Toinen satku alla nyt, ja kolmas laatikko meni rikki (Joo itse aiheutettua tiedetään). Tossa selailin nettiauton ilmoituksia niin ei ~1500 eurolla saa oikeastaan minkään muunmerkkistä tai mallista parempaa taikka nopeampaa autoa.
Tossa omassa satkussa vakiopalikoilla, pikkuisen ruuvatulla apc:llä,
suurin osa nykyautoista jää taakse. Kumma juttu ettei laatikot kestä ..
Pointtini on kuitenkin se että vaikka haluaisinkin vaihtaa merkkiä, niin joutuisin maksamaan lähemmäs 10K euroa saadakseni yhtä nopean/pieniruokaisen auton. Vakuutuksetkaan eivät ole pahat mielestäni tossa og:ssä. Kai se on vaan korjattava laatikko ja jatkettava satkulla ajelemista..
Niin, jos vähän ruuvais ne ahtopaineet pienemmäksi.
Viimeksi muokannut vjbremer, Ti Joulu 12, 2006 17:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
osta isompi turbo niin pääset mahdollisesti vähemmillä laatikon vaihdoilla ja saat hiukan laskea paineita niin silti ollaan samoissa tehoissa! se kun tuo te05 spoolaa jo 1500 kieppeillä niin murskaa aika tehokkaasti paikat! joku t3/4 hybridi lähtee jossain 3000 kieppeillä niin säästää paikkoja...
aivan saman olen saabeista huomannut ettei mihinkään muuhun saa läheskään samalla hinnalla 2,0 turbo konetta joka kestää viriäkin!
mikkoimp kirjoitti:se kun tuo te05 spoolaa jo 1500 kieppeillä niin murskaa aika tehokkaasti paikat!
Joo just sen takia se onkin niin pirun kiva vehje, kun voimaa on heti käytettävissä. En oikeastaan haluaisi semmosta ketchuppi turboa, mutta kai se on pakko vaan uskoa ettei sitä laatikkoa saa kestämään tolla mitsulla..
Periaatteessa, sillähän ei pitäisi olla merkitystä, vääntö kuin vääntö tuleeko se sitten 1500 rpm:ssä vaiko 3500:ssa, mutta kai ne hetkelliset vääntöpiikit
tekevät nannaa rattaille.
Tällä kertaa meni nelosen ratas, ja luultavasti alempi akseli laatikossa.
Ei se iso ole välttämättä sen autuaampi ellei mennä todella isoihin. 3krpm kun potkasee niin kyllä siinä kunnon vääntöpiikki syntyy. Parempi ohjenuora olisikin vain olla ruuvaamatta ahdinta kuin ahdinta tappiin. Ajelee tasaisella ahtopainekäyrällä jolloin ylhäällä saa suhteellisesti enemmän tehoa kuin tyypillisellä boksi-virillä jossa ahdot laskee ylhäällä. Eli toisin sanoen jos tehotavoite sama niin ei-tapissa olevalla ahtimella väännöt jää keskellä maltillisemmiksi. Ainakin jos ahtopaineenohjaus toimii. APC on mulle lähinnä kirosana tossa suhteessa, tai sitten mä en vaan osaa
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
vjbremer kirjoitti:Tossa mun satkussa on ahdot luokkaa 1 baaria alusta loppuun.. 5000rpm-> 0,85-0,9
Kyllä 0,1-0,2 bar on jo noilla kiepeillä yllättävän paljon. Toisaalta pelkästään ahdoista puhuminen ei kerro koko totuutta eri ahtimista puhuttaessa. Paremmalla ahtimella oltaisiin paremmin kartalla ja pystyttäisiin edelleen tiputtamaan paineita (koko kierrosalueella). Kyllä se turbo puutuu kun se rääkätään "loppuun asti", vaikka paineita joten kuten riittäisikin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tema kirjoitti:
Kyllä 0,1-0,2 bar on jo noilla kiepeillä yllättävän paljon. Toisaalta pelkästään ahdoista puhuminen ei kerro koko totuutta eri ahtimista puhuttaessa. Paremmalla ahtimella oltaisiin paremmin kartalla ja pystyttäisiin edelleen tiputtamaan paineita (koko kierrosalueella). Kyllä se turbo puutuu kun se rääkätään "loppuun asti", vaikka paineita joten kuten riittäisikin.
Totta, tykkään vaan niin tosta mitsun spoolupista. Isommat ahtimet on useimmiten niin pirun hitaita heräämään.
Se on tollasenaan oikein mukava moottoriominaisuuksiltaan, Myönnetäänköön että märällä asfaltilla on vähän vekkuli toisinaan.
EDIT: Meinaatko että esim. 0,9 baaria pienestä ahtimesta ei vastaisi 0,9 baaria isosta? Eihän se noin voi olla. Jos paineet kerran on samat niin silloinhan samalla bensamäärällä saadaan sama teho.
tema kirjoitti:
Kyllä 0,1-0,2 bar on jo noilla kiepeillä yllättävän paljon. Toisaalta pelkästään ahdoista puhuminen ei kerro koko totuutta eri ahtimista puhuttaessa. Paremmalla ahtimella oltaisiin paremmin kartalla ja pystyttäisiin edelleen tiputtamaan paineita (koko kierrosalueella). Kyllä se turbo puutuu kun se rääkätään "loppuun asti", vaikka paineita joten kuten riittäisikin.
Totta, tykkään vaan niin tosta mitsun spoolupista. Isommat ahtimet on useimmiten niin pirun hitaita heräämään.
JOS nykyiset tai vain vähän kovemmat tehot riittää niin ei spoolista tartte tinkiä pätkääkään. Se että kannattaako ahtimen vaihtoon vain sen takia ryhtyä on sitten itsestä kiinni. Itsellä 0,7bar ja tehoa enemmän kuin 1,0+bar vakio ahtimella. Spooli on kaupan päälle paljon parempi (vrt. T03).
EDIT: Meinaatko että esim. 0,9 baaria pienestä ahtimesta ei vastaisi 0,9 baaria isosta? Eihän se noin voi olla. Jos paineet kerran on samat niin silloinhan samalla bensamäärällä saadaan sama teho.
siltikin se niin vaan on että suuri vääntö matalilla kierroksilla tappaa, perusteltua selitystä tähän en äntaa osaa mutta niin se vain on! tämän takia esim rekoissakin on planeetta pyörästöt navoissa jotta saadaan kartaanin pyörimään nopeampaa ja täten saadaan niitä pienennettyä.
eli pitäisi auttaa huomattavasti tuo vääntö piikin nouseminen vaikka tuhannella kierroksella.
ja tuota juuri ekassa viestissäni myös meinasin että isommalla ahtimella saadaan paineita pienentää ja silti päästään samaan ilmamassaan kuin pienellä.
mikkoimp kirjoitti:siltikin se niin vaan on että suuri vääntö matalilla kierroksilla tappaa, perusteltua selitystä tähän en äntaa osaa mutta niin se vain on! tämän takia esim rekoissakin on planeetta pyörästöt navoissa jotta saadaan kartaanin pyörimään nopeampaa ja täten saadaan niitä pienennettyä.
eli pitäisi auttaa huomattavasti tuo vääntö piikin nouseminen vaikka tuhannella kierroksella.
Vääntö,Nm=voima. Voima rikkoo. Ihan sama millä kierroksilla se sitten esiintyy. Vääntö on voiman suure, eikä kerro muuta kuin tietyllä kierrosluvulla esiintyvän moottorin tuottaman (vääntö)momentin. Pyörimisteho on momentti x kulmanopeus(kierrosluku korrelaatio). Eli saman tehon saavuttamiseksi voidaan kierrosnopeus vaikka tuplata ja vääntö puolittaa. Se miksi puhutaan "vaarallisesta" alakierrosväännöstä johtunee yksinkertaisesti siitä että suurin vääntö tulee luonnollisestikin juuri ala-keskikierroksille jos käytössä ei ole mitään julmetun kokoisia ahtimia. OG-satkun lootan saa melkein millä vaan hajalle. Kysymys onkin enemmän siitä kuinka pitkälle ahdin riittää ylhäällä.
ja tuota juuri ekassa viestissäni myös meinasin että isommalla ahtimella saadaan paineita pienentää ja silti päästään samaan ilmamassaan kuin pienellä.
Jos käytössä on "tyhmä" ahtopaineen säätö=aina sama paine, jos tuottoa piisaa, niin samalla max. vääntömomentilla iso ahdin pystyy tuottamaan eniten tehoa yläpäässä. Käänteisesti ottaen samaan tehoon riittää pienempi huippuvääntö. Ja vääntö(kään) ei ole suoraan verrainnollinen ahtopaineeseen vaan "mean effective pressure" määrää käytännössä voiman=väännön. Tamä palotapahtuman paine taas riippuu siitä paljonko pytyssä on ilmaa jne.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Tuo oman 900 T16 kat -90 tykkää sorvata 2 ja 3 vaihteilla. Apc on modattu. Itsellä myös siinä 3000rpm kohdalla huippuvääntö. Oonkin miettiny et lähteeköhän tää mun katalysaton pommi paremmin kun vaihtais n.4500 rpm kun kierrokset tippuu aina tuohon hyvään vääntökohdalle.
Perustan tuon sille että aika usein kakkosella kun pistää menemään pieniltä kierroksilta loppuun asti, nakit alkaa sutimaan juuri siinä 3000rpm kohdalla, mutta lopettavat myöskin sen usein sitten viimeistään 4500-5000rpm vaikka loppuun asti kierrättää. Eli mulla taitaa nuo tehot olla tuossa keskivaiheilla
Eli lyhyesti sanottuna ahtopaine ja ilmamäärä ei korreloi suoraan toistensa kanssa, vaikka maalaisjärjellä pääteltynä niin saattaisi ajatellakin.
Jep, noinhan se on periaatteessa ja perustuu siihen että isommalla ilmamäärällä saadaan pienemmällä paineella isompi teho.
Pieni ahdin ei jaksa tuottaa yhtä suurta ilmamäärää korkeilla kierroksilla koska pakopaine kasvaa. Jos tuotto kasvaa isommalla ahtimella riittääkö og:n orkkis dp ja kansi/imusarja virtausnäkökulmasta?
tema kirjoitti:
JOS nykyiset tai vain vähän kovemmat tehot riittää niin ei spoolista tartte tinkiä pätkääkään. Se että kannattaako ahtimen vaihtoon vain sen takia ryhtyä on sitten itsestä kiinni. Itsellä 0,7bar ja tehoa enemmän kuin 1,0+bar vakio ahtimella. Spooli on kaupan päälle paljon parempi (vrt. T03).
.
joo, mutta isompi ahdin tuskin spoolaa ~2000 rpm:ssä yhtä nopeasti kuin pieni (vrt te05). 4500 rpm ehkä spoolaus ihan ookoo.
mikkoimp kirjoitti:se kun tuo te05 spoolaa jo 1500 kieppeillä niin murskaa aika tehokkaasti paikat!
Joo just sen takia se onkin niin pirun kiva vehje, kun voimaa on heti käytettävissä. En oikeastaan haluaisi semmosta ketchuppi turboa, mutta kai se on pakko vaan uskoa ettei sitä laatikkoa saa kestämään tolla mitsulla..
Periaatteessa, sillähän ei pitäisi olla merkitystä, vääntö kuin vääntö tuleeko se sitten 1500 rpm:ssä vaiko 3500:ssa, mutta kai ne hetkelliset vääntöpiikit
tekevät nannaa rattaille.
Tällä kertaa meni nelosen ratas, ja luultavasti alempi akseli laatikossa.
Eikös moonlight-tuningilla ole kestäny nuo laatikot aika hyvin? Sillä ilmeisesti tulee "piikki" aika ylhäällä. Voisko rattaiden valmiiksi kovempi nopeus vaikuttaa asiaan, miksi kestää paremmin korkeemalla tulevaa vääntöä.
himmee kirjoitti:
Eikös moonlight-tuningilla ole kestäny nuo laatikot aika hyvin? Sillä ilmeisesti tulee "piikki" aika ylhäällä. Voisko rattaiden valmiiksi kovempi nopeus vaikuttaa asiaan, miksi kestää paremmin korkeemalla tulevaa vääntöä.
Varmaan just Teman selittämän syyn takia. Isompi ahdin alhaisempi max ahtopaine ja siitä syystä tasaisempi vääntökehitys, ei piikkejä samalla tavalla..