Jarrukilvet pakolliset?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Joskus ehdotin että jos löytyisi hyväkuntoinen pari satuloita, niin tekisi esimerkiksi betonista muotin ja prässäisi ohueasta alumiinipellistä "uusia"

Ei sitten löytynyt mistään hyväkuntoista paria lainaan.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
josipan
"Viggen"
Viestit: 585
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 13:10
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja josipan »

no kyllähän noita löytyy
minullakin on tallin seinällä useita käytettyjä,mutta hyväkuntoisia jarrukilpiä
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

No niin, piti tämäkin keskustelu löytää vasta katsastuksen jälkeen. Olenko ymmärtänyt oikein, että kilpien vaihto on tyyristä hommaa, ainakin korjaamolla? Mutta mahdollisesti onnistuisi itseltäkin ilman navan irroittamista. Oikeesti?

Laitoin kuitenkin konttorille viestin, että saanko ne jättää pois, jos ja kun otan molemmilta puolin. Katsotaan, mitä vastaavat. Pakko kysyä heiltä, kun vikalistan perusteella osaavat jälkitarkastuksessa niitä kaivata.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

kajaani@katsastajat.com kirjoitti:Jarrukilpiä ei saa ottaa pois, koska valmistaja on ne sinne asentanut. Jarrukilpien tehtävänä voi olla esim. levyn jäähdytykseen liittyvä juttu ja se voi häiriintyä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Erään paikallisen konttorin inssin mukaan ei olisi tullut hylkyä vaikka toinen jarrukilpi olisi puuttunut. Tästä en nyt päätäni pantiksi pistä, mutta muistan ainakin että kovin jyrkkä ei inssin kanta aiheeseen ollut.

Jarrukilpi on helppo vaihtaa ilman navan/laakerin räjäyttämist. Leikkaa sen 1cm leveän kannaksen pois jarrusatulan puolelta jonka jälkeen mahtuu pujottamaan pois ja kiinni. Kilpi kiinnittyy silti 3 ruuvilla niinkuin ennenkin eli tukevuuteen ei vaikuta, omassa pysyy hyvin kahdellakin ruuvilla. (Jarrukilven asennus alusta loppuun kesti 10min, rengas irti, satulat irti, levy irti, kilpi kiinni, loput osat kiinni.)

Mulla olisi antaa sekä uuden että vanhan mallisen kilvet puhallettuina ja maalattuina suunnitteluun ja tuotannon aloittamiseen, edellytyksenä että ne tulee myös ehjänä takaisin :). Kilvethän on samanlaisia kummallakin puolella, eivät ole siis peilikuvat. Vanhojen ja uusien kilpien eron jaksan selvittää ehkä jossain vaiheessa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jariha kirjoitti:Olenko ymmärtänyt oikein, että kilpien vaihto on tyyristä hommaa, ainakin korjaamolla?
Kilpi ei alkuperäisen muotoisena tule leikkelemättä irti navasta, mutta jarrusatulan ja jarrulevyn irrottamisen jälkeen pystyy leikkaamaan jarrukilven kapeimpaan kohtaan navan kapeimman kohdan levyisen loven niin, että kilpi mahtuu tulemaan pois ja vastaavalla tavalla saa ehjemmän kilven tilalle.

Tällaista taktiikkaa korjaamolle ehdottamalla ei välttämättä ole kallista, mutta jos vaan menet puhumaan yleisesti "tarttis jarrukilvet vaihtaa", myyvät sinulle etulaakerien ja kilpien vaihdon verran työtä.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=21290
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin