Joskus ehdotin että jos löytyisi hyväkuntoinen pari satuloita, niin tekisi esimerkiksi betonista muotin ja prässäisi ohueasta alumiinipellistä "uusia"
Ei sitten löytynyt mistään hyväkuntoista paria lainaan.
-tuomas-
Jarrukilvet pakolliset?
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
No niin, piti tämäkin keskustelu löytää vasta katsastuksen jälkeen. Olenko ymmärtänyt oikein, että kilpien vaihto on tyyristä hommaa, ainakin korjaamolla? Mutta mahdollisesti onnistuisi itseltäkin ilman navan irroittamista. Oikeesti?
Laitoin kuitenkin konttorille viestin, että saanko ne jättää pois, jos ja kun otan molemmilta puolin. Katsotaan, mitä vastaavat. Pakko kysyä heiltä, kun vikalistan perusteella osaavat jälkitarkastuksessa niitä kaivata.
Laitoin kuitenkin konttorille viestin, että saanko ne jättää pois, jos ja kun otan molemmilta puolin. Katsotaan, mitä vastaavat. Pakko kysyä heiltä, kun vikalistan perusteella osaavat jälkitarkastuksessa niitä kaivata.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
kajaani@katsastajat.com kirjoitti:Jarrukilpiä ei saa ottaa pois, koska valmistaja on ne sinne asentanut. Jarrukilpien tehtävänä voi olla esim. levyn jäähdytykseen liittyvä juttu ja se voi häiriintyä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Erään paikallisen konttorin inssin mukaan ei olisi tullut hylkyä vaikka toinen jarrukilpi olisi puuttunut. Tästä en nyt päätäni pantiksi pistä, mutta muistan ainakin että kovin jyrkkä ei inssin kanta aiheeseen ollut.
Jarrukilpi on helppo vaihtaa ilman navan/laakerin räjäyttämist. Leikkaa sen 1cm leveän kannaksen pois jarrusatulan puolelta jonka jälkeen mahtuu pujottamaan pois ja kiinni. Kilpi kiinnittyy silti 3 ruuvilla niinkuin ennenkin eli tukevuuteen ei vaikuta, omassa pysyy hyvin kahdellakin ruuvilla. (Jarrukilven asennus alusta loppuun kesti 10min, rengas irti, satulat irti, levy irti, kilpi kiinni, loput osat kiinni.)
Mulla olisi antaa sekä uuden että vanhan mallisen kilvet puhallettuina ja maalattuina suunnitteluun ja tuotannon aloittamiseen, edellytyksenä että ne tulee myös ehjänä takaisin
. Kilvethän on samanlaisia kummallakin puolella, eivät ole siis peilikuvat. Vanhojen ja uusien kilpien eron jaksan selvittää ehkä jossain vaiheessa.
Jarrukilpi on helppo vaihtaa ilman navan/laakerin räjäyttämist. Leikkaa sen 1cm leveän kannaksen pois jarrusatulan puolelta jonka jälkeen mahtuu pujottamaan pois ja kiinni. Kilpi kiinnittyy silti 3 ruuvilla niinkuin ennenkin eli tukevuuteen ei vaikuta, omassa pysyy hyvin kahdellakin ruuvilla. (Jarrukilven asennus alusta loppuun kesti 10min, rengas irti, satulat irti, levy irti, kilpi kiinni, loput osat kiinni.)
Mulla olisi antaa sekä uuden että vanhan mallisen kilvet puhallettuina ja maalattuina suunnitteluun ja tuotannon aloittamiseen, edellytyksenä että ne tulee myös ehjänä takaisin

Kilpi ei alkuperäisen muotoisena tule leikkelemättä irti navasta, mutta jarrusatulan ja jarrulevyn irrottamisen jälkeen pystyy leikkaamaan jarrukilven kapeimpaan kohtaan navan kapeimman kohdan levyisen loven niin, että kilpi mahtuu tulemaan pois ja vastaavalla tavalla saa ehjemmän kilven tilalle.jariha kirjoitti:Olenko ymmärtänyt oikein, että kilpien vaihto on tyyristä hommaa, ainakin korjaamolla?
Tällaista taktiikkaa korjaamolle ehdottamalla ei välttämättä ole kallista, mutta jos vaan menet puhumaan yleisesti "tarttis jarrukilvet vaihtaa", myyvät sinulle etulaakerien ja kilpien vaihdon verran työtä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=21290
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00