vakuutusyhtiön informaatio?
Huhtikuun alussa myös termistö muuttuu, eli ollaanpa tarkkoina:
Eli jos auto 2.4.2007 jälkeen poistetaan rekisteristä, sen kilvet palautetaan ja sitä ei enää sen jälkeen saa kilpiin takaisin. Ei millään. Sitä ei enää ole olemassa. (Vastaa nykyistä poistoa romutettuna tai tuhoutuneena.)
Huhtikuun alusta autolle voidaan tehdä poisto liikennekäytöstä, tällöin kilpiä ei palauteta, mutta verot ja vakuutukset katkeavat. Auto voidaan ottaa liikennekäyttöön, kunhan määräaikaskatsastus on voimassa ja auton rakennetta ei ole muutettu muutoskatsastusta edellyttävällä tavalla.
Rekisteröintikatsastus tehdään vain ensimmäistä kertaa rekisteriin merkittävälle ajoneuvolle. (esim. tuontiautot).
Nyt ilman kilpiä olevan auton saa kyllä takaisin liikenteeseen, sillä se on edelleen rekisterissä. Tuo lopullinen rekisteristä poisto koskee siis tapahtumia 2.4.2007 jälkeen.
Liikennekäytöstä poistetun auton siirtämisestä ei tutulla katstastusmiehellä ollut vielä tietoa. Veikkasi onnistuvan siirtotarroilla.
Toinen "kiva" yksityiskohta on muutos katsastuksen päättämisessä.
Jokaisen hyväksytyn katsastuksen jälkeen autolle tulostetaan uusi rekisteriote. Juju on siinä, että uudelle otteelle merkitään katsastuksessa annetut korjauskehotukset. Korjauskehotukset merkitään myös tulevaan ATJ:hin, eli ajoneuvotietojärjestelmään. Enää ei otteen "katoaminen" autakaan, jos jotain huomautuksia katsastuksessa annetaan.
Eli jos auto 2.4.2007 jälkeen poistetaan rekisteristä, sen kilvet palautetaan ja sitä ei enää sen jälkeen saa kilpiin takaisin. Ei millään. Sitä ei enää ole olemassa. (Vastaa nykyistä poistoa romutettuna tai tuhoutuneena.)
Huhtikuun alusta autolle voidaan tehdä poisto liikennekäytöstä, tällöin kilpiä ei palauteta, mutta verot ja vakuutukset katkeavat. Auto voidaan ottaa liikennekäyttöön, kunhan määräaikaskatsastus on voimassa ja auton rakennetta ei ole muutettu muutoskatsastusta edellyttävällä tavalla.
Rekisteröintikatsastus tehdään vain ensimmäistä kertaa rekisteriin merkittävälle ajoneuvolle. (esim. tuontiautot).
Nyt ilman kilpiä olevan auton saa kyllä takaisin liikenteeseen, sillä se on edelleen rekisterissä. Tuo lopullinen rekisteristä poisto koskee siis tapahtumia 2.4.2007 jälkeen.
Liikennekäytöstä poistetun auton siirtämisestä ei tutulla katstastusmiehellä ollut vielä tietoa. Veikkasi onnistuvan siirtotarroilla.
Toinen "kiva" yksityiskohta on muutos katsastuksen päättämisessä.
Jokaisen hyväksytyn katsastuksen jälkeen autolle tulostetaan uusi rekisteriote. Juju on siinä, että uudelle otteelle merkitään katsastuksessa annetut korjauskehotukset. Korjauskehotukset merkitään myös tulevaan ATJ:hin, eli ajoneuvotietojärjestelmään. Enää ei otteen "katoaminen" autakaan, jos jotain huomautuksia katsastuksessa annetaan.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Munkin 96 on nyt seisonnassa ja ilmoitin että seisonta päättyy 1.6.2007. Nyt vaan odotellaan sitten josko uudistus muuttaa mitenkään seisonta-aikaa...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Käytännössä tämä aiheuttanee myös katsastuksen hinnan nousun. Eikös nykyään uuden otteen tulostus ole noin kympin verran, joten sehän lisätään äkkiä katsastuksen hintaanSvc kirjoitti: Toinen "kiva" yksityiskohta on muutos katsastuksen päättämisessä.
Jokaisen hyväksytyn katsastuksen jälkeen autolle tulostetaan uusi rekisteriote. Juju on siinä, että uudelle otteelle merkitään katsastuksessa annetut korjauskehotukset. Korjauskehotukset merkitään myös tulevaan ATJ:hin, eli ajoneuvotietojärjestelmään. Enää ei otteen "katoaminen" autakaan, jos jotain huomautuksia katsastuksessa annetaan.

900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Hallituksen esitys Eduskunnalle ajoneuvolain ja eräiden muiden ajoneuvojen rekisteröintiä koskevia säännöksiä sisältävien lakien sekä ajoneuvoverolain muuttamisesta.
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2006/20060061
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2006/20060061
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
tota mä en halua vielä uskoa, siis toihan olisi ihan syvältä. mua on harmittanut jo tähänastinenkin 30 päivän minimijakso seisonnalle, niin jatkossa täytyisi maksaa siitä jos haluaa seisottaa alle ~2 kk!nalleolut kirjoitti:seisonta vakuutus poistuu. eli siitä tulee tämä liikenteestä poisto. nykyiset seisontavakuutukset vissiin poistuu sitä myötä mihin asti ne on laitettu.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Juu, syvältä on lyhyen seisonnan kantilta katsottuna. Toisaalta, ainakin omalla kohdalla on tupannut nuo seisonnat olemaan luokkaa 2-4kk, joten aika +/- nollille jää tuo muutos. Esim. kahden kk:n seisonta-aika nykysäännöillä olettaen 450€ vakuutusmaksu per vuosi ja "halvempi" autovero:
vakuutussäästö 450€/12kk x 2kk = 75€
Autovero -95€ / 12kk x 2kk = -15,8€
Eli säästöä 59,2€
Uusi sääntö:
Vakuutussäästö = sama 75€
Autovero: -0 €
Palvelumaksut: -2 x (5...10€) = -10...20€
Lisävaivana konttorilla ravaaminen kahdesti.
Säästöä 55...65€.
Siis kun seisonta-ajalta säästetty autovero on yhtä suuri kuin 2 x palvelumaksu, muuttuu seisonta-aika (=liikennekäytöstä poistoaika) uudella säännöllä "halvemmaksi" kuin vanhalla.
Mitenhän muuten tuo autoveron palautus seisonta...tai siis liikennekäytöstä poiston ajalta? Jos maksan (kuten tapana ollut) veron kertaköntissä, niin maksaako AKE automaagisesti veron takaisin, vai pitääkö sitä anoa erikseen? Vai koijataanko apinaa taas tässäkin, ja maksetun veron palautuspyynnöstä rokotetaan taas palvelumaksu/omavastuu tms?
vakuutussäästö 450€/12kk x 2kk = 75€
Autovero -95€ / 12kk x 2kk = -15,8€
Eli säästöä 59,2€
Uusi sääntö:
Vakuutussäästö = sama 75€
Autovero: -0 €
Palvelumaksut: -2 x (5...10€) = -10...20€
Lisävaivana konttorilla ravaaminen kahdesti.
Säästöä 55...65€.
Siis kun seisonta-ajalta säästetty autovero on yhtä suuri kuin 2 x palvelumaksu, muuttuu seisonta-aika (=liikennekäytöstä poistoaika) uudella säännöllä "halvemmaksi" kuin vanhalla.
Mitenhän muuten tuo autoveron palautus seisonta...tai siis liikennekäytöstä poiston ajalta? Jos maksan (kuten tapana ollut) veron kertaköntissä, niin maksaako AKE automaagisesti veron takaisin, vai pitääkö sitä anoa erikseen? Vai koijataanko apinaa taas tässäkin, ja maksetun veron palautuspyynnöstä rokotetaan taas palvelumaksu/omavastuu tms?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
pikaisesti laskettuna vanhalla systeemillä minun tuplikselle kuukauden seisonnasta palautuu nykysysteemillä n. 37 euroa (10%bonus) ja uudella vain 26 euroa.lucaf kirjoitti:tota mä en halua vielä uskoa, siis toihan olisi ihan syvältä. mua on harmittanut jo tähänastinenkin 30 päivän minimijakso seisonnalle, niin jatkossa täytyisi maksaa siitä jos haluaa seisottaa alle ~2 kk!nalleolut kirjoitti:seisonta vakuutus poistuu. eli siitä tulee tämä liikenteestä poisto. nykyiset seisontavakuutukset vissiin poistuu sitä myötä mihin asti ne on laitettu.
2 kk tulee uudella systeemillä vielä neljä euroa kalliimmaksi mutta 3 kk jo reilu kolme euroa halvemmaksi. 6 kk on uudella systeemillä jo 25 euroa halvempi.
Tässä pikaisesti kyhätty Excel-taulukko, jolla voi vertailla palautuksia. (pitäisi aueta myös Open Officella)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Palautuuhan vero nykyäänkin auton myynnin tai rekisteristä poiston jälkeen automaattisesti. Miksi sitä siis pitäisi erikseen anoa takaisin. En usko, että byrokratiaa halutaan lisätä muutaman kympin palautuksen takia. Aikaa toki saattaa mennä jokunen kuukausi.V.J.S kirjoitti: Mitenhän muuten tuo autoveron palautus seisonta...tai siis liikennekäytöstä poiston ajalta? Jos maksan (kuten tapana ollut) veron kertaköntissä, niin maksaako AKE automaagisesti veron takaisin, vai pitääkö sitä anoa erikseen? Vai koijataanko apinaa taas tässäkin, ja maksetun veron palautuspyynnöstä rokotetaan taas palvelumaksu/omavastuu tms?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Byrokratiaa noudattaa entropian lakeja, se levittäytyy hitaasti mutta varmasti kaikkialleSvc kirjoitti:Palautuuhan vero nykyäänkin auton myynnin tai rekisteristä poiston jälkeen automaattisesti. Miksi sitä siis pitäisi erikseen anoa takaisin. En usko, että byrokratiaa halutaan lisätä muutaman kympin palautuksen takia. Aikaa toki saattaa mennä jokunen kuukausi.


Nojoo...eipä tuo muutaman kuukauden viive haittaa veronpalautuksissa, nykyäänkin pyörittäessä kolmea autoa, joista kaksi aina ajossa, tulee muutoksista aiheutuneet vakuutusmaksupalautukset varmaan kuukauden-parin viiveellä. Eli sinällään ei mitään uutta, ilmaista lainaa vakuutusyhtiöille ja tulevaisuudessa myös AKElle

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Infoa AKE:n sivulla
http://www.ake.fi/AKE/AKE_tiedottaa/Uut ... sta%202007
Pistin samalla AKE:een kysymyksen auton siirtämisestä.
http://www.ake.fi/AKE/AKE_tiedottaa/Uut ... sta%202007
Pistin samalla AKE:een kysymyksen auton siirtämisestä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Edellyttääkö lopullinen rekisteristä poisto tuon jälkeen myös auton toimittamista kierrätyspisteeseen - vai saako auton edelleenkin "hävittää" itse ?Svc kirjoitti: Eli jos auto 2.4.2007 jälkeen poistetaan rekisteristä, sen kilvet palautetaan ja sitä ei enää sen jälkeen saa kilpiin takaisin. Ei millään. Sitä ei enää ole olemassa. (Vastaa nykyistä poistoa romutettuna tai tuhoutuneena.).
Ja saako 1.4.2007 tai aikaisemmin rekisteristä poistetun edelleenkin rekisteröidä uudelleen ?
Järki ainakin sanoisi, että ennen tuota kilvistä poistetun saa takaisin kilpiin. Muuten nimittäin menisi aika monta autoa paaliin. Mm kuorma- ja linja-autojakin.wesku kirjoitti: Edellyttääkö lopullinen rekisteristä poisto tuon jälkeen myös auton toimittamista kierrätyspisteeseen - vai saako auton edelleenkin "hävittää" itse ?
Ja saako 1.4.2007 tai aikaisemmin rekisteristä poistetun edelleenkin rekisteröidä uudelleen ?
Nythän tuo termi "rekisteristä poisto" saa oikean merkityksen. Rekisteröimätöntä autoa ei ole olemassa. Nyt nuo ilman kilpiä olevat autot ovat edelleen rekisterissä leimalla "tavallinen poisto" tai poistettu vaurioituneena. Vasta "poistettu tuhoutuneena" tai "poistettu romutettuna" merkintä on tarkoittanut auton fyysisen olemassaolon lakkaamista.
Montakohan autoa tässäkin maassa on olemassa, vaikka niistä ei ole jäljellä kuin paperit ja valmistenumeron sisältävä pala peltiä.

Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21