Sinänsä kätevää, jos haluaa suojata rekisterikilpä raparoiskeilta sadekelillä huonoilla teillä ajettaessa...

Niinpä, kukahan sitten määrittelee onko valaisuteho riittävä, jos itse sanoo että koko kilpi on valaistu määräysten mukaisilla valaisimilla?Mimmi kirjoitti:Valaistusvoimakkuudesta ei puhuta halaistua sanaa noissa pykälissä (olen kysynyt oppineemmilta asiaa). Rekisteritunnuksen valaisimesta on kyllä määräykset.
siis se heijastus tulee siihen asfalttiin kimmokkeena, ei niin että kamera näkee mutkan taaksemake_saab kirjoitti:Muutaman poliisin tolppa kuvan olen nähnyt ja kaiketi ne pystyy peilaan sen rekkarin asvaltinkin kautta jo nykyisin niin ei tommonen viritys paljo siinä vaiheessa auta.
Itseasiassa ei saa:Mimmi kirjoitti:Kiva porsaanreikä: Rekisterikilpeen ei saa kiinnittää kilpeä, mutta sen eteen saa laittaa ei-peitävän kilven.
Tämä tarkoittaa myös läpinäkyviä levyjä. Usko pois. Tästä neuvoteltiin pari kertaa asiakkaan kanssa.... ja siten, ettei mikään ajoneuvon osa tai varuste osittainkaan peitä sitä.
Ei nykyisessä direktiiviin perustuvassa asetuksessa, mutta vanhassa suomalaisessa kilpiasetuksessa lukuetäisyydeksi oli määritelty 20 metriä.En tiedä, mutta sen tiedän, että pykälän 4 lukuetäisyyttä ei ole missään määritelty.
Juttu menee näin:Mimmi kirjoitti:Valaistusvoimakkuudesta ei puhuta halaistua sanaa noissa pykälissä (olen kysynyt oppineemmilta asiaa). Rekisteritunnuksen valaisimesta on kyllä määräykset.
Tästä löytyy viittaus ETY-direktiiveihin vuodelta 76, 84 ja 91. , eli siirrytään Finlex:istä Eur-lex:iin: http://eur-lex.europa.eu/ ja haetaan esiin direktiivit 76/756 ja 91/663.3. Edellä 1 momentin a-j kohdassa ja 2 momentin a-g ja j kohdassa tarkoitettujen valaisimien ja heijastimien värin, tyypin, lukumäärän, sijoituksen, näkyvyyden, suuntauksen, kytkennän ja toiminnan ilmaisinta koskevien vaatimusten tulee täyttää 5 momentissa säädetyin poikkeuksin EY:n neuvoston moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen valaisimien ja merkkivalolaitteiden asennusta koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä antaman direktiivin (76/756/ETY) vaatimukset, sellaisina kuin ne ovat muutettuina direktiivillä 84/8/ETY, tai E-säännön no. 48 vaatimukset. Autossa, joka otetaan käyttöön 1 päivänä lokakuuta 1994 tai sen jälkeen, tässä momentissa tarkoitettujen valaisimien ja heijastimien värin, tyypin, lukumäärän, sijoituksen, näkyvyyden, suuntauksen, kytkennän ja toiminnan ilmaisinta koskevien vaatimusten tulee täyttää sanotun EY-direktiivin määräykset, sellaisina kuin ne ovat muutettuina direktiivillä 91/663/ETY. Muidenkin valaisimien ja heijastimien värin, sijoituksen, näkyvyyden ja suuntauksen määrittämiseen sovelletaan, mitä sanotussa direktiivissä tai sanotussa säännössä on määrätty.