Virranjakaja vuotaa öljyä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Virranjakaja vuotaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Taifun »

Onko joillakin ollut sama ongelma ja miten sen on saanut korjattua? Siellä on ilmeisesti joku O-rengas pettänyt? Saako pelkän tiivisteen vaihdettua helposti vai kannattaako uusia koko virranjakaja?
Vuoto ei ole suurta ja häiritse auton käyntiä mitenkään, mutta olisihan se kiva jos öljyt kuitenkin riittäisivät vaihtovälin..
9-5 2,3t -98
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Vaihda ne O-renkaat niin loppuu öljyvuoto
ei tarvi jakajaa vaihtaa.
Ari 1622
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Taifun »

Onko se O-renkaiden vaihtohomma vaativakin? kuinka paljon yläosaa täytyy purkaa?
9-5 2,3t -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mitenkähän erilainen tuo sinun virranjakaja on 84 vuoden mallin vastaavasta? 84 vuotisesta virranjakaja 3 ruuvilla irti, jollain terävällä kammetaan vanha muoviksi kovettunut o-rengas pois, ja pingoitetaan kädellä uusi o-rengas tilalle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos öljyä on jakajan sisällä, vuoto tulee jakajan akselin stefasta. Sen vaihtaminen onkin hankalampi juttu.

Yleensä ensiksi kuitenkin vuotaa O-renkaasta jakajan ja venttiilikopan välissä ja silloin öljyä ei ole jakajan sisällä. 16-venttiilisessä jakajan kiinnitys on sylinterinkannessa ja jakaja kiinni yhdellä pultilla. Jos autossa on EZK-sytytys, jossa ajoitus perustuu kampiakselin hihnapyörän luona olevaan anturiin, ei ole niin tarkkaa mihin asentoon jakaja tulee takaisin asentaessa. Ei tässä vaihtohommassa tarvitse mitään ylimääräistä purkaa, virranjakajan kansi johtoineen ehkä kannattaa irrottaa jakajasta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Taifun »

Öljyä vuotaa nimenomaan virranjakajan sisälle.
Onko joku vaihtanut stefan itse? Vinkkejä?
9-5 2,3t -98
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

16V jakajassa ei ole stefaa akselilla vaan huopaputki, joka korppuuntuu vuosien saatossa. Akseliin on sorvattu loiva spiraali, jonka tehtävänä on ollut painaa jakajaan tuleva öljy takaisin kanteen. Ura kerää itsensä täyteen ä-ää ja ei enää hoida enää tehtäväänsä. Hommaa jostain mummun vanhat huopikkaat ja tee siitä uusi tiivisteputki akselille. Ja kun purat jakajan sen huovan vaihtoa varten, putsaa myös se ura. 8V jakajassa ainoastaa. on stefa. Sama litania olis varmaan löytynyt haullakin... :wink:
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Äsken vaihdon Ässään tuon virranjakajan o-renkaan. Öljyä se tiputteli turbon tulikiven päälle. Oli kyllä aika kova koppura se vanha o-rengas. Samalla syttöä vielä paremmin kohdilleen, niin rupes kaasuunkin vastaamaan paremmin.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miten täällä taas hämmennetään stefat ja o-renkaat ja mummon huopikkaat sekaisin. ??? eikö siellä varressa ole o-rengas katsomatta onko 8 vai 16 tappinen. mistä sinne huopaa kuuluisi...? vaadin selityksen kuvien kera. mie kuvaan huomenna omat 8 16 tappisen jakajan ja niissä takuulla ei ole huopaa....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Jos 8V jakaja vuotaa öljyä sisälle jakajaan on jakajan akselin stefa valmis. Jos 16V jakaja vuotaa öljyä sisälle jakajaan on jakajan akselin huoparengas valmis. Jos 8V jakaja vuotaa öljyä venttiilikopan ja ja jakajan välistä on se iso O-rengas valmis ja sama 16V jakajassa.
Eli vielä kerran: 8V jakajassa on AKSELIN tiivisteenä stefa ja 16V jakajassa AKSELIN tiivisteenä huoparengas. Ja kummatkin jakajat on tiivistetty kanteen ja venttiilikoppaan O-renkaalla. Yksinkertaisemmin en pysty asiaa selvittämään. :roll:
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kiitos.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin