (vai onko sillä väliä)?