Katalysaattorimurheita

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
turbocharger
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Elo 11, 2006 18:07

Katalysaattorimurheita

Viesti Kirjoittaja turbocharger »

Autoani on koko syksyn vaivannut CE-valon ajoittainen palaminen. Käytin autoa elokuussa Länsiautossa, jossa testeri tarjosi vikaa katalysaattorissa. Silloin vialle ei tehty mitään, mutta valo pysyi poissa jonkin aikaa korjaamokäynnin jälkeen. Viime viikolla CE-valo syttyi jälleen ja tänään Länsiauton pikahuolto paikansi vian jälleen katalysaattoriin. Autoa tutkinut asentaja vakuutti, että vika on nimenomaan katissa, sillä lamda-anturit hän totesi toimiviksi. Autoni on hankittu heinäkuun lopulla autoliikkeestä, joten myyjän virhevastuun pitäisi olla voimassa. Autoa tutkinut asentajakin suositteli vaihdattamaan yli 1400€(!!!) maksavan katalysaattorin myyjäliikkeen piikkiin. Soitettuani myyjälle ja kerrottuani asiasta hän kuitenkin kieltäytyi korvaamasta osaa. Syyksi myyjä mainitsi, että katalysaattori on kuluva osa, eikä se kuulu takuun piiriin. Ostohetken jälkeen autollani on ajettu neljä tuhatta kilometriä, joten omasta mielestäni vika kuuluu ilman muuta myyjäliikkeen vastuulle. CE-valon vuoksi autosta on tarkastettu jo DI-kasettikin, mutta sen todettiin olevan kunnossa. Huomionarvoista vian ilmenemisessä on se, että CE-valo on joka kerta syttynyt voimakkaan kiihdytyksen yhteydessä. Kerran valo on myös sammunut omia aikojaan. Valon palaminen ei millään tavalla vaikuta auton toimintaan (ainakin tuntuu siltä) , eikä auton päästöarvoissakaan ole huomauttamista.

Jos jollakin on kokemuksia vastaavasta tai muuten vaan hyviä neuvoja, otan ne kiitollisuudella vastaan!

PS. Autoni on 9-5 2,3t -01 136kW ja ajomäärä 179tkm.
Viimeksi muokannut turbocharger, Ma Loka 23, 2006 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Jos omasta lompakosta pitää katti maksaa, niin kannattaa laittaa joku tarvikekissa. Säästää toista tonnia johonkin parempaan kohteeseen.
Jos autossasi on kaksi lambdaa, niin jälkimmäisen voinee poistaa käytöstä merkkiliikkeestä löytyvällä testerillä. Katti kuitenkin kannattaa vaihtaa tarvikkeeseen, tukossa oleva hajottaa koneen.

Jos autosta on hajonnut DI kasetti, niin Saab korvaa samalla hajonneen katin eli kannataa sevittää vauriohistoria vaikka soittamalla edellisille omistajille.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tais olla EU lain säädänössä sanottu katin iäksi 5v johon auton valmistajan on sitouduttava. Myyjän vastuuseen en ota kantaa mutta siinäkin se 6kk on voimassa myyntihetkestä ja pidenpäänkin jos on osoitettavissa ne määritellyt kriteerit.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Itellä kävi auto (2.0t -02) DI-kasetin vaihdossa ja jakopää/tasapainoketju/huohotinhuollossa saabin laskuun tuossa kuukausi sitten ja huollon jälkeen alkoivat samanlaiset ongelmat eli katalysaattorin takia syttyvä vikavalo on pitänyt sammuttaa jo kolmesti. Auto ei tosiaan käytökseltään muutu vikavalon syttyessä juurikaan. Itsellä kuitenkin tuli remontin jälkeen katin lisäksi toinenkin ongelma, eli auto ilmeisesti haluaisi muuttua diisseliksi, sen verran lahjakkaasti venttiili naputtaa. Huollossa kun taas kerran sitä eilen käytin näytillä, niin diagnoosiksi tuli, että on tainnut lähteä paska kiertoon kun koneeseen on tuo edellinen remontti tehty ja tukkinut venttiilinnostajan. Tästä syystä nakutus ja sen seurauksena sytytyksen ajoitus ja seokset yms. perseellään ja kuulemma tästä syystä sytyttäisi aina sitten tuon CE:n kun tulisi palamattomia hiilivetyjä katista liikaa läpi. Tiedä sitten, miten asian oikea laita, mutta selvinnee ensi maanantaina, jolloin auto menee huoltoon ja konehuoneen puolella tehdään taas purkutoimenpiteitä.

Toivottavasti menee itsellä katti takuun piiriin, jos se nyt sitten on edes rikki kun kuitenkin ongelmat alkoivat sen jälkeen, kun kävin DI-kasetin vaihdattamassa nykimisen takia.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Märkäkorva kirjoitti:Huollossa kun taas kerran sitä eilen käytin näytillä, niin diagnoosiksi tuli, että on tainnut lähteä paska kiertoon kun koneeseen on tuo edellinen remontti tehty ja tukkinut venttiilinnostajan. Tästä syystä nakutus ja sen seurauksena sytytyksen ajoitus ja seokset yms. perseellään ja kuulemma tästä syystä sytyttäisi aina sitten tuon CE:n kun tulisi palamattomia hiilivetyjä katista liikaa läpi.
Suostuuko tehdas maksaako tällaisessa tapauksessa vielä nuo tulevat remontit venanostimille samalla tavalla kuin jakopäärempassa? Vai meneekö artistin piikkiin? :(
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Kuluttajansuojalaki

Viesti Kirjoittaja Niko »

Tervehdys! Otahan yhteyttä reilusti oman alueesi kuluttajaneuvojalle, niin heiltä saanet vastauksen/neuvon tuohon katalysaattori-asiaan. Myyjäliike voi sitten joko noudattaa tai olla noudattamatta tätä kuluttajaneuvojan mielipidettä. Itselläni ainakin auttoi ja olen tätä menetelmää jo kahdesti toteuttanut saman auton ollessa kyseessä. Itse jouduin silti osallistumaan kustannuksiin; ensimmäisessä tapauksessa myyjän mielestä kyseessä kuluva osa ja minulle maksettava 100%, mutta päädyttiin 50%/50%-ratkaisuun. Toisessa tilanteessa ei ollut kuluvasta osasta kysymys ja myyjä oli valmist tulemaan vastaan 50%/50%, mutta päädyttiin 75%(liike)/25%(minä) ratkaisuun. Veikkaisin, että kulut voisi mennä vähintään fifty/fifty tuommoisessa tapauksessa. Ja jos myyjäliike ei suostu kuluttajaneuvojan neuvoa noudattamaan, niin asia kulutusvalituslautakuntaan kuluttajaneuvojan ohjeiden mukaan. Kelpaa se raha sitten myöhemminkin :)

Sitten tuohon Märkäkorvan -kirjoittamaan juttuun. Omaan autooni on tehty vastaavasti jakopään kunnostus -homma ja nyt maahantuojan ohjeiden mukaan tullaan tekemään jälkikäteen tuo uusin huohotinpäivityskin. Varsinaista katti-ongelmaa ei ainakaan vielä ole ollut, mutta päästöt olivat HC:n arvojen osalta kohtalaisen korkeat; tyhjäkäynti n.80 ja 2000krs/min n.50. Katsastus-setä ei ollut kuitenkaan huolissaan tästä. Edellisen kerran kun hain auton huollosta ja oli seissyt vähän pidempään ja oli ollut kylmä ilma, niin naputteli jonkin aikaa myös ja tätä ihmettelin. Ilmat lämpenivät, eikä naputusta enää kuulunut. Nyt auto on ollut taas 3 vk huollossa ja tulee olemaankin vielä ainakin viikon. Maahantuojalta kestää kuukauden päivät toimittaa ohjaustehostimen letku!? Onneksi minulla on käytössä myyjän lainaama vaihtoauto, ettei tarvitse olla kävelymiehenä. Jännityksellä odotan, että alkaako samat naputus/katti-ongelmat mulla, kun ilmat kylmenee ja huohotinpäivityskin tehdään samaan syssyyn..

Täten myös minua kiinnostaisi erittäin paljon, että maksaako artisti vai ei tämän venttiili-homman!? Ja jos ei, niin mikähän mahtaa olla kustannusarvio?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ansis kirjoitti:Jos omasta lompakosta pitää katti maksaa, niin kannattaa laittaa joku tarvikekissa. Säästää toista tonnia johonkin parempaan kohteeseen.
Jos autossasi on kaksi lambdaa, niin jälkimmäisen voinee poistaa käytöstä merkkiliikkeestä löytyvällä testerillä. Katti kuitenkin kannattaa vaihtaa tarvikkeeseen, tukossa oleva hajottaa koneen.

Jos autosta on hajonnut DI kasetti, niin Saab korvaa samalla hajonneen katin eli kannataa sevittää vauriohistoria vaikka soittamalla edellisille omistajille.
Jep, samaa mieltä olen tuosta kissan laitosta, 100e enempää ei kannata uhrata vakio kulkineen kissaan. Varsinkin jos takuu ja myyntitakuu ja muut asiat on jo taakse jäänyttä elämää.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Itellä vaan tuon katin kanssa semmonen, että moottoritakuuta vielä melkein 4 vuotta jäljellä, joten ei varmaankaan parane mitään tarvikekattia olla heti laittamassa jos vaikka vanha olisi rikki ja maahantuoja/autoliike ei sitä rupeaisikaan maksamaan. Sen verran kuitenkin on nyt ollut tuossa koneessa tuota ongelmaa (tai alussa ei ollut juuri mitään, mitä nyt ketju vähän helisi ja DI vähän silloin tällöin nykäisi, mutta huollon jälkeen jo vaikka mitä). Takuuseen on kuitenkin tämäkin moottoriremppa tehty ja takuuta silmälläpitäen kalliilla huoltokirjaa täytelty (ei kuitenkaan ihan virallisessa merkkiliikkeessa) eikä tehty huoltoja itse.

Noh, maanantainahan tuo homma lähtee selviämään ja ainakin viimeksi käydessäni oli semmoinen ääni kellossa, että ongelmat menevät saman vian piikkiin kuin edellinen remontti, eli ei pitäisi kait itse joutua maksumieheksi. En siis ala vielä ketään ristiinnaulitsemaan enkä haukkumaan, onhan minulla kuitenkin kakkosautona käytössä saman mallin kulkine (kylläkin hieman vanhempi, ks. alla ;), eli ei tarvi autotonna pyöriä (kiitos muuten P:n Veelle talvirenkaiden lainaamisesta tuohon vanhukseen) kun ei tuolla venttiilivikaisella kehtaa ajella, luulevat vielä DieselOoppeliksi
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pro Car Serviceltä ovat kuulemma ostaneet käytettyjä katteja, kun jotkut "huimat" vaihtaa autoihinsa viriputkistoja ja katteja, niin sinne jää kertoman mukaan kelvollista b-osaa hyllyyn.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

No nyt tuli eilen vasta englannista tuo päätös katalysaattorin suhteen, oli jostain syystä kestänyt pitkästi kolmatta viikkoa, eli katalysaattori on kuin onkin rikki ja venttiilinnostaja naputtaa (syynä ilmeisesti jakoketjuremontin yhteydessä irronnut karsta, joka on tukkinut nostajan). Katalysaattorin ilmeisesti rikkonut viallinen DI-kasetti, joka vaihdettiin samalla kun tehtiin tuo jakopääremppa (auto nyki ennen vaihtoa aina silloin tällöin kiihdytyksissä, ei ehtinyt olla kauaa semmonen, mutta kun huoltoon pääsy kesti muutaman päivän).

Päätös oli, että moottoritakuu kattaa nämäkin ongelmat, eli nostaja(t) vaihtoon ja uusi katti paikalleen saabin piikkiin, eli homma bueno tältä osin, ei loppujen lopuksi haittaa tuo moottorien viallisuus, tuleepahan tehtyä melkoisen laaja huolto autoon kohtalaisen pienillä kuluilla (onhan nuo vaihdettavat osat kuitenkin kulutustavaraa muutenkin, vaikka ei tosin pitäisikään vielä tämänikäisessä ollakaan ongelmina)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Märkäkorva kirjoitti:Päätös oli, että moottoritakuu kattaa nämäkin ongelmat, eli nostaja(t) vaihtoon ja uusi katti paikalleen saabin piikkiin, eli homma bueno tältä osin
Hieno homma että takuu kattaa vielä nuo nostimetkin ! :)
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Lisämurheita hieman:

eilen tuossa asentelin uutta lämppärin johtoa keulaan, kun tulin tuossa peruutelleeksi entisen mäsäksi (ei kait vain olis unohtunut johto seinään) ja samalla sitten jouduin irroittamaan pohjasta muovit, että sain letkun kulkemaan. Huomasinpahan vain (tai P:n Vee huomasi), että jostain vuotaa öljyä ja että vuoto on tuore (ei vuotanut ennen jakopääremppaa, ei ole kauaakaan kun kävin edellisen kerran autoni alla öljynvaihdossa), eli ei ollut vielä "mönjäytynyt" koneen kylkeen vaan oli vielä sormella puhtaaksi pyyhkäistävissä.

Vuoto on jossain ylempänä, eihän tuonne mitään näe, mutta kuitenkin niin, että yläpuolelta katsottaessa kuiva muuten, paitsi jossain vaihdelaatikon seutuvilla alkaa olemaan kosteaa. Alhaalta kun katsoo, niin sieltä se koneen etupuolelta jostain tulee ja valuu koneen ja vaihdelaatikon saumaa pitkin alas (siis moottoriöljyä, mutta kierrossa ollutta sellaista, eli ei vain öljyntäytössä roiskittua, toisaalta ei lähelläkään suodatinta, joten koneesta tulee)

Soitin aamulla huoltoon ja lupasivat tarkistaa tiivisteet, jotka on jakopäärempassa jouduttu vaihtamaan, josko joku olisi jäänyt huonosti/kiristämättä.

Että osaa nyt vastustaa tämmönen asia :(
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: Katalysaattorimurheita

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Tämmöinen vanha ketju löytyi aiheesta. Moottorin varoitusvalo siis alkoi palaa ja Metro-Auton testeri ilmoitti katalysaattorin aiheuttajaksi. Sammui, kuinkahan kauaksi aikaa. Edellä kirjoitettiin että vaihdettava ettei hajota moottoria, niinkö. Hinta 2.170, hurraa. Jos mulla sattuisi olemaan takuuvaihdettavat sytytyskasetit mitä yhteyttä niillä voisi olla tähän vaivaan. Nimim. vastauksesta kiitollisena.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: Katalysaattorimurheita

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Tunnetteko/ootteko käyttäneet tällaista jenkkilän kauppaa

http://www.autopartswarehouse.com/searc ... 67266+9190

Onko tuo 3.0 litraisen Catalyc Converter 62 taalaa se osa minkä tarvitsen.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Katalysaattorimurheita

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Itellähän kävi tuossa loppujen lopuksi niin, että takuun piikkiin meni uusi katti, kun oletettavasti rikkoutumisen oli aiheuittanut viallinen DI-kasetti.

Kasetti oli kuulemma jättänyt kipunaa väliin niin, että tätä kalliimman puoleista polttonestettä oli sitten mennyt kattiin asti. Selitykseksi sain, että bensaa meni kattiin aina ajossa ja kun sitä kertyi sinne riittämiin ja samalla katti lämpesi tarpeeksi (CE-valo syttyi aina ~1/2-1 tunnin ajon jälkeen kiihdeytyksessä), paloi se sitten siellä. Vanha katti oli kuulemma sulanut ~puoleen väliin asti (ei ois tainnu ihan mennä' katsastuksessa päästöistä läpi).

Murheet tuon saabin kanssa vaan jatkuvat yhä. Auto on käynyt jakopäärempan/huohotinpäivityksen/katin vaihdon/DI-päivityksen jälkeen ~10 kertaa huollossa. Alkoi nimittäin jakopäärempan jälkeen venttiili naputtamaan tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella. Ensin epäiltiin nostimien tukkeentumista -> uudet nostimet takuuseen (ei auttanut) Sitten putsattiin sihtejä uusiksi (ei auttanut) sitten vaihdettiin öljypumppu, kun ei kuulemma öljynpaine riitä (maksoin ite, ei auttanut, tilanne tosin muuttui niin, että nyt naputtaa kaks nostinta, ensimmäinen alkaa naputtamaan lämpimällä koneella vajaan minuutin tyhjäkäynnin jälkeen, toinen liittyy kuoroon hetken päästä). Ilmeisesti jakopääremontin jälkitautina koneessa kiertää sen verta moskaa, että nyt uudetkin nostimet ovat tukkeutuneet. Muuta selitystä en enää keksi, kun kerta öljynpaineetkin on mitattu ja kohdallaan.

Taistelu on jatkunut nyt yli vuoden ja loppua ei näy. Toivottavasti tuosta vielä joskus saadaan toimiva pirssi, on nimittäin pikkuisen liika arvokas vielä romuttamolle.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Vastaa Viestiin