Ajo-ominaisuuksia
-
- "Turbo"
- Viestit: 243
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
- Paikkakunta: Kokkola
Ajo-ominaisuuksia
Tulin eilen aamulla Kolarista etelään vesisateessa. Tiet oli aivan jäässä ja osittain sohjona. 100 nopeusalueella liikuttiin 60-80km/h. 9-5 kulki kumminkinkin kuin juna, ohittaessa tietysti veteli kun suti loskalla ja jäällä. Tietysti näitä kelejä on vähemmän, mutta kyllä pitäisi kaikkien päästä kokeilemaan 9-5:ta näissä oloissa. Tottakai tiedän että nopeus pitää sovittaa kelien mukaan, jarrutusmatka pitenee ja sivuluisuun joutumisen vaara moninkertistuu. Suksiboxi oli katolla ekaa kertaa eikä ajaessa tuntenut mitään sen olemassaolosta. Taitaa auton massa olla hyväksi tässäkin tapauksessa. Kulutus oli 8,4l/100km keskinopeudella 84km/h 540km. Oli muuten E sarjan mersu se 60km/h ajanut.
Tv Ari
Tv Ari
Tossa välillä kun oli talvi täällä Itä-Suomessakin, niin ajoin työmatkaa tietysti tuolla vastikään hommatulla 9-5:llämme. Juuri ennen niiden pahimpien lumipyrykelien alkua saatiin tuo ajokki meille. Olipa juhlaa ajella 9-5:llä. On Saabeissakin melkoista kehitystä tapahtanut parissa kymmenessä vuodessa, vaikka eihän toi 99 combicoupe ole vieläkään mikään omituisin tai huonoin talviautona. 9-5:ssä erityistä plussaa täytyy antaa automaattiselle ilmastoinnille, joka osaa hommansa pahimmillakin pöpperökeleillä, eikä kuskin tarvitse tapella ikkunoiden huurtumisen kanssa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: To Elo 19, 2004 15:18
- Paikkakunta: Uusimaa
Ja onhan ainakin yksi loistava varuste tullut 95:een, jota ei ollut aiemmassa 9000, tuo NIght panel, on muuten pimeäajossa hieno turvavaruste. Jouduin työkaverin pösön kyytiin pimeäaikana, huh, mitkä valot kojelaudassa, tuskin mitään näki tuulilasista ulos, onneksi matka oli lyhyt eikä ollut hirviä tiellä...
Onkohan mikään muu merkki kopioinut Night panel-toimintoa Saabista??
Onkohan mikään muu merkki kopioinut Night panel-toimintoa Saabista??

Tuplalipathan taisi olla jo shitikan DS:ssä.Musti kirjoitti:Ellen väärin muista, niin sitikan c5:ssä on sekä tupla-aurinkolipat että night panel. Mutta PSA:n sähkötoma9-5wagon-00 kirjoitti:Onkohan mikään muu merkki kopioinut Night panel-toimintoa Saabista??. Olisi kannattanut kopioida enemmänkin.
Musti
Täysin samaa mieltä. Kertakaikkisen yksinkertainen ja loistava varuste.oma9-5wagon-00 kirjoitti:Ja onhan ainakin yksi loistava varuste tullut 95:een, jota ei ollut aiemmassa 9000, tuo NIght panel, on muuten pimeäajossa hieno turvavaruste.
Itse ajelan aina pimeällä Night panel päällä ja mittarit valot muutenkin säädetty himmeimmälle. Vastakohtana on työkaverin Opel Astra jossa on vielä valkeat mittarin pohjat, aivan uskomaton häikäisy takapenkille saakka.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Vielä paremmaksi sen saisi, jos siihen koplaisi vielä sivutaustapeilit kääntymään hieman ulospäin ettei takana ajavien valot häikäisisi silmiin. Nykyisin tuon operaation joutuu tekemään manuaalisesti, mutta jotakin puutteita lähes täydellisessä autossa saakin olla.oma9-5wagon-00 kirjoitti:Ja onhan ainakin yksi loistava varuste tullut 95:een, jota ei ollut aiemmassa 9000, tuo NIght panel, on muuten pimeäajossa hieno turvavaruste.
Hieman laittaa miettimään monen auton kirkkaana loistavat mittarivalot ja jälkiasennusnavigaattori kuljettajan kykyä turvalliseen ajamiseen, taitaa ainoa tekijä, joka viittaa ajoneuvon hallintaan, olla nimi rekisteröintitodistuksen haltijasarakkeessa.
Automaattisesti himmentyvät peilit olis ratkaisu, harmi että ekalla omistajalla on jääny rasti pois kyseisestä kohdasta.Ansis kirjoitti:Vielä paremmaksi sen saisi, jos siihen koplaisi vielä sivutaustapeilit kääntymään hieman ulospäin ettei takana ajavien valot häikäisisi silmiin. Nykyisin tuon operaation joutuu tekemään manuaalisesti, mutta jotakin puutteita lähes täydellisessä autossa saakin olla.
BMW 320dA Coupe LCI
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Kun ajelin 80 luvun lopulla 99GL:llä ja useita kymmeniä tuhansia vuodessa, olin jo silloin sitä mieltä markkinoilla ei ole parempaa autoa noihin olosuhteisiin mistä aloittaja kirjoittaa. Silloin oikeastaan kilpailua ei ollut senkään vertaa kuin nyt, koska suurempi osa autoista oli vielä takavetoisia.Mertmi kirjoitti:Tossa välillä kun oli talvi täällä Itä-Suomessakin, niin ajoin työmatkaa tietysti tuolla vastikään hommatulla 9-5:llämme. Juuri ennen niiden pahimpien lumipyrykelien alkua saatiin tuo ajokki meille. Olipa juhlaa ajella 9-5:llä. On Saabeissakin melkoista kehitystä tapahtanut parissa kymmenessä vuodessa, vaikka eihän toi 99 combicoupe ole vieläkään mikään omituisin tai huonoin talviautona. 9-5:ssä erityistä plussaa täytyy antaa automaattiselle ilmastoinnille, joka osaa hommansa pahimmillakin pöpperökeleillä, eikä kuskin tarvitse tapella ikkunoiden huurtumisen kanssa.
Tuosta 9-5.n automaatti-ilmastoinnista tuli mieleen kauhutarina viime talvelta. Tultiin lomalta pohjoisesta, jossain Iisalmen yläpuolella oltiin ja pakkasta n. 25. Se alkoi ihan yhtäkkiä puhaltaa kylmää! Eikä lämmennyt vaikka käsin yritti säätää, käytin laitteen kiinni, tein mitä vaan niin kylmää vaan pukkasi.
Voinpa sanoa että vähän ajan päästä kun lasit alkoi jäätyä tuli "pieniä kauhun tunteita" ihan lievästi sanottuna. Akka ja lapset sisävaatteissa kattelee silmät pyöreinä että mitäs tehdään. Auton lämpötila oli laskenut arviolta 15:n tienoille kun härveli alkoi itsestään taas lämmittämään autoa


9000CS 2,3
Ulkopeilien autom.himm.ei ollut saatavissa -99 edes griffiniin. Ulkopeilien itsestään himm. tuli val.varusteeksi 9-5:seen vasta -03:seen. Sisäpeilin autom. himmennys oli tosin saatavissa jo -99.AC kirjoitti:Automaattisesti himmentyvät peilit olis ratkaisu, harmi että ekalla omistajalla on jääny rasti pois kyseisestä kohdasta.Ansis kirjoitti:Vielä paremmaksi sen saisi, jos siihen koplaisi vielä sivutaustapeilit kääntymään hieman ulospäin ettei takana ajavien valot häikäisisi silmiin. Nykyisin tuon operaation joutuu tekemään manuaalisesti, mutta jotakin puutteita lähes täydellisessä autossa saakin olla.
Viimeksi muokannut valtteri, To Joulu 28, 2006 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Pidän talvisin peräkontissa mukana pakkashaalaria ja huopia. Opin tavan jo lapsena isoisältäni, joka ajoi japsi-romulla kotiseuduillani Lapissa. Myöhemmin sama Mazda siirtyi käyttööni, ja pilkkihaalari pysyi kontissa.Saappi Kuski kirjoitti: Voinpa sanoa että vähän ajan päästä kun lasit alkoi jäätyä tuli "pieniä kauhun tunteita" ihan lievästi sanottuna. Akka ja lapset sisävaatteissa kattelee silmät pyöreinä että mitäs tehdään.
En luota mihinkään autoon 100-prosenttisesti, nykyinen tonnarikin on jättänyt tien päälle, ei onneksi vielä talvella, eikä edes syrjäseudulle.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Samaa mieltä Saabin talviajettavuudesta sekä myös Night Panelista.
Kuitenkin yksi ominaisuus taikka mun tietämättömyys, joka häiritsee: Night Panel vie myös ulkolämpötilanäytön pois. Nollakelin tuntumassa ja vielä mäkisellä seudulla lämpötila saattaa vaihdella aika paljon ja nopeastikin, ja haluan kyllä olla tietoinen milloin otetaan askel pakkasasteisiin. Saako tuon pelkän lämpötilanäytön jotenkin erikseen näkyviin, tai onko tuo SID jotenkin ohjelmoitavissa niin, että lämpötila ois kriittisisillä asteillä näkyvissä, siis pelkkä ulkolämpötila?
Pari kertaa olen Night Panelia nollan tienoilla kokeillu, mut sit päätyny ainoastaan vähän himmentämään taustavaloja.
Kuitenkin yksi ominaisuus taikka mun tietämättömyys, joka häiritsee: Night Panel vie myös ulkolämpötilanäytön pois. Nollakelin tuntumassa ja vielä mäkisellä seudulla lämpötila saattaa vaihdella aika paljon ja nopeastikin, ja haluan kyllä olla tietoinen milloin otetaan askel pakkasasteisiin. Saako tuon pelkän lämpötilanäytön jotenkin erikseen näkyviin, tai onko tuo SID jotenkin ohjelmoitavissa niin, että lämpötila ois kriittisisillä asteillä näkyvissä, siis pelkkä ulkolämpötila?
Pari kertaa olen Night Panelia nollan tienoilla kokeillu, mut sit päätyny ainoastaan vähän himmentämään taustavaloja.
9-5 Aero Wagon A -06
Olisko tuosta kuvaa? Mun käsityksen mukaan Black Panel tuli NG900:n ensimmäisen kerran ja sitten 9-3/9-5:een.2.2TiD kirjoitti:No ainakin mun 9000CD:ssä oli joku vastaava... Olisiko se kuitenkin ollut Black Panel, mutta siis aika vastaava toiminnaltaan...
NG:ssä SID syttyi Black Panelin ollessa aktivoituna jos lämpötila muuttui nollan tietämillä suuntaan tai toiseen, muistaakseni +/- 2 astetta. Tällöin SID näytti lämpötilaa hetken ja sammui (huolimatta siitä, mikä toiminto oli ollut aktivoituna). Tuossa 9-5:ssa en ole huomannut samaa, lieko sitten ohjelmoitavissa.
BMW 320dA Coupe LCI