Kansien erot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Dino
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Marras 08, 2006 22:29
Viesti:

Kansien erot

Viesti Kirjoittaja Dino »

Osaakos kukaan valaista etä mitä eroa on 900 -89 C-mallin ja I-mallin kansilla? Onko suuriakin eroja meinaan että voiko C- mallista tehdä suoraan ilman kannen vaihtoa ruiskun?

Kyse siis 8v koneesta.

Dino
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kyllä voit tehdä ruiskun ilman kannenvaihtoa. Ainut mahdollinen ero kansissa on pakoventtiileissä, ruiskuissa ja turboissa on natriumtäytteiset paremman kuumuudenkeston toivossa. Ruiskukoneessa ne ovat tosin täysin tarpeettomia joten voit huoletta rakentaa ceestä iivarin. :)
Aki Peltola #1132
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nokka-akseli erilainen muistaakseni erilainen. En ole kylläkään varma oliko H-koneessa, ainakin B-koneessa on.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

on se

Viesti Kirjoittaja mestari »

nokka on eri
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

H-koneen ruiskun, kaasutin ja APC-turbojen (kaikki siis 8-v) nokka-akselien ajoitukset ovat samat.

Kaasarin nokassa on ylimääräinen epäkesko, joka käyttää polttoainepumppua - sopii silti myös ruiskun kanteen. Jos ruiskuun laitat kaasarikoneen kannen, niin ainoa ylimääräinen homma on tukkia pa-pumpun aukko.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Dino
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Marras 08, 2006 22:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dino »

Joo, kiitoksia vain paljon vastauksista. Tämä selventääkin asiaa.

Tietääköhän kukaan miksi se imusarjan tiiviste on erilainen? Ja miten se on erilainen koska ainakin varaosanumero on eri.

Dino
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Dino kirjoitti:Tietääköhän kukaan miksi se imusarjan tiiviste on erilainen?
Vesikanava on ruiskumallin imusarjassa eri kohdassa kuin kaasarilla tms. Kaasarimallin laipassa on keskellä umpinainen kohta, ruiskumallisessa siinä virtaa vettä, ja alkupään K-jet-imusarjoissa siinä kohdassa vedessä ui lämpöaikakytkin.

Tuossa H-moottorin kaasarimallin imusarjan kuva (99 -82):
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin//99KJ ... age46.html

Bensapumpun aukko ruiskumalliin siirtyessä tulee tukittua lisäilmaluistin jalalla, ainakin jos K-jetin asentaa.
Viimeksi muokannut jus, Ma Marras 13, 2006 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Dino
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Marras 08, 2006 22:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dino »

Olis tarkotus laittaa sähköruutta -90 mallisesta 900:sta

Dino
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Dino kirjoitti:Olis tarkotus laittaa sähköruutta -90 mallisesta 900:sta
Minkälaisessa 900 -90 on 8V ja sähköruisku?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Dino
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Marras 08, 2006 22:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dino »

Hyvä kysymys. Konetta en ole vielä nähnyt ollenkaan mutta ei kai mekaanisessa ruiskussa ole boksia jossa lukee Jetronic?

Dino
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Dino kirjoitti:ei kai mekaanisessa ruiskussa ole boksia jossa lukee Jetronic?
Mekaanisessa ruiskussa ei ole mitään boksia, koska on mekaaninen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Paitsi lambda mallissa on takapenkin alla. Siinä lukee tuo ainakin.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Dino
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Marras 08, 2006 22:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dino »

Tässä on lambda. Missä vuosimalleissa 900 on ollut sähköruutta?

Dino
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Vapareissa 88-93

Jotenkas 8v kat ruiskun laittoa ei suositella.
Viimeksi muokannut 900i, Ma Marras 13, 2006 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

K-jetronic lambdalla ja katilla ei ole ihan sellainen, mitä yleisesti sähköruiskuksi nimitettäisiin.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/i8kat/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin