Outoa? Kyllä noissa mun kopissa ne pultin paikat on ulkopuolella molemissa? Siis 234 (lyhyt) ja 235 koneessa. Ainoossa jossa ne tulee sisäpuolelle on tuo 234 (pitkä) lohko eli <-93 malleissa ja sen nyt pitäis erottaa jo myyjäkin noista sopivuus tiedoista.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
No en mä tiedä kuin sen, että kaveri, joka tilas ne osat, tilas kaks kertaa B234R-koneen pahvin. Se ei sopinut niin Saabin varaosamyyjä tilas B235R-koneen pahvin, joka löytyi Ruotsista jollain Viggenin varaosanumerolla. Se on nyt siellä paikallaan.
Mielenkiinto heräsi sen verran ,että otappas pari kuvatusta jakopäästä, miten ne päädyn pultit ovat sylinterikannessa. Näkisi siitä mikä motti oikeen on kyseessä.
Pitää räppästä kun kerkiän. Nyt sitte kävi ilmi, että pakosarjaki taitaa olla jostain muusta vehkeestä ku tuosta koneesta . Kohta alkaa kyllä oleen mitta täynnä koko roisketta. Pakosarja pitäis olla 10 pultilla kiinni ja tuon saa vaan 7 pultilla.
En sitten tiedä mitä v***a ne svenskit on aatellu ku tuon ovat niputtaneet.
Saabin orkkispakosarja, ainakin tonnarissa, on vain 7 pultilla kiinni. 4kpl pitkiä ja 3 kpl lyhyitä. Onko turbo keskellä pakosarjaa? Nuo pultit on niin, että pitkät on reunoilla ja lyhyet keskellä.
Matti
Ja tarkistuksen jälkeen voi sanoa, että kaikki Saabin valurautalohkoisten turbokoneiden pakosarjat ovat "vain" 7 pinnapultilla kiinni.
No tässä on sitä nyt itekki tarkisteltu ja on käynyt ilmi, että kaverilla, joka sitä kasailee alkaa vissii pää pehmeneen samaa rataa kun mulla hermot kiristyy.
Eli se oli sekoillu jotain omiaan ja kävi heti soittelee mulle.
Aattelin tässä että pitäskö mainita että tuon T7 tiivisteen käyttöä T5 koneessa ei oikeen suositella koska se on sen verran ohuempi että männät tekee tuttavuutta venojen kanssa.
Mutta testaa vaan ihan mielenkiinnosta mitenkä käy.
Ihtellä on kyllä ylimääränen tiiviste T5 koneeseen.
Varmaanki tuossa on käynny niin että tiiviste on tullut 93vm B234R koneeseen aiemmin tilatessa.
Tässä mielestäni hyvin havainnoillistava kuva http://koti.mbnet.fi/stress/CCAero/T5_t ... %20006.jpg
Terveisin yks joka tällä hetkellä AERON B234R konetta kasaa.
Vaikkei sillä nyt minkäänlaista seksuaalista merkitystä ole onko ärräkone tai aeron kone.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
No nii.... Kello 00.36 ja justiin tulin tonnarin kanssa pihaan. Muuten pelittää ok, mutta Motonetin lambda taitaa olla paskana. Erillinen lambda laitettiin seosmittarille ja sen mukaan vähän aikaa seokset ok. Sitte yhtäkkiä heittää häränpyllyä ja chech engine syttyy. Hämeenlinnasta Hollolaan ajaessa kaks kertaa pysähdyin ja sammutin. Uusi startti ja molemmilla kerroilla sama homma. Muutaman minuutin seokset ok ja sitte mittari vilkuttaa mitä sattuu ja check engine valo syttyy.
Noh toinen lambda on tallessa pitää testata sitä taikka hakee uusi.
Edit. Niin joo ja se piti mainita, että tasapainoketju ruostuu hyvää vauhtia Hämeenlinnan näreikössä ja ei ainakaa tossa rauhallisessa ajossa ees huomannut mitää eroa. Ja seuraava rojektikin on jo tulossa Ameriikan yhdysvalloista: Hornet 546T häly ála Pimp my ride. Tiedä sitten laitanko sitä ees tohon, mutta senverta polkuhintaan niitä siellä myydään Suomeen verrattuna, että tilasin ihan vaan lämpimikseni.
Eipä päässy taikka siis ei kannattanut penkitellä Esatechillä, koska CE-valo palaa ja käy rikkaalla tyhjäkäyntiä. Kierroksilla seos seilailee. CE-valo vilkutti kuusi kertaa ja muistaakseni se oli O2-sensori taikka imuvuoto. Tutkittiin siinä päästöarvoja sitten vaan ja tyhjäkäyntiventtiilin/moottorin tai mikä lie, kohdalla suhiseee. Elikkä se pitää nytten sitten ottaa puhdistukseen.
Tuo tk-moottori sitten suhisee tyhjäkäynnillä ihan syystä, kun se päästää ilmaa ohitte semmosesta pienestä raosta. Eli voi toimia tässä tapauksessa ihan normaalisti.
Tutkiskelin taas vähän ja ohmimittarilla koitin, että onko lambdan johto ehjä trionicin boksin liittimeen asti. No eipä kuulunut mittarista piippausta....
Otin sitten imusarjan alta liittimen irti ja kappas: lambdan johto on 3 piuhanen, mutta boksille menevässä liittimessä on 4 johtoa. Tässä nyt iski pienen pieni toivon kipinä, että siellä on väärä lambda. Kaivoin vanhat viestit esille ja siellä oli se vikakoodikin P0130 eli O2-sensor circuit malfunction.
Tämähän nyt viittaisi rankasti siihen suuntaan, että oikea lambda kiinni niin pitäis seoksien lupsahtaa kohilleen. Toivotaan nyt ainakin.
Katselin tuossa -96/-97 kytkistä ja näyttäisi olevan neljä piuhaa lambdassa, eli 2 valkoista esilämmitykseen, musta ja harmaa toiminnalle. Tosin minua hämää se, että kytkis tarjoaa kuitenkin kahta erilaista lambdaa, kolmella ja neljällä piuhalla. Tuo kolmella oleva maadoittaa itse itsensä DP:n kautta ja neljällä piuhalla taas vaatii tuon maadoituksen liittimen kautta. No, jos liittimestä löytyy 4 piuhaa, niin olet oikeilla jäljillä ja minä taas aika sekaisin tuon kytkiksen lueskelun jälkeen. Lienee aika mennä nukkumaan.
Ei pala CE-valo enää kun laitoin oikean lambdan kiinni. Seokset seilaa tyhjäkäynnillä laihan ja optimal/rich rajan välissä. Eli todennäkösesti päästöt on suurinpiirtein kohdillaan.
Pitää vielää käydä imuttelemassa ennenkuin vien sen maanantaina konttorille leimankerjuulle.
Jaajuu ja kiitokset PCS:n Rikulle lambdasta sopuhintaan .