Öljynpaineanturin vuoto ja tiivistys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Öljynpaineanturin vuoto ja tiivistys

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tutkiskelinpa tuossa vähän tarkemmin konetilaa ja huomasin, että öljynsuodattimen jalka on päältä märkä. Suodatin itsessään on kuitenkin kuiva. Vuoto lienee siis tuossa anturissa, sillä itse jalan vuoto tuskin roiskisi öljyä ylöspäin jalan ja anturin päälle?

Vaan vuotaako tuo anturi yleensä läpi jostain vai onko siinä jonkinlainen tiiviste?
Mietin, että jos sitä saisi tiivistettyä, ettei uutta tarvitse suotta ostaa. Maksaahan se Motonetissä kokonaiset 3,30eur, eikä varmasti ole alkuperäisen veroinen.

Auto on vm. -90, eli anturi on ilmeisesti tuo uudempi M14 kierteellä oleva.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynpaineanturin vuoto ja tiivistys

Viesti Kirjoittaja jus »

akyttala kirjoitti:Vaan vuotaako tuo anturi yleensä läpi jostain vai onko siinä jonkinlainen tiiviste?
Anturi vuotaa yleensä läpi, eikä siitä anturin ja jalan välisestä liitoksesta. Toki voit yrittää ensin kiristää kun ei ole kartiokierre, mutta tuskin auttaa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4777
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Re: Öljynpaineanturin vuoto ja tiivistys

Viesti Kirjoittaja akyttala »

jus kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Vaan vuotaako tuo anturi yleensä läpi jostain vai onko siinä jonkinlainen tiiviste?
Anturi vuotaa yleensä läpi, eikä siitä anturin ja jalan välisestä liitoksesta. Toki voit yrittää ensin kiristää kun ei ole kartiokierre, mutta tuskin auttaa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4777
Kiitoksia. Tarvitsee vielä ensin pyyhkäistä anturi ja katsoa, tuleeko vuoto jostain niin että on mahdollista nähdä tarkemmin kummasta tulee.

Luinkin jo tuon linkittimäsi topicin läpi ennen kirjoitusta (olen oppinut haun käytön ;)) mutta tuohon tiiviste- ja läpivuotoasiaan ei siitä tullut selvyyttä.
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja hatami »

vaihda anturi suosiolla,yleinen vika et tulee öljy läpi
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Sieltä se näkyy vuotavan anturin muovisen ja metallisen osan väliltä. Uutta anturia siis.

5min käytön aikana anturin muoviosa kostui kokonaan, mutta öljyä ei vielä valunut pois. Voisikohan tuo mahdollisesti olla se ainot paikka, josta kone vuotaa, kun 10tkm aikana on öljyä mennyt litra?
Kone näkyy olevan öljyinen kyllä sieltä öljypumpun lähistöltäkin, voikohan tuo anturin vuoto valua sinne?

Vaikka kyllä se taitaa jostain sieltäkin vuotaa.. Ajattelin jos pääsisin sittenkin helpommalla eikä tarvitsisi vaihtaa sitä kampuran stefaa ja ö-pumpun O-rengasta, mutta turha toive taitaa olla.
No jos öljynpaineanturi vaihtuu ja kampuran stefan ja ö-pumpun O-renkaankin pistän, niin miksei samantien tiivisteliimaa suodattimen jalkaan, niin on sitten sekin homma hoidettu..
Ei ainakaan tarvi sitten miettiä sitä pumpun siemenöljyä, jos jalan irrottaa joka tapauksessa.

Edit: Laskinpa huvikseni ihan teoreettisesti, että jos anturi vuotaa 1ml öljyä 10min aikana, on se 10tkm aikana vuotanut n. 1l, jos keskinopeus on ollut 60km/h. Auto on käynyt siis n. 166 tuntia.

En tiedä, vuotaako se oikeasti 1ml 10min aikana, kun moista on vaikea arvioida, mutta kuvittelin, että tippa olisi tippuessaan 1ml suuruinen. 5min aikana tippaa ei vielä pudonnut, mutta paikka kastui selvästi ympäriinsä.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

asiahan tuskin vaikuttaa mihinkään mutta 1ml on ainakin 5 tippaa.
luultavasti jopa 10 tippaa.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

axtec kirjoitti:asiahan tuskin vaikuttaa mihinkään mutta 1ml on ainakin 5 tippaa.
luultavasti jopa 10 tippaa.
Se olikin vain raaka arvio.;)

No joka tapauksessa, ostin Autoasi -liikkeestä uuden anturin, kun Motonet aukeaa vasta ysiltä eikä kerennyt odottelemaan aukeamista.
Vaihdon jälkeen pesin koneen alapään painepesurilla ja anturin kohdalta ei enää vuotoa näy.
Ajon jälkeen laitoin puhtaan pahvin auton alle ja pari tippaa öljyä tuli hihnapyörän kohdalle. Siihenkää ei sitten sen enempää tippunut, eli ilmeisesti vain ajaessa ja sen jälkeen tippuu.
Tarvii vielä se ö-pumpun tiiviste ja kampuran stefa tosiaankin vaihtaa ja sen jälkeen kone on pullo.:D

Onkohan se Saab enää ollenkaan, jos öljyä ei vuoda ollenkaan..

Eipä tuommosella pienellä oikeastaan edes ole väliä, jos vaan saisi vuodon niin pieneksi, ettei tarvi öljynvaihtojen välillä lisätä.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

akyttala kirjoitti: Onkohan se Saab enää ollenkaan, jos öljyä ei vuoda ollenkaan..
On se, mutta öljyn määrä kannattaa tarkistaa. :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin